Урок " Префікс. Ознайомлення з префіксом як значущою частиною слів. Словотворча роль префіксів.

Про матеріал
Розробка уроку допоможе ознайомити учнів з префіксом як значущою частиною слів, з роллю префіксів у словах.
Перегляд файлу

 

Українська мова

 

3 клас

  Тема: Префікс. Ознайомлення з префіксом як значущою частиною слів.

Словотворча роль префіксів.

  Мета: Ознайомити учнів з префіксом як значущою частиною слів, з найуживанішими префіксами, з роллю префіксів у словах, формувати вміння  утворювати нові слова за допомогою префіксів, вчити з’ясовувати лексичні значення слів з найуживанішими префіксами; розвивати спостережливість, уміння  аналізувати, порівнювати, узагальнювати; виховувати любов і повагу до праці.

  Обладнання: Сигнальні картки – кружечки жовтого, синього та зеленого  кольорів; картки - схеми,  таблиця «Будова слова», портрет Т.Г.Шевченка, потяг Знань мудрої Сови (паперовий макет).

 

Хід  уроку:

І. Організація класу.

 Емоційна хвилинка:

  • Доброго ранку, доброго дня,

     бажаю здоровя всім вам я.

     А ще бажаю бути уважними,

зосередженими, щоб на уроці

вам все було зрозуміло і цікаво.

 

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

1). Вправа 209.

- Як ви оцінили свою роботу – диктант?

- Назвіть слова, в яких дзвінкі приголосні треба вимовляти виразно в кінці слова і складу.

- Що треба знати, щоб  правильно написати?

- Назвіть словникові слова, які не можна перевірити.

2). Обмін зошитами.

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

1). - Записуємо число, класна робота.

2).  Каліграфічна хвилинка:

  Робота людину прикрашає. (Записано на дошці). 

  • Як ви розумієте зміст прислів’я? (Праця прикрашає людину, тому треба                                                     бути не лінивим, а працьовитим).
  •  Запишіть каліграфічно прислівя  в зошити. Підкресліть головні члени речення.
  • Доберіть споріднені слова до слова прикрашає. (Краса, красивий, прекрасний). 
  • Назвіть спільну частину. (Крас).
  • Як її називаємо? (Корінь).
  • З яких ще частин, крім кореня, може складатися слово? (Закінчення, префікс, суфікс).
  • Як називають частину слова без закінчення? (Основа).
  • 3)Зараз проведемо гру «Назви частини слова». Я показую умовні позначення будови слова, а ви називаєте  з яких частин складається слово.

(Вчитель демонструє картки – схеми,  учні «ланцюжком» називають з яких частин складається слово).

  •  (З кореня).
  • (З кореня і закінчення);
  • ( З префікса і кореня);
  • ( З префікса, кореня і закінчення);
  • ( З префікса, кореня, суфікса і закінчення).

 

ІV. Повідомлення теми і завдань уроку.

  • На минулих уроках  ми працювали над різними звуковими явищами, повязаними з коренем слова. Сьогодні продовжимо вивчати значущі частини основи слова.
  • Отже, сьогодні на уроці ми будемо уважно й дружно працювати,

щоб нову частину слова навчитись визначати.

  • Вивчати ми будемо префікс  - важливу частину основи слова.

І проведемо не просто урок, а урок – дослідження та встановимо:

 1). Де  знаходиться префікс  у слові?

 2). Скільки може бути префіксів у слові?

      3). Яку роль виконує префікс у слові?

                                                                                                                                                                                                      

ІV. Сприймання і усвідомлення учнями нового матеріалу.

  • Допоможуть нам досліджувати наші помічники: Мудра Сова з потягом Знань, підручник, дошка, таблиця, картки.

 

1.-  Запишемо диктант: Писати, переписати, виписати, записати, розписати, дописати, поділити, розподілити, перерозподілити.

  • Позначте  в словах корінь і префікс. Назвіть префікс, де він стоїть у словах.(Перед коренем).
  • Чи однакове значення мають слова? (Різне).
  • Чому різне? (Змінювався префікс).
  • Отже, для чого ми вживаємо різні префікси у словах? (Щоб утворювати нові слова).

2. Робота з підручником:

- На с. 92 прочитайте правило.

- Діти, термін «Префікс» походить від латинського слова.

Пре - означає спереду і фікс – означає прикріплений, фіксований.

  • Полічіть скільки префіксів у словах, які записані у диктанті. Назвіть слово, де найбільше префіксів.  ( У слові перерозподілити три префікси).

           3. Робота з таблицею «Будова слова».

  Після роботи з таблицею:

  • Діти, покажіть сигнальними кружечками, як ви зрозуміли. (Жовті – все  зрозуміло; сині – є дещо незрозуміле; червоні – зовсім  не зрозуміло).                                                                    

4. – Зараз почнемо виконувати завдання, які   «завантаженні»  у потязі знань тітоньки Сови. (Учитель  до початку уроку записує  номери вправ над вагонами).

- Мудра Сова пропонує нам виконати в підручнику такі завдання: вправа 210 (усно),  вправа 211, вправа 212, вправа 213.

- Починаємо рух потягу.

5.   Вправа 210 (Працюємо усно, естафетою, передаючи її наступному учню).

- Складіть за схемою словосполучення. Зверніть увагу на виділені частини слів. Як вони змінюють значення словосполучень?

( Писати речення, записати речення, дописати речення, переписати речення).

6. Вправа 211.

- Виконуємо письмово за зразком, передаючи естафету наступному учню.

 До поданих слів доберіть і запишіть за зразком антоніми. Позначте корені. Виділіть значком ту частину слова, що стоїть перед коренем.

(Схід – захід, вхід – вихід, влетів – вилетів, заніс – виніс, відліт – приліт, забігти – вибігти).

  • Скласти усно із двома словами (на вибір) два речення. (Я вибіг на подвіря. Василько забіг у кімнату).                                                                              

        7. Фізкультхвилинка.

            Притомилися дівчата,

            притомилися хлопята,

            час фізкультхвилинку починати.

           Ми писали, ми трудились,

            наші руки вже стомились.

  Щоби гарно написати,

           треба пальці розім’яти,

  руки кілька раз тряхнемо

  і писати знов почнемо.

 8. Вправа 212

        - Виконуємо усно, передаючи естафету наступному учню.  

          Робота над текстом.

           1).Прочитайте. Розташуйте абзаци так, щоб вийшов текст.

  • Що  нового ви довідалися про Тараса Шевченка?

( Що він малим хлопцем з дідом Іваном впорядкували криницю, яку люди назвали Тарасовою. Ця криниця є і досі.)

    - Назвіть прислівя, яке ми записали під час каліграфічної хвилинки.

  (Робота людину прикрашає).

   - Чи можемо його застосувати до даного тексту?( Можемо).

   -  Як саме ? (Відповіді учнів).

  2). - Випишіть виділені слова, позначте в них корені і префікси.  Виконуємо письмово, передаючи естафету наступному учню.

( Подорожні, захотілося, розгрібати, напилися, відпочили).

                                                                                                                                                                                              9. Вправа 213.

           - Виконуємо письмово, передаючи естафету наступному учню.

     Від поданих слів за допомогою префіксів за- , пере-, від-, до-, при-   

утворіть нові слова, запишіть та позначте в них корені та префікси.

   ( Залетіти, перелетіти, відлетіти, долетіти, прилетіти, занести, перенести, віднести,   донести, принести, завести, перевести, відвести, довести, привести, завезти, перевезти,  відвезти, довезти, привезти).

  • Всі завдання, які були у потязі тітоньки Сови, ви виконали, а тепер трішки пограємо.

 

VІ. Узагальнення й систематизація знань.

          1. Гра «Будівельники».

- Утворіть усно за допомогою префіксів нові слова зі словом ходить.

Довідка: в-, про-, пере-, ви-, від-, об-, під-, при-, до-.

(Входить, проходить, переходить, виходить, відходить, обходить, підходить, приходить, доходить).

           2. Гра «Назви слово».

- Діти, я показую схему, а ви з довідки, яка знаходиться на дошці,  підбираєте слова, будова яких відповідає даній схемі.

( Довідка: Хід, вихід, виходи, вихідний, хода).

 

VІІ. Підсумок уроку.

  1.  «Мікрофон»
  • Отже, ми завершили наше дослідження та зробимо разом висновки. Я ставлю запитання, а ви говорите ваші висновки.
  • Над якою частиною основи слова ми працювали на уроці?
  • (Над префіксом).
  • Де стоїть префікс?
  • ( Перед коренем).
  • Яку роль виконує префікс у слові?
  • (Утворює нові слова).
  • Скільки префіксів може бути в одному слові?
  • (Один, два і більше).

 

 

2 Кольорова феєрія.

 

  • Покажіть сигнальними кружечками як ви зрозуміли: що таке префікс.

( Жовті – все зрозуміло, сині – дещо не зрозуміло, червоні – не зрозуміло

зовсім).

 

VІІІ. Повідомлення домашнього завдання з попереднім інструктажем.

 

с. 92 – вивчити правило, с. 93, вправа 214.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ

 

  1. Вашуленко М.С., Мельничайко О.І., Васильківська Н.А. Українська мова: підручник для 3 класу.- Київ: Видавничий дім  «Освіта», 2013. – 192 с.
  2. Вашків Л.П., Кордуба Н.Я., Онишків О.П., Онишків З.М. Українська мова. Конспекти уроків: 3 клас – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2014. – 288 с. (Бібліотека вчителя).
  3. Заяць Я.М., Вартабедян Л.В., Онишків О.П. Уроки рідної мови. 3 клас: Посібник для вчителя. - Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2005. – 336 с.

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                                                                                                                                                                                  

 

 

1

 

doc
Додано
28 лютого 2020
Переглядів
4516
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку