Урок + Презентація "Душі жіночої невипита криниця...Багатогранний образ жінки-матері у творах Т. Шевченка "Катерина" та "Наймичка".

Про матеріал

Конспект уроку української літератури "Душі жіночої невипита криниця... Багатогранний образ жінки-матері у творах Т.Шевченка "Катерина" та "Наймичка", у 9 класі створений у відповідності до чинної програми з української літератури для 5-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів з урахуванням змін, затверджених МОН. Призначений для вчителів української мови загальноосвітніх навчальних закладів.

Перегляд файлу

Тема.  «Душі жіночої невипита криниця...»

 

 Багатогранний образ жінки-матері у поемах Т. Шевченка «Катерина» та  «Наймичка».

 

Мета: допомогти учням усвідомити, чому Шевченко так уболівав за долю жінок, яким є  художнє втілення цієї теми, дослідити еволюцію жіночого образу в поемах, розвивати вміння складати порівняльну характеристику героїв; формувати шанобливе ставлення до жінки в усіх її іпостасях; виховувати повагу до материнства.

 

Тип уроку: урок сприймання і засвоєння знань, умінь і навичок.

 

Обладнання: портрет письменника, репродукції картин Шевченка «Катерина», Рафаеля «Сікстинська Мадонна», презентація.

 

 

 

                                                        Х І Д     У Р О К У

 

І. Організаційна момент уроку.

                                          Хвилинка релаксації

«Будьте  як море – похвилюйтесь і заспокойтесь…»

 

ІІ.  Вступна частина.

 

    Доброго дня, діти. Доброго дня всім присутнім.

                                         Будьмо знайомі!

Хочу дізнатися хто ви, які ви.

                                     Завдання «Який(а) я?»

 Дозвольте поцікавитися, який напій вам більше подобається – чай чи кава ?  Підніміть руки, хто полюбляє каву? А хто чай?

                                     Чи знаєте ви, що?...

 

                                   Бувають люди із кави.

                                   І також бувають із чаю.

                                   Відтак є (ці) каві,

                                  А є (надзви) чайні.

                                                       Надійка Гербіш

 

Я попрошу вас поділитися на дві групи: цікаві і надзвичайні.

 

ІІІ.  Актуалізація опорних знань.

                             Проблемне завдання   

                                     « Візитівка країни»

     Діти, уявіть собі, що вам випала велика честь презентувати свою країну десь на світовій арені. Кого б ви назвали візитівкою України, гордістю нації? Чому?

Справді, Україні є ким пишатися, всі люди, яких ви назвали, дуже достойні. Але впродовж кількох століть справжньою гордістю нації є Т. Шевченко.

 

Ким особисто для вас є Шевченко? Хто він?

                                       Таблиця Шевченко – це…

 ( геній, художник, поет, бунтар,  борець за свободу, пророк)

 

Діти, а чому Шевченка називають пророком?

                                                  «Читаю Шевченка і лячно мені.

                                                   У кожному слові – сьогоднішні дні».

                                                                                      Олег Герман

                   Відео «Шевченко- пророк» (Випуск ТСН  Т. Шевченко пророкував події в Україні)

                                            Завдання

Придивіться уважно, хто з відомих людей цитує Шевченка? (Малкович, Оксана Забужко, Горянський )

Які цитати ви  чули?

                                                                           І на оновленій землі

                                       врага не буде, супостата,

                                       а буде син, і буде мати,

                                        і будуть люде на землі.

А ще слова Шевченка, що стали символом гідності і свободи: Борітеся! Поборете, вам Бог помагає.

Шевченко для усіх століть! Він був зі своїм народом на Майдані, у гущі кривавих подій. Він є зараз із захисниками в АТО, він є вірою і правдою України навіки!

 

ІV.  Повідомлення теми і мети уроку.

Хіба не були пророчими його слова:

 

Кохайтеся , чорнобриві, та не з москалями. Бо москалі – чужі  люде, роблять лихо з вами…

 

Отож, тема сьогоднішнього уроку:   «Душі жіночої невипита криниця…» або Багатогранний образ жінки-матері у поемах Т. Шевченка «Катерина» та  «Наймичка».

 

 

-  З героїнями поем вас розділяє понад півтора століття. Чи зможете ви, люди третього тисячоліття, зрозуміти трагедію цих образів? У чому вона на ваш погляд?  Чи зможемо ми розібратися що таке гріх і спокута? Це і буде метою сьогоднішнього  уроку.

 

 

 

V.   Мотивація навчальної діяльності.

                                          Слово вчителя.

Теми жінки – матері торкалися у своїй творчості славетні художники і поети, бо

Якби не  жінка… Чи були б у світі

Чудовий вечір, ніжність і любов?

Для кого б ми несли букети квітів?

В чиї слова вслухались знов і знов?

 

Якби не жінка… Не було б поетів,

Ніколи не заплакав би малюк.

Життя завмерло б на усій планеті –

Ні зустрічей тобі, ані розлук…

 

                               Огляд репродукцій картин

 

      -  Подивіться уважно на репродукцію картини Рафаеля «Сікстинська Мадонна».

       Рафаель – геніальний художник. Найулюбленіший образ його живописної творчості – Мадонна.

       Для геніального художника і поета Т. Шевченка тема Мадонни теж була важливою. Ось його Мадонна, грішна і свята.   (картина «Катерина» )

    Цій темі поет присвятив свої найкращі твори: «Причинна», «Сова», «Утоплена», Лілея», «Слєпая», «Катерина», «Наймичка». Ось вона- Шевченкова Мадонна:

 

Жаль і страх!

В свитині латаній дрижала

Якась людина. На ногах

І на руках повиступала

Од страху кров; аж струпом стала,

І довгі коси в репяхах…

 

Десятки «благородних» поетів того часу вважали неестетичним такий образ у своїй творчості, відвернулися б, побачивши таку жінку в житті. Шевченко не відвернувся. Образ жінки-матері в його творах є найчистішим, найпрекраснішим з усіх, хто колись брався описати жінку. Він підніс жінку-кріпачку, жінку-матір на найвищий пєдестал моральної краси і величі. У творах Шевченка живуть вдови, сироти, покритки, оті занапащені кріпацькі мадонни, що їх поет малює прекрасними навіть у їхньому горі. Він увів її до високого храму поезіїї.

 

                                             Слово вчителя

На уроці будуть звучати ключові слова:

Покритка-

Гріх –

Спокута –

Жертовний -

Москаль-

Романтизм-

Реалізм-

 

 

 

                                    Проблемне питання:

У чому трагедія образу жінки-матері (за поемами Шевченка «Катерина» і «Наймичка»)? Що спільного і відмінного у Катерини і Ганни?  Що таке гріх і спокута?

 

VІ.  Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу.

                                 Робота в групах.

(Клас поділений на дві групи. )

                          Працюємо на результат

I група презентує поему «Катерина»

II Презентує поему «Наймичка»

                                Завдання обом групам

1 Презентувати твір(Заповнити паспорт  твору)

2 Відновити зміст твору, тобто сюжет.

3 Скласти інформаційне гроно до образу головної героїні твору

4 Встановити значення імені героїні.

5 Висловити ваше ставлення до вчинку героїні твору

 

  • Не забувайте, що ви працюєте на результат командний і особистий. Тому у кожного з вас є  картка оцінювання.

 

                           Захист учнівських робіт

 

Бесіда (з усіма учнями класу).

                              Чи знаєте ви, що?

  • Поему «Катерина» було написано 1838 року в Петербурзі. Цей рік був знаковим у долі Шевченка . Чому? (Викуп з кріпацтва)
  • Свою «Катерину» Тарас Григорович з великою вдячністю присвятив Василю Жуковському. Чому?

 

 

                                      ПАСПОРТ ТВОРУ «Катерина»

 Жанр «Катерина»: ліро-епічна соціально-побутова поема з елементами романтичної поетики, Тема «Катерина»: зображення трагедії жінки-покритки і дитини-безбатченка в умовах тогочас­ного суспільства. Ідея «Катерина»: висловлення глибокого співчуття до жінки-покритки; засудження жорстокос­ті, підступності, бездушності, розбещеності панів. Герої «Катерина»: Катерина, її батьки, син Івась, москаль. Композиція «Катерина»: композиційно поема складається з 5-ти розділів та епілогу. Експозиція: пролог-звернення поета до дівчат із застереженням не кохатися із москалями; кохання і розлучення Катерини з офіцером. Зав’язка: Катерина залишає рідну домівку за наказом батьків. Кульмінація: зустріч героїні з москалем; її самогубство. Розв ’язка: епілог — життєва доля Івася-байстряти, його випадкова зустріч з «батьком».

 

 

Проблематика «Катерина»: моральних законів тогочасного суспільства, їхнього недотримання; честі, відповідальності за свої вчинки; любові та страждання; батьків і дітей; краху ілюзій.

 

                            Сюжетні лабіринти поеми

Композиція твору

  • Вступ звернення до дівчат-селянок:

Кохайтеся, чорнобриві,

Та не з москалями,

Бо москалі — чужі люде,

Роблять лихо з вами.

Москаль любить жартуючи,

Жартуючи, кине;

Піде в свою Московщину,

А дівчина гине...

  • Зав'язка — історія кохання сільської дівчини Катерини і російського офіцера (москаля):

Не слухала Катерина

Ні батька, ні неньки,

Покохала москалика,

Як знало серденько.

Полюбила молодого,

В садочок ходила,

Поки себе, свою долю

Там занапастила.

  • Розвиток дії — народження позашлюбної дитини Катерини, батьки виганяють дочку з дому, Катерина йде шукати в Московщину свого коханого, поневіряння її з дитиною на чужині:

Реве, стогне хуртовина,

Котить, верне полем;

Стоїть Катря серед поля,

Дала сльозам волю.

Утомилась завірюха,

Де-де позіхає;

Ще б плакала Катерина,

Та сліз більш немає.

Кульмінація — випадкова зустріч Катерини з військом та офіцером Іваном, який відштовхнуй її та не захотів визнати дитину:

...Вертається, Несе йому сина.

Несповита, заплакана

Сердешна дитина.

«Осьде воно, подивися!

Де ж ти? Заховався?»

Утік..! Нема..! Сина, сина

Батько одцурався!

Розв'язка — самогубство Катерини, Івась, жебракуючи по дорогах зі сліпим кобзарем, знову зустрічаються з «батьком», але той відвернувся від сина:

А пан глянув...одвернувся...

Пізнав, препоганий,

Пізнав тії карі очі,

Чорні бровенята...

Пізнав батько свого сина,

Та не хоче взяти.

          Інформаційне гроно                Яка ж вона, Катерина?

(щира, проста, закохана, довірлива, чесна, відверта, безвідповідальна, егоїстка)

                               Що в імені твоєму?

Катерина – чиста, незаплямована, справжня, непорочна.

-Чи випадково Шевченко дає своїй героїні саме таке ім’я? Як сам автор ставиться до Катерини?

-Погляньмо ще раз на картину Рафаеля і Шевченка, що є спільне? (Ноги)

-На що це вказує? Може, це плагіат?

                                    Займи позицію

Я співчуваю Катерині, тому що…

Я засуджую Катерину, тому що…

                                  Сходинки життя Катерини

Кожна людина впродовж свого життя готується до зустрічі з Богом. Хтось іде до нього і проживає життя гідно. А хтось- від нього, припускаючись гріхів і помилок.  Шлях Катерини був непростим і грішним.

У кожної людини своя межа болю і міра розп’яття,   у кожного з нас, слабких і беззахисних, є своя межа терпіння, сили волі й віри. Катерина просто переступила свою межу.  І тут дуже доречно звучать слова Ліни Костенко:

А як подумать, дівчинко моя ти,

То хто із нас на світі не розп’ятий?

Воно як маєш серце не з льодини,

Розпяття – доля кожної людини.

Та є печальна втіха: далебі,

Комусь на світі гірше, як тобі.

                                Аналіз поеми «Наймичка»

Зверніть увагу на рік написання твору:  3 листопада1845 р., Переяслав. Через 7 років після написання «Катерини» виходить друга Шевченкова сповідь під назвою «Наймичка». ( Звичайно, адже «Катерина» (1838 р.) – один із ранніх творів, коли Шевченко мав порівняно невеликий життєвий досвід, перебував під впливом романтизму. «Наймичка» ж написана 1845 р., у період «трьох літ». Це реалістична поема, в якій поет уславлює материнство.)

 

                                      Паспорт твору

Жанр: ліро-епічна, соціально-побутова поема.(з ознаками реалізму) Тема: Зображення важкої долі жінки-кріпачки, яка вимушена була все своє життя страждати і приховувати своє материнство. Ідея: Засудження тогочасних умов, у яких жінка відчувала себе соціально незахищеною; висловлення співчуття стражданням героїні.Герої:Ганна,Трохим,Настя, Марко, Катерина, іх діти.  Композиція Перше знайомство з Ганною,

У неділю вранці-рано
Поле крилося туманом;
У тумані, на могилі,
Як тополя, похилилась
Молодиця молодая.
Щось до лона пригортає
Та з туманом розмовляє.

Завязка: Журба Насті з Трохимом

Всього надбали, та діточок у них бігма…

Розвиток дії: Підкинуте кимось немовля та поява наймички.

Перед самим перелазом
Дитина сповита —
Та й не туго, й новенькою
Свитиною вкрита;
Бо то мати сповивала —
І літом укрила
Останньою свитиною!..

А наймичка невсипуща
Щовечір, небога,
Свою долю проклин

Кульмінація: Перед смертю Ганна відкриває синові Маркові сокровенну таємницю свого життя

«Прости мене! Я каралась
Весь вік в чужій хаті...
Прости мене, мій синочку!
Я... я твоя мати»

Розвязка:.Зомлів Марко….

                                            Інформаційне гроно

Ганна: любляча мати, щирість, простота, відвертість, працьовитість і щедрість, набожність, повага до людей, терплячість, здатність до важких страждань, ніжність, безталанність, жертва тогочасного суспільства.

                                          Що в імені твоєму?

 

Ганна- сила, благодать, милість Божа.

 

                               «Займи позицію»

-

Як ви вважаєте, чи правильно вчинила Ганна, що все життя мовчала й зважилася сказати правду лише перед смертю?

-Поведінка Ганни –вияв слабкодухості чи твердості характеру жінки?    -  Ваше ставлення до героїні (по одному реченні).

( Вона повинна була жити заради дитини)

                   Сходинки життя Ганни

Ганна теж согрішила. Недарма Шевченко не дає нам історії її гріхопадіння, бо вона  типова, така ж, як у Катерини. Але вона знаходить інший шлях до Бога, шлях жертовності і спокути.

                                    Діаграма Вена

Що ж було спільного і відмінного у долях Шевченкових героїнь?

  Катерина натура проста, палка, вразлива... ошукана москалями, відіпхнута... Наймичка — натура безмірно глибша, любов до дитини така могутня, що перемагає все інше, заслоняє перед нею весь світ, заставляє забути про себе саму, віддати все своє життя не для хвилевої покути, а для довгої жертви на користь своєї дитини.

                            То що ж таке гріх і спокута?

                     « Катерина… у своїм тяжкім горі думає лише про себе. Наймичка – натура глибша,

                  …любов до дитини така могуча, що перемагає все інше, заставляє забути про себе саму…».                    І.Франко.

 

                                 Підсумок уроку

 

 А доля легкою буває?

Напевно, ні. У всіх свій хрест:

Хтось проклинав, хтось прощає,

Комусь за щастя йти сто верст.

Так, долей легких не буває,

Усі тягар якийсь несуть. Цвіт то всиха, то розцвітає.

А люди йдуть…

А долі йдуть…

                               О.Радушинська.

Я задоволена, що у нас вийшла відверта розмова. З криниці жіночої душі ми черпали любов, відданість і добро. Ми шукали вищу мудрість життя у діях і вчинках героїв поеми. Можливо у когось після уроку залишилось більше запитань, ніж відповідей. Але у вас попереду життя. І дай Боже, щоб вам щастило, щоб ви не оступились на життєвій стежині

 

                                    Складання кодексу честі

Існують різні кодекси кодекс лицарів, кодекс неписаних моральних законів…
І останнім записом на нашій стінці я пропоную виведення Кодексу честі  . Чи є актуальною проблема честі сьогодні ?  Наскільки? Якому правилу, стосовно ставлення до жінки, матері, ми сьогодні навчилися?
                                  Живи за законами моралі
                                  Будь гідним сином чи донькою
                                   Поважай жінку – берегиню роду людського

 

Оцінювання роботи учнів на уроці
На уроці ви вміло характеризували героїню твору,висловлювали власні думки, критично мислили, працювали в групах. На мою думку, активно працювали на уроці.

 

                                                     Рефлексія

Тепер я

                Знаю

               Умію

               ціную

 

                              Заповнення листів самооцінювання
 

 

                                       Домашнє завдання

Право на вибір:

Написати відгук на сьогоднішній урок і прислати мені на фейсбук.

Скласти інформаційне гроно «Сучасна жінка»

 

 

 

 

 

 

Учитель

-

А я

к би сучасні жінки

вчинили в ситуації Ганни?

-

Якою ви уявляєте сучасну жінку?

(Учні

. Щ

асливою та успішною)

Учитель

-

А тепер доповніть: «Щасливою та успішною

можна вважати жінку, яка

 

 

Дискусійна трибуна

Учитель

-

Які причини змушують жінок у наш час залишати своїх дітей?

-

Чи знаєте ви якийсь подібний випадок? Ваші думки

з цього приводу.

Диференційоване домашнє завданння

Вашим домашнім завданням буде (на вибір):

-

в

иписати з тексту поеми Т. Шевченка “Наймичка” художні засоби

;

-

н

аписати твір

-

роздум “Якою я уявляю сучасну Ганну”

;

-

с

класти плейкаст “

С

учасна жінка”

;

Випереджальне завдання:

-

о

працювати зміст поезії Т.Шевченка “Марія”, підготуватися до

характеристики головної героїні

(всім)

Виведення

«Кодексу честі»

13

Учитель

Існують різні кодекси:

кодекс лицарів,

кодекс неписаних моральних

законів

...

І останнім записом на нашій

«

стінці

»

я пропоную виведення «Кодексу

честі»

-

Чи є актуальною проблема

честі сьогодні? На

скільки?

-

Якому правилу, стосовно ставлення до жінки, матері, ми сьогодні

навчилися?

Живи за законами моралі!

Будь гідним сином

чи донькою!

Поважай жінку

берегиню роду людськ

Оцінювання роботи учнів на уроці

На уроці ви вміло характеризували героїню твору,висловлювали

власні думки, критично мислили, працювали в групах. На мою думку:

-

активно працювали на уроці ...

-

вдало узагальнювали

навчальний

матеріал

...

-

чітко відповідав на поставлені питання ...

-

майстерно грала роль...

-

Діти, а тепер об’єктивно кожен оцініть сво

ю роботу в групах

за

«Карткою само

оцінювання»

Заповнення листів

само

оцінювання

Моя підготовка до уроку___________

Моя робота на

уроці_______________

Загальна кількість балів____________

 

Заключне слово вчителя

 

 

 

     -  Яка з двох поем вам сподобалася більше? Чому?

     -  Чи були епізоди, які викликали сльози?

     - Чому, на вашу думку, ці твори близькі серцю людей і в наш час?

     -  Чи звернули ви увагу на час написання творів? Чи має це істотне значення для характеристики головних героїнь і авторських акцентів?

 

  • І Катерина, і Ганна стали жертвами зрадливого кохання. У якому творі більше сказано про причини, які призвели до народження позашлюбних дітей?

 

 

 

 

 

Бо для Т. Шевченка  жіноча недоля була не просто однією з тем творчості, а згустком крові, що запеклася в його серці.  І дівчина-наймичка, і покритка, і вдова, і мати, що народила кріпака, — це символ долі всіх українок. В образі жінки Шевченко уособлює Україну.

 

 

 

 

 

  1. Бесіда за поемою «Катерина».
  • Вмотивуйте, чи можна вважати героїню дівчиною з аморальною поведінкою.
  • Опишіть душевний стан Катерини, коли вона народила дитину і повсякчас очікувала коханого. Посилайтесь на зміст.

(Через внутрішній монолог героїні автор майстерно розкриває її душевний стан, невидимий людям, переживання, боріння сумнівів, розпачу й сподівань на повернення офіцера-спокусника.)

 

  • Чи зрозуміли батьки свою доньку?
  • Що змусило їх розлучитися з Катериною?

 

         4.    Інсценізація.

  • Відповідь на це питання ви дасте після інсценізації уривку поеми. (Сцена вигнання Катерини з батьківського дому – І група.)
  • Молодці. За виразне читання й акторську майстерність усі учасники отримали найвищий бал.
  • Чому батьки змушені були прийняти таке жорстоке рішення? Вони не любили доньки?

( Бо в них, селян, настільки розвинене почуття честі, людської гідності, вони настільки шанують звичаї,  що не в змозі, витримати людський поговір. Українська селянська родина жила звичаями і мораллю. Катерина порушила норми народно-християнської моралі, які освячували шлюб, засуджували нешлюбні стосунки.)

 

  • Ви засуджуєте батьків чи виправдовуєте?

 

  • Шевченко, який надзвичайно гуманно ставився до знедолених жінок, фактично став на сторону батьків, які вигнали свою доньку і цим прирекли її на жахливі поневіряння. Чому?  Відповідь знаходимо в статті І. Франка:

«… Шевченко не протестував проти нелюдськості, проти такого народного погляду, може, вважаючи його гарантією виховання чистоти й моральності в українськім народнім житті».

 

  • Чи збагнула Катерина тепер свою провину? (Так. Вона вигукнула «Що я наробила?»)

 

  • У 3 – 4 розділах розповідається про поневіряння Катерини. Чи дбає матір про свою дитину?

 

  • Зрада коханого, непорозуміння з батьками, вигнання з дому, глузування людей – все це примушує Катерину зробити вибір: життя і виховання дитини чи самогубство.

Який вибір зробила героїня? Чому? (Керуючись почуттями, шукаючи москаля, який відвернувся від неї, чиста, щира натура у розпачі зробила вибір не на користь життя. Дівчина переклала свій тягар на дитину.)

 

  • Чи відповідально поставилась Катерина до дитини, кидаючи її напризволяще?
  •  
  • Чи винна Катерина у загубленій своїй долі? (Винна, бо через свою щирість і безпосередність довірилася глибоко непорядній людині.)

 

5.  «Коло ідей».

    -  Ваше ставлення до героїні (по одному реченні).

( Вона повинна була жити заради дитини.)

 

 

6.  Робота у зошитах.

    -  Запишіть проблеми, які порушуються в поемі. ( Любов і зрада, взаємини батьків і дітей, моральності, дівочої честі, порядності у стосунках між чоловіками та жінками, материнства, відповідальності за материнство .)

   -   Яку із цих проблем ви вважаєте головною?

 

7.   Слово вчителя.

                  -   Письменник гостро поставив у творі морально-етичні проблеми. Головна героїня,    можливо, занадто суворо покарана за необачне кохання. Але це художній твір. Поет таким чином формує нашу свідомість, нагадує нам, нинішнім, про високі моральні засади українців – цнотливість, дівочу честь, шанобливе ставлення до традицій предків і, врешті, спонукає бути відповідальними за долю майбутніх дітей.

             -   Страшний фінал короткого Катерининого життя: «Прийми, Боже, мою душу…». Хто зна, чи буде так, бо душі самогубців, кажуть, не йдуть до раю. Ополонка ж прийняла тіло Катрі. Трагічна драма на тлі байдужого зимового пейзажу.

                Проте самогубці – слабкі люди. Катерина мала жити заради дитини.

              -   Автор не картає свою героїню за малодушність, навпаки, жаліє її, сироту. І це закономірно: у кожного з нас, слабких і беззахисних, є своя межа терпіння, сили волі й віри. Катерина просто переступила свою межу. Однак є люди, котрі, долаючи пекельні муки, підіймаються на вищу сходинку. Це – наймичка Ганна – героїня поеми «Наймичка».

http://movoznaviya.at.ua/_pu/0/68353039.png

 

         8.  Робота в групах.

Тема: зображення важкої долі жінки-кріпачки, яка вимуш ена була все своє життя страждати і приховувати своє матер инство. Основна думка: засудження тогочасних умов, у яких жінка відчу вала себе соціально незахищеною; висловлення співчуття страж данням героїні; мати — найсвятіше, що є у кожної людини. Вид лірики: соціально-побутова. Жанр: ліро-епічна поема. Художня лексика: переважно загальновживана, але є застарілі слова (бігма, жупан, жолоб, проща, дукачики, очіпок, парча, барило); прислів’я (хто не лічить, той не має); фразеологізми (збираються до бога; ледве ноги носять; мати вже спала). Тропи: епітети (латаний талане, нехрещений сину, лиху годину, білих сорочках; чорноброва, молода, білолиця молодиця; рада та весела молодиця, невсипуща Ганна); порівняння (як тополя, похилилась молодая молодиця; як діточок двоє, — усюди обоє; якось сумно, ніби мати покинула хату; любо, як у раї; сховалось в серці лихо, як звір; рада та весела, ніби з паном повінчалась; а коло дитини так і пада, ніби мати); тавтологія (молодая молодиця, з давнього давна); метафора (а смерть з косою за плечима; лихо прокинулося в хаті; старі…збираються до бога; дійна корова у розкоші купається; наймичка сльозами його умиває; прогуло прокляте лихо та й заснуло); символ (туман). Художній синтаксис:інверсія; риторичне звертання, риторичний оклик, риторичне питання (Ой тумане, тумане – мій латаний талане! Чому мене не сховаєш отут серед лану? Дитя моє! Мій синочку, нехрещений сину!); антитеза (Тяжко дітей годувати у безверхій хаті, а ще гірше старітися у білих палатах… Сіяло сонце, в небесах ані хмариночки, та тихо, та любо, як у раї. Сховалось в серці лихо, як звір у темнім гаї. Один сина проклинає, з хати виганяє, другий свічечку, сердешний, … становить перед образами. Дивуються старі мої та моляться Богу. А наймичка невсипуща … свою долю проклинає); анафора(Може, вони знають… Може, вони догадались… Чи, може, в лісі хто відняв? Чи попросту – забула взяти?.. Чи, може, ще й не напекла?) Художня фоніка: алітерація (л), асонанс (о). Метрика (рими, римування, віршовий розмір): рима жіноча, римування змішане, віршований розмір – чотиристопний хорей з пірихієм у першій та третій стопі. Строфіка: різна кількість рядків у строфах.

Визначення композиції та сюжетних елементів поеми. Композиційно поема поділяється на пролог і вісім частин. У перших чотирьох розповідається про молоду наймичку, реш та — про її старість і смерть. Поемі властива так звана «видима» композиція. Кожний роз діл твору — немовби окремий кадр, що рухає дію, сприяє розг ортанню сюжету. Композиція поеми письменника нагадує побудову драматич ного твору. У ній чітко виділяються сцени, картини, епізоди. Експозиція — розділ І. Дії тут поки ще немає. Автор знайо мить нас із старими заможними хуторянами — дідом та бабою. У них своє горе — невтішна самотня старість. Уже «смерть з кос ою за плечима», а вони бездітні.

Зав'язка — розділ II. Трохимові та Насті поталанило — вони знайшли підкинуту біля свого перелазу дитину і всиновили її. Розвиток дій– у наступних розділах розгортаються різні сюжетні перипетії. За часовими вимірами дія у творі довготривала. Кульмінація – винесена на кінець твору, перед смертю Ганна відкриває синові Маркові сокровенну таємницю свого життя. Розв'язки як окремого компонента сюжетобудови немає.

V. Закріплення вивченого матеріалу 1. Складання літературного грона. (Дібрати слова-характеристики до образу Ганни).

любляча мати щирість, простота, відвертість працьовитість і щедрість набожність, дотримується народних обрядів Ганна повага до людей терплячість, готовність до важких страждань ніжність безталанність жертва тогочасного суспільства

2. Опрацювання схеми «Чинники, які вплинули на долю Ганни».

Питання для дискусії: Ганна – це сильна чи

              ІІІ група – випереджувальне завдання: історія життя Ганни; інформативне гроно.

              ІІ група – Ставлення Марка до Ганни - виписати цитати.

 

  1. Бесіда.
  • Чому поема називається «Наймичка», а не «Мати» чи «Ганна»?

 

  • Чому, на вашу думку, Ганна прийшла на хутір лише через рік?(Материнське серце перемогло серце гордої багачки –мати повертається до сина.)

 

  • Що творилося в її душі протягом цього часу?

 

  • Чим пояснити поведінку наймички: вдень піклується за дитиною, а ввечері плаче?

 

  • Чому наприкінці життя вона стає такою богомольною?(Мотив самозбереження покритки шляхом прощі та служіння, як спокути перед сином та людьми; вважає себе винною, гріховно;, замолює гріхи.)

 

  • Чим пояснити відмову Ганни бути на весіллі Марка за матінку?( Осуджує себе за гріх і вважає, що немає права бути матірю.)

 

  • Було багато моментів, коли Ганна, здавалося б, могла сказати синові правду. Чому вона цього не робить?( Щоб не дізналися, що Марко – позашлюбна дитина.)

 

10.  Інсценізація – фінал поеми.

  • Як описує поет почуття наймички у фіналі?(Мати хвилюється, їй страшно назвати себе матірю, лише після того, як попросила вибачення в Марка, призналася, що є його матірю.)

 

 

  1.  «Мікрофон».

«Чи засуджую я Ганну за приховування від Марка, що вона є його матірю?»

  1. «Займи позицію».

- Чи можна вважати Ганну щасливою людиною?(Так, ні.)

 

  1.  Робота у зошитах.

-  Сформулюйте і запишіть основну думку поеми. (Висловлення співчуття стражданням героїні.)

 

VІІ.    Закріплення вивченого.

  1. Слово вчителя.
  • Життєвий шлях людини – сходження вгору, до омріяного ідеалу. Сходинку за сходинкою долає людина, але часом під впливом певних обставин, скочується донизу…
  • Життєвий шлях Катерини – це шлях вгору чи донизу? А Ганни?

 

  1. Робота в групах

І група: скласти логічну схему життєвого шляху Катерини;

ІІ група: життєвого шляху Ганни;

ІІІ група: намалювати кола Вена ( у місці перетину кіл указати спільні риси героїнь, у більших частинах – відмінні).

 

  • Яких рис у Ганни та Катерини більше – спільних чи відмінних? Яка ж натура є глибшою?

 

  • Над цим питанням у літературних студіях розмірковував І. Франко. Ось які висновки він зробив:

                     « Катерина… у своїм тяжкім горі думає лише про себе. Наймичка – натура глибша,

                  …любов до дитини така могуча, що перемагає все інше, заставляє забути про себе саму…».

 

  1. Робота в групах.

І група: У чому трагедія образу Катерини?(Не послухала батьків, знехтувала жіночою гордістю, занадто довірлива, зрадив коханий, не усвідомлює трагічну долю покритки, одинока в своїй трагедії, трагічна доля «незаконнонародженої» дитини.)

 

ІІ група: У чому трагедія образу Ганни? (Покритка, підкидає дитину чужим людям, ховається зі своїми почуттями до сина, позбавлена материнського щастя.)

 

ІІІ група: Як відбувається еволюція жіночого образу?

           (У поемі «Наймичка» Шевченко ніби знову повторює історію Катерини, трагедію нещасливого кохання, але разом з тим, розробляє її по-новому. В обох творах головна увага  зосереджена на переживаннях дівчини-покритки, жінки-матері. Образи Катерини і Ганни мають багато спільного та відмінного. Ганна розкривається як покритка, як мати. Обидві героїні, маючи нешлюбних дітей, вважають себе гріховними, але наймичка зберігає своє життя й присвячує його синові, Катря ж скоює ще один гріх, наклавши на себе руки, покинувши маленького беззахисного сина.)

 

  1. «Мозковий штурм».

           - Чому Катерина топиться, залишаючи дитину напризволяще, А Ганна знаходить своєму немовляті родину?

 

  1. Порівняння Шевченкової Катерини в поемі та живописі.

-  Тема жінки – вічна. Її образ увічнено і у творах живопису.

(Випереджувальне завдання – опис картини)

 

  •       В одному з мистецтвознавчих коментарів до картини Шевченка «Катерина» написано, що «не випадково Катерина ступає так, як Марія в «Сікстинській Мадонні» Рафаеля». Художник не засуджує падіння героїні, для нього залишається незаперечною її висока людська гідність, духовна краса і святість почуттів».

     Дивлячись на картину Рафаеля, в якусь мить усвідомлюєш вічну красу материнства – красу народження й продовження життя, красу жертовності материнської любові. Але для героїні Шевченкового полотна (так само, як і в поемі) стати матірю стало великою проблемою.

 

VІІ.  Підсумок уроку.

        1. Слово вчителя.

       -  Підсумовуючи сказане на уроці, хотілося б повернутися до епіграфа уроку.

           Т. Шевченко глибоко відчував красу материнства, і йому було нестерпно боляче, коли він бачив збезчещених та покинутих дівчат-покриток.

          Обожнювання Шевченком жінки-матері найяскравіше простежується у його гімні щасливому материнству:

                                          У нашім раї на землі

                                          Нічого кращого немає,

                                          Як тая мати молодая

                                          З своїм дитяточком малим.

      -  Станьмо перед матірю на коліна і душею засвітімося праведно, як на сповіді, і помолімося перед нею, «Мов перед образом святим Тієї матері святої!»

.

      -  От ми й перегорнули з вами ще одну сторінку творчості Т. Шевченка.

      -  Яким постав перед вами на сьогоднішньому уроці поет?

 

     -  У чому полягає актуальність проблем, порушених поетом?

 

  1. Оголошення оцінок.
  2. Принагідна цитата
  3.  
  4. І.Франко писав : «Катерина – натура проста – палка, вразлива, ошукана москалем, відіпхнута, у своїм тяжкім горі вона думає тільки про себе, покидає дитину на шляху, а сама шукає на своє горе ліків – у воді під льодом.
  5.  
  6.             Наймичка – натура безмірно глибша, чуття в неї не тільки живе, але сильне та високе, любов до дитини така могутня, що перемагає все інше, заслонює перед нею весь світ, примушує забути про саму себе, віддати все своє життя не для хвилевої покути, але для довгої жертви на користь своєї дитини.»

 

 

VІІІ.  Домашнє завдання.

  • Написати листа одній із героїнь, памятаючи про епістолярний стиль.
  • Дослідити і висловити авторську позицію щодо трагічної  долі героїнь поем.

         -   Прочитати поему «Марія».

 

 

 

 

1

 

doc
Додано
23 березня 2018
Переглядів
12984
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку