5 клас.
«Правила дорожнього руху. Перехід багатосмугової дороги.»
Мета уроку: Нагадати учням правила дорожнього руху, ознайомити з основними правилами безпечного переходу багатосмугової дороги. Розвивати навички аналізу дорожньої ситуації; уміння приймати відповідальне рішення щодо переходу дороги.
Виховувати почуття відповідальності за власне й чуже життя і здоров'я.
ХІД ЗАНЯТТЯ
I. Організація класу.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Щороку у школі ви повторюєте правила дорожнього руху, вивчаєте нові. Однак дорожньо-транспортних пригод, на жаль, не меншає. Згідно зі статистикою на дорогах у всьому світі і в Україні, зокрема, протягом року гине така кількість людей, як у період військових дій. Статистика свідчить, що дитячий дорожньо-транспортний травматизм зі смертельними наслідками в багатьох країнах перевищує смертність від дитячих хворб, причому жертвами стають школярі і діти дошкільного віку. А ви, діти, повинні пам'ятати про те, що життя людини - це найвища цінність, воно дається тільки один раз, і його не можна ні купити, ні поміняти. Життя потрібно берегти. Тому знання правил дорожнього руху і їх неухильне дотримання є необхідними для збереження вашого життя.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
ІV. Основна частина уроку.
Історичні відомості.
Наприкінці 19ст. про правила дорожнього руху годі було й говорити: ні лівої, ні правої сторони ніхто не дотримувався, їхали хто як захотів, стикалися, зіштовхувалися, переверталися. На вулицях не було ні регулювальників, ні світлофорів, ні пішохідних переходів. Та вони не дуже тоді й були потрібні. Рух навіть у великих містах був незначний. Еле щороку на вулицях з’являлося усе більше вершників і екіпажів. Зростала і кількість нещасних випадків. Біда була в тому, що і люди, і екіпажі користувалися однією і тією ж проїзною частиною. Так виникли тротуари( з франц. «дорога для пішоходів»).Але кількість нещасних випадків не зменшилася. Тоді в січні 1683 року Петро І видав наказ про введення правил дорожнього руху, та справжні правила почали діяти лише через 125 років. Ці правила вказували, де можна було їздити, де зупинятися кінним екіпажем. Було введено правосторонній рух.
Рух на дорогах і вулицях почав регулюватися ся за допомогою: дорожньої розмітки, світлофорів, регулювальників, дорожніх знаків.
Бесіда:
(Замінити його може регулювальник — співробітник державної автоінспекції. У руках у нього смугаста паличка. Він регулює рух, указує, кому стояти, а кому — їхати).
Автотранспорт вулицями рухається з великою швидкістю. Ситуація може змінюватись блискавично, і тому під час переходу вулиці необхідно постійно і уважно за нею спостерігати. Переважна кількість нещасних випадків з пішоходами, пасажирами трапляється саме тоді, коли вони поспішають, хвилюються, біжать. Вулиця оманлива: в цю хвилину немає жодного транспортного засобу, а через секунду він може непомітно виїхати з провулку чи з-за повороту.
Багато смугова дорога – дорога, яка поділена кількома лініями горизонтальної розмітки.
Ця розмітка розділяє транспортні потоки протилежних напрямків.
Перехід вулиці - це лише 10-20 секунд, і тому варто на цей час припинити розмови й уважно спостерігати за дорогою. Переходити дорогу треба тільки в місцях спеціально відведених для цього - це є пішоходні переходи.
Пішохідний перехід - це ділянка проїжджої частини або інженерна споруда, призначена для руху пішоходів через дорогу. У разі відсутності пішохідного переходу можна переходити дорогу на перехрестях по лініях тротуарів або узбіч.
Якщо в зоні видимості немає переходу або перехрестя, дозволяється переходити її під прямим кутом до краю проїжджої частини у місцях, де дорогу добре видно в обидва боки, і лише після того, як пішоход оцінить відстань до транспортного засобу, що наближається, його швидкість та впевниться у відсутності небезпеки.
Подивитись треба спочатку зліва, дійти до середини дороги, подивитись направо, добре впевнитись в тому, що справа не рухається ніякий транспорт і тільки в тому випадку перейти дорогу.
V. Узагальнення та закріплення знань.
Вставте пропущені слова та словосполучення:
Дорогу, що регулюється_________, можна переходити лише на _______ світло. Якщо не встигаєте переходити________ смуги, слід зупинитися на_________ лінії або на ________. Необхідно дочекатися________ сигналу і закінчити ______________.
Гра «Так чи ні»
1.Виходячи на проїжджу частину можна:
а) впевнившись у відсутності небезпеки;
б) не впевнившись у відсутності небезпеки.
2. Дітям дошкільного віку виходити на проїжджу частину дозволяється:
а) без нагляду дорослих;
б) під наглядом дорослих.
3. Переходити проїжджу частину поза пішохідним переходом дозволяється:
а) якщо є розділювальна смуга;
б) в місцях де є огорожі:
в) дорога має 4 і більше смуг для руху в обох напрямках.
4. Дозволяється затримуватися і зупинятися на проїжджій частині:
а) коли захотів;
б) якщо це пов’язано із безпекою дорожнього руху.
5. Переходити дорогу потрібно:
а) у місцях які добре проглядаються;
б) на поворотах.
VІ. Підбиття підсумків уроку.
VІІ. Домашнє завданя.