Урок "Практичне заняття «Козацькі літописи»", 8 клас, Історія України

Про матеріал
В конспекті уроку використано довідковий матеріал про козацькі літописи, фрагменти козацьких літописів та практичні завдання для учнів.
Перегляд файлу

 

 

 

 

Конспект  уроку

з  історії  України  8 клас

Тема:

Практичне заняття

«Козацькі літописи»

 

 

                                                                                   Вчителя   історії Комунального закладу                                                                                       

«Ліцей імені Тараса Шевченка

Кропивницької міської ради»                                                                                   

 

                                                                                         Швець

Сніжани Анатоліївни

 

 

 

 

 

 

 

 

2023р.

Тема уроку: Практичне заняття «Козацькі літописи»

Мета уроку: закріпити знання з історії України періоду козаччини, ознайомити учнів  з історією написання та змістом козацьких літописів. Визначити роль авторів літописів у вивченні історії козацтва. Використовуючи фрагменти з літописів, вчитися визначати важливі історичні події ΧVΙ – ΧVΙΙΙ ст.  Розвивати вміння аналізувати  історичні  джерела та робити історичні висновки та узагальнення. Проаналізувати відношення авторів літописів до викладеного історичного матеріалу. Виховувати в учнів  повагу до історії батьківщини, розуміння ролі  козаків та гетьманів в історії України.

Тип  уроку:  практичне заняття

Основні  поняття:  Літопис Самовидця, Літопис Самійла Величка та Літопис гадяцького полковника Григорія Грабянки. 

Обладнання : 

  1. Карта «Розташування Запорозьких Січей»
  2. Текст практичної роботи із завданнями.

                                 Хід   уроку

Ι. Організаційна  частина  уроку

II. Актуалізація  опорних  знань учнів

Бесіда:

  1. Показати на карті розташування Хортицької, Микитинської та Нової січей.
  2. Назвіть видатних кошових отаманів та козацьких гетьманів.
  3. З якою метою укладались козацькі літописи.

III.  Мотивація  навчальної  діяльності  учнів 

       Вчитель: на сьогоднішньому уроці ви поглибите знання про козацькі літописи. Ознайомитесь із уривками з текстів трьох найвідоміших літописів - Літопису Самовидця, Літопису Самійла Величка та Літопису Григорія Грабянки. Будете вчитись аналізувати історичний зміст літописів.

IV.  Основний  зміст  уроку

Завдання№1

 Виписати в короткій формі (1 речення) визначення поняття «літопис».

«Літопис — історико-літературний твір у Русі, пізніше в Україні, Польщі, Білорусі, та інших країн слов'янського походження в якому оповідь велася за роками (хронологія). Писали переважно церковнослов'янською мовою, з численними вкрапленнями місцевої лексики. В інших християнських країнах подібні давні твори мають назву «хроніки», які писалися, як правило, латиною.»

2 бали.

Завдання№2

Заповнити таблицю: «Найвідоміші козацькі літописи», використовуючи тексти, наведені нижче.

Назва

Автор

Який період описує

Мова опису

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 6 балів.

Літопис Самовидця

Найімовірнішим автором твору є Роман Ракушка-Романовський (приблизно 1622-1703) - генеральний підскарбій  за часів гетьманування І. Брюховецького, а згодом стародубський священик. Написаний староукраїнською мовою. Текст літопису поділяється на дві частини. Перша є описом подій 1648-1672 рр. і має характер історичних мемуарів. Друга частина, що стосується 1673-1702 рр., написана на основі щоденникових записів. Найбільше уваги приділено висвітленню Визвольної війни українського народу під проводом гетьмана Богдана Хмельницького. Літопис Самовидця є важливим джерелом до історії України періоду Хмельничиини, містить великий фактичний матеріал, створює всебічну картину як історичного піднесення України середини ХVІІ ст., так і великої Руїни. Включає також чимало народних оповідань, приказок тощо.

Літопис Самійла Величка

Літопис Самійла Васильовича Величка (бл. 1670-після 1728) написаний канцеляристом Генеральної військової канцелярії між 1715 і початком 1720-х років. Твір складається з двох томів. Перший охоплює події з 1648 до 1659 р. “Сказання про війну козацьку з поляками”,  другий “Повість літописна про малоросійські та частково інші події...” – з 1660 до 1700 р. Цей літопис – найґрунтовніший. У ньому використано праці італійських, німецьких, польських авторів, козацькі хроніки, документи Генеральної військової канцелярії, мемуари та ін. Розглядав козацтво як націєтворчий чинник української історії. Мова твору — літературна староукраїнська. Сторінки літопису вміщують десять портретів гетьманів, багато документів, поетичних текстів. Це джерело активно використовували не лише історики, але й літератори, наприклад Т. Шевченко.

Літопис гадяцького полковника Григорія Грабянки

Григорій Іванович Грабянка гадяцький сотник, полковий осавул, суддя, обозний, з 1730 р. полковник. На підставі різних джерел він виклав історію козацтва від початків козацтва до 1709 р. церковнослов’янською мовою.  Літопис під назвою “Дійствія презільной і от начала поляков кровавшой небивалой брані Богдана Хмельницького, гетьмана запорозького з поляка...” був закінчений 1710 р. у Гадячі.  У формі “сказаній” розповідає про основні події визвольної війни 1648-1654 рр. під керівництвом Богдана Хмельницького, головну увагу приділено змалюванню образів гетьмана та його соратників. Автор особливо загострював увагу на героїчних вчинках і моральних уроках історії. Григорій Грабянка послідовно викладав думку про історичну самобутність, соціальну й політичну окремішність козаків. Він негативно ставився до проявів антиукраїнської політики російського царизму.

Завдання№3

Питання: В якому місяці та році відбулась битва, описана в Літописі Самовидця?

1 бал

«Хмельницький, узявши відомость о наступленню войськ коронних, не ожидаючи на Запорожжє приходу їх, але переправившися з войськами татарськими немалими, напротив пойшов войськ коронних і ісподкавшися в полях, у урочища Жовтой Води, там осадив каштелянича Стефана Потоцького і комісара козацького з войськами їх.»

Завдання №4

Питання: Назвати ім’я кошового отамана, описаного в Літописі Самійла Величка?

1 бал

 «Кошовий отаман низового Запорозького війська …того-таки 1675 року  в липні місяці в останніх числах, повернувши від Дорошенка до Запорозької Січі, скликав на Січ …Запорозьке військо і запропонував йому на головній раді свій намір помститися ханові й всьому Кримові за минулорічне своє й низового війська зневагу та шкоди, коли хан з турецькими янчарами, прийшовши вночі і по-злодійському втиснувшись у Запорозьку Січ, хотів її зруйнувати і вигубити та забрати в полон усе низове військо, що в ній було.

Він же, … (кошовий отаман), з усім своїм військом скоротічно перейшов через ті довгі степи і, легко переправившись у Кримську державу через Сиваш в добре знанім собі місці, лишив Перекоп далеко праворуч. Потім, лишивши при собі найвиборніших молодців три чи чотири тисячі, зупинився з ними в середині Криму над Сивашем біля згаданої переправи, а все інше військо при добрих своїх вождях відправив у весь Крим, наказавши тим вождям нещадно струснути весь Крим, датися йому взнаки і п’ятого дня повернути назад, до Сивашської переправи.»

Завдання№5

Питання: В якому році відбулась подія, описана в Літописі Самовидця?

1 бал

«И так у раді войско, которое на тот час било, настановило гетманом (обрати) бившого  асаулу войскового Івана Мазепу, роду шляхетского, повіту Білоцерковского… И так новопоставлений гетман, постановивши порядок у войску, розослал по усей Україні, жеби тую свояволю унимали, а тих бунтовщиков унимали , а ежели кому якая кривда от кого ест, жебы правом доходили, а сами своїх кривд не мстилися…»

Завдання №6

Питання: Яка подія почалась в результаті описаних подій в Літописі Григорія Грабянки та в яких роках відбувалась?       1 бал

«З-посеред тих вільноохочих запорозьких ватагів або охочих полковників виділявся Семен Палій, …тримаючи при собі військо вільноохочих, не тільки не допускав, щоб татари Польщу та московію воювали і опустошали, але й сам ходив і свої загони посилав на села татарські … і руйнував їх. Коли ж супроти нього виходили татари, то він мужньо … ось уже на протязі кільканадцяти років побивав їх… Супроти нього не раз ходили походами Кримські та Білгородські татари…Вони підходили навіть до Фастова (де була резиденція Палія), хотіли тут його взяти. Проте він так їх побивав і проганяв,

А ляхи, забувши тих, завдяки чиєму військовому промислу і чиєю мужністю вони звільнилися від тієї напасті і деякий час у тиші та супокої жили, забулися про все те, … підступом напали на нього, узяли і в темницю в місто Майборок відіслали. Просидівши там доволі довго, він сів прямо в кайданах на коня, якого зумисне підвели йому, і втік до свого війська.»

V. Закріплення  вивченого навчального  матеріалу

1. Як на вашу думку відносились автори літописів до описаних подій?

2.  Яка роль козацьких літописів у вивченні історії України?

VI. Підсумки  уроку

VII.  Завдання  додому: 

Повторити перелік основних подій історії козацтва та України ΧVΙ – ΧVΙΙΙ ст.  за хронологічною таблицею на стор. 187- 188. ( Підручник Гісем О, Мартинюк О. Історія України, 8 кл., Харків. Видавництво ранок, 2021)

Використані джерела:

  1. Літопис гадяцького полковника Григорія Грабянки. Ізборник. URL: http://litopys.org.ua/grab/hrab.htm
  2. Літопис самовидця. Ізборник. URL: http://litopys.org.ua/samovyd/sam.htm
  3. Самійло Величко. Літопис. Ізборник. URL: http://litopys.org.ua/velichko/vel.htm

1

 

docx
Додано
31 травня 2023
Переглядів
848
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку