Урок "Практичне заняття. Військове мистецтво, побут та традиції українського козацтва"

Про матеріал
Мета: повторити та узагальнити матеріал із теми «Українська козацька держава», охарактеризувати побут та культуру козаків у вільний від походів час (а саме одяг, звичаї та їжу), удосконалювати навички учнів у виокремленні потрібної інформації із джерела; виховувати почуття патріотизму, шанобливе ставлення до звичаїв та традицій українського народу. Тип: інтегрований урок. Обладнання: проектор, мультимедійна презентація, роздатковий матеріал, відеоролики.
Перегляд файлу

Конспект інтегрованого уроку з історії України

у 8 класі

Тема: Практичне заняття. Військове мистецтво, побут та традиції українського козацтва.

Мета: повторити та узагальнити матеріал із теми «Українська козацька держава», охарактеризувати побут та культуру козаків у вільний від походів час (а саме одяг, звичаї та їжу), удосконалювати навички учнів у виокремленні потрібної інформації із джерела; виховувати почуття патріотизму, шанобливе ставлення до звичаїв та традицій українського народу.

Тип: інтегрований урок.

Обладнання: проектор, мультимедійна презентація, роздатковий матеріал, відеоролики.

Хід уроку

І. Організаційний момент: Слайд 1

 

Вчитель історії: Доброго дня Вам, шановні учні. Щоб правильно орієнтуватися в житті, щоб бути людиною освіченою, треба знати минуле свого народу. Запорозька Січ – неповторне і легендарне явище у славетній історії українського народу.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань. (7 хв.)

Слайд 2

Уривок з пісні «Ой на горі та й женці жнуть».

 

1. Уривок з якої пісні ви почули?

2. З якою історичною постаттю вона пов’язана?

 

 

 

3. Зазначте декілька ключових подій із історії українського козацтва, які пов’язані з діяльністю П.К. Сагайдачного

Кошовий отаман

 

Морські походи

 

 

Похід на Кафу

 

Картинки по запросу портрет сагайдачного

Хотинська війна

 

 

Київське братство

 

Відновлення православної митрополії

 

ПІДСУМОК!!!!

Вчитель історії : Українське козацтво посідало важливу роль в історії нашої держави. Саме завдяки козакам наша нація відстояла своє право на існування в часи, коли здавалося весь світ прагне захопити і привласнити наші землі, а народ український перетворити на своїх прислужників.

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку

Слайд 3

Вчитель історії:

Тож давайте запишемо тему нашого уроку «Військове мистецтво, побут та традиції українського козацтва».

Метою нашого уроку сьогодні навчитися характеризувати особливості військового мистецтва українського козацького війська, характерні риси козацьких традицій і побуту; продовжити розвивати навички роботи з історичними документами, візуальними джерелами; та виховувати повагу до історичного минулого свого народу.

Зверніть увагу на завдання нашого уроку, які записані на дошці.

 

Скажіть будь-ласка, чи актуальним є козацтво зараз?

Слайд 4

На мені одягнута форма козаків нашого центру.

 

 

IV. Основна частина уроку.

  1. Традиції та побут козаків (15 хв)

Слайд 5

Чи знаєте ви назву зображених картин?

Виділіть, будь-ласка, характерні риси зовнішності козаків. зображених на відомих картинах (1 хв.)

 

Сторінка літератури (5 хв.)

Про минуле нашої країни ми з вами знаємо з історії та творів українських письменників, які намагалися збагнути долю нашого багатостраждального народу.

В народних піснях козаків характеризують переважно позитивно,

Вправа «Дерево асоціацій»

Знайдіть слова в уривках пісень, які б могли підтвердити, що козаки справді герої.

Слайд 6

C:\Users\user\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.Word\Рисунок1.jpg         

 

 

 

 

 

 

 

 

Слайд 7

Микола Гоголь без перебільшень описував побут козаків у своєму творі «Тарас Бульба» (уривки з  фільму ми побачимо на різних етапах уроку). Повість Андрія Чайковського «За сестрою» створена на основі історичних матеріалів про часи татарських набігів на українські землі. Із цього твору ви дізналися, що Павлусь із повагою ставився до свого дідуся, старшого брата, своїх батьків. Ми чітко бачимо ставлення молодшого покоління до старшого.

Розповідь вчителя з елементами бесіди

Вчитель історії: Яким же було життя козака у вільний від походів час?  Які традиції та звичаї панували на Січі?

Козаком бути — це було почесно, але стати ним — надзвичайно складно.

Існує досить поширена думка, що в запорозькі козаки приймали всіх, хто приходив на Січ і вмів перехреститися та сказати, що вірує в Бога. Проте це не так.

 

Слайд 8

Вчитель історії: Я пропоную вам подивитися підготовлену вашими однокласниками сценку"Як приймали у козаки". (2 хв.)

(Сценка «Як приймали у козаки», фрагмент пісні :«…Ой там на горі Січ іде …»)

Кошовий. Гей, побратими, а хто це до нас на Січ забрів?

Козак-писар. Та це, батьку, чолов'яга у козаки проситься!

Кошовий. Нумо, підійди ближче, чоловіче! Звідкіля ти такий?

Парубок. З Тверської я, батьку.

Кошовий. У Бога віриш?

Парубок. Вірю.

Кошовий. Виходить, ти вільний парубок?

Парубок. Та вільний, хоч мав пута у подобі жінки.

Кошовий. То ти покинув жінку? Еге-ге, недобре це діло, чоловіче.

Парубок. Кинув, батьку, як тільки побралися, бо вона борщ не вміє варити.

Кошовий. О, то ти справжній козак! Запиши, пане писарю!

Писар. Як кличуть» тебе, хлопче?

Кошовий. Та не питай, а так і пиши: козак Борщ!

Дякую учням за виступ!!!

Слайд 9

Прошу вас уважно подивитися відеоролик про побут козаків, оскільки після нього перед вами буде поставлено завдання на увагу, пов’язане з картками, які лежать у вас на партах.

Перегляд відеофільму Козацька звитяга «Побут козаків» (7 хв.).

Слайд 10

6 питань вірю не вірю. (в учнів картки червоного та зеленого кольору, якщо ви погоджуєтесь підіймаєте зелену картку, якщо ні то зелену)

  1. Поселення козаків засновані за порогами Дніпра називалися «Січі»? (зимівник)
  2. Чиправда що першим козацьким поселенням на Дніпрі були Черкаси? (так)
  3. Основними заняттями козаків були землеробство, скотарство рибальство, полювання? (так)
  4. Житло козаків на Січі мало назву «курники»? (ні, курінь)
  5. Козаків які проживали поза Січчю називали «баболюбами», «гніздюками»? (так)
  6. Споруди на Запорозькій Січі будували з каменю? (ні, з дерева)

Вчитель історії: Запорозькі козаки були невибагливі в їжі. У домашніх умовах їжа козаків не відрізнялася від їжі селян. Головне, щоб було ситно і смачно.

Учениці ________________________________________________провели дослідницько– пошукову роботу та підготували кроссенс про козацьку їжу (2 хв.)

ПІДСУМОК!!!!

Слайд 11

Козацька фізкультхвилинка до (1 хв.)

 

 

 

2. Військове мистецтво козаків  (7 хв.)

Вчитель історії: «У нас над усе честь і слава, військова справа, щоб і себе на сміх не дати, і ворогів під ноги топтати», - говорили козаки.

Учні ____________________________________________________провели дослідницько– пошукову роботу та підготували кроссенс про козацьку зброю (2 хв.)

Слайд 12

Випереджувальним завданням при підготовці до уроку було опрацювати джерела в підручнику на ст. 75 (4 хв.)

Відповіді на запитання після джерел (4 запитання)

 

ПІДСУМОК!!!!

Слайд 13

V. Закріплення  опрацьованого матеріалу (5 хв.).

Вчитель історії :Сьогодні ми опрацювали велику кількість матеріалу з різних предметів, я пропоную вам для закріплення здобутих використати ваші смартфони. На парті у вас лежить лист з QR-кодом з доступом до тестових завдань. На їх виконання у вас є 4 хвилини.

 

VI. Оцінювання учнів

Слайд 14

VII. Домашнє завдання.

Написати розповідь: «Уявіть себе у ролі козака, та опишіть один день зі свого життя».

 

 

 

VII. Підсумок  уроку.

Слайд 15

Вчитель історії : Ніщо так не може відтворити цю дивовижну епоху про добу козацтва в історії не тільки України, а й Європи, як українська пісня. Я пропоную всім нам разом заспівати гарної, козацької пісні . (Пісня : «Засвіт встали козаченьки»).

 

 

 

На цьому наш урок завершено, дякую за плідну роботу!

doc
Додано
22 жовтня 2020
Переглядів
2191
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку