Урок № 2
Клас 6
Тема уроку: Правила безпеки життєдіяльності під час досліджень природи. Вибір джерела знань про природу
Формування предметних компетентностей: пояснює роль досліджень природи для отримання нових знань; називає правила безпеки життєдіяльності під час досліджень природи
Формування ключових компетентностей: саморозвитку й самоосвіти - створення проблемних ситуацій, уміння розв’язувати завдання; інформаційної – відпрацювання вмінь робити висновки й узагальнення; соціально-трудової – вміння, спираючись на отримані знання, самостійно працювати, розвивати гнучкість отриманих знань; комунікативної – вміння працювати в групі.
Тип уроку: формування компетентностей
Методи та прийоми:
a) інформаційно-рецептивний: словесний, наочний (демонстрація роздаткового матеріалу), розповідь, бесіда
б) інтерактивні: ігри, тести, програмовані завдання;
в) пошукові: групові форми роботи, взаємопов’язані запитання.
Міжпредметні зв’язки: історія, біологія, географія, хімія, фізика,
Форми організації навчальної діяльності: фронтальна, індивідуальна, парна
Наскрізні змістові лінії
Екологічна безпека та сталий розвиток (орієнтує на усвідомлення необхідності збереження навколишнього середовища)
Здоров'я і безпека (сприяє усвідомленню значення матеріалу для зміцнення здоров’я)
Підприємливість і фінансова грамотність (сприяє забезпеченню кращого розуміння молодими українцями практичних аспектів фінансових питань)
Обладнання: атлас, підручник, таблиці, зошити.
Хід уроку
I. Організаційний момент.
Термометр або вимірювання температури
За допомогою малюнка термометра учень визначає рівень свого настрою
ІІ. Актуалізація опорних знань, повідомлення теми й мети
Людина в усі часи прагнула досліджувати та пізнавати природу та використовувала для цього різні способи. Давайте подумаємо, які способи використовувала і успішно використовує людина?
Прийом «Доповни речення»
Природа — це все, що нас (оточує).
Людина — (частина) природи.
Природознавство — це (знання) людини про природу.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Під час спостереження та експерименту необхідно бути уважним, чітко фіксувати те, що помічаєш. Дотримання цих правил дасть тобі змогу правильно виконати дослідження і зробити своє невелике відкриття.
Робота з підручником стор. 28
ПРАВИЛА БЕЗПЕКИ
ПІД ЧАС ВИКОНАННЯ ДОСЛІДЖЕННЯ В КЛАСІ
• У місці виконання дослідження не повинно бути сторонніх речей (шкільного приладдя, одягу, харчових продуктів тощо).
• Не їж і не пий під час виконання дослідження.
• Розпочинай виконувати завдання тільки з дозволу вчительки/вчителя.
• Виконуй ті завдання, які передбачено інструкцією або доручено вчителькою/вчителем.
• Дослідницькі завдання виконуй сумлінно, не відволікайся і не відволікай інших від роботи.
• Негайно повідомляй вчительці/вчителю, якщо під час досліджень трапиться неприємна ситуація (травмуєшся ти чи хтось з однокласниць/однокласників, пошкодиться якийсь природодослідницький інструмент тощо).
Різноманітність джерел інформації. Наполеглива праця вчених по дослідженню природи має неабиякі успіхи. Кожний учений використовує здобутки своїх попередників. Дізнатися про них йому допомагають різноманітні довідкові видання: енциклопедії» словники» довідники» визначники рослин» тварин» атласи тощо.
Як працювати з енциклопедіями та словниками.
Перш ніж здійснювати пошук інформації для виконання навчального завдання» необхідно ознайомитися із загальним змістом видання. Потрібно з’ясувати» які воно містить розділи чи теми» у якій послідовності розташовано матеріал» де шукати інформацію» що вас зацікавила.
Роботу варто супроводжувати записами головного в зошиті чи на окремих аркушах. Слід записати все» про що необхідно буде розказати (чи продемонструвати)» презентуючи своє повідомлення. Між сторінками довідкового видання можна залишати паперові чи з іншого матеріалу закладки» але в жодному разі не слід робити ніяких поміток» навіть олівцем.
Звертайте увагу на природничі наукові терміни (назви наукових понять чи явищ). Бажано мати окремий зошит для їх запису і тлумачення.
Інтернет як джерело природничих знань. З винайденням комп'ютера значно розширилися можливості пошуку інформації. Нині для отримання необхідних природничих знань користуються послугами всесвітньої комп'ютерної мережі Інтернет. За її допомогою можна за лічені хвилини здобути будь-яку інформацію — текстову» відео» звукову» картографічну
Робота з підручником стор.11
Обговоріть джерела інформації про природу, які вам доводилося використовувати. Які передачі, мультфільми про природу вам подобається дивитися? Що з побаченого запам’яталося найбільше?
V. Узагальнення і систематизація знань
Диктант «Так, ні»
Учні підписують своїм прізвищем аркуші паперу, проставляють номери питань. Навпроти кожної цифри, що відповідає порядковому номеру запитання, ставлять +(так) або – (ні).
1. Природа — це все, що нас оточує. (+)
2. Метою природничих наук є вивчення й пояснення явищ природи. (+)
3. Основні способи вивчення природи та довкілля — спостереження та вимірювання. (-)
4. Спостереження — вивчення змін у природі, що відбувається з втручанням людини. (-)
5. Експеримент — відтворення природних процесів у штучних умовах. (+)
6. Ученими – натуралістами називають науковців, які вивчають природу. (+)
7. Уперше експериментальний метод застосував Михайло Ломоносов. (-)
8. Кухонна сіль розчиняється у воді. (+)
9. Для вимірювання лінійних розмірів використовують терези. (-)
VI. Підбиття підсумків
Я все зрозумів |
Я іноді допускав помилки |
Я майже нічого не зрозумів |
VIІ. Домашнє завдання