Українська мова
3 клас
Тема: Префікс. Ознайомлення з префіксом як значущою частиною слів.
Словотворча роль префіксів.
Мета: Ознайомити учнів з префіксом як значущою частиною слів, з найуживанішими префіксами, з роллю префіксів у словах, формувати вміння утворювати нові слова за допомогою префіксів, вчити з’ясовувати лексичні значення слів з найуживанішими префіксами; розвивати спостережливість, уміння аналізувати, порівнювати, узагальнювати; виховувати любов і повагу до праці.
Обладнання: Сигнальні картки – кружечки жовтого, синього та зеленого кольорів; картки - схеми, таблиця «Будова слова», портрет Т.Г.Шевченка, потяг Знань мудрої Сови (паперовий макет).
Хід уроку:
І. Організація класу.
Емоційна хвилинка:
бажаю здоров’я всім вам я.
А ще бажаю бути уважними,
зосередженими, щоб на уроці
вам все було зрозуміло і цікаво.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
1). Вправа 209.
- Як ви оцінили свою роботу – диктант?
- Назвіть слова, в яких дзвінкі приголосні треба вимовляти виразно в кінці слова і складу.
- Що треба знати, щоб правильно написати?
- Назвіть словникові слова, які не можна перевірити.
2). Обмін зошитами.
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
1). - Записуємо число, класна робота.
2). Каліграфічна хвилинка:
Робота людину прикрашає. (Записано на дошці).
(Вчитель демонструє картки – схеми, учні «ланцюжком» називають з яких частин складається слово).
ІV. Повідомлення теми і завдань уроку.
щоб нову частину слова навчитись визначати.
І проведемо не просто урок, а урок – дослідження та встановимо:
1). Де знаходиться префікс у слові?
2). Скільки може бути префіксів у слові?
3). Яку роль виконує префікс у слові?
ІV. Сприймання і усвідомлення учнями нового матеріалу.
1.- Запишемо диктант: Писати, переписати, виписати, записати, розписати, дописати, поділити, розподілити, перерозподілити.
2. Робота з підручником:
- На с. 92 прочитайте правило.
- Діти, термін «Префікс» походить від латинського слова.
Пре - означає спереду і фікс – означає прикріплений, фіксований.
3. Робота з таблицею «Будова слова».
Після роботи з таблицею:
4. – Зараз почнемо виконувати завдання, які «завантаженні» у потязі знань тітоньки Сови. (Учитель до початку уроку записує номери вправ над вагонами).
- Мудра Сова пропонує нам виконати в підручнику такі завдання: вправа 210 (усно), вправа 211, вправа 212, вправа 213.
- Починаємо рух потягу.
5. Вправа 210 (Працюємо усно, естафетою, передаючи її наступному учню).
- Складіть за схемою словосполучення. Зверніть увагу на виділені частини слів. Як вони змінюють значення словосполучень?
( Писати речення, записати речення, дописати речення, переписати речення).
6. Вправа 211.
- Виконуємо письмово за зразком, передаючи естафету наступному учню.
До поданих слів доберіть і запишіть за зразком антоніми. Позначте корені. Виділіть значком ту частину слова, що стоїть перед коренем.
(Схід – захід, вхід – вихід, влетів – вилетів, заніс – виніс, відліт – приліт, забігти – вибігти).
7. Фізкультхвилинка.
Притомилися дівчата,
притомилися хлоп’ята,
час фізкультхвилинку починати.
Ми писали, ми трудились,
наші руки вже стомились.
Щоби гарно написати,
треба пальці розім’яти,
руки кілька раз тряхнемо
і писати знов почнемо.
8. Вправа 212
- Виконуємо усно, передаючи естафету наступному учню.
Робота над текстом.
1).Прочитайте. Розташуйте абзаци так, щоб вийшов текст.
( Що він малим хлопцем з дідом Іваном впорядкували криницю, яку люди назвали Тарасовою. Ця криниця є і досі.)
- Назвіть прислів’я, яке ми записали під час каліграфічної хвилинки.
(Робота людину прикрашає).
- Чи можемо його застосувати до даного тексту?( Можемо).
- Як саме ? (Відповіді учнів).
2). - Випишіть виділені слова, позначте в них корені і префікси. Виконуємо письмово, передаючи естафету наступному учню.
( Подорожні, захотілося, розгрібати, напилися, відпочили).
9. Вправа 213.
- Виконуємо письмово, передаючи естафету наступному учню.
Від поданих слів за допомогою префіксів за- , пере-, від-, до-, при-
утворіть нові слова, запишіть та позначте в них корені та префікси.
( Залетіти, перелетіти, відлетіти, долетіти, прилетіти, занести, перенести, віднести, донести, принести, завести, перевести, відвести, довести, привести, завезти, перевезти, відвезти, довезти, привезти).
VІ. Узагальнення й систематизація знань.
1. Гра «Будівельники».
- Утворіть усно за допомогою префіксів нові слова зі словом ходить.
Довідка: в-, про-, пере-, ви-, від-, об-, під-, при-, до-.
(Входить, проходить, переходить, виходить, відходить, обходить, підходить, приходить, доходить).
2. Гра «Назви слово».
- Діти, я показую схему, а ви з довідки, яка знаходиться на дошці, підбираєте слова, будова яких відповідає даній схемі.
( Довідка: Хід, вихід, виходи, вихідний, хода).
VІІ. Підсумок уроку.
2 Кольорова феєрія.
( Жовті – все зрозуміло, сині – дещо не зрозуміло, червоні – не зрозуміло
зовсім).
VІІІ. Повідомлення домашнього завдання з попереднім інструктажем.
с. 92 – вивчити правило, с. 93, вправа 214.
СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ
1