Мета: узагальнити і систематизувати знання учнів про основні особливості будови, біології і розповсюдження мохів, папоротей та покритонасінних рослин, формувати науковий світогляд учнів і розуміння процесу поступового розвитку рослин на Землі від простих форм до високоорганізованих і високоадаптованих до життя на суші; значення цих знань для вивчення біології рослин, їх практичного використання, збереження та охорони; продовжити формування умінь і навичок виконувати практичну роботу, порівнювати, встановлювати риси подібності й відмінності між групами рослин, робити відповідні висновки, пояснювати більш високу організацію покритонасінних; виховувати розуміння значущості рослин, прагнення охороняти й берегти їх та естетичне сприйняття природи.
Урок 6 клас
Біологія
Тема: Практична робота №3. Порівняння будови мохів, папоротей та покритонасінних (квіткових) рослин
Мета: узагальнити і систематизувати знання учнів про основні особливості будови, біології і розповсюдження мохів, папоротей та покритонасінних рослин, формувати науковий світогляд учнів і розуміння процесу поступового розвитку рослин на Землі від простих форм до високоорганізованих і високоадаптованих до життя на суші; значення цих знань для вивчення біології рослин, їх практичного використання, збереження та охорони; продовжити формування умінь і навичок виконувати практичну роботу, порівнювати, встановлювати риси подібності й відмінності між групами рослин, робити відповідні висновки, пояснювати більш високу організацію покритонасінних; виховувати розуміння значущості рослин, прагнення охороняти й берегти їх та естетичне сприйняття природи.
Обладнання й матеріали: підручник, робочий зошит
Тип уроку: застосування знань, умінь і навичок
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
1) Бесіда:
- Які рослини називають вищими?
- В чому особливість вищих спорових рослин?
- Які рослини належать до вищих спорових?
- В чому особливість будови мохів?
- Які мохи вам відомі?
- Як розмножуються мохи?
- Що переважає в їх життєвому циклі?
- Чому, будучи вищими рослинами, мохи не стали панівними на планеті?
- Чим особливі папороті?
- Як вони розмножуються?
- Як розмножуються папороті?
- Що переважає в їх життєвому циклі?
- Які рослини називають насінними?
- Які насінні рослини вам відомі?
- В чому особливість голонасінних рослин?
- Чим покритонасінні рослини відрізняються від голонасінних?
- Що переважає в їх життєвому циклі?
- Який зв'язок існує між розвитком рослин і переважанням спорофіту над гаметофітом?
- Як розвиваються вегетативні органи у різних груп рослин?
2) Робота з таблицями:
- Покажіть, які вегетативні органи розвинені в мохів.
- Розкажіть про життєвий цикл мохів на прикладі зозулиного льону.
- Покажіть, яку будову мають папороті.
- Розкажіть про життєвий цикл папоротей на прикладі щитника чоловічого.
- Розкажіть, який життєвий цикл властивий голонасінним.
- Покажіть, яку будову мають покритонасінні.
- Порівняйте особливості будови гаметофіту голо- і покритонасінних.
ІІІ. Узагальнення і систематизація знань.
Виконання практичної роботи 3. Порівняння будови мохів, папоротей та покритонасінних (квіткових) рослин. (підручник І.Костіков стр.209)
Хід роботи
І. Ознайомлення з будовою тіла основного фотосинтезуючого покоління моху, папороті та квіткових рослин
ІІ. Заповнення підсумкової таблиці результатів дослідження.
Результати досліджень впишіть у таблицю. Для цього органи, наявні у даної рослини, позначте знаком «+», а відсутні – знаком «-»
Органи рослини |
Мох (зозулин льон) |
Папороть (щитник чоловічий) |
Квіткова рослина |
Корінь |
- |
+ |
+ |
Стебло |
+ |
- |
+ |
Листок |
+ |
+ |
+ |
Ризоїди |
+ |
- |
- |
Квітка |
- |
- |
+ |
Спорангій |
+ |
+ |
- |
Насінина |
- |
- |
+ |
Плід |
- |
- |
+ |
ІІІ. Дайте відповіді на запитання
ІV. Підведення підсумків уроку
Обговорення та виставлення оцінок
V. Надання та пояснення домашнього завдання.