Тема: Практична робота: вирізнити гуманістичні ідеї у витягах з літературних
творів епохи Відродження (Францеско Петрарки, Мігеля де Сервантеса, Еразма Роттердамського, Нікколо Макіавелі, інших) і мистецьких шедеврах Високого Відродження (Леонардо да Вінчі, Рафаеля, Мікеланджело, Пітера Брейгеля, Альбрехта Дюрера, інших).
Мета: ознайомити учнів з основними принципами гуманізму та Відродження,
творчістю італійських художників цієї епохи; розвивати вміння учнів працювати з додатковою літературою, готувати доповіді й повідомлення; прилучити учнів до культури епохи Відродження, виховувати почуття прекрасного.
Тип уроку: урок формування практичних вмінь та навичок.
Обладнання: зошити, ілюстративний матеріал з підручника, хрестоматія,
історична карта, атласи, контурні карти, картки, роздатковий матеріал.
Дата __________ Номер уроку ___________ Всесвітня історія 8 клас
Тема: Практична робота: вирізнити гуманістичні ідеї у витягах з літературних
творів епохи Відродження (Францеско Петрарки, Мігеля де Сервантеса, Еразма Роттердамського, Нікколо Макіавелі, інших) і мистецьких шедеврах Високого Відродження (Леонардо да Вінчі, Рафаеля, Мікеланджело, Пітера Брейгеля, Альбрехта Дюрера, інших).
Мета: ознайомити учнів з основними принципами гуманізму та Відродження,
творчістю італійських художників цієї епохи; розвивати вміння учнів працювати з додатковою літературою, готувати доповіді й повідомлення; прилучити учнів до культури епохи Відродження, виховувати почуття прекрасного.
Тип уроку: урок формування практичних вмінь та навичок.
Обладнання: зошити, ілюстративний матеріал з підручника, хрестоматія,
історична карта, атласи, контурні карти, картки, роздатковий матеріал.
План:
Хід уроку:
І. Організація навчальної діяльності.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Фронтальна бесіда.
Наприкінці XV ст. в Європі зріс інтерес до мистецтва й науки, почали розвиватися нові погляди на світ. Люди ставили собі питання й шукали істину за допомогою наукових експериментів, замість того, щоб сліпо брати на віру традиційні погляди. Багатьом здавалося, що найвищий розквіт цивілізації був у Давній Греції та Давньому Римі, і вони прагнули відродити грецькі й римські ідеї та ідеали. Тому розглянутий період і дістав назву «Епоха Відродження». Розпочавшись в Італії в XIV-XVI ст., Відродження (Ренесанс) поширилося по всій Європі.
Всі країни, що розглядалися в курсі всесвітньої історії, — Франція, Англія, Німеччина, Московська держава, Нідерланди, Польща — були певною мірою охоплені змінами, що ознаменували початок нової епохи в історії людства — епохи Відродження.
ІІІ. Вивчення нової теми.
Перегляд відеоматеріалів.
https://www.youtube.com/watch?v=scJzLQRvVVo
Основні принципи культури Відродження були такими (їх слід записати до зошитів):
— гуманізм — повага до людини, віра в її сили і здібності; людина — «вінець природи»; людина здатна пізнати природу і створити гармонійне суспільство;
Італійське Відродження демонструє пильний інтерес до образотворчих мистецтв, які, маючи просторові закономірності, дозволяють більш точно побачити й запам'ятати божественну красу світу.
Робота з уривками літературних творів.
3. Творчість Донато Браманте, Леонардо да Вінчі, Рафаеля, Мікеланджело.
Перегляд відеоматеріалів.
https://www.youtube.com/watch?v=nEQtxN9yQdA
Леонардо да Вінчі (1452—1519 рр.) був однією із найвизначніших постатей, що коли-небудь жили на Землі. Ймовірно, жодній людині не вдалося досягти таких творчих вершин у різних галузях, як цьому генію.
Він був видатним художником, скульптором, архітектором, ученим і конструктором. Леонардо да Вінчі створив найбільші твори мистецтва, він проектував мости, дороги, конструював зброю, костюми й технічні прилади. Він зробив важливі відкриття в галузі природничих наук, зокрема про будову людського тіла, винайшов підводний і сконструював літальний апарати, щоправда, із наявних на той час матеріалів їх не можна було побудувати.
Леонардо да Вінчі ставився до науки й мистецтва з однакових позицій. Після вивчення проблеми він робив безліч ескізів, щоб знайти краще рішення. Він не бачив різниці між проектуванням механізму й живописом, в обох випадках відточуючи точність ліній, створюючи ідеальні пропорції і знаходячи закономірності композиції.
Коли Леонардо да Вінчі виповнилося двадцять років, він був уже визнаним майстром серед художників. Його роботи дуже вплинули на багатьох живописців, тому що він завжди шукав щось нове, наприклад використання розподілу світлотіні — техніки створення контрастів між світлом і тінню.
Одна з найважливіших робіт художника — «Таємна вечеря» — була написана в Мілані. Цей світовий шедевр фактично був невдалим експериментом. Працюючи повільно, Леонардо да Вінчі писав олією по сирій штукатурці. У результаті картина почала руйнуватися, і сьогодні її стан викликає серйозне побоювання.
Всесвітньо відома картина « Джоконда» (Мона Ліза) була написана Леонардо да Вінчі у Флоренції.
Перегляд відеоматеріалів.
https://www.youtube.com/watch?v=0R8OIR_fTCI
Донато Браманте був одним із найвидатніших архітекторів раннього Нового часу. Із 1476 р. він працював у Мілані, при дворі герцога Лодовіко Морб, де познайомився з Леонардо да Вінчі, ідеї якого справили на Донато значний вплив. Архітектор працював у Мілані протягом двадцяти років. У 1499 р. Браманте довелось залишити Мілан через захоплення міста французькими військами. Його запросили працювати до Риму. Тут він став головним папським архітектором. Спроектовані ним споруди відзначаються класичною чистотою та монументальністю. У Римі він спроектував та побудував двори Бельведеру та Сан-Домазо в комплексі Ватиканського палацу, палаццо Канчелерія, храм Темпьєтто у монастирі Сан-Пьєтро ін Монторія. Але найбільше він уславився тим, що спроектував та почав будівництво однієї з найвідоміших споруд Риму — храму Святого Петра.
Робота з підручником.
Опрацювати текст підручника й записати до зошитів основні біографічні дані Мікеланджело й назви його робіт.
Характеризуючи життя і творчість Мікеланджело (1475-1564 рр.) — скульптора, живописця, архітектора, військового інженера й поета, учитель підкреслює історичне значення геніальної особистості. Автор видатних творів мистецтва був також учасником боротьби за свободу Флоренції.
Робота з підручником.
Опрацювати текст підручника й назвати принципи культури Відродження, що знайшли відображення у творчості Рафаеля Санті.
Під час перевірки заслуховуються повідомлення учнів, що можуть містити такі положення:
Додаткова інформація
Тиціан (Тиціано Вечелліо) (1476/77 або 1489/90—1576 рр.) прожив довге життя, повне радощів і прикрощів. Він чимало побачив за свій вік і багато чого встиг утілити у своїх прекрасних витворах.
Його називали «королем живописців і живописцем королів». Мистецтво Тиціана — це найяскравіше явище венеціанської школи італійського Відродження. Його відкриття (колірне ліплення форми, нюансирування фарби, багатство колориту) суттєво вплинули на творчість майстрів наступних поколінь. У картинах Тиціана поєднуються інтимність і урочистість, реальність і міфологія.
Популярність і визнаність до нього прийшли разом із картиною «Любов земна і небесна», створеною близько 1515—1516 рр. А 1517— 1530 рр. — це час, коли слава художника поширюється далеко за межі Італії; про нього говорять, ним захоплюються.
У 1518 р. Тиціан створює одну з кращих своїх картин «Свято Венери»: на галявині граються амури з блакитними крильцями; одні пускають одне в одного стріли, інші їдять яблука, треті б'ються.
У тому ж році було створено грандіозне полотно «Ассунта», на якому зображено вознесіння Марії на небо.
У картинах на міфологічні й релігійні сюжети художник підсилює життєве трактування образів, вводить деякі побутові деталі.
У 1540-х рр. Тиціан дуже часто звертається до портрета. Будучи людиною багатою, він міг дозволити собі свободу вибору і брався за виконання лише тих замовлень, що були для нього найбільш цікавими.
Одна з найвідоміших картин Тиціана — «Марія Магдалина, яка кається», в основу якої ліг євангельський образ грішниці, що кається, Марії Магдалини. Стримані, неяскраві фарби підкреслюють глибоку скорботу, яку переживає ця, сповнена покаяння, жінка.
Біблійні мотиви були використані Тиціаном також при створенні картини «Святий Себастьян». Римський воїн Себастьян прийняв християнство й піддався за це страшним мукам. На полотні він зображений прив'язаним до дерева, у тіло воїна устромилися ворожі стріли.
Твори Тиціана протягом кількох століть впливали на європейський живопис.
4. Мистецтво Нідерландів.
Перегляд відеоматеріалів.
https://www.youtube.com/watch?v=yVXyb1D2oZo
Із початку XVI ст. Нідерландами поширюється рух Відродження. Тут новаторство Ренесансу поєдналося з традиційним нідерландським мистецтвом. Найвідомішими представниками періоду Ренесансу в нідерландському мистецтві є Ієронім Босх, відомий надзвичайною оригінальністю, символізмом і містичністю своїх робіт (наприклад, триптих «Сад земних насолод») та Пітер Брейгель Старший, відомий зображенням пейзажів, сюжетів із щоденного життя та історичних і легендарних сюжетів (найвідомішою роботою є «Вавилонська вежа»).
Наступний важливий етап розвитку нідерландського мистецтва позначається розділенням фламандського та голландського мистецтва через початок війни за незалежність та, як наслідок, поділ Нідерландів на північну — незалежну, та південну — підвладну іспанцям, частини.
На Півночі, в Об'єднаних Провінціях новий етап розвитку мистецтва співпав із «Золотим Віком» Голландії, який тривав 1584-1702 рр. Основними жанрами мистецтва стали історичні твори, портрети, у тому числі групові, сюжети із щоденного життя, пейзажі, натюрморти. Голландські митці цього періоду багато в чому визначили увесь подальший розвиток цих жанрів, запровадивши цілу низку канонів, якими користуються й досі. Вони вважаються неперевершеними майстрами використання ефектів світла та тіні. В історії мистецтва митці цього періоду називаються «голландськими майстрами». Найвідомішими з них є Рембрандт Гарменс ван Рейн («Повернення блудного сина», «Нічна варта»), Антоніс ван Дейк («Автопортрет у соняшниках») та Ян Вермер («Келих вина», «Дівчина з перлиною).
На Півдні, особливо у Фландрії, цим часом розвивалось мистецтво бароко. Сюжети були багато в чому подібні, але в той же час великої популярності набула релігійна тематика, пов'язана з рухом Контрреформації. На відміну від півночі, де митці надавали перевагу пастельним тонам, на півдні кольори були більш яскравими. Найвизначнішим митцем цього періоду був Пітер Пауль Рубенс.
Повідомлення учня.
Учні, які отримали випереджальне завдання, виступають із повідомленнями про Пітера Паула Рубенса.
5. Мистецтво Франції.
У XVI ст. культура Франції зазнала значного впливу ззовні. З одного боку, бургундський герцогський двір познайомив французів із досягненням фламандців, а з іншого — вторгнення до Італії познайомило з культурою Високого Ренесансу. Французьке мистецтво перебувало під сильним впливом італійських митців. Із майстрів цього періоду можна назвати живописців — батька та сина, Жана та Франсуа Клуе, Жана Фуке, скульпторів Жана Гужона та Жермена Пілона. У Франції працювало на той час багато італійців, зокрема й Леонардо да Вінчі.
Період релігійних війн суттєво знизив темпи культурного розвитку Франції. Лише їхнє закінчення зі сходженням на королівський престол Генріха IV сприяло тому, що до Франції почали запрошувати іноземних митців, зокрема — фламандця Пітера Рубенса. Таким чином, сюди був «імпортований» стиль бароко. Найвизначнішими митцями в цьому напрямі були Ніколи Пуссен, Жорж де Ля Тур і Клод Лоррен.
Укріплення абсолютної влади монарха сприятливо відбилося на розвитку мистецтва. Королі були його покровителями, адже воно підкреслювало їхню велич. Яскравими пам'ятниками цього періоду є палаци — зокрема Версаль, Лувр.
Перегляд відеоматеріалів.
https://www.youtube.com/watch?v=4I6LPt8Ahdg
На розвиткові німецького мистецтва суттєво відбилися роздробленість країни. Якщо Південна Німеччина зазнала сильного впливу з боку Італії, то на півночі країни мистецтво розвивалося під сильним культурним впливом Нідерландів. Змішання культур сприяло тому, що Німеччина стала центром руху, який отримав назву Північного Відродження. Мистецтво тут являло собою поєднання власне німецьких традицій та запозичень новел Ренесансу. Найбільш уславленими художниками цього періоду є Альбрехт Дюрер та Ганс Гольбейн Молодший. Перший був людиною різнобічних інтересів: окрім власне створення полотен та гравюр, він займався дослідженням теорії образотворчого мистецтва, а також математики; як гравер він уславився роботами «Меланхолія», «Святий Ієронім», «Лицар, диявол і смерть», як живописець — своїми автопортретами, диптихом «Чотири апостоли», гравюрою «Адам і Єва».
Ганс Гольбейн Молодший вважається неперевершеним майстром насамперед портретного жанру. Ним, зокрема, написані портрети таких відомих осіб, як Еразм Роттердамський, Томас Мор, Томас Кромвель, англійський король Генріх VIII. Він, як і Альбрехт Дюрер, займався гравюрою. Його найбільш відомою та виразною роботою в цій галузі є серія «Танок смерті».
ІV. Висновки та узагальнення
Фронтальна бесіда.
Завдання.
Заповнити узагальнюючу таблицю «Образотворче мистецтво європейських країн»
Художник |
Країна |
Твір, жанр |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
— У XIV—XV ст. європейці стали виявляти особливу цікавість до епохи античності, прагнули відродити її ідеали — так з'явилася культура Відродження;
основні принципи Відродження — гуманізм, емпіризм, реалізм, критика феодалізму й католицької церкви.
V. Домашнє завдання.
а) Образотворче мистецтво європейських країн у XVI-XVII ст.: Пітер Пауел Рубенс, Рембрандт ван Рейн, Альбрехт Дюрер, Дієго де Сільва Веласкес.
б) Шедеври західноєвропейської архітектури XVI—XVII ст.
в) Творчість видатних письменників-гуманістів Т. Мора, В. Шекспіра, М. де Сервантеса, Ф. Рабле.
г) Розвиток науки в Західній Європі в XVI—XVII ст.
1