№ п\п 33-34 № 1-2 Клас 11-А; 11-Б Дата
Тема: Предмет вивчення екології, її завдання та методи. Зв’язки екології з іншими науками. Екологічні закони.
Мета: з’ясувати предмет та завдання екології, значення екологічних знань у житті людини, роздивитись зв’язки екології з іншими науками;
Розвивати критичне та аналітичне мислення, пам’ять та увагу;
Виховувати екологічний погляд на проблеми сучасного світу.
Обладнання: презентація, підручник, зошит.
ХІД УРОКУ
I. Мотивація навчальної діяльності
Розповідь
Наш перший урок хочу розпочати словами Ліни Костенко:
Ще назва є, а річки вже немає.
Усохли верби, вижовкли рови,
і дика качка тоскно обминає
рудиментарні залишки багви.
І тільки степ, і тільки спека, спека,
і озерянин проблиски скупі.
І той у небі зморений лелека,
і те гніздо лелече на стовпі.
Куди ти ділась, річенько? Воскресни!
У берегів потріскались вуста.
Барвистих лук не знають твої весни,
і світить спека ребрами моста.
Стоять мости над мертвими річками.
Лелека зробить декілька кругів.
Очерети із чорними свічками
ідуть уздовж колишніх берегів…
Екологія — наука майбутнього, і, можливо, саме існування людини на планеті залежатиме від її прогресу.
Ф. Дрю. Екологія
Про що вам розповідають епіграф та вірш?
Прекрасна наша блакитна планета, єдина жива серед мільярдів мертвих світів.
Для кількох мільйонів видів живих організмів Земля є рідною домівкою. Тож і науку про взаємовідносини організмів з довкіллям назвали екологією (грецьк. оikos — «дім», «оселя» і logos — «наука»). І бути б екології однією з багатьох рядових біологічних дисциплін, якби не існував на Землі вид, здатний не лише пристосовуватися до умов навколишнього середовища, але й змінювати його відповідно до власних потреб.
«Спокутою людства» назвав екологію академік О. Яншин. «Екологія — наука майбутнього», — пише Ф. Дрю. То що ж це за наука — екологія? Ознайомимось із цим докладніше.
II. Вивчення нового матеріалу
Робота з опорним конспектом
План
1. Предмет екології
2. Рівні організації живого
3. Завдання екології
4.
III. Узагальнення знань учнів
Виконання завдань
Дайте відповіді на запитання:
1) Який з більше ніж 2 млн видів живих істот нашої планети має найбільший вплив на природу? Чим це пояснити?
2) Як співіснувала з природою первісна людина? Чи могла її діяльність викликати значні зміни в навколишньому середовищі?
Довідка. У найдавніші часи для людської спільноти було характерним пристосування до природи, збирання її дарів. Але вже в неоліті (40–100 тис. років тому), коли людство винайшло спис та лук і перейшло до мисливства, досить швидко були винищені мамонт, лісовий слон, гігантський олень, шаблезубий тигр, печерні лев та ведмідь, ряд інших великих ссавців та птахів.
• У неоліті людство пережило першу глобальну екологічну кризу: внаслідок винищення великих тварин було підірвано мисливську базу. Населення земної кулі скоротилося у 8–10 разів (академік М. Мойсеєв). Цю кризу людство пережило, хоч і зі значними втратами. Яким чином людство змогло подолати першу глобальну екологічну кризу? (Перейшовши до скотарства та землеробства)
• Сьогодні нам загрожує друга екологічна криза у зв’язку з тим, що можуть бути вичерпані природні ресурси планети, а навколишнє середовище внаслідок забруднення стане непридатним для життя. Чи зможе людство пережити таку кризу?
За даними таблиці складіть графік:
Рік |
Населення Землі, чол. |
0 р. н. е. 1500 р. 1800 р. 1930 р. 1960 р. 2000 р. |
300 млн 700 млн 1 млрд 2 млрд 3 млрд 6 млрд |
• Як змінювалася чисельність населення Землі?
• З чим пов’язаний різкий скачок чисельності в наш час?
• Як змінювалися потреби людини?
• Що є джерелом задоволення потреб людства?
Висновок. Провідне значення екології в наш час пояснюється небезпекою екологічної кризи, вихід з якої знайти буде надзвичайно складно. Причинами її є зростання населення Землі, що не контролюється природними чинниками, зростання потреб кожної людини і незмінні обмежені ресурси Землі.
Робота в мікрогрупах
Перед вами — вислови видатних людей. Чи були об’єктивні підстави для висловлювання таких думок? Чи співпадають вони з вашою власною точкою зору?
• «Ми не можемо чекати милостей від природи. Взяти їх у неї — ось наше завдання» (І. В. Мічурін).
• «Людина не може чекати милостей від природи після того, що вона з нею зробила».
• «Людство загине, роздавлене розвитком того, що воно називає цивілізацією» (Ж. Фабр).
• Призначення людини — знищити свій рід, заздалегідь зробивши земну кулю непридатною для проживання» (Ж. Б. Ламарк).
а) Фронтальне обговорення
Учені підрахували: біосфера Землі могла прогодувати лише 10 млн первісних людей, які ще не оволоділи вогнем і знаряддями праці. Зараз нас 6 млрд. Завдяки чому стало можливим таке збільшення чисельності людства? Чи не постраждали при цьому інші види, що існують (існували) на Землі? Чи є межі зростанню населення Землі?
• «Людина — цар природи».
• «Людина — нерозумне дитя природи».
• «Людина — помилка природи. Природа захворіла людиною».
Який з цих висловів, на вашу думку, більше відповідає реальному стану речей? Обґрунтуйте свій вибір.
• У Біблії описано Апокаліпсис, що покладе край існуванню людства на Землі. Раніше його ототожнювали з ядерною війною, зараз, усе частіше, з екологічною катастрофою.
Чи є для цього підстави?
Чи можемо ми сподіватися, що людство уникне цієї загрози?
б) Письмова робота
Екологів часто звинувачують у негативізмі, нагнітанні напруження, у тому, що вони дивляться на світ через «чорні окуляри».
Спробуємо переконатися, чи справедливі ці звинувачення.
Наведіть шість прикладів негативних явищ у взаємодії людини та природи. Зафіксуйте час, який ви на це витратили. Наведіть шість позитивних прикладів узаємодії людини та природи. Який час для цього знадобився? Чим ви можете пояснити різницю у часі, який ви витратили для виконання першого та другого завдання?
в) Це цікаво
В Японії розпочали виробництво нового різновиду паперу. Цей папір не такий уже й білий, трохи шорсткуватий, та ще й дорожчий за звичайні різновиди. Але виробляється він не з деревини, а з водоростей, яких ця острівна країна має вдосталь. І в природі він розкладається за лічені дні.
Чи будуть купувати цей папір, чи користуватиметься він попитом у населення? Якою має бути стратегія дій компанії, що його виробляє, щоб не збанкрутувати?
ІV. Домашнє завдання
Прочитати § 54, вивчити опорний конспект.