Мета: ознайомити учнів з правилами поведінки під час грози в лісі, в степу; навчати уникати зустрічі з дикими тваринами; розповісти, як слід діяти, якщо загубився чи заблукав; розвивати навички правильної поведінки; виховувати впевненість та силу волі.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Фронтальне опитування
— Який одяг і взуття слід обирати для прогулянок?
— Розкажіть, як ви одягаєтеся на прогулянку на природу влітку, взимку.
— У які ігри на природі ви любите грати?
— Ви вже знаєте, як безпечно поводитись у різних життєвих ситуаціях, до кого можна звернутися по допомогу. А от якщо поблизу нікого немає — людина залишається наодинці? Як діяти?
— Які небезпеки можуть загрожувати на природі?
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся, як діяти під час грози в лісі, в степу, а також у ситуаціях, якщо загубився, заблукав у лісі, горах, степу.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Розповідь учителя
— У лісі, степу чи в горах можна заблукати або загубитися. Тому не вирушай на природу сам, без дорослих — батьків, учителів.
Під час прогулянки не відходь далеко від дорослих, будь постійно поряд, тримай їх у полі зору, підтримуй голосовий зв’язок, тобто перегукуйся з ними,— і тоді ти не опинишся наодинці. Будь уважним, слухай, що тобі говорять старші.
Йдучи, намагайся запам’ятовувати дорогу. Звертай увагу на поодинокі високі чи зламані вітром дерева, велике каміння, яр, озеро чи струмок, мурашник тощо. Усе це допоможе знайти зворотний шлях, якщо ти загубишся або заблукаєш. Дивись і запам’ятовуй, з якого боку світить сонце, де проходять лінії електропередач або стовпи ліній зв’язку. Не сходь зі стежки, а йди чітко за групою людей. Якщо хочеш зупинитися ненадовго, щоб роздивитися
гриб або певні ягоди чи ще щось, обов’язково скажи про це — на тебе почекають.
Якщо ти загубив-таки дорогу, відстав від дорослих, то головне — заспокойся, не плач і не панікуй. Передусім, зупинися і зосередься. Нікуди не йди із цього місця. Поміркуй, що ти можеш зробити.
1. Якщо маєш мобільний телефон і є зв’язок, зателефонуй до тих, з ким ти прийшов на прогулянку. Можливо, вони недалеко відійшли і повернуться за тобою. Клич на допомогу, вигукуй: «Ау!».
2. Намагайся зорієнтуватися, згадай, яким шляхом ти йшов і що бачив по дорозі. Йдучи стежкою, не сходь з неї. Установити загублений напрямок руху можна також за сонцем.
4. Якщо орієнтирів немає, а є можливість подивитися на місцевість з якоїсь височини, наприклад з пагорба, скористайся цим. Звідти можна побачити труби, антени, дим, залізницю, річку, шосе і т. д.
— Пам’ятай, що тебе шукатимуть,— тому не ховайся. І ще: ідучи на прогулянку, краще одягати яскравий одяг, тоді тебе швидше побачать.
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
1. Робота за підручником (с. 112–115)
1) Робота за малюнками.
— Пригадайте свій найменш удалий відпочинок на природі. Розкажіть, що його зіпсувало.
— Розгляньте малюнок на с. 112 і назвіть неприємності, які можуть трапитися на відпочинку.
— Які ще небезпечні ситуації можуть трапитися?
2) Руханка.
— Уважно прочитайте інформацію на с. 113. Утворіть коло, оберіть ведучого і пограйте в гру «Безпечно — небезпечно». Ведучий називає певну дію (користуватися мобільним телефоном, ховатись у низинці...) й запитує будь-кого, чи безпечно це робити під час грози. Той, хто припустився помилки, стає ведучим.
Запам’ятайте! Блискавка влучає у найвищу точку на місцевості.
— Якими порадами слід скористатися, якщо ти загубився?
Запам’ятайте! Ваше головне завдання — вийти до людей і попросити про допомогу.
— Як уникнути зустрічі з дикими тваринами?
— Об’єднайтесь у чотири групи («вовк», «вепр», «лось», «гадюка»). За допомогою таблиці на с. 115 підготуйте повідомлення про цих тварин:
2. Робота над загадками
У цей час іде гроза.
Діток гуркотом лякає.
Жалить землю, як оса. (Блискавка)
Всіх на світі я боюсь.
В полі, в лісі навкруги —
Скрізь у мене вороги. (Заєць)
Хижо клацає зубами.
Весь, як є,— жорстока лють,
Очі так її і ллють.
Зачаївся ось, примовк.
Грізний звір цей, звісно,.. (вовк).
3. Гра «Так чи ні?»
VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
Бесіда
— Що робитимете, якщо заблукали у лісі, горах чи степу?
— Чого не робитимете?
— Які поради ви запам’ятали?
— Що для вас було новим і незвичним?