Урок. "Правила людських стосунків. Права дітей."

Про матеріал
Урок на тему " Правила людських стосунків. Права дітей" для учнів 5 класу. Матеріал можна використати на уроці, на виховній годині, при проведенні тижнів Прав дитини у школі
Перегляд файлу

Урок з основ здоров’я  для 5 класу

 Автор : Поліщук Світлана Миколаївна, вчитель основ здоров’я

  Білоцерківська гімназія – початкова школа № 15

Білоцерківської міської ради Київської області

Тема: Правила людських стосунків. Права дітей

Цілі: дати дітям розуміння того, що стосунки у суспільстві регулюються певними правилами, нормами і законами. З’ясувати  значення правил, наслідки їх порушень; ознайомити з правами дитини та обов’язками як учня так  і громадянина.

Державні вимоги щодо рівня загальноосвітньої підготовки учнів:

учень/учениця

  • створює пам’ятку «Права та обов’язки дитини»;

наводить приклади:

- обов’язків школярів у школі і вдома;

 захищає:

- важливість реалізації прав дитини;

- дотримується своїх прав і обов’язків;

Компетентності, які формуються в учнів:  логічне мислення,уміння висловлювати свої думки, знаходити і накопичувати нові знання, усвідомлювати свою діяльність і практично її вдосконалювати, застосовувати уміння захищати свої права, інтереси, обов’язки.

Обладнання: Конституція України, Конвенція ООН про права дитини, відеоролик « Права дітей», відеозапис «Притча про людські стосунки».

Зміст уроку

І. Організаційний момент

  • До уроку всі готові?
  • Олівець в портфелі знову?
  • А щоденник на столі?
  • Ручка й зошити малі?
  • То почнемо розмовляти?
  • Тихо треба працювати?
  • Як сидіти в класі треба?
  •  Руки піднесем до неба?
  • Як же руку слід тримати?
  • Може, будем в ігри грати?

ІІ. Актуалізація опорних знань

Чи знайомі ви зі словом «правило»? Що воно означає? Навіщо існують правила? Що може статися якщо правила відмінити?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

  • Чи існують якісь правила роботи на уроках основ здоров’я?

Давайте їх повторимо.

Правила класу

  • Приходь на урок вчасно
  • Виконуй д/з
  • Правило «правої руки»
  • Будь толерантним
  • Не порушуй поведінки
  • Уважно слухай
  • Будь активним

ІV. Повідомлення теми, мети

V. Засвоєння нових знань, умінь, навичок

  1. Значення правил у нашому житті.
  2. Запишіть правила, які існують у ваших родинах.
  3. Робота з підручником (ст.99-100).
  4. Поняття «неписані правила».
  5. Перегляд «Притчі про людські стосунки».
  6. Права людей
  1. Розповідь учителя 

Діти, погляньте на цю книжечку, що я тримаю у руках. Хто її впізнає? Так, це Конституція України, в якій записано всі закони, за якими ми живемо сьогодні в нашій країні. Та сьогодні ми поговоримо ще про інші важливі документи. Сьогодні я хочу вам розповісти про Декларацію прав дитини,  в якій ідеться про основні права дітей, та Конвенцію прав дитини, яка є міжнародним договором багатьох держав.

У мене в руках чарівна скринька, а в ній найцінніший скарб планети Земля. Хто з вас хоче його побачити, може зазирнути, але поки що не розповідати про те, що там побачили, аж доти, доки всі не зазирнуть до скриньки.

  • То кого ви побачили у скриньці? ( Себе, бо на дні скриньки-дзеркало).

Кожен із вас – неповторна особистість, людина, яка живе сьогодні і саме такої більше на цій Землі немає і ніколи не було.

В стародавній Спарті слабких, кволих дітей кидали із скелі в прірву, вважаючи, що з них не виростуть сильні і здорові воїни. В часи кріпацтва дітей насильно відбирали у матерів і продавали, наче річ. В різні епохи неоднаково дивилися на виховання та догляд за дітьми. Аж у 17 - 18 ст. на дітей, нарешті починають звертати увагу – шиють дитячий одяг, створюють дитячі іграшки, пишуть дитячі книги, дитячі пісні та музику.

“А хіба раніше діти не мали одягу, іграшок? – спитаєте ви”. Та не мали. Дитина носила довгу сорочку, а коли виростала – одяг, як у дорослих. Знаємо, що дітям було нелегко, не було законів, які б оберігали їхнє життя.

Аж у 1924 році у м. Женеві було прийнято Декларацію прав дитини.

В 1991 році  Україна приєдналася до Конвенції. В 1993році в Києві створено Всеукраїнський комітет захисту дітей. Згідно з Конвенцією Україна у квітні 2001року прийняла Закон про охорону дитинства.

Права дитини – це права людини, яка не досягла 18 років.

– Ознайомлення дітей із правами (Конвенція).

2) Робота з підручником ( ст.101-102).

3) Казкова вікторина.

Казка 1.

Колись в одному королівстві

Жила лісничого родина

Аж господиня захворіла

Й померла, доньку залишивши.

Роки минали. Батько знову

Щоб стало легше, одружився.

Узяв за жінку він вдовицю

З двома дочками. Ще й не добру.

Попелюшко! Знову сидиш. Підлогу не замела, вогню не розпалила, грядок не скопала. (потягуючись входять 2 дівчат).

  • Пташенята ви мої! Вже прокинулися? Як вам спалося любі донечки?
  • Снідати ще не кликали?
  • Зараз дам вам чаю! Попелюшко, неси чай.
  • Ой як мої сестри схожі на свою матір: і обличчям, і вдачею. Усе їм не так, як і їй. І чому вони мене не люблять? Мачуха змушує мене виконувати всю важку роботу: чистити казани і каструлі, мити східці, прибирати у кімнатах. І хоч як би я не старалася, ніхто мене не похвалить.

Отже, це казка про Попелюшку. Як ви гадаєте, чому мачуха ображала Попелюшку? Чому сестри не любили її? А чи мали вони право ображати дівчинку? – Які саме права дитини порушені в цій казці?...

 - Так, правильно, кожна дитина має право на любов і піклування, на сім’ю. Вона вільна висловлювати свої думки, спілкуватися з ким бажає.

- Жодну дитину не можна примушувати до праці.

А чи мала Попелюшка час гратися? Отже, порушувалося право дитини на гру. А чи порушено в цій казці право на життя? (ні ).

- Чим закінчується ця казка? Дівчинка, яку в сім’ї всі зневажали, стала справжньою принцесою.

Наша подорож триває далі. Запрошуємо героїв наступної казки.

Казка 2.

Давно колись жила маленька принцеса на ім’я Білосніжка. Вона була лагідна, добра і гарна. Жила вона зі злою мачухою королевою.

- Королева крім себе нікого не любить і вважала себе найвродливішою та найрозумнішою у всьому королівстві.

Королева. (милується у люстерко).

- Чи я ж в світі наймиліша                                          

Найгарніша, розумніша?

А люстерко їй відповідає

 - Ти чудова слів немає,

Але є у нашім краї

Диво справжнє – гарне й ніжне

І це диво – Білосніжка.

І тоді королева покликала вірного слугу.

Королева. Заведи принцесу в хащі

В темряві одну залиш.

Там страшні у звірів пащі –

Їй додому не прийти.

- Які права дитини тут порушено?

(Головне право – право на життя, а ще ми знаємо, що жодна дитина не

 може бути скривдженою і зневаженою).

- Наша подорож триває далі. Запрошуються герої наступної казки.

Казка 3.

Жила собі маленька дівчинка. Бабуся на день народження подарувала їй гарненьку червону шапочку. І відтоді усі стали називати дівчинку Червоною Шапочкою.

- Одного разу пішла Червона Шапочка навідати хвору бабусю.

(Назустріч Червоній Шапочці виходить Вовк).

- Дорогою до бабусиної хатинки зустріла вона Вовка.

Вовк. Куди йдеш, Червона Шапочко?

Червона Шапочка. Йду  до своєї бабусі й несу їй пиріжки.

Вовк. І я хочу навідати твою бабусю.

Червона Шапочка. Ходімо.

Вовк побіг коротким шляхом. Підступом потрапив він у бабусину хатину й проковтнув стареньку. А сам приготувався до зустрічі з Червоною Шапочкою.

Червона Шапочка. Добридень, бабусю! Я принесла тобі пиріжків.

Вовк. Заходь, онучко, сідай біля мене.

Червона Шапочка. Бабусю, чому в тебе такі великі руки?

Вовк. Щоб міцніше обіймати тебе, дитя моє.

Червона Шапочка. Бабусю, чому в тебе такі великі вуха?

Вовк. Щоб краще чути тебе, дитя моє.

Червона Шапочка. Бабусю, чому в тебе такі великі очі?

Вовк. Щоб краще бачити тебе, дитя моє.

Червона Шапочка. Бабусю, чому в тебе такі великі зуби?

Вовк. Щоб швидше з’їсти тебе.

Ведуча. Не встигла Червона Шапочка і охнути, як Вовк накинувся на неї і проковтнув.

Ви впізнали казку? Кого зустріла в лісі Червона Шапочка?

  •       Як ви думаєте, діти, яке з правил безпеки життєдіяльності порушила дівчинка?

(Не можна вступати в розмову з незнайомими, розповідати їм про те, куди ідеш).

- А як ви гадаєте, які права дитини порушені в цій казці?

(Права дитини на життя. З Червоною Шапочкою сталася біда, бо дівчинка була дуже довірлива. До речі, коли Вовк проковтнув бабусю, він зайняв її житло. Чи мав Вовк на це право? Кожна людина має право на житло. Ніхто не має право силоміць забиратись у наш дім. Дорослі і діти, мають почуватись у себе вдома у повній безпеці.

Наша казкова подорож закінчилась. Я дякую вам за те, що ви виступили як справжні дорослі захисники дітей і правильно захищали права казкових героїв.

4) Робота в групах

- Робота з таблицею займенників.

Я маю право…

Він (вона) має право…

Ти маєш право…

Ми маємо право…

Вони мають право…

Ви маєте право…

  • Діти працюють у групах («Я», «Ти», «Ми».) Кожна група наводить приклад тільки для того займенника, яким вона позначена.

Я маю право на свободу спілкування.

Ти маєш право на спілкування.

Він (вона) має право на освіту.

Ми маємо право на читання улюблених книг.

Ви маєте право жити в сім’ї зі своїми батьками.

Вони мають право на відпочинок.

 Питання до групи «Ви» :

- Хіба ви не маєте права на читання улюблених книжок, на відпочинок?

 Питання до групи «Він»:

- Чи тільки Я маю право на свободу спілкування?

Висновок: Кожен має право. Усі мають права.

  • Чому? Тому, що усі рівні.

Дуже важливо про це пам’ятати, адже ви живете в суспільстві і поруч  з вами живуть такі ж самі люди, як ви, які теж мають права. Уявіть собі ситуацію: Іванко стомився і вирішив відпочити, адже він має таке право?

- Так.

- Він може, коли йому захочеться, наприклад, на уроці, встати і погратися?

- Ні.

- Чому?

- Має поважати права інших людей.

Сценка:

«Ми розбили склянку з чаєм».

 Учитель: Часто ми можемо бачити в класі чи в їдальні таку сценку:

  •       Ти розбив!
  •       Ні, ти розбила!
  •       Ти штовхнув!
  •       А ти впустила!
  •       Ти тюхтій
  •       А ти незграба
  •       Баобаб
  •       Ти баобаба.

 Вже школярка наче хмарка – очі повні сліз.

Школярка дмухає на пальчик свій.

  •       Обпекла?
  •       А ти радій!

 Та школярик посмутнів:

Я… ти вибач, не хотів. Я штовхнув.

  •       А я впустила.
  •       Я розбив.
  •       Це я розбила.

Як вчинили герої сценки?

Давайте перевіримо, що ж краще: працювати разом, співробітничати чи продовжувати конфліктувати?

   Уявимо собі, що Олексій і Богдан посварилися і не захотіли миритися, кожен наполягав на своєму, а Руслан і Мишко знайшли спільну мову. Хлопчикам треба розфарбувати квітку. Олексій і Богдан будуть працювати окремо, а Русла і Мишко разом. Перевіримо, хто швидше і краще справиться із завданням.

Висновки.

VІ. Підсумок уроку

Перегляд відеоролика « Права дітей».

VІІ. Домашнє завдання

Опрацювати параграф 18. Створити свій малюнок прав дитини.

 

docx
Додано
17 травня 2022
Переглядів
217
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку