Урок "Пожежа - найстрашніша біда".

Про матеріал
На уроці другокласники в цікавій та ігровій формі ознайомлюються з правилами протипожежної безпеки.
Перегляд файлу

Тема. Пожежа – найстрашніша біда.

Мета. З’ясувати причини виникнення пожежі. Вчити учнів встановлювати зв’язок : причина -  наслідок. Ознайомити з правилами протипожежної  безпеки, правилами евакуації з приміщення. Розвивати спостережливість. Виховувати повагу до професії пожежника.

Обладнання: Малюнки із зображенням пожежі, пожежників; іграшковий телефон, м’які іграшки, міні-підручники.

Хід уроку

  I. Організація класу (1 хв).

  II. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми (2 хв).Загадка.

 

Шипить, злиться, а води боїться. ( вогонь).

Вчитель: - Як ви думаєте, вогонь -  корисний чи шкідливий, друг він нам чи ворог? (Відповіді учнів).

- Ваші відповіді цікаві, але суперечливі. Тому сьогодні на уроці ми спробуємо вирішити проблему: потрібен нам вогонь, чи ні.

III. Вивчення нового матеріалу (35 хв).

1.Інсценізація казки (вчитель готує учнів напередодні уроку).

                                

Ведучий:    Не за горами високими,

 Не за морями глибокими,

 А біля лісу на лузі

 Зустрілися двоє друзів :

 Зайченя - Хвалько і їжачок – Трудівничок.

Зайченя  :- Їжачку, та встигнеш ти ще ті уроки зробити, краще побігли до озера, покупаємося.

Їжачок : -  А таблицю множення хто буде вчити?

Зайченя: - Та що там її вчити. Шість на 6 - 36, 7 на 7- 47.

Їжачок : - Зажди. Ти, зайчику, поспішаєш. А тому і помиляєшся. 7 на 7 буде 49. А ще на завтра треба оповідання прочитати з цікавою назвою ”Вогонь: наш друг чи ворог?”.

Зайченя: - Ех ти, їжаче! Слухай мене – і будеш розумним. Навіщо нам читати. Запитаємо у когось із дорослих.

Їжачок: - Мамо, а вогонь наш друг чи ворог?

Їжачиха (з кошиком):-  Друг. Ось зараз прийду додому, підсмажу грибочки. Ти прийдеш і тепленькі з’їси.

Зайченя: - Побігли, їжачку! Бачиш, як просто.

      (  Виходить козлик.)

Їжачок: -  Козлику, як ти гадаєш, вогонь наш друг чи ворог?

Козлик:  - Звичайно, друг! Узимку я натоплю піч і буду в теплі дивитися телевізор, ще й капусту їстиму.  Приходьте, малюки, і ви до мене в гості.

Їжачок:  - Спитаймо ще у білочки, їй з дерева все видно. (Побігли).

 

2. Робота в групах.

- Поки наші друзі шукають білочку, давайте подумаємо, яку користь мають люди від вогню. А допоможуть вам картки зі словами. Ви відновіть рядки вірша. ( Кожній групі дається по одній строфі вірша. Кожний рядок її на окремій смужечці паперу. Учні мають покласти ці смужки в такому порядку, щоб відновився вірш.)

Якщо холоди  настали –     

 Допоможе нам вогонь.

  Він розтопить піч у хаті,

  Але ти стій  осторонь.

          Якщо раптом світло гасне,

          Свічку ми запалимо.

          В цьому випадку вогню

          Ми подякуємо. 

          На вогні  готують  їжу.

          Пиріжки  мама  пече.

          В кухні ти, малюк, не грайся –

          Вогонь миттю припече.

          Наказали мама  й тато

          Всі електроприлади разом не вмикати.

          Бо  нагріється розетка,

          Спалахне вогнем умить,

                    І від того й  дім згорить.

          Летить ракета  в небесах,

          Вогонь із сопла рветься – ах!

          Такий він сильний, мудрий, дужий.

          Вогонь потрібний   людям, друже.

3. Розповідь вчителя.

      На вогні готують їжу,

       він нам світить уночі.

       Як на вулиці морози,

       Він працює у печі.

-- Вогонь рухає тепловози, живить велетенські  доменні печі , працює на заводах, фабриках, допомагає освоювати космос (демонструються відповідні фотоетюди).

-- Важко уявити, як можна прожити навіть незначний відрізок часу без світла і тепла, що дає нам вогонь.

-- Але, нажаль, вогонь приносить людям не тільки добро, утіху, затишок, але й прикрощі. Вогонь є другом, поки людина може ним управляти, може його приборкувати. Але, коли вогонь уже не підкоряється людині, тоді виникає біда. А назва їй – пожежа (відкривається плакат з зображенням пожежі).  Причин її може бути багато. Про одну з них довідаємось, коли прочитаємо оповідання

 „ Пригода Сірничка ”.

4. Читання учнями оповідання вголос.

Пригода Сірничка

  На сірниковій фабриці зробили маленького Сірничка, поклали у коробку з іншими сірниками і відвезли до крамниці. Цю коробку купила мама маленького хлопчика. Сірники допомагали мамі і їсти зварити, і білизну випрати, і тепло в кімнаті створити.

Нашому Сірничкові дуже хотілося теж допомогти чимось мамі. Він мріяв, що вона вийме його з темної коробки, запалить вогонь, приготує вечерю. І вся сім’я питиме чай з солодким варенням та пиріжками. Але трапилось інакше.

Мама вранці пішла на роботу і сказала синові:

-- Не бери до рук сірників.

Але син забув мамин наказ. Він ще не знав, що вогонь може бути злим.

              Хлопчик дістав нашого Сірничка і почав ним чиркати по коробці, як це робила мама. Сірничок спочатку зрадів: нарешті здійсниться його мрія. Але потім злякався, бо малюк бавився вогником, поки не обпік пальці. Він скрикнув від болю і кинув Сірничка.

-- Ой, що ти робиш! – закричав Сірничок. Але було вже пізно. Вогник зачепив папірець на підлозі. Потім вогонь перекинувся на фіранку. Хлопчикові стало страшно .Що робити?

  Маленький хлопчик розгубився і заховався під ліжко.

5. Обговорення проблемної ситуації, про яку прочитали в оповіданні.

- Яку роботу допомагали виконати мамі сірнички? Як?

-  Про що мріяв наш сірничок?

-  Чи здійснилась його мрія? Чому?

-  Як поступив хлопчик, коли розпочалася пожежа?

-  Що б ви порадили йому?

6. Читання з дошки віршованих правил.

- Від вогню ти не ховайся, а тікай і клич людей.

- 01 ти викликай і адресу свою дай.

- Як запалиш сірника, може трапитись біда.

- Серед предметів і речовин, що нас оточують є такі, які дуже легко займаються. Їх так і називають: легкозаймисті. Які це предмети? Це вата, папір, бензин, тканина, різні хімічні речовини (Вчитель демонструє ці предмети).

7.  Інсценізація.

- Що ж поробляють наші друзі – зайчик та їжачок?

Зайчик: - Діти, у дуплі старого дуба ми знайшли лист. Тільки в ньому деякі слова стерлися. Допоможіть нам їх відновити.( Колективне відгадування загадок).

а) І малятам, і звірятам

Дуже добре треба знати,

Сірники не для забави,

З ними страшно ... (гратись).

б) Розігрілась праска дуже,

Що ти зробиш, юний друже?

За гаряче не хапай,

Із розетки...(вимикай)

в) Знать повинен учень кожний:

Щоб похід був до ладу,

Жартувать з вогнем не можна:

Ліс потрапить у... (біду)

г) Вивчіть правила пожежі,

будьте завжди обережні.

Жартувать з вогнем не можна –

Знає хай дитина... (кожна).

8) Обговорення причин пожежі.

-  Причин пожежі може бути безліч.  А яка пригода сталася в Кози, як вчинили козенята, ми зараз довідаємось. (Діти розповідають казку).

Козенята і вогонь

Вогонь працював у Кози у печі –

                        Варив їй куліш, випікав калачі.

Вона ж годувала щоранку малят –

Трійко біленьких своїх козенят.

Ось мамі вже з дому рушати пора.

Лишається вдома сама дітвора.                                                                                                                – Ми будем слухняні, - синок запевня.

Куди ж це найменше спішить козеня?

Воно потихеньку взяло сірники

І вогник маленький пуска між тріски:

- Ану, як і мами моєї гори!–

І ось уже дим потягнувсь догори...

Сердитий вогонь розходивсь,  гоготить!

Сестричка з найменшим сховались умить.

А брат не злякавсь:

- Нуль один подзвоню!

Врятують пожежники нас від вогню!

- Алло! Загорілася хата в  Кози!

Адреса: Діброва, провулок Лози,

А номер в нас другий,

Швидше сюди!

Мерщій порятуйте від злої біди!

Спішили сусіди – Лисиця й Ведмідь,

І Заєць – відомий усім скорохід,

І мчались в машині ген-ген із гори

Пожежники вмілі і мужні – Бобри.

Вогонь не давався, пручався,  шипів, 

Сердитий вогонь погасать не хотів –

Не дуже він любить сидіть у печі,                                                                                                   Варити куліш і пекти калачі.

Пожежу згасили.

Живі малюки.

І каже Бобер:

- Не беріть сірники!

І мовить Коза:

- Пам’ятайте завжди,

Що гра із вогнем приведе до біди! 

- Чому сталася пожежа в Кози?

- Чи розгубилися козенята? Як вони діяли?

9) Робота в парах. ( Кожній парі учнів роздані малюнки із зображенням пожежі. Вони розповідають  про причину виникнення пожежі ( впала жарина, загорілась вата  біля ялинки, вогнище в лісі та інше)).

10) Декламування учнями вірша « Обережно: вогонь!»

11)  Бесіда про професію пожежника (Демонструються малюнки).

- Хто допоможе загасити вогонь?  

Професія пожежника -  героїчна. Кожного дня  ці люди готуються до подвигу. Їх ще називають

“ бійцями вогняного фронту ”, адже щоразу  під час пожежі їм загрожує смертельна небезпека. Найкращий пожежник одягає бойове спорядження за 18 с., через 30 с. він уже займає місце в машині і готовий рятувати людей. На допомогу пожежникам створені спеціальні машини, вертольоти, поїзди, кораблі. Пожежникам допомагають спеціально навчені собаки. І  ми зараз будемо рятувати наших вірних друзів.

 

                   

 

12) Гра “Врятувати вірних друзів”.( На підлозі розкладено 15-20 невеличких м’яких  іграшок. 2 гравцям зав’язуються  очі, і вони мають врятувати іграшкових друзів. Хто більше збере іграшок, той і є кращим пожежником).

 - Важко було знаходити іграшки. А уявіть, що пожежникам треба рятувати потерпілих в диму, де теж нічого не видно. Отже, ця професія вимагає від пожежників бути сильними, сміливими мужніми.

13) Гра „ Телефон ”.

--Як можна викликати пожежників? Яку інформацію слід при цьому повідомляти? ( Учні підходять до іграшкового телефону, набирають номер 101, повідомляють про пожежу, називаючи свою адресу.)     

14) Читання вчителем  вірша С. Маршака  “Рассказ о неизвестном герое”.

 - Дуже добре, що інколи просто сміливці вступають у боротьбу з вогнем, рятуючи дітей і дорослих.

 

15) Робота з прислів’ями.

 - Отже, вогонь корисний і потрібний. Але поводитись з ним слід обережно. А в народі про нього складено прислів’я. Як ви їх розумієте?

Вогонь і вода – добро і біда.

Вогонь добрий слуга, але поганий хазяїн.

Криком вогню не погасиш.

Сірник маленький, а біда від нього може бути велика.

16) Висновок.

- Таким чином, ми довідались багато цікавого про вогонь. Але ще раз прочитаємо правила  поводження з вогнем.( Учні читають правила з дошки.)

- Не лякайся, не панікуй.

- Не ховайся від вогню в шафі чи під ліжком.

- Негайно телефонуй 01.

- Швидко виходь з квартири на вулицю.

17) Правила евакуації.

-  А якщо пожежа виникла в школі?

- Ваше завдання не панікувати, а швидко евакуюватись з приміщення.

- Що таке евакуація?

Евакуація – організований вихід людей з небезпечного місця.

 - А що зроблено в нашій школі по протипожежній безпеці  ми зараз побачимо.( Діти організовано виходять з класу. Вчитель показує їм план евакуації, протипожежний щит).

 ІV. Підсумок уроку (2 хв).

 - Як поводитись під час пожежі?

 - Які правила ви запам’ятали?

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Василенко Катерина Сергіївна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додав(-ла)
Стецюк Ніна
Додано
21 січня 2021
Переглядів
707
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку