Тема: Позначення звука [к] буквами К к. Складове читання і читання цілими словами. Читання слів з поступовим ускладненням їх звуко-складової структури. Читання речень з вивченими буквами.
Мета: ознайомлювати учнів із новою літерою, її звуковим значенням; учити читати слова різної звуко-складової структури, розвивати вміння слухати казку, відтворювати зміст з опорою на ілюстрації; виховувати любов і повагу до рідної мови.
Методи: словесні, наочні, практичні, інтерактивні.
Прийоми: бесіда, розповідь, загадки, «Мікрофон», «Асоціативний кущ», «Кубування».
ХІД УРОКУ
І. Створення емоційного настрою уроку. https://www.youtube.com/watch?v=ttxjc7nsTR4
Учитель
А що ми будемо робити,
Про що і кого говорити,
Ви можете усі сказати,
Як ось такі завдання
Цікаві розв'язати.
— Розплутайте читалочки-криптограми і дізнайтесь, хто із казкових героїв завітав до нас сьогодні на урок. (У кожного учня — картка із читалочкою-криптограмою.)
Учитель прикріпляє на дошку таблички (без відгадок).
Утворилися три групи: Колобка, Качечки і Котика-Муркотика. Відгадки прикріпляються на дошці.
II. Виділення звука [к] зі слів Колобок, качечка, котик
— Прочитайте іменг казкових героїв, що були закодовані. (Діти називають: Колобок, Качечка, Котик. Учитель під схемами прикріплює ці Імена, малюнки з ілюстрацією до змісту казок.)
— Чому ж саме ці казкові герої завітали до нас на урок?
— Яким звуком починаються їх імена? (Звуком [к])
— Молодці, гарно виконали перше цікаве завдання! Оголошення теми і мети уроку.
III. Спостереження еа вимовою звука [к] 1. Управляння у правильній вимові звука [к]
Під час вимовляння звука [к] перешкода створюється глибоко в горлі задньою частиною язика. (Діти промовляють двічі звук [к])
— До яких звуків належить звук [к]? (До приголосних)
— Покажіть фішкою звукове позначення звука [к].
— Діти, звук [к] в українській мові ніколи не може вимовлятися дзвінко, адже він глухий. Це варто запам'ятати.
2. Визначення місця звука [к] у Будиночку Феї Фонетики Запам'ятайте, що звуки [с], [к] — глухі.
IV. Визначення позиції звука [к] у словах. Розглядання предметних малюнків. Відгадування загадок. Гра «Конструктор»
Малюнки відкриваються після того, як діти називають відгадку. Загадка 1 (для групи Колобка) На городі молода Пишні коси розплела, У зелені у хустинки Золоті ховає зернинки. (Кукурудза) Діти» Місце звука [к] у цьому слові — на початку і в середині.
Загадка 2 (для групи Качечки)
Без рук, без ніг,
А пнеться на батіг. (Квасоля)
Діти. Місце звука [к] — на початку слова. Загадка 3 (для групи Котика)
Під землею птиця Кубло звила
Та яєць нанесла. (Картопля) Діти. Місце звука [к] — на початку слова.
Загадка 4 (для групи Колобка) У воді купалася, А сухою зосталася. (Качечка)
Діти. Місце звука [к] — на початку слова і в середині.
Загадка 5 (для групи Качечки)
Коло бабусі
Сидить у кожусі.
Біля пічки гріється,
Без водички миється. (Котик)
Діти. Місце звука [к] — на початку слова і в кінці.
Загадка 6 (для групи Котика)
Сидить баба на грядках
Вся закутана в хустках. (Капуста)
Діти. Місце звука [к] — на початку слова.
V. Аналітико-синтетичні вправи зі звуками [к] [к']
1. Утворення складів зі звуків
Робота із фішками-схемами (усі групи працюють разом) [к], [а] — ка [к], [к'] — кі [к], [и] — ки
2. Аналіз складів ко, ку, ке
Діти . У складі ко перший звук [к] — приголосний, твердий, глухий.
Учитель. Уже стомилися ми трішки.
Діти. Вийдем всі ми на доріжку.
Музичний супровід. Діти промовляють слова, виконують танцювальні рухи.
Фізкультхвилинка https://www.youtube.com/watch?v=t7FLa2FF2AI
VI. Ознайомлення з літерою Кк («ка») https://www.youtube.com/watch?v=ZqC055WSoaY
1. Розглядання літери. Аналіз графічної будови, знаходження схожості з навколишніми предметами. Місце літери в Казковому місті Алфавіт
— Колобок, Качечка і Котик принесли вам нову літеру. Розгляньте її.
Учні порівнюють малу і велику літери за розміром, знайомляться з її назвою, графічною формою. Міркують, на що вона схожа, на аркушах друкують літеру К.
2. Створення «Асоціативного куща»
Весела гра з Карлсоном
«Відповідай на літеру К»
Квітка-алфавітка
Літера К в словах цих господиня
Котигорошко
картопля
кома
кіт
Колобок
капуста корова
кухар
Карпати
крапка
коза
клоун
Київ
кінь
кондитер
VII. Читання складів із літерою К (за складовою таблицею «Читайлик-Складайлик»)
— Літера К хоче зустрітися з іншими літерами.
1. Склади на злиття приголосної з голосною — відкриті та закриті.
|
а |
о |
у |
и |
і |
|
к |
ка |
ко |
ку |
ки |
кі |
|
к |
ак |
ок |
ук |
ик |
ік |
|
2. Складання типу ППГ. |
|
|
||||
|
а |
о |
|
у |
и |
і |
кл |
кла |
кло |
|
клу |
кли |
клі |
ск |
ска |
ско |
|
ску |
ски |
скі |
кн |
кна |
кно |
|
кну |
кни |
кні |
VIII. Читання слів із дошки
Учні читають хором, стежать пальчиком за указкою вчителя. КОЛОС КОЛОСОК КАЛИНА ЛІСОК
IX. Читання текстів-уривків казок.
Буква К казки складає, А тому у нас питає: — Розкажіть, в яких казках, Є герої з літерою К? (Колобок, Кривенька Качечка, Кіт у Чоботах, Котик і Півник, Котигорошко, Карлсон)
— Діти, послухайте, що означає слово казка. Казка — це один із видів усної народної творчості. Казка — це текст про вигадані події та вигаданих героїв.
— Приготуйтеся стежити і слухати уривок із казки «Колобок». Учимося слухати казки, розуміти зміст, розповідати зміст за малюнками. Перед читанням проведемо словникову роботу.
Словникова робота (слова записані на дошці)
Козуб — кошик із дуба або лози.
Засіка — відгороджене місце в коморі для зберігання борошна.
Злагода — дружні стосунки, мир.
Пригорщі — долоні.
Текст 1
КОЛОБОК Жили собі дід та баба. Хоча у бідності, але в злагоді. Якось просить дід: «Спекла б ти, бабусю, колобок». Абаба відповідає: «З чого ж його пекти? Борошна у нас зовсім нема». — «Е-ех, бабо! Ти по козубу пошкреби; по засіку помети, може, борошна й набереться».
От баба по козубу пошкребла, назмітала по засіку — набралося борошенця пригорщі зо дві. Замісила вона тісто на сметані, спекла колобок і поклала на віконце, щоб прохолов.
Колобок полежав-полежав та й покотився. Кинулись наздоганяти його старі — та куди там!
Котиться Колобок дорогою і приспівує: «Я по козубу нашкрябаний, по засіку наметений, на сметані замішаний, на вікні остуджений! Я від баби утік і від діда утік!»
Скоро викотився за околицю. Далі був уже луг — широкий, зелений. Котиться собі Колобок та все пісеньку свою наспівує. Текст читає вчитель або гарно підготовлений учень. Перевірка розуміння змісту казки «Колобок» — Продовжте казку усно. Кого зустрів Колобок далі? (Усні відповіді дітей.)
Текст 2
КРИВЕНЬКА КАЧЕЧКА
Були собі дід та баба, та не було у них дітей. Дуже вони через це
журилися. От пішли вони одного разу у ліс по гриби. Баба бере грибки,
коли дивиться — у кущику гніздечко, а в гніздечку качечка сидить.
— Візьмемо її додому, нехай вона у нас живе.
Стали її брати, дивляться, аж у неї ніжка перебита. Вони взяли її тихенько, принесли додому, зробили їй гніздечко і туди посадили. Уранці старі прокинулися і знову пішли по гриби. А коли повернулися, глядь — а в хаті прибрано, хліба напечено, борщик зварений.
От вони до сусідів:
— Хто це? Хто це?
— Бачили якусь дівчину, від криниці водицю несла. Гарна, тільки трішки кривенька.
Перевірка розуміння змісту казки «Кривенька Качечка» Гра «Так. Ні»
• Були собі дід та баба? (Так. Ні)
• У них були діти? (Так. Ні)
• Вони одного разу пішли в ліс по гриби? (Так. Ні)
• У гніздечку сидів соловейко? (Так. Ні)
• Вони взяли качечку додому? (Так. Ні)
• Качечка в хаті прибирала, борщик варила? (Так. Ні) - У неї була ніжка кривенька? (Так. Ні)
X. Рефлексія.
1. «Кубування».
— Яку літеру принесли наші казкові герої?
— Який звук вона позначає? (Приголосний, глухий)
- Назвіть слова з буквою К на початку складу.
- Назвіть слова з буквою К в середині слова.
- Назвіть слова з буквою К в кінці слова.
2. «Мікрофон».
— Чи був для вас цей урок повчальний?
— За що ви подякуєте уроку?
— Чи всі ми молодці?
3. Вправа «Настрій».
Розмістіть свої квіточки, на квіточку яка посміхається, чи сумує.