Урок ". Правила запису формул у табличному процесорі. Копіювання і переміщення формул."

Про матеріал

Розробка складається з міні-конспекту. За матеріалами підручника для 7 класу (автори Й. Я . Ривкінд, Т. І. Лисенко, Л. А. Чернікова, В. В. Шакотько )

Перегляд файлу

Тема. Правила запису формул у табличному процесорі. Копіювання і переміщення формул.

Мета:

сформувати поняття формули в електронних таблицях; ознайомити з правилами запису найпростіших формул, їх копіювання та переміщення; поняття про модифікацію формул при копіюванні;

розвивати логічне мислення, пам’ять та увагу;

виховувати інформаційну культуру учнів, дбайливе ставлення до шкільної комп’ютерної техніки.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Обладнання: ПК, Microsoft Office Excel, картки з практичними завданнями.

Основні терміни та поняття: формула в електронних таблицях.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

  • перевірка присутніх;
  • перевірка готовності учнів до уроку;
  • створення позитивного настрою для проведення уроку

Інтерактивна вправа «Крос».

Учитель зачитує фрази з помилками та пропонує учням їх виправити.

  • Перетин стовпця та рядка утворюється комірка. Виділена комірка зветься активною. Адреса активної комірки записується в рядок. Діапазон комірок — це прямокутник, який задається назвами 1А:2С.
  • Незв’язний діапазон виділяється за допомогою клавіші Ctrl. Для того, щоб увести число в комірку, необхідно зробити її активною та набрати число на клавіатурі. Формули вводити в комірку можна тільки за допомогою рядка формул.
  • Кожна клітинка електронної таблиці має місце, що складається з номера стовпця і рядка.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Уявіть, що ви маєте власну оптову базу і виконуєте підрахунок кількості, вартості продукції і отриманого заробітку. Якщо продукції небагато, то це можна зробити і без комп’ютера, за допомогою калькулятора. А якщо у вас велика оптова база, багато різноманітної продукції – це вже проблемно. Табличний процесор дає можливості автоматично проводити різні математичні обрахунки з великою кількістю даних. У такому випадку достатньо зробити обрахунок для однієї одиниці товару, а для решти – це буде зроблено автоматично. Як наслідок – швидкість, надійність і зручність обрахунків.

ІV. Вивчення нового матеріалу

1. Формули в Excel.

Формула – це вираз, який задає порядок обчислення в електронній таблиці. В Excel формула – це послідовність символів, що починається зі знака рівності  =. У цю послідовність символів можуть входити числа, тексти, посилання на клітинки, знаки дій, дужки та функції. Результатом роботи формули є нове значення, що виводиться як результат обчислення формули за вже наявними даними.

Оператори, які використовуються у формулах

Позначка

Дія

+

Додавання

-

Віднімання

*

Множення

/

Ділення

^

Піднесення до степеня

%

Операція відсотка (застосовується до окремого числа)

При обчисленнях за допомогою формул дотримується прийнятий у математиці порядок виконання арифметичних операцій.

Приклади формул:

Математичні формули

Формула в Excel

55+:2

=55+3^2+(-4)^3/2

= 7+5^3/(6*8)

 

=(17*5+21)/(44*4-41)-4^3*6

=A4/(C4-16)+(4+B2)/(8-D2)*2,4

Як приклад, введемо формулу для обчислення площі прямокутника S=a*b.

Клітинки А2:В3 заповнюють самостійно. У клітинку С2 ставлять курсор і в рядку формул записують формулу =А2*В2. Щоб не набирати формулу вручну, можна поставити курсор у клітинку С2, у рядку формул набрати знак =, а потім клацнути на клітинці А2, її кольоровий запис з’явиться у рядку формул і в клітинці С2, потім набрати знак * і виділити клітинку В2 (аналогічно як А2) і натиснути Enter.

У клітинці C2 з’явиться число площі прямокутника. За допомогою маркера заповнення протягнути це значення на інші клітинки і вони заповняться автоматично.

  1. Посилання на клітинки.

Посилання на клітинку складається з адреси клітинки, до якої додаються вказівки на місце її розташування, якщо вона знаходиться не на тому самому аркуші, що й клітинка, до якої вводиться формула. Якщо у формулі використовуються посилання на клітинки, то під час обчислення за цією формулою використовуються дані із цих клітинок.

У клітинці С2 міститься формула =А2*В2, якій при введених у клітинки А2 і В2 числах 3 і 2 відповідає число 6, тобто 3*2=6. Якщо дані в клітинках А2 і В2 зміняться, то і в С2 автоматично зміниться.

  1. Модифікація формул при копіюванні.

Під час копіювання формул відбувається їх модифікація за таким правилом: номери стовпців (рядків) у посиланнях змінюються на різницю номерів кінцевого і початкового стовпців (рядків). Під час переміщення формули не модифікуються.

Копіюючи формулу можна отримати таку саму, а можна отримати формули що не дублюють початкову. Різниця в виді формули тільки у виді посилання на комірки.

Посилання бувають:

  • Відносними (А4) – посилання, які при копіюванні коригуються відносно напрямку копіювання (Наприклад, комірка С4 містить формулу А4+В4, при копіюванні А4 зміниться на А5 або А3 в залежності від напрямку копіювання вниз чи вгору, при цьому формула буде справедливою для наступної комірки, С3 = А3+В3, або С5 = А5+В5)
  • Абсолютними ($А$4) – посилання залишається постійним при копіюванні, адреса клітинки не змінюється (Наприклад, комірка С4 містить формулу А4*$В$4, при копіюванні А4 зміниться на А5 або А3 в залежності від напрямку копіювання вниз чи вгору, при цьому В4 залишиться постійною і формула буде справедливою для наступної комірки, С3 = А3*$В$4, або С5 = А5*$В$)
  • Комбінованими (мішаними) ($А4, А$4) – посилання в якому або назва стовпця є абсолютною, а номер рядка ні, або навпаки. (Наприклад, комірка С4 містить формулу А4*$В4, при копіюванні А4 зміниться на А5 або А3 в залежності від напрямку копіювання вниз чи вгору, при цьому В4 не залишиться постійною і формула буде справедливою для наступної комірки, С3 = А3*$В3, або С5 = А5*$В5).
  1. Помилки при введенні формул та чисел.

Значення помилки

Причина

# ДІЛ/0

Задано ділення на 0

#Знач!

Вказано неправильний аргумент або оператор

#Ім’я

Вказано недопустиме ім’я

#Н/Д

Значення відсутнє

#Пусто!

Задано область перетину двох діапазонів, що не перетинаються

#Посил!

Вказано некоректне посилання

#Число!

Помилка при використанні або одержані числа

####

Число не вміщується у клітинку за довжиною

Щоб перевірити помилки натискаємо меню Сервіс – Перевірка наявності помилок.

V. Закріплення знань.

Увага! Під час роботи з комп’ютером дотримуйтесь правил безпеки і санітарно-гігієнічний норм.

Учні за комп’ютерами виконують тренувальні вправи.

Завдання 1. Подайте наведені вирази, як формули Excel:

а) 172 – (15∙(- 5) + 23):7; 

б) – 114 +53+( - 3)2;      

в)    51+54 36

     17+(-7)2 0,4

Завдання 2. Обчислення в електронній таблиці.

  1. Створити нову книгу.
  2. Заповнити числовими даними таблицю за зразком:

  1. Обчислити значення виразу за даними таблиці.
  2. Зберегти одержану таблицю у власній папці у файлі з іменем tab_2.

VІ. Домашнє завдання.

Опрацювати п.4.4, вправа №3 (г, е)

VІІ. Підсумок уроку.

Рефлексія.

Учні по черзі висловлюють одним реченням враження від уроку, вибираючи початок фрази з рефлексивного екрану.

  • На уроці я дізнався...
  • На уроці було цікаво...
  • На уроці було важко...
  • На уроці я зрозумів, що...
  • На уроці я навчився...
  • На уроці в мене вийшло...
  • На уроці я спробував…

 

docx
Додано
24 липня 2018
Переглядів
7091
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку