Урок – практикум «За живе…». Непоправні наслідки Чорнобильської трагедії

Про матеріал
Урок розроблений з метою визначити причини та масштаби катастрофи; з’ясувати як катастрофа вплинула на повсякденне життя українців та активізацію національного руху; сприяти розвитку в учнів критичного мислення, формувати вміння правильно і послідовно висловлювати власну думку; удосконалювати навички роботи в парах, малих групах; виховувати повагу до історичного минулого своєї держави, сприяти осмисленню ролі людини в історії та її відповідальності за свої вчинки.
Перегляд файлу

 

 

     

 

     Урок – практикум

 «За живе…»Непоправні наслідки Чорнобильської трагедії

 

 

 

 

                  чорнобильська трагедія – АрміяInform

 

 

                                                                               Підготував:

                                                                               вчитель історії Борячок Р.В.

 

 

Мета: визначити причини та масштаби катастрофи; з’ясувати як катастрофа вплинула на повсякденне життя  українців та активізацію національного руху; сприяти розвитку в учнів критичного мислення, формувати вміння правильно і послідовно висловлювати власну думку; удосконалювати навички роботи в парах, малих групах; виховувати повагу до історичного минулого своєї держави, сприяти осмисленню ролі людини в історії та її відповідальності за свої вчинки.

 

Тип уроку:   розвиток практичних знань, умінь та навичок.

 

Вид уроку  :  комбінований  .

 

Основні дати:  1985—1991 рр. — період перебудови в СРСР;

26 квітня 1986 р. — Чорнобильська катастрофа.

грудень 2016р.  - Встановлення нового саркофагу над ЧАЕС.

 

Очікувані результати:

  • визначити причини та масштаби катастрофи;
  • з’ясувати як катастрофа вплинула на повсякденне життя  українців та активізацію національного руху;
  • називати дати, пов’язані з темою уроку;
  • застосовувати та пояснювати на прикладах терміни та поняття;
  • показувати на карті Чорнобильську АЕС та територію забруднення після аварії;
  • карта.

Обладнання: підручник, історична карта, мультимедійна презентація, роздатковий матеріал, ілюстративний ряд до теми, відеоролики.

                                                                                             

                                                                            Епіграф:

                                                                Хай стане мир міцним у стократ,

                                                                Хай над землею чисте небо буде.

                                                               Чорнобиль – попередження, набат,

                                                               Його уроки людство – не забуде.

                                                                                                            М.Луків

 

 

Хід уроку

Організаційна частина.

  • Притча

Жив у давнину один мудрець. У нього було багато учнів. І ось одного разу двоє з них посперечалися між собою. Один стверджував, що зможе поставити мудрецю таке питання, на  яке він не зможе дати відповідь. Другий учень сказав, що це не можливо.

Перший учень пішов у поле й упіймав  прекрасного маленького метелика. Затиснув його в долонях так, щоб не було видно. Надумав він хитрістю здолати вчителя: "Я запитаю у нього, чи живий метелик, що в моїх долонях. Якщо він скаже «ні», то я розтисну долоні і він злетить. Якщо ж скаже так, то я роздавлю його і, відкривши долоні, він побачить лише його мертве тільце. Так він потрапить у незручну ситуацію".

Прийшов учень до свого мудреця-вчителя і в присутності всіх запитав його:

- Учитель, мертвий чи живий метелик у моїх долонях?

- Все в твоїх руках,- відповів мудрець.

Ось і сьогодні результат роботи у ваших руках.

 

Мотивація навчальної діяльності

Ми вже знаємо з вами про головні напрямки політики "Прискорення" та "Перебудови" з уроків всесвітньої історії. Сьогодні на уроці ми спробуємо проаналізувати як ця політика змінила життя України. Але один факт, про який ми точно пам'ятаємо й добре знаємо,  це Чорнобильська катастрофа,  став найчорнішою сторінкою періоду "Перебудови" для всіх українців.

 

Актуалізація опорних знань.

Колективне обговорення.

  • Що вам відомо про цю катастрофу?
  • З яких джерел інформації ви про неї дізналися?
  • Чи є у ваших родинах які якимось чином пов’язані з цією бідою?

 

   Налаштування на роботу.

З метою здійснити емоційний вплив на учнів їм пропонується прослухати пісню Наталії Май - Чорнобильська біда (Рената Веремчук)

https://www.youtube.com/watch?v=YTkDJUpzE7M

 

Виступ учня з результатами дослідницько-пошукової роботи.

 Тема «Легенди про походження міста Чорнобиль»(розказують діти)

        На Київщині побутують три легенди про походження назви міста Чорнобиль.

           Згідно з першою легендою, на стику річок Прип′яті й Ужа є височина, заросла дикою травою. Селяни, які протистояли війську монголів, підпалили траву, і це не дало війську просунутися далі. Дим виїдав їм очі і нападники послали гінця до хана, щоб сповістити про те, що бій далі вести не можна. Трава мала назву чорнобиль, що в перекладі означає «гіркий полин».

           Друга легенда пов′язана із часами, коли українські землі входили до складу Великого князівства Литовського. В урочищі Стрижова, на північній околиці Чорнобиля, литовський намісник збудував замок із білого мармуру. Який видобували в Овручі. А огородив його чорним мармуром. Поєднання чорного з білим дало назву Чорнобиль.

 Третя легенда улюблена серед чорнобильців. На лівому березі Прип′яті жило плем′я, яке знало секрети фарбування одягу в темні кольори. На правому ж березі  мешкало плем′я, яке навчилося добре відбілювати сірі кольори вовни і льону. Чорнобильці жили посередині цих племен і знали секрети обох. Вони фарбували нижню частину одягу у темні кольори, а верхню в світлі. Звідси і пішла назва чорно-білі – Чорнобиль.

 

    Вивчення нового матеріалу.

Розповідь вчителя з опорою на відеоматеріал з історичною хронікою.

«Чорнобиль. Як все було»

https://www.youtube.com/watch?v=7zRwRr8C-Xo

 

- А зараз я розповім вам, що писали про Чорнобиль у КДБ: (розсекречені архіви)

Від першого дня аварії і впродовж тривалого часу левова частка первинних даних щодо подій на ЧАЕС були засекречені: причини аварії на блоці №4, повні дані про характер та обсяги руйнувань, дані про склад суміші, викинутої під час вибуху, зведення про радіаційний фон у приміщенням ЧАЕС і у 30-км зоні, дані щодо опромінення персоналу станції та залучених будівельників та ліквідаторів, зведені дані про захворювання, навіть про фонд зарплати будівельного управління, яке опікувалося спорудженням "Саркофагу" над зруйнованим реактором.

Після того, як Україна здобула незалежність, було ухвалено закон, який забороняє засекречувати дані про екологічні катастрофи, проте він мало посприяв відкриттю інформації про Чорнобильську катастрофу. У 2006 році, через 20 років після Чорнобильської катастрофи, СБУ зняло гриф "секретно" з низки документів, пов’язаних із аварією. Проте повністю архіви КДБ-НКВС за 1917-1991 роки, зокрема, і ті, що стосуються ЧАЕС, були відкриті. Це відбулося завдяки закону про доступ до архівів репресивних органів комуністичного тоталітарного режиму 1917 - 1991 років, ухваленим рік тому, у квітні 2015 року.

 

 Робота в парах

  • Ви зараз отримаєте фотокопії секретних документів, розглянете, ознайомитесь та спробуєте здогадатись – навіщо керівництво держави не хотіло розголосу? Кого чи чого боялися?

C:\Users\Роман\Desktop\7\8_1-2.jpg

C:\Users\Роман\Desktop\7\8_2-2.jpg

C:\Users\Роман\Desktop\7\8_3-2.jpg

 

Виступи учнів. Обговорення.

 

   Перегляд відеоролику

  • Перегляньте відеоролик.

«Чорнобильська катастрофа: історія про трагедію, яка назавжди закарбувалася в пам’яті»

 

https://www.youtube.com/watch?v=UhgXiUf9vX8

  • Визначте головну причину та наслідки Чорнобильської АЕС.
  • Тепер вам зрозуміло, чому радянське керівництво намагалися приховати катастрофу?
  • Що змусило керівників все ж таки повідомити населення про вибухи?

 

    Постановка проблемного питання

  • Яким чином Чорнобильська катастрофа могла вплинути на розпад Радянського Союзу?
  •  Якими були екологічні наслідки аварії на ЧАЕС?

 

Розповідь вчителя

- Головними причинами катастрофи були:

1. Проведення недостатньо повно та правильно підготовленого експерименту.

2. Низький рівень підготовки операторів, керівництва як атомних станцій, так і міністерства електрифікації в цілому в галузі ядерної безпеки.

3. Недостатній рівень безпеки графіт-уранового реактора РБМК-1000.

4. Помилки персоналу.

Але головною причиною катастрофи була непродумана надіндустріалізація Нижньої Наддніпрянщини та Донбасу в радянський час. Інтенсивне спорудження численних штучних «морів» на Дніпрі доповнилося в 70-80-ті роки ХХ ст. будівництвом мережі атомних електростанцій у безпосередній близькості від великих міст. На Україну, яка займала менше 3 % території СРСР, припадало майже 25 % всіх шкідливих виробництв. Серед міст СРСР з найвищим рівнем забруднення атмосфери кожне п'яте було розташоване в Україні. У 1977 р в безпосередній близькості від столиці України - Києва - була побудована Чорнобильська АЕС.

 

Розв'язок між Чорнобильською катастрофою і розпадом

Радянського Союзу

Для того, щоб виявити зв'язок між Чорнобильською катастрофою і розпадом Радянського Союзу, вчитель пропоную опрацювати Вам уривок з Декларації про державний суверенітет, прийнятої Верховною Радою УРСР в 1990 р.

 

Робота в парах

  • Прочитайте та проаналізуйте фрагмент з Декларації

« VII. ЕКОЛОГІЧНА БЕЗПЕКА»

Українська  РСР  самостійно  встановлює  порядок  організації  охорони природи на території Республіки  та  порядок  використання природних ресурсів.

 Українська РСР  має  свою  національну  комісію  радіаційного захисту населення.

 Українська РСР має право заборонити будівництво та  припинити функціонування  будь-яких  підприємств,  установ,  організацій  та інших об'єктів, які спричиняють загрозу екологічній безпеці.

 Українська РСР дбає  про  екологічну  безпеку  громадян,  про генофонд народу, його молодого покоління.

  Українська РСР має право на відшкодування збитків, заподіяних екології України діями союзних органів».

 

Бесіда за змістом опрацьованої інформації.

- Чому, проголошуючи державний суверенітет УРСР, депутати Верховної Ради УРСР приділили таку велику увагу питанням екологічної безпеки? Дайте відповідь згідно з планом:

1. Кого депутати Верховної Ради УРСР могли звинувачувати в Чорнобильській катастрофі?

2. Яким способом депутати Верховної Ради УРСР мали намір уникнути повторення Чорнобильської катастрофи?

 

Робота з картою

E:\Работа\Підготовка до уроків\Підготовка до олімпіад\Карти історія України\11 клас\11_11.jpg

 

 

  • Прослідкуйте межу поширення радіації. 
  • Знайдіть кордони зони відчуження.

 

Закріплення та узагальнення вивченого матеріалу

Вправа «Історія та сучасність»   Впізнай історичні пам᾽ятки пов᾽язані з Україною (Чорнобиль, будинок Верховної ради,найбільша Європейська площа місто Харків , гора Говерла, Собор Святого Юра м. Львів)

Запитання вчителя:

Дайте відповідь на запитання « На якому з цих історичних об᾽єктів на вашу думку сьогодні найвищий рівень радіації?»

 

 

   Перегляд відеоролику

 «Трейлер серіалу «Чорнобиль»

  • Перегляньте український трейлер.

https://www.youtube.com/watch?v=_bXwI5dhXRk

  • Що можна сказати про побачене?
  • Чи відповідають кадри із серіалу реальним подіям?
  • Чи бачили ви цей серіал?
  • Чому, на вашу думку, він зайняв визначне місце у кінематографі? 

      Робота з Інтернет-ресурсами.

  • Скористайтеся QR-кодом та прогляньте статтю.

E:\Работа\Підготовка до уроків\11 клас\Іст. України\4. Відновлення незалежності України\4. Чорнобильська катастрофа\qr-code.png

  • Хто та з якою метою встановив ялинку у Прип’яті?

Що сприяє активному туризму до зони відчуження?

    Прийом «Нова інтерпретація»

  • Попрацюйте в групах.

1-ша група.

  • Поміркуйте, як би змінилася історія України та світу, якби Чорнобильської катастрофи не було.

2-га група.

  • Поміркуйте, що б змінилося, якби радянське керівництво вчасно повідомило населення про катастрофу та розпочало евакуацію.

 

C:\Users\Педагог-організатор\Downloads\2020032416532552438a5a41.png
    Метод «Фішбоун»

 

Підсумок уроку

Рефлексія

Метод «Шість капелюхів Де Боно»

Дискусія «"Ядерна енергетика - це рятівник від енергетичного «голоду» чи руйнівник, винний у загибелі всього живого?"»    

Застосування техніки постановки питань, методу «Шість капелюшків»,  стратегії «Фішбон» на уроках. | Інші методичні матеріали. Педагогіка

Хвилина мовчання. Вшанування жертв катастрофи.

Коментарі та оцінювання вчителем дітей.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

C:\Users\Роман\Desktop\7\8_1-2.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

C:\Users\Роман\Desktop\7\8_1-2.jpg

 

C:\Users\Роман\Desktop\7\8_3-2.jpg

docx
Додано
18 березня 2022
Переглядів
3649
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку