Урок «Правила поведінки учнів у хімічному кабінеті. Ознайомлення з лабораторним посудом та обладнанням кабінету хімії. Маркуванням неб

Про матеріал

пропонована розробка представляє модель уроку із застосуванням технології «Перевернуте навчання», види і форми роботи, які можна застосувати при використанні технології.

Перегляд файлу

Тема: Правила поведінки учнів у хімічному кабінеті. Ознайомлення з лабораторним посудом та обладнанням кабінету хімії. Правила поведінки учнів у хімічному кабінеті. Маркуванням небезпечних речовин. Інструктаж з БЖД. Лабораторні досліди №1,2.

Мета:

  • освітня: ознайомити з правилами поведінки в кабінеті; назвами основного обладнання кабінету хімії, лабораторний посуд; пояснювати призначення обладнання та лабораторного посуду; обґрунтовувати шкідливий вплив деяких речовин на організм людини, а також можливе забруднення навколишнього середовища;
  • розвивальна: розвивати знати правила поведінки в кабінеті; називати основне обладнання кабінету хімії, лабораторний посуд; пояснювати призначення обладнання та лабораторного посуду; обґрунтовувати шкідливий вплив деяких речовин на організм людини, а також можливе забруднення навколишнього середовища;
  • виховна: виховувати самостійність, наполегливість, допитливість учнів.

Матеріали та обладнання: інструктивні картки, підручник, цифрова лабораторія «Енштейн», інтерактивна дошка, лабораторний посуд, обладнання, сухе пальне, сірники, етикетки побутових хімікатів.

Очікувані результати:

  • знають правила поведінки в кабінеті;
  • називають основне обладнан­ня кабінету хімії, лаборато­рний посуд;
  • пояснюють призначення обладнання та лабораторного посуду;
  • обґрунтовують шкідливий вплив деяких речовин на організм людини, а також можливе забруднення навколишнього середовища.

Компетентності: спілкування державною мовою (формулювати правила поводження у кабінеті хімії, називати основні призначення обладнання та лабораторного посуду), основні компетентності у природничих науках (використовувати за призначенням сучасні прилади і матеріали, усвідомлювати значення лабораторного устаткування на уроках хімії), уміння вчитися впродовж життя (виявляти допитливість щодо хімічних знань).

Наскрізні змістові лінії: екологічна безпека і сталий розвиток (реалізується на зразках, що дають змогу учневі усвідомити причинно-наслідкові зв’язки у природі і її цілісність), громадянська відповідальність (навчаються працювати в команді, відповідально ставитись до завдань, визначених колективом, та ретельно виконувати свою частину роботи), здоров'я і безпека (учень беззастережно дотримується правил безпечного поводження з речовинами і матеріалами в лабораторії, побуті й довкіллі; обізнаний із заходами безпеки під час реакції горіння, маркуванням небезпечних речовин), підприємливість і фінансова грамотність (націлює учнів на мобілізацію знань, практичного досвіду і ціннісних установок у ситуаціях вибору і прийняття рішень (групова та експериментальна роботи)).

Тип уроку: засвоєння нових знань.

 

Урок № 2

 

Тема: Правила поведінки учнів у хімічному кабінеті. Ознайомлення з лабораторним посудом та обладнанням кабінету хімії, з маркованням небезпечних речовин. Інструктаж з БЖД. Лабораторні досліди №1,№ 2.

 

 

Мета: ознайомити з правилами поведінки в кабінеті; назвами основного обладнання кабінету хімії, лабораторного посуду; пояснювати призначення обладнання та лабораторного посуду; обґрунтовувати шкідливий вплив деяких речовин на організм людини, а також можливе забруднення навколишнього середовища.

 

Підготовка до уроку

На уроці

Діяльність

учня

Опрацю-вати  теоретич-ний мате-ріал §3,§4, знаки небезпеки.

Перегляну-ти відео.

Виконати тренуваль-ні вправи:

Лаборатор-ний посуд

https://wordwall.net/play/3053/554/437

Правила безпеки

https://learningapps.org/view7706219

1. Організа-ційний етап.  Актуалізація опорних знань. Дати відповіді на питання.

2.Теоретична частина.

Самостійна робота учнів (метод «Два - чотири – всі разом», прийом «Світлофор»).

Учні в парах виконують запропоновані завдання. За необхідності звертаються до вчителя за консультацією.

Виконують тестові завдання.

 

3.Практична частина.

Проведення лабораторних

дослідів.

Виконують лабораторні досліди за інструкцією,

звітують.

Виконують тестові завдання.

4.Дебрифінг.

Підводять підсумки , закінчуючи речення.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Час (по етапах уроку)

5 хв

15 хв

20 хв.     

5  хв

Діяльність

учителя

Розробляє завдання до уроку, добирає відеоматеріали, готує тестові завдання в Google- формах.

 

1. Організа-ційний етап.  Учитель вітає учнів, перевіряє їх готовність до уроку.

Актуалізація опорних знань. Пропонує учням дати відповіді на питання,.

2. Учитель організовує виконання завдань, слідкує за правильність виконання.

Індивідуальне консультування учнів за

їх потреби.

Здійснення поетапного оцінювання.

3.Проведення лабораторного досліду Інструктаж з БЖ.

Контроль за виконанням лабораторного

досліду.

Консультування учнів за потреби.

Організовує представлення результатів роботи груп.

Здійснення поетапного оцінювання.

4.Учитель організовує обговорення результатів пропонуючи учням закінчити речення

 

 

ХІД УРОКУ

 

  І. Організаційний етап. Актуалізація опорних знань учнів

  Кріплю на дощці смайл «Радість» і бажаю всім учням гарного настрою, успіхів на уроці.

 Вчитель. Діти, пригадайте основне завдання хімії.

Учень. Дослідження властивостей, складу та будови речовин, добування нових речовин для задоволення потреб людини.

Вчитель. Яким чином люди одержували знання про властивості речовин?

Учні. Досліджуючи та експериментуючи.

Вчитель.    Хімія є наукою експериментальною, і в процесі її вивчення виконується велика кількість лабораторних і практичних робіт. Щоб правильно й безпечно виконувати досліди, треба знати назви і призначення предметів лабораторного обладнання і посуду.

 

ІІ. Теоретична частина. Самостійна робота учнів.

 

Вчитель .    У вас на партах є лабораторне устаткування з зазначеними номерами, картки з назвою обладнання і його призначенням. Вам потрібно, працюючи в парах, знайти відповідність між посудом, його назвою, призначенням.

      Після завершення виконання завдання перейти за  QR кодом або посиланням https://forms.gle/ga4FSMjsV8kMyBRc7 і виконати тестові завдання.

 

Вчитель. Багато хімічних дослідів пов’язані з використанням вогненебезпечних, отруйних і їдких речовин. У зв’язку з цим існують правила, яких необхідно дотримуватися, щоб уникнути нещасних випадків. Правила ці досить прості, але дотримуватись їх слід дуже суворо, оскільки нехтування ними може завдати шкоди здоров’ю (хімічні й термічні опіки, погіршення зору) і призвести до матеріальних втрат (псування одягу).

         Вам потрібно прочитати твердження  і погодитися, чи не погодитися або доповнити певні твердження, використовуючи інформацію підручника.

 Працюємо за схемою: «Два - чотири – всі разом».

Правила поведінки учнів у хімічному кабінеті (твердження).

1. Входити до кабінету хімії та лаборантської тільки з дозволу вчителя.

2. Входити в кабінет і виходити з кабінету спокійно, щоб ненароком не перекинути хімічний посуд, приладдя чи склянки з реактивами, що стоять на столах.

3. Організовуй своє робоче місце, як тобі зручно.

4. Дбайливо стався до обладнання кабінету.

5. Підтримуй чистоту й порядок.

6. Виконуй досліди тільки за інструкцією та вказівками вчителя, , сусіда по парті.

7. Перед початком роботи перевірити наявність усього обладнання, потрібного для дослідів.

8. Працюй сидячи, тихо, швидко, але без зайвої метушні.

9. Потрібні записи в зошиті роби заздалегідь до виконання досліду.

10. Додержуйся правил безпечного користування водопроводом, газом та електричним струмом.

11. Дізнатися, де в кабінеті розміщені аптечка та протипожежні засоби. Навчитися користуватися ними за потреби.

 

Правила безпеки під час роботи в хімічному кабінеті (твердження).

 

1. Кожний дослід виконуйте згідно з інструкцією, поданою в підручнику, та рекомендаціями вчителя.

2. Щоб перевірити запах речовини необхідно  тримати посудину на відстані і помахом долоні спрямовувати пару або газ до носа.

 

3. За перебігом досліду в пробірці  дивиться на речовини в отвір пробірки, особливо під час нагрівання.

4. Під час роботи з вогнем будьте особливо уважними.

5. Нагрівайте пробірку з розчином або речовиною рівномірно. Гарячу пробірку поставте в пластмасовий штатив.

6. Забороняється торкатися речовин руками, пробувати їх на смак, розсипати, розбризкувати або підпалювати.

7. Для дослідів використовуйте будь-який  лабораторний посуд.

8. Якщо на шкіру потрапила будь-яка речовина, струсіть її, змийте великою кількістю проточної води .

9. Після виконання дослідів ретельно помийте руки з милом.

10. Не вживайте їжу в хімічному кабінеті.

11. У разі нещасного випадку негайно зверніться до вчителя.

 

Вчитель. Діти пограємо в гру «Світлофор». Після кожного речення вам потрібно підняти жетони: зелений (погоджуєтесь), червоний (не погоджуєтесь), жовтий можу доповнити.

Учні.

Правила поведінки учнів у хімічному кабінеті( відповідь учнів.)

1. Входити до кабінету хімії та лаборантської тільки з дозволу вчителя та лаборанта.

2. Входити в кабінет і виходити з кабінету спокійно, щоб ненароком не перекинути хімічний посуд, приладдя чи склянки з реактивами, що стоять на столах.

3. Раціонально організовуй своє робоче місце, не захаращуй стіл зайвими предметами.

4. Дбайливо стався до обладнання кабінету.

5. Підтримуй чистоту й порядок.

6. Виконуй досліди тільки за інструкцією, вказівками вчителя.

7. Перед початком роботи перевірити наявність усього обладнання, потрібного для дослідів. Продумати послідовність виконання кожного з них.

8. Працюй сидячи, тихо, швидко, але без зайвої метушні.

9. Потрібні записи в зошиті роби відразу після виконання досліду.

10. Додержуйся правил безпечного користування водопроводом, газом та електричним струмом.

11. Дізнайся, де в кабінеті розміщені аптечка та протипожежні засоби. Навчитися користуватися ними за потреби.

 

 

Правила безпеки під час роботи в хімічному кабінеті (відповідь учнів).

1. Кожний дослід виконуйте згідно з інструкцією, поданою в підручнику, та рекомендаціями вчителя.

2. Щоб перевірити запах речовини необхідно  тримати посудину на відстані і помахом долоні спрямовувати пару або газ до носа.

3. За перебігом досліду в пробірці спостерігайте через її стінки. Не можна дивитися на речовини в отвір пробірки, особливо під час нагрівання.

4. Під час роботи з вогнем будьте особливо уважними і обережними.

5. Нагрівайте пробірку з розчином або речовиною рівномірно. Не ставте гарячу пробірку в пластмасовий штатив.

6. Забороняється торкатися речовин руками, пробувати їх на смак, розсипати, розбризкувати або підпалювати.

7. Для дослідів використовуйте лише чистий і неушкоджений лабораторний посуд.

8. Якщо на шкіру потрапила будь-яка речовина, струсіть її, змийте великою кількістю проточної води й одразу зверніться до вчителя або лаборанта.

9. Після виконання дослідів ретельно помийте руки з милом.

10. Не вживайте їжу в хімічному кабінеті.

11. У разі нещасного випадку негайно зверніться до вчителя.

 

ІІІ. Практична частина. Проведення лабораторних дослідів.

 

Вчитель.  Ви молодці, гарно вивчили правила безпеки, тепер ми можемо з вами перейти до виконання лабораторних дослідів. Працюймо в групах (4 учні). Виконуємо досліди за інструкцією.

 

Лабораторний дослід № 1

Інструкція

 

Тема: Дослідження будови полум’я.

Мета: дослідити будову полум'я, закріпити знання правил безпеки праці при роботі з нагрівальними приладами; скласти звіт про проведену роботу; зробит висновок.

Матеріали та обладнання: сухе пальне, металевий тигель, сірники., цифровий вимірювальний комплекс.

 

Хід роботи.

Налаштування цифрового вимірювального комплексу разом з вчителем (пояснення, демонстрація на інтерактивній дошці).

Завдання.

  1. Запаліть сухе пальне. і порівняйте за кольором нижню, середню і верхню частини полум'я. Яка частина полум'я найяскравіша? Запишіть свої спостереження в зошит.      
  2. Виконайте вимірювання температури полум’я. Для цього внесіть почерзі  у нижню, середню і верхню  частину полум’я кінець датчика температури-терморпари. Дані  графіку запишіть до зошита.
  3. Накрийте металевим ковпачком тигель із сухим пальним.
  4. Виключить цифровий вимірювальний комплекс.
  5. Зробіть висновки.

 

Вчитель. Будь ласка, представники груп  оголосіть результати досліду.

Учні.  Полум'я не є однорідним — і за кольором, і за температурою, яка досягається в ньому. Верхня частина – найяскравіша. У нижній частині полум'я температура - 300 °С-400° С. У середній частині полум'я температура – 600 °С-800° С. У верхній частині полум'я температура – 1000 °С-1100° С.

 

Вчитель. Для виконання наступного досліду вам потрібно розглянути приклади побутових хімікатів на ваших партах, проаналізувати маркування їхніх етикеток  і заповнити таблицю, користуючись інформацією про знаки небезпечних речовин, їх значення.

На партах розміщено по три різних побутових хіміката (етикетки).

 

 

Лабораторний дослід № 2

                                                                                                                      Інструкція

Тема: Ознайомлення з маркуванням небезпечних речовин (на прикладі побутових хімікатів).

Мета: ознайомитися з інформацією, що містить маркування деяких побутових хімікатів, навчитися аналізувати маркування небезпечних речовин.

Хід роботи.

Завдання.

1.Проаналізуйте маркування запропонованих етикеток побутових хімікатів і заповніть таблицю.

2. Зробіть висновки.

 

 

Характеристика речовин

Назва продукції

Легкозаймисті

 

Окисники

 

Їдкі та корозійні

 

Шкідливі

 

Небезпечні для довкілля

 

 

                      Знаки небезпеки для маркування побутової хімії             

 

Знак

Значення

http://himiya.in.ua/wp-content/uploads/2019/08/Znak-lehkozaymysti-rechovyny.jpg

Самозаймисті гази та рідини, а також тверді речовини, які можуть легко загорітися.

http://himiya.in.ua/wp-content/uploads/2019/08/Znak-okysnyky.jpg

Окисники. Речовини, які підтримують горіння інших речовин.

http://himiya.in.ua/wp-content/uploads/2019/08/Znak-idki-rechovyny.jpg

Їдкі речовини. Речовини, які руйнують метали. При попаданні на шкіру викликають хімічний опік.

http://himiya.in.ua/wp-content/uploads/2019/08/Znak-podrazniuiuchi-rechovyny.jpg

Шкідливі речовини. Викликають подразнення очей, шкіри, гострі отруєння.

http://himiya.in.ua/wp-content/uploads/2019/08/Znak-nebezpechni-dlia-dovkillia.jpg

Небезпечні для довкілля речовини. Здійснюють гострий або тривалий вплив на водні організми.

 

 

Отрута - речовина, що призводить в певних дозах, невеликих щодо маси тіла, до порушення життєдіяльності організму: до отруєння, захворювань, інших хворобливих станів та смертельних наслідків.

 

 

Вчитель. Будь ласка, представники груп  оголосіть результати досліду, зазначивши негативний вплив представлених речовин на організм людини.

Учні. 

 

Характеристика речовин

Назва продукції

Легкозаймисті

Лак для волосся може легко загорітися.

Окисники

Засіб для дезинфекції «Калію перманганат» треба зберігати подалі від легкозаймистих речовин, бо він їх окиснює і це може привести до пожежі.

Їдкі та корозійні

Засіби для очищенню каналізаційних труб «Крот» викликає подразнення шкіри, слизових оболонок

Шкідливі

Фарба для взуття викликає подразнення очей, шкіри, гострі отруєння.

Небезпечні для довкілля

Инсекто-фунгицид «Днок» здійснюють тривалий вплив на довкілля та на водойми.

 

Вчитель. А зараз прошу усіх зосередитися, пригадати основні поняття, що було розглянуто на уроці, дома і з великим натхненням) приступити до виконання самостійної роботи. Перейдіть за посиланням: https://forms.gle/3KvGb5xmg433TynP7 або QR кодом.

 

  1. Дебрифінг.

Вчитель. Діти, я вважаю, що сьогодні ви дуже плідно попрацювали, а ви як вважаєте? Висловіть свою думку щодо нашого уроку, закінчуючи речення:

Я зрозумів,що….

Мені сподобалося….

Мені пригодиться….

Я б змінив….

Питання, на які бажаю знайти відповідь….

Я не зрозумів….

 

Домашнє завдання.

1. Повторити правила поведінки учнів у хімічному кабінеті, правила безпеки під час роботи в хімічному кабінеті, §3,§4.

2. Підготуватися до практичної роботи (наявність халату, рушника).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Список використаних джерел

1. Попель П.П., Крикля Л.С. Хімія:7 кл.:підручн. для загальноосвіт. навч. закл. –  К.: ВЦ «Академія»,2015. – 192 с.

2. Педагогічна технологія Перевернутий клас: опис, методика, застосування/ [Електронний ресурс]  – Режим доступу: https://bigbro.com.ua/pedagogichna-tehnologiya-perevernutij-klas-opis-metodika-zastosuvannya/

3. Використання технології «перевернутий клас» на уроках хімії/ [Електронний ресурс]  – Режим доступу:  https://www.youtube.com/watch?v=N0_GXGcYd8c

4. Перевернутий клас/ [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://uk.wikipedia.org/wiki/Перевернутий_клас.

5. Як впровадити змішане навчання/[Електронний ресурс]  – Режим доступу: https://nus.org.ua/view/yak-vprovadyty-zmishane-navchannya-na-prykladi-onlajn-kursu-z-mediagramotnosti/

 6. Гончарова  Н.О.  Використання  ігрових  технологій  в  STEM-освіті  / Н.О. Гончарова  //  Нові  технології  навчання  :  наук.-метод.  зб.  /  Інститут інноваційних технологій і змісту освіти МОН України. – К., 2016. – Вип. 88. Частина 2. – С. 160−163.

7. В.Шпильова [ Інноваційні технології для формування ключових компетентностей на уроках природничого циклу] [Електронний ресурс] : вебінар, На урок / Шпильова Вікторія // YouTube. – Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=zxMY3TSr9fI

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 7 клас, Розробки уроків
Додано
11 грудня 2021
Переглядів
2649
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку