Авторка пропонує різноманітні форми роботи на уроці: робота з текстом підручника, картою атласу, перегляд фрагментів з мультимедійного підручника, з історичним джерелами, заповнення таблиці на етапі рефлексії.
1
УРОК №2. ВІДКРИТТЯ ЄВРОПЕЙЦІВ. Всесвітня історія - 8 кл.
МЕТА:
ПІСЛЯ УРОКУ УЧНІ ЗМОЖУТЬ:
ОСНОВНІ ПОНЯТТЯ: «ВГВ», «Реконкіста», «колоніальна імперія», «зустріч цивілізацій».
НМЗУ: атласи, підручники, презентація, ММП – ВІ 8 кл, тема 1 «ВГВ»
ТУ:урок засвоєння та застосування нових знань, умінь. навичок.
Хід уроку:
І. Оргмомент.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
А.БЕСІДА:
1. Укажіть хронологічні рамки епохи Нового часу та раннього Нового часу.
2. Як ви вважаєте, чим відрізнялися . СЛАЙД № 1
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Великі держави, що виникли в Європі, почали виявляти інтерес до освоєння нових територій. Після арабських, монгольських і турецьких завоювань контроль над прибутковою торгівлею прянощами, китайським шовком і фарфором опинився в руках арабських купців. Сухопутний шлях, відкритий російським мандрівником Афанасієм Нікітіним, був надто довгим і небезпечним. У країнах Європи намагалися знайти нові шляхи до Індії.
СЛАЙД № 2 ІV. Оголошення теми мети, очікуваних результатів.
СЛАЙД № 3 А. ПЛАН.
1. Причини і передумови ВГВ.
2. Мандрівники Доби ВГВ.
3. Перша навколосвітня подорож.
4. Доколумбові цивілізації Америки
СЛАЙД № 4 Б.ЗАПИС ТА ПОЯСНЕННЯ Д/З.
§2, повт. §1 – ПО, хронологічна (!) таблиця «Географічні відкриття к. ХV – І ½ ХVІ ст.»: мореплавець, дата подорожі, відкриті землі. +висновки.
Міні-проекти «ВГВ»*
V. Вивчення нового матеріалу.
1. Причини і передумови ВГВ.
А. ЕВРИСТИЧНА БЕСІДА.
1. До чого призвело удосконалення знарядь праці та поява великих підприємств у країнах Західної Європи?
2. До чого призвело збільшення кількості товарів?
3. Що треба мати для придбання нових товарів?
4. З чого карбували гроші?
5. Чи багато цих металів в Європі?
Отже, треба шукати золото та срібло в інших країнах, але не лише для карбування монет, а й для збагачення заможних верств населення.
ДЕ ВЗЯТИ ЗОЛОТО?
6. Яку країну вважали країною казкових багатств? — Індію
7. Чому? – продаж пряностей, багато прикрас.- с. 17 ( 1 а.в.) - М.Поло про багатства Сходу
8. Яким шляхом торгували з Індією? – через Туреччину.
9. Чи вигідно торгувати через посередників-арабів, чому?
Отже, європейські мореплавці стали прагнути встановити прямий зв’язок з країнами Азії, щоб цілком привласнити собі прибутки від торгівлі зі Сходом. Після захоплення турками Константинополя торгувати зі Сходом стало ще важче.
Б.ММП – т.1 «ВГВ» - Причини і передумови ВГВ – ч.1,2.
В. МОЗКОВИЙ ШТУРМ
1. Назвіть причини ВГВ: - запис у зошити. - СЛАЙД №5
1. Пошук золота і срібла через їх нестачу в Європі.
2. Пошук нових шляхів до країн Сходу.
3. Бажання позбутися посередників у торгівлі зі Сходом.
2. Чи достатньо лише причин для початку ВГВ?
3. Які визріли передумови для ВГВ?
Г. ММП – т.1 «ВГВ» - Причини і передумови ВГВ – ч.3
Передумови для ВГВ?- запис у зошити. СЛАЙД №6
1) технічна: удосконалення конструкції кораблів та їх обладнання навігаційними приладами: компас, астролябія, порто лани – с.17-18
2) наукова: визнання учення про кулястість Землі.
3) соціальна : наявність в Іспанії значної кількості бідних дворян.
Отже, у XV – с. XVII ст. — епоха ВГВ – відкриття європейських мандрівників були спричинені активними пошуками нових торгівельних шляхів в Азію.
2. Мандрівники Доби ВГВ.
А. РОБОТА З ІСТОРИЧНОЮ КАРТОЮ. - с.2,3
ЗУ: Користуючись картою атласу «Великі географічні відкриття к. XV— І ½ XVII ст. …», дайте відповіді на запитання.
1.Назвіть країни, які розпочали епоху географічних відкриттів. Свою відповідь поясніть.
2. Назвіть мандрівників, які здійснювали плавання у XV – с. XVII ст.
3. Назвіть мореплавців, які шукали морські шляхи в Індію. Яким чином вони планували досягти Індії?
4. Які нові континенті були відкриті під час цих подорожей?
5. Назвіть народи, які населяли ці континенти.
Б.ММП – т.1 «ВГВ» - Початок доби ВГВ. – задати питання до фрагменту.
+АТЛАС = знайти подорожі на карті.
В. ММП – т.1 «ВГВ» - Плавання Х.Колумба до берегів Америки – Основна думка фрагменту?
+АТЛАС = знайти подорожі та відкриті землі на карті.
Г. ДЖЕРЕЛО – с.22 + ??
ПУ: що вас найбільше вразило у переглянутих матеріал?
=˃ початок розподілу світу між Іспанією та Португалією – АТЛАС – с.2-3 або підручник – с.22-23.
3. Перша навколосвітня подорож.
А. ММП – т.1 «ВГВ» - «Перша навколосвітня подорож»
+ ДЖЕРЕЛО – С.22 підручника
Б. ОБГОВОРЕННЯ:
1. Яке значення мала ця подорож?
2. З якими труднощами зіткнулися мореплавці?
3. Які риси характеру були притаманні мандрівникам?
В.ВИСНОВКИ.
4. Доколумбові цивілізації Америки
А. ММП – т.1 «ВГВ» - Доколумбові цивілізації Америки.
1. Чи можна вважати народів Америки відсталими народами порівняно з європейцями? Чому?
Б. ПІДРУЧНИК – ПОШУК:
§2 п.5 – знайти як з 1992 р. називають подію, що увійшла в історію під назвою «відкриття Америки»? Чому так?
СЛАЙД №7 Яка назва є більш точною, на вашу думку, чому?
VІ. Рефлексія.
А.РОБОТА В ГРУПАХ (четвірки)
СЛАЙД №8 - Заповніть таблицю «Причини та наслідки ВГВ», записавши відповідний номер положення у відповідну колонку таблиці:
Причини ВГВ |
Наслідки ВГВ |
1,3,5 |
2,4,6,7,8,9 |
1. Бажання європейців збагатитися на торгівлі з Індією.
2. Переміщення до Антверпена центру світової торгівлі.
3. Потреба в золоті та сріблі — основних металах, з яких карбували гроші.
4. Надзвичайне зростання обсягів торгівлі.
5. Загарбання турками Константинополя.
6. Переміщення торгових шляхів із Середземного моря в Атлантичний океан. 7. Початок колоніальних загарбань.
8. Збагачення власників майстерень і купців Європи.
9. Поява в Європі нових рослин, товарів, продуктів.
VІІ. Оцінювання навчальних досягнень учнів
СЛАЙД №9 VІІІ. Домашнє завдання.
§2, повт. §1 – ПО, хронологічна (!)таблиця «Географічні відкриття к. ХV – І ½ ХVІ ст.»: мореплавець, дата подорожі, відкриті землі. + висновки
Міні-проекти «ВГВ»*
ЛІТЕРАТУРА:
Сорочинська Н.М. Всесвітня історія: підручник для 8 кл. загальноосвіт. навч. закл./Н.М.Сорочинсьька, О.О.Мартинюк. О.О.Гісем. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2016.
Мультимедійний підручник Всесвітня історія. 8 клас
Усі уроки до курсу «Всесвітня історія.» 8 клас/Упоряд. Н.М.Морозова, Т.В.Михайлів – Х.: ВГ «Основа», 2008.