Тема. Пожежа – найстрашніша біда.
Мета. З’ясувати причини виникнення пожежі. Вчити учнів встановлювати зв’язок : причина - наслідок. Ознайомити з правилами протипожежної безпеки, правилами евакуації з приміщення. Розвивати спостережливість. Виховувати повагу до професії пожежника.
Обладнання: Малюнки із зображенням пожежі, пожежників; іграшковий телефон, м’які іграшки, міні-підручники.
Хід уроку
I. Організація класу (1 хв).
II. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми (2 хв).Загадка.
Шипить, злиться, а води боїться. ( вогонь).
Вчитель: - Як ви думаєте, вогонь - корисний чи шкідливий, друг він нам чи ворог? (Відповіді учнів).
- Ваші відповіді цікаві, але суперечливі. Тому сьогодні на уроці ми спробуємо вирішити проблему: потрібен нам вогонь, чи ні.
III. Вивчення нового матеріалу (35 хв).
1.Інсценізація казки (вчитель готує учнів напередодні уроку).
Ведучий: Не за горами високими,
Не за морями глибокими,
А біля лісу на лузі
Зустрілися двоє друзів :
Зайченя - Хвалько і їжачок – Трудівничок.
Зайченя :- Їжачку, та встигнеш ти ще ті уроки зробити, краще побігли до озера, покупаємося.
Їжачок : - А таблицю множення хто буде вчити?
Зайченя: - Та що там її вчити. Шість на 6 - 36, 7 на 7- 47.
Їжачок : - Зажди. Ти, зайчику, поспішаєш. А тому і помиляєшся. 7 на 7 буде 49. А ще на завтра треба оповідання прочитати з цікавою назвою ”Вогонь: наш друг чи ворог?”.
Зайченя: - Ех ти, їжаче! Слухай мене – і будеш розумним. Навіщо нам читати. Запитаємо у когось із дорослих.
Їжачок: - Мамо, а вогонь наш друг чи ворог?
Їжачиха (з кошиком):- Друг. Ось зараз прийду додому, підсмажу грибочки. Ти прийдеш і тепленькі з’їси.
Зайченя: - Побігли, їжачку! Бачиш, як просто.
( Виходить козлик.)
Їжачок: - Козлику, як ти гадаєш, вогонь наш друг чи ворог?
Козлик: - Звичайно, друг! Узимку я натоплю піч і буду в теплі дивитися телевізор, ще й капусту їстиму. Приходьте, малюки, і ви до мене в гості.
Їжачок: - Спитаймо ще у білочки, їй з дерева все видно. (Побігли).
2. Робота в групах.
- Поки наші друзі шукають білочку, давайте подумаємо, яку користь мають люди від вогню. А допоможуть вам картки зі словами. Ви відновіть рядки вірша. ( Кожній групі дається по одній строфі вірша. Кожний рядок її на окремій смужечці паперу. Учні мають покласти ці смужки в такому порядку, щоб відновився вірш.)
Якщо холоди настали –
Допоможе нам вогонь.
Він розтопить піч у хаті,
Але ти стій осторонь.
Якщо раптом світло гасне,
Свічку ми запалимо.
В цьому випадку вогню
Ми подякуємо.
На вогні готують їжу.
Пиріжки мама пече.
В кухні ти, малюк, не грайся –
Вогонь миттю припече.
Наказали мама й тато
Всі електроприлади разом не вмикати.
Бо нагріється розетка,
Спалахне вогнем умить,
І від того й дім згорить.
Летить ракета в небесах,
Вогонь із сопла рветься – ах!
Такий він сильний, мудрий, дужий.
Вогонь потрібний людям, друже.
3. Розповідь вчителя.
На вогні готують їжу,
він нам світить уночі.
Як на вулиці морози,
Він працює у печі.
-- Вогонь рухає тепловози, живить велетенські доменні печі , працює на заводах, фабриках, допомагає освоювати космос (демонструються відповідні фотоетюди).
-- Важко уявити, як можна прожити навіть незначний відрізок часу без світла і тепла, що дає нам вогонь.
-- Але, нажаль, вогонь приносить людям не тільки добро, утіху, затишок, але й прикрощі. Вогонь є другом, поки людина може ним управляти, може його приборкувати. Але, коли вогонь уже не підкоряється людині, тоді виникає біда. А назва їй – пожежа (відкривається плакат з зображенням пожежі). Причин її може бути багато. Про одну з них довідаємось, коли прочитаємо оповідання
„ Пригода Сірничка ”.
4. Читання учнями оповідання вголос.
Пригода Сірничка
На сірниковій фабриці зробили маленького Сірничка, поклали у коробку з іншими сірниками і відвезли до крамниці. Цю коробку купила мама маленького хлопчика. Сірники допомагали мамі і їсти зварити, і білизну випрати, і тепло в кімнаті створити.
Нашому Сірничкові дуже хотілося теж допомогти чимось мамі. Він мріяв, що вона вийме його з темної коробки, запалить вогонь, приготує вечерю. І вся сім’я питиме чай з солодким варенням та пиріжками. Але трапилось інакше.
Мама вранці пішла на роботу і сказала синові:
-- Не бери до рук сірників.
Але син забув мамин наказ. Він ще не знав, що вогонь може бути злим.
Хлопчик дістав нашого Сірничка і почав ним чиркати по коробці, як це робила мама. Сірничок спочатку зрадів: нарешті здійсниться його мрія. Але потім злякався, бо малюк бавився вогником, поки не обпік пальці. Він скрикнув від болю і кинув Сірничка.
-- Ой, що ти робиш! – закричав Сірничок. Але було вже пізно. Вогник зачепив папірець на підлозі. Потім вогонь перекинувся на фіранку. Хлопчикові стало страшно .Що робити?
Маленький хлопчик розгубився і заховався під ліжко.
5. Обговорення проблемної ситуації, про яку прочитали в оповіданні.
- Яку роботу допомагали виконати мамі сірнички? Як?
- Про що мріяв наш сірничок?
- Чи здійснилась його мрія? Чому?
- Як поступив хлопчик, коли розпочалася пожежа?
- Що б ви порадили йому?
6. Читання з дошки віршованих правил.
- Від вогню ти не ховайся, а тікай і клич людей.
- 01 ти викликай і адресу свою дай.
- Як запалиш сірника, може трапитись біда.
- Серед предметів і речовин, що нас оточують є такі, які дуже легко займаються. Їх так і називають: легкозаймисті. Які це предмети? Це вата, папір, бензин, тканина, різні хімічні речовини (Вчитель демонструє ці предмети).
7. Інсценізація.
- Що ж поробляють наші друзі – зайчик та їжачок?
Зайчик: - Діти, у дуплі старого дуба ми знайшли лист. Тільки в ньому деякі слова стерлися. Допоможіть нам їх відновити.( Колективне відгадування загадок).
а) І малятам, і звірятам
Дуже добре треба знати,
Сірники не для забави,
З ними страшно ... (гратись).
б) Розігрілась праска дуже,
Що ти зробиш, юний друже?
За гаряче не хапай,
Із розетки...(вимикай)
в) Знать повинен учень кожний:
Щоб похід був до ладу,
Жартувать з вогнем не можна:
Ліс потрапить у... (біду)
г) Вивчіть правила пожежі,
будьте завжди обережні.
Жартувать з вогнем не можна –
Знає хай дитина... (кожна).
8) Обговорення причин пожежі.
- Причин пожежі може бути безліч. А яка пригода сталася в Кози, як вчинили козенята, ми зараз довідаємось. (Діти розповідають казку).
Козенята і вогонь
Вогонь працював у Кози у печі –
Варив їй куліш, випікав калачі.
Вона ж годувала щоранку малят –
Трійко біленьких своїх козенят.
Ось мамі вже з дому рушати пора.
Лишається вдома сама дітвора. – Ми будем слухняні, - синок запевня.
Куди ж це найменше спішить козеня?
Воно потихеньку взяло сірники
І вогник маленький пуска між тріски:
- Ану, як і мами моєї гори!–
І ось уже дим потягнувсь догори...
Сердитий вогонь розходивсь, гоготить!
Сестричка з найменшим сховались умить.
А брат не злякавсь:
- Нуль один подзвоню!
Врятують пожежники нас від вогню!
- Алло! Загорілася хата в Кози!
Адреса: Діброва, провулок Лози,
А номер в нас другий,
Швидше сюди!
Мерщій порятуйте від злої біди!
Спішили сусіди – Лисиця й Ведмідь,
І Заєць – відомий усім скорохід,
І мчались в машині ген-ген із гори
Пожежники вмілі і мужні – Бобри.
Вогонь не давався, пручався, шипів,
Сердитий вогонь погасать не хотів –
Не дуже він любить сидіть у печі, Варити куліш і пекти калачі.
Пожежу згасили.
Живі малюки.
І каже Бобер:
- Не беріть сірники!
І мовить Коза:
- Пам’ятайте завжди,
Що гра із вогнем приведе до біди!
- Чому сталася пожежа в Кози?
- Чи розгубилися козенята? Як вони діяли?
9) Робота в парах. ( Кожній парі учнів роздані малюнки із зображенням пожежі. Вони розповідають про причину виникнення пожежі ( впала жарина, загорілась вата біля ялинки, вогнище в лісі та інше)).
10) Декламування учнями вірша « Обережно: вогонь!»
11) Бесіда про професію пожежника (Демонструються малюнки).
- Хто допоможе загасити вогонь?
Професія пожежника - героїчна. Кожного дня ці люди готуються до подвигу. Їх ще називають
“ бійцями вогняного фронту ”, адже щоразу під час пожежі їм загрожує смертельна небезпека. Найкращий пожежник одягає бойове спорядження за 18 с., через 30 с. він уже займає місце в машині і готовий рятувати людей. На допомогу пожежникам створені спеціальні машини, вертольоти, поїзди, кораблі. Пожежникам допомагають спеціально навчені собаки. І ми зараз будемо рятувати наших вірних друзів.
12) Гра “Врятувати вірних друзів”.( На підлозі розкладено 15-20 невеличких м’яких іграшок. 2 гравцям зав’язуються очі, і вони мають врятувати іграшкових друзів. Хто більше збере іграшок, той і є кращим пожежником).
- Важко було знаходити іграшки. А уявіть, що пожежникам треба рятувати потерпілих в диму, де теж нічого не видно. Отже, ця професія вимагає від пожежників бути сильними, сміливими мужніми.
13) Гра „ Телефон ”.
--Як можна викликати пожежників? Яку інформацію слід при цьому повідомляти? ( Учні підходять до іграшкового телефону, набирають номер 101, повідомляють про пожежу, називаючи свою адресу.)
14) Читання вчителем вірша С. Маршака “Рассказ о неизвестном герое”.
- Дуже добре, що інколи просто сміливці вступають у боротьбу з вогнем, рятуючи дітей і дорослих.
15) Робота з прислів’ями.
- Отже, вогонь корисний і потрібний. Але поводитись з ним слід обережно. А в народі про нього складено прислів’я. Як ви їх розумієте?
Вогонь і вода – добро і біда.
Вогонь добрий слуга, але поганий хазяїн.
Криком вогню не погасиш.
Сірник маленький, а біда від нього може бути велика.
16) Висновок.
- Таким чином, ми довідались багато цікавого про вогонь. Але ще раз прочитаємо правила поводження з вогнем.( Учні читають правила з дошки.)
- Не лякайся, не панікуй.
- Не ховайся від вогню в шафі чи під ліжком.
- Негайно телефонуй 01.
- Швидко виходь з квартири на вулицю.
17) Правила евакуації.
- А якщо пожежа виникла в школі?
- Ваше завдання не панікувати, а швидко евакуюватись з приміщення.
- Що таке евакуація?
Евакуація – організований вихід людей з небезпечного місця.
- А що зроблено в нашій школі по протипожежній безпеці ми зараз побачимо.( Діти організовано виходять з класу. Вчитель показує їм план евакуації, протипожежний щит).
ІV. Підсумок уроку (2 хв).
- Як поводитись під час пожежі?
- Які правила ви запам’ятали?