Урок " Практичне повторення. Виготовлення настільної гри "Танграм"

Про матеріал
Основне завдання уроку - продовжити формування знань учнів про різні види оздоблення виробів із деревини та сприяти формуванню вмінь і навичок з виконання художньо-обробних робіт учнів у складі групи, ознайомити їх з історією настільної гри «Танграм» та етапами її створення.
Перегляд файлу

       Олешківська спеціальна ЗОШ  Херсонської обласної ради

 

 

 

урок трудового навчання

 

 

Практичне повторення.

Виготовлення настільної гри Танграм

 

 

C:\Users\sergy\Desktop\танграм\content_2-1.jpg

 

 

                                                                             учитель

                                                       трудового  навчання

                                                                Федоренко С.М.

 

 

 

2019

 

 

Тема:   Практичне повторення.  Виготовлення настільної гри « Танграм»                                                

 

Мета:

  1.           Продовжити формування знань учнів про різні види оздоблення виробів із деревини.
  2.           Сприяти формуванню  вмінь і навичок з виконання художньо-обробних робіт  учнів у складі групи та ознайомити  їх з історією настільної гри «Танграм»  та етапами її створення.
  3.           Сприяти  вихованню акуратності, культури праці, просторової уяви, дбайливого ставлення до матеріалів, точності виконання робіт.
  4.           Сприяти формуванню інтересу до професій художнього циклу

 

Методи і прийоми:    бесіда, розповідь, пояснення з практичним показом, ілюстрація, презентація, самостійна робота.

Обладнання, інструменти та матеріали:  столярний верстак, заготовки з фанери та ДВП, розмічальний інструмент, комп’ютер, лобзики,  пилочки, пристосування для випилювання .

Об’єкт праці: деталі гри «Танграм»

Міжпредметні зв’язки: українська мова, математика, креслення, народознавство, історія.

Тип заняття: комбінований урок.

                                                                Хід уроку:

І.  Організаційний момент.

 Привітання з класом.  Перевірка присутніх та їх готовність до уроку.  Створення робочої атмосфери, перевірка робочих місць.

1.  Нервово-психологічна підготовка учнів до уроку.

Можливо, цей вислів вас не стосується, та чи не могли б ви пояснити, що означає така приказка:    « У вмілого й долото рибу ловить »  ?

ІІ.  Актуалізація опорних знань та життєвого досвіду.

     У дитячі роки гра є основним видом діяльності людини. За її допомогою діти пізнають світ. Без гри дітям жити нудно, нецікаво.  В грі діти перевіряють свою силу і спритність, у них виникають бажання фантазувати, відкривати таємниці і прагнути чогось прекрасного.

     Гра дарує  радість, задовольняє актуальні невідкладні потреби, а ще – спрямована в майбутнє, бо під час гри у дітей формуються чи закріплюються властивості, вміння, здібності, необхідні їм для виконання соціальних, професійних, творчих функцій у майбутньому.

     У процесі гри в учнів виробляється звичка зосереджуватися. самостійно думати, розвивати увагу. Захопившись грою, діти не помічають, що навчаються, до активної діяльності залучаються навіть найпасивніші учні.

   ІІІ.  Мотивація навчальної діяльності.

На цьому уроці ми продовжимо з вами опановувати уміннями працювати з ручним інструментом для обробки фанери – лобзиком. Завдяки цьому ви зможете виготовити настільні ігри для учнів молодших класів та підготовчої групи нашої школи.

     Демон­струю учням зразок гри «Танграм», яку учні мають виготовити на уроках. Під час аналізу виробу ставлю  такі запитання:

  Скажіть, з чого починається виготовлення виробів?

  Які способи прикрашання виробів вам відомі?

  Навіщо нам потрібно оздоблювати вироби?

 

ІV.  Повідомлення теми, мети, завдань уроку.

V.  Викладення нового матеріалу.  

      Особливість настільної гри - наявність ігрового правила, в якому внутрішньо знаходиться ігрове завдання. Головною  рисою настільної гри є цікавість, тому діти з задоволенням беруть у них участь. Настільна гра розвиває уяву, кмітливість і спостережливість. У грі  присутній елемент змагання (хто швидший, хто більше назве, хто правильніше і так далі).

      У результаті діти вчаться швидко і логічно міркувати.  Настільна гра - один із засобів розвитку здібностей учнів, розширення їх кругозору. Настільні ігри проводять як індивідуально, так і в ході групової, колективної роботи. Вони дають можливість диференційовано підійти до оцінки знань і здібностей учнів.

      Як матеріал для настільних ігор використовують щільний папір, картон, деревні матеріали.

                                                    Головоломка Танграм

                                                  http://4.bp.blogspot.com/-2YqH_EhhLM8/Vp_koLRA9RI/AAAAAAAAAVo/F4qEzOXgxrU/s320/%25D1%2582%25D0%25B0%25D0%25BD%25D0%25B3%25D1%2580%25D0%25B0%25D0%25BC%2B%25D1%2580%25D0%25B8%25D1%25813.png   

     Танграм - старовинна східна головоломка з фігур, які одержані при розрізанні квадрата на 7 частин особливим чином: 2 великих трикутника, один середній, 2 маленьких трикутника, квадрат і паралелограм. У результаті складання цих частин один з одним виходять плоскі фігури, контури яких нагадують всілякі предмети, починаючи від людини, тварин і закінчуючи знаряддями праці і предметами побуту. Такого роду головоломки часто називають "геометричними конструкторами", "головоломками з картону" або "розрізними головоломками".

    Буквально слово танграм означає «сім дощечок майстерності». Фігура, яку необхідно отримати, при цьому зазвичай задається у вигляді силуету або зовнішнього контуру. При вирішенні головоломки потрібно дотримуватися дві умови: перше - необхідно використовувати всі сім фігур танграма, і друге - фігури не повинні перекриватися між собою.

     Базовим елементом танграма є тан. Мінімальна кількість базових фігур рівне семи призводить до геніальної простоті комбінацій. 

  Танграм - дуже давня гра - головоломка. Вона з'явилася в Китаї більше 4000 років тому. Існує цілий ряд версій і гіпотез виникнення гри.

  Легенда перша: версія про розбиту плитку.

Більш 4000років тому в однієї людини з рук випала порцелянова плитка і розбилася на сім частин. Засмучений, він в поспіху намагався її скласти, але щоразу отримував нові цікаві зображення. Це заняття виявилося настільки захоплюючим, що згодом квадрат, складений з семи геометричних фігур, назвали Дошкою Мудрості.

  Легенда друга: три мудреці придумали «Ши-Чао-Тю».

 Майже дві з половиною тисячі років тому у немолодого імператора Китаю народився довгоочікуваний син і спадкоємець. Йшли роки. Хлопчик ріс здоровим і кмітливим не по літах. Одне турбувало старого імператора: його син, майбутній володар величезної країни, не хотів вчитися. Хлопчикові доставляло більше задоволення цілий день бавитися іграшками. Імператор покликав до себе трьох мудреців. Один з них був відомий як математик, інший прославився як художник, а третій був знаменитим філософом. Імператор повелів їм придумати гру, бавлячись якої, його син збагнув би начала математики, навчився дивитися на навколишній світ пильними очима художника, став би терплячим, як справжній філософ, і зрозумів би, що часто складні речі складаються з простих речей. Три мудреця придумали "Ши-Чао-Тю" - квадрат, розрізаний на сім частин.

                                         http://4.bp.blogspot.com/-gvpTJcaZu28/Vp_k43tVQUI/AAAAAAAAAVw/iV8Igmi-d_8/s320/images.png  

                                                    Легенда третя: сім книг Тана.

 «У записках покійного професора Челленор, є відомості про те, що сім книг про танграм, кожна з яких налічує рівно тисячу фігур, були складені в Китаї більше 4000 років тому. Ці книги нині стали настільки великою рідкістю, що за ті сорок років, які професор Челленор провів у Китаї, йому лише раз вдалося бачити перше видання першого з семи томів (збережених повністю) і кілька розрізнених фрагмента другого тому ».

   Згідно з легендою Лойда, Тан був легендарним китайським мудрецем, якому його співвітчизники поклонялися як божеству. Фігури в своїх семи книгах він розташував відповідно до семи стадій в еволюції Землі. Його танграми  починаються з символічних зображень хаосу і принципу «інь і янь». Потім слідують найпростіші форми життя, у міру просування по древу еволюції з'являються фігури риб, птахів, тварин і людини. По дорозі в різних місцях попадаються зображення того, що створено людиною: знаряддя праці, меблі, одяг і архітектурні споруди. Лойд часто цитує висловлювання Конфуція, філософа на ім'я Шуфуце, коментатора Лі Хуанчжан і вигаданого професора Челленор. Лі Хуанчжан згадується у зв'язку з тим, що за переказами він знав всі фігури з семи книг Тана перш, ніж навчився говорити. Зустрічаються у Лойда та посилання на «відомі» китайські прислів'я типу «Тільки дурень взявся б написати восьму книгу Тана».

    Перше зображення танграма (1780) виявлено на ксилографії японського художника Утомаро, де дві дівчини складають фігурки. Назва "танграм" виникло в Європі, найімовірніше, від слова "тань" (що означає "китаєць") і кореня "грама" (у перекладі з грецької "буква").  На перших порах їм користувалися не для розваги, а для навчання геометрії .

 

    Танграм можна зробити з фанери, ДВП, роздрукувавши шаблон і розпиляти його  по лініях за допомогою лобзика

 

                                                       http://2.bp.blogspot.com/-KInY4zZSTi0/Vp_kkXKoFfI/AAAAAAAAAVg/FkoaGu0O7I8/s400/%25D1%2582%25D0%25B0%25D0%25BD%25D0%25B3%25D1%2580%25D0%25B0%25D0%25BC%2B%25D1%2580%25D0%25B8%25D1%25812.jpg

 

 

                                             Закріплення нового матеріалу.

 

Гра ” Склади найдовше речення

                  З якого матеріалу ми будемо виготовляти гру?

                  Яка мета оздоблення?

                  Із скількох частин складається танграм?

                  Які фарби використовують для покриття  виробів з деревини?

                  Для чого застосовують прозоре оздоблення деревини?

Правила проведення ігр на уроках та в позаурочний час:

Щоб ігрова діяльність на уроці проходила ефективно і давала бажані результати, необхідно нею керувати, забезпечивши виконання таких вимог:

• ігри мають відповідати навчальній програмі;

• ігрові завдання мають бути не надто легкими, проте й не дуже складними;

• відповідність гри віковим особливостям учнів;

• правила гри прості й чітко сформульовані;

• дії учнів слід контролювати, своєчасно виправляти, спрямовувати;

• справедливий підсумок уроку;

• залучення до ігор учнів усього класу;

• не допускати приниження гідності дитини (образливі порівняння, оцінки за поразку у грі, глузування);

• гра на уроці не повинна проходити стихійно.

 

                                              Фізкультхвилинка.

 

 

VІ.  Практична робота

  1. Вступний інструктаж.

Мета нашого уроку:

- закріпити знання про технологію випилювання ручним лобзиком та підготовку його до роботи;

- застосувати набуті знання та вміння під час виконання практичної роботи.

     Пояснюю критерії оцінювання за практичну роботу та розподіляю учнів за робочими місцями, видаю завдання для практичної роботи.

2.Аналіз зразка та його графічне зображення.

Прошу звернути  увагу на картинку танграма та його креслення.

Пов’язане зображення 

 

 

    

 

3.   Самостійна  робота учнів і поточний інструктаж.

Учні індивідуально працюють над виготовленням своїх виробів.

    Під час роботи постійно роблю обхід  та слідкую за організацією робочого місця , правильністю виконання трудових прийомів, дій, рухів і якості оздоблення . Постійна перевірка виконання учнями правил безпеки праці і виробничої санітарії.  Форма проведення - індивідуальна.


4. Заключний інструктаж:

  аналіз виконаної роботи;                                                                                                                                                         обговорення недоліків, допущених в роботі;                                                                                                                      шляхи усунення недоліків;

VІІ.   Підсумок уроку.

1. Рефлексія. Вправа "Незакінчене речення".

1.  На сьогоднішньому уроці я дізнався про …                                                                                                                                                                                                                                                                   2.  Тепер я можу …                                                                                                                                                              3.  Найбільше мені запам’яталося на уроці …                                                                                                                        4.  Я навчився …

 2. Підбиття підсумків.

  Чому був присвячений наш урок?

  Які завдання ми виконували?

  Чи впорались ми зі всіма завданнями?

  Що можна було б змінити на краще в сьогоднішньому занятті?

 

Огляд учнівських  робіт. Самооцінка, взаємооцінка.

Мотивація оцінок за урок, виставлення їх у журнал, щоденники.

Прибирання робочих місць, майстерні.

 

 

Додаток

 

                              C:\Users\sergy\Desktop\танграм\1.jpg

C:\Users\sergy\Desktop\танграм\52.jpg

docx
Пов’язані теми
Трудове навчання, Розробки уроків
Інкл
Додано
16 березня 2020
Переглядів
3302
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку