22 квітня о 18:00Вебінар: Інтегроване навчання – вимога сучасності

Урок +Презентація "Географічне положення.Рослинний та тваринний світ Австралії.

Про матеріал
Комбінований урок з природознавства (підручник Т.Г.Гільберт, Т.В.Сак) з масою цікавих завдань на закріплення знань з теми "Материки та океани" та на перевірку засвоєння нового матеріалу.
Перегляд файлу

 

Розділ: Природа материків і океанів

Тема: Географічне положення.Рослинний і тваринний світ Австралії

Мета:актуалізувати знання учнів про материки та океани;ознайомити з географічним положенням Австралії,з природними зонами Австралії, з різноманіттям її рослинного і тваринного світу; навчити розрізняти австралійських тварин; розвивати увагу, пам'ять, уяву, логічне та творче мислення; виховувати любов до природи.

Тип уроку: комбінований

Обладнання: підручник «Природознавство» / Т. Г. Гільберг, Т. В. Сак /; фізична карта світу;  комп’ютерна презентаці;,картки з завданнями.

для учнів – робочий зошит до підручника «Природознавство» / Т. Г. Гільберг, Т. В. Сак / видавництво «Генеза»; альбом, простий олівець, гумка.

                                                                  Хід уроку

І. Організаційний момент.

- Доброго дня, любі діти!Сьогодні до нас на урок завітали гості, давайте привітаємося з ними!

ІІ. Актуалізація опорних знань.

- Та для початку давайте повторимо вивчене на попередніх уроках.

2.1Робота з картою

1.Який великий розділ ми з вами вивчаємо?

2.Скільки океанів існує на нашій планеті?(4)  Покажіть їх на фізичній карті!

3.Який з океанів найбільший? Який найтепліший? Який найдовший? Який найменший та найхолодніший?

3.Скільки материків на нашій планеті?(6) Покажіть їх на фізичній карті!

Який з них найбільший? Який найвологіший? На якому з материків найбільше озер? Який з материків найспекотніший? На якому з материків вже більше тисячі років не було дощів?

-Молодці!

-А тепер давайте пограємо в гру «Най-най».У мене ось в такій цікавій коробочці є картки з запитаннями, ваше завдання: по черзі підходьте до дошки, беріть картку, читайте питання та дайте відповідь :

2.2 Гра «Най-Най…»

1. Назвіть та покажіть на карті найглибше озеро в світі.(Байкал)

2.Назвіть та покажіть на карті найдовшу річку у світі!(Ніл)

3.Назвіть та покажіть на карті найвищий у світі водоспад.(Анхель)

4.Назвіть та покажіть на карті найвищу гору у світі.(Еверест або Джомолунгма)

5.Назвіть та покажіть на карті найбільше озеро у світі.(Каспійське море)

6.Назвіть та покажіть на карті найбільшу та найповноводнішу річку на світі(Амазонка)

7.Назвіть та покажіть на карті найбільшу пустелю у світі.(Сахара)

-Молодці! Я задоволена вашими відповідями.

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

-  Сьогодні на уроці ми завітаємо до Австралії, визначимо географічне положення та ознайомимося з рослинним та тваринним світом цього дивовижного материка. Деяких представників ви вже знаєте, але, можливо, не здогадуєтесь про те, що саме Австралія - їхня Батьківщина.

ІV. Вивчення нового матеріалу.

4.1. Вступне слово

200 років тому мандрівникові потрібен був рік, щоб дістатися із Києва до Сіднея. Сьогодні ж 35 годин і ви на місці.

Відомий географ і мандрівник Жан Паганель так казав про Австралію:

«Я клянуся вам,що цей край –найцікавіший на всій землі.Його виникнення,природа, рослини, тварини, клімат- все це дивувало і ще здивує вчених світу. Уявіть собі, друзі мої, материк який піднімається з морських хвиль не своєю центральною частиною, а краями, як гіганське кільце; материк усередині якого є наполовину випаруване озеро- Егір, і де річки з кожним днем все більше висихають; де нема вологи ні в повітрі, ні в грунті, де ростуть вогнестійкі евкаліптові ліси; де тварини незвичайні; де у ссавців є дзьоби, що дозволило вченим виділити їх в особливий клас птахозвірів.Найдивовижніша країна на Землі! Земля парадоксів, що заперечує закони природи.»

4.2 Робота з фізичною картою, розповідь з елементами бесіди з метою формування уявлення про форми земної поверхні материка Австралія.

Австралія- найменший і найвіддаленіший від інших населених материків куточок Землі. Разом з островами повністю розташований у південній півкулі. Звідси його назва, що в перекладі означає «Південна земля» Австралію омивають води Тихого й Індійського океанів.

Біля південного узбережжя знаходиться великий острів — Тасманія та Нова Зеландія на півночі від Австралії — Нова Гвінея. (Вчитель показує на карті.)Північна частина Австралії розташована в жаркому тепловому поясі, пд. у  помірному.

     Величезні океанічні простори відокремлюють його від інших континентів. З іншими материками Австралія не пов!язана сушею. І тому її іноді називають великим островом.             

       На материку Австралія розміщена одна країна — Австралійський Союз зі столицею Канберра

Австралія — найменш заселений материк. 9/10 населення материка живе на південному сході.

        Це цікаво знати. Корінне населення Австралії — це численні племена австралійських аборигенів, що мають темний колір шкіри. Вони становлять 1/100 населення країни.На материку живуть також європейці-англо-австралійці. Державна мова Австралії — англійська

 

Посередині Австралію перетинає Південний тропік, і вона майже вся, як і Південна Африка, лежить у тропічних широтах Південної півкулі.Більша частина материка розташована у спекотному і сухому тропічному кліматичному поясіце робить її найсухішим материком на Землі. З пн. Австралію омиває Тіморське море, зі сх. Коралове і Тасманове. Всі вони мають теплі води, що сприяє розвитку коралів. Так, у Кораловому морі, уздовж сх. узбережжя Австралії майже на 2000км простягається Великий Бар»єрний риф-унікальне творіння природи. Розміри Великого Бар'єрного рифа настільки величезні , що його можна побачити з космосу.Він є найбільшим на Землі природним об»єктом утвореним живими організмами.Система утворена мільярдами маленьких коралових поліпів, розмір яких не перевищує рисового зернятка . Їх форми різноманітні –довгі,гіллясті роги,вилизані хвилями тарілки та валуни. Живуть вони разом , колоніями.Серед коралів мешкає і безліч видів морських риб.- китова акула,, безліч видів риб-папуг,риб-метеликів, мурен.

— Розгляньте фізичну карту Австралії. Який колір переважає на фізичній карті материка Австралія? Зробіть висновок, які форми земної поверхні переважають в Австралії.

Територія Австралії переважно рівнинна.Найнижча рівнина-Центральна низовина. (Вчитель показує на карті.) На заході Австралії простягається більш висока рівнина - Західно-австралійське плоскогір’я. Воно займає більшу частину материка. На карті плоскогір’я позначено жовтим кольором. (Вчитель показує на карті.)

— На сході височіють Блакитні гори з плоскими вершинами. Гори простягаються на материку з півночі на південь. (Вчитель показує па карті.)  Найвища вершина Австралії — гора Костюшко. Її висота — 2230 м.над рівнем моря (Вчитель показує на карті.)

На більшій частині країни панують піщані та кам»яні пустелі, тому її ще називають  «країною пустель».

У центральній частині материка є декілька солоних озер

Розгляньте схему теплових поясів Землі у підручнику (карту теплових поясів, слайд). У яких теплових поясах знаходиться Австралія? (Північна частина Австралії розташована в жаркому тепловому поясі, південна — в помірному.).

На материку  випадає в п'ять разів менше опадів, ніж в Африці. Спекотне тропічне сонце спричинило утворення протяжних пустель.Улітку материк дуже прогрівваєтьсчя,Температура поваітря становить близько +35 С, а в окремі дні і більше +40С.Узимку темп. Вдень сягає +20С, у Великій пустелі Вікторія до +10С.

Це цікаво знати. Австралію називають «материком навпаки». Якщо у нас, жителів Північної півкулі, триває літо, то в Австралії — зима, якщо у нас зима, то там — літо. Найтеплішим місяцем на материку є січень, а найхолоднішим — липень. Сонце опівдні знаходиться в Австралії на півночі, а не на півдні, як у нас. На небі в Австралії не видно сузір’я Великий Ківш. Там є сузір’я Великий Хрест.

4.3. Робота з фізичною картою, розповідь з елементами бесіди з метою формування уявлення про водойми Австралії.

— Розгляньте фізичну карту материка Австралія ( в атласі). Які водойми є на континенті? (На материку є річки й озера.)Прочитайте назву найбільших річок Австралії.

В Австралії мало річок. Через надзвичайну посушливість на більшій території материка можна побачити сухі річища, які наповнюються водою лише після нечастих дощів. Більшість річок Австралії гірські, короткі. Вони стікають зі схилів Великого Вододільного хребта і часто пересихають або сильно міліють.

Головна (найбільша) річка Австралії — Муррей, а найдовша — Дарлінг. (Вчитель показує на фізичній карті.) Вони беруть початок у горах. У період дощів та танення снігу в горах рівень води у річках піднімається, у посушливий період річка Муррей сильно міліє, а Дарлінг — пересихає. Річки несуть свої води  до Індійського океану.

В Австралії багато невеликих солоних озер, які, як і річки, наповнюються водою лише в період дощів. В інші сезони року озера пересихають і дно їх вкрите кіркою солі. Найбільше озеро Австралії — Ейр в засушливу пору вода випаровується повністю тоді озеро перетворюється на пустелю, що вкрита шаром солі до 4 метрів. (Вчитель показує на фізичній карті.) Розгляньте фотознімки озера (слайд). Воно мілке й солоне. Його називають «мертве серце Австралії», тому що в озері немає життя. Під час частих посух озеро нагадує соляну пустелю, поблизу якої майже немає рослин і тварин.

На Центральній низовині є великі запаси підземних вод, які знаходяться на значній глибині. їх видобувають з артезіанських свердловин. Слабко солона й тепла (близько +30 °С) артезіанська вода використовується для побутових потреб, для потреб промисловості й транспорту.

Артезіанські води є майже єдиним джерелом води. Проблема води — одна з найголовніших в Австралії. Тому на материку дбайливо ставляться до води. В окремих районах побудовані опріснювальні установки для отримання прісної води.

4.4 Розповідь з елементами бесіди з метою формування уявлення про корисні копалини материка Австралія

Багатий материк на поклади корисних копалин: кам»яне вугілля,нафту,природний газ, різноманітні руди.Вони розташовані на сході материка в горах. За запасами руд Австралія посідає одне з перших місць у світі. У центральних районах є поклади солі.

     Населення Австралії розводить овець, свиней, птицю, бджіл, коней, верблюдів. Австралійці вирощують пшеницю, жито, кукурудзу. У садах збирають ананаси, банани, манго, папаю, апельсини, абрикоси, персики, сливи.Але культурні рослини , які тут вирощують завезені з інших материків.

6.Робота в парах «Таблиця Австралія»

-Для закріплення отриманих знань учні заповнюють таблицю «Австралія»

Материк

Корінне населення

Країни

Найвища гора

Найбільша річка

Найбільше озеро

Найвища точка

 

 

 

 

 

 

 

 

7.Робота в зошитах.Робота в парах.

а).Практична робота.Позначення на контурній карті Австралії

*Океани,які омивають материк;

*Острови Нова Гвінея та Тасманія;

*Великий Бар»єрний  риф.

Завдання виконується під керівництвом учителя.

V.Фізкультхвилинка «Австралійський дощ»

*В Австралії піднявся вітер (тремо долоні)

*Починає накрапати дощ (клацання пальцями)

*Дощ посилюється(почергове плескання долонями по плечах)

*Починається справжня злива (плескання по стегнах)

*А ось і град та справжня буря( тупіт ногами)

*Але що це? Буря стихає (плескання по стегнах)

*Дощ стихає (плескання долонями по плечах)

*Лише рідкі краплі падають на землю.(клацання пальцями)

*Тихий шелест вітру (потирання долонь)

*Ура!Сонечко! (руки догори)

 

VI.Основна частина.

Оскільки Австралія – найсухіший материк на Землі, різноманітність її рослинного світу залежить від кількості вологи. Тут є тропічні ліси, савани та пустелі.

 

6.1  Розповідь про тропічні ліси Австралії

(Розповідь вчителя супроводжується демонстрацією презентації «Рослини та тварини Австралії»).

- Тропічні ліси ростуть вузькою смугою на сході Австралії. Вони охоплюють лише 2 % площі материка. Вологе, спекотне літо триває три-чотири місяці (з жовтня по грудень), за цей час випадають рясні дощі. В тропічних лісах ростуть евкаліпти, араукарії, різні види пальм, деревоподібні папороті, бамбук, дуже багато видів орхідей.

У давні часи Австралія була відділена від інших частин світу морем, тому тут збереглися тварини, яких ніколи не було на інших материках. Це качконіс, єхидна, кенгуру, коала та інші. Серед ссавців найбільше зустрічається сумчастих. Дитинчата в цих тварин народжуються маленькими і недорозвиненими, тому матері носять їх у сумці на череві, доки вони не підростуть.

У тропічних лісах живе коала, якого називають сумчастим ведмедем, однак він не родич ведмедів європейських. Увесь час коала проводить на евкаліпті, де споживає в їжу його листя і спить. На материку Австралія мешкають сумчасті деревні кенгуру, які дуже добре лазять по деревах і також живляться листям. На острові Тасманія трапляється рідкісний місцевий хижак – тасманійський диявол, який укритий чорним густим хутром і має сильні ноги та короткий хвіст. Він живиться рештками інших тварин.

Біля берегів водойм мешкають давні ссавці, які відкладають яйця. Це качконіс і єхидна. На інших материках вони вимерли ще мільйони років тому.

У лісах водиться багато рідкісних птахів. Найбільшим птахом австралійських лісів є казуар шоломоносний. Він не літає, тому живиться насінням і плодами, які збирає на землі. Ще тут живуть лірохвости. Цю назву птахи отримали завдяки оперенню свого хвоста, що нагадує ліру. Біля водойм оселяються лебеді чорні, журавлі вінценосні.

По берегах річок водяться крокодили, жаби. У лісах дуже багато комах. Серед їх розмаїття за своїми розмірами вирізняються метелики. Розмах крил деяких з них сягає майже 14 см.

6.2  Савани: розповідь про савани

- Що далі на південь, то опадів меншає і рослинність змінюється – рідшають ліси. Поширюються евкаліптові ліси. Евкаліпт – австралійське дерево. Завдяки розгалуженим кореням воно отримує з грунту велику кількість води, що випаровується через листки. На гілках листочки розташовуються ребром до сонячного світла, тому крона дерева не утворює тіні. В австралійській савані ростуть акації, пляшкові дереві з товстим біля основи стовбуром, що стрімко звужується з висотою. У стовбурі це дерево накопичує вологу для сухого зимового сезону.

У саванах водиться багато видів різних тварин. Найпоширеніші – кенгуру, що належать до сумчастих. У них дуже довгі й сильні задні ноги, довгий міцний хвіст, потрібний для рівноваги під час стрибка. Є також карликові кенгуру розміром майже 30 см. Водять вомбати, що нагадують наших хомяків. Великі кенгуру і вомбати, на яких посилено полювали заради хутра, тепер трапляються зрідка.

У саванах мешкають страуси ему. Вони не літають, але здатні пробігти 50 км за годину. Поширені варани – хижі ящірки завдовжки майже 2,5 м. багато змій, серед них одна з найбільших у світі – пітон аметистовий. Також у цій місцевості поширені терміти.

6.3 Пустелі: розповідь про пустелі

- Найбільшу площу в Австралії охоплюють пустелі. Червоним серцем Австралії називають Велику пустелю Вікторію і Велику Піщану пустелю. Таку назву вони отримали завдяки піску червоного кольору. Пустелі Австралії незвичайні: вкриті колючими чагарниками з низькорослих евкаліптів і акацій, які місцями утворюють важко прохідні хащі. Пустелі використовують як пасовища.

У пустелях живуть сумчасті ссавці – кроти, тушканчики, миші та щурі, кенгуру руді. Мешкають птахи. Нічний папуга вдень у спеку відсиджується в заростях колючих чагарників, а ніч проводить на землі в пошуках їжі.

Тут живе молох – ящірка, що від носа до хвоста вкрита великими гострими шипами. Живиться вона мурашками. Молох вбирає воду всією поверхнею шкіри. Якщо він раптом потрапляє під дощ, то шкіра набрякає. Трапляються плащоносні ящірки. У момент небезпеки навколо їхньої голови роздувається шкіра, що нагадує парасольку. Ці ящірки швидко бігають на двох задніх ногах і схожі на маленьких динозаврів.

Господарське освоєння Австралії – вирубування лісів і чагарників, випасання овець, розвиток промисловості й туризму – загрожує унікальній природі материка. Тому тут створено природоохоронні території. Найбільша з них – Національний парк «Косцюшко», де збережено великі природні території – від евкаліптових лісів до альпійських луків. Справжнім дивом є підводний парк Великого Бар’єрного рифу, де охороняють корали. Вчені вивчають унікальну природу Австралії та розробляють заходи щодо її збереження.

 

VII. Закріплення нового матеріалу.

7.1 Дослідницька робота з підручником

-  А зараз відкрийте підручники на сторінці 88 та опрацюйте параграф 29.

( Учні самостійно опрацьовують статтю в підручнику).

7.2Робота з картками

( Учні по черзі виходять до дошки, читають запитання і відповідають).

- На які зони поділяється територія Австралії? (Територія Австралії поділяється на тропічні ліси, савани та пустелі)

- Які рослини ростуть в тропічних лісах? (В тропічних лісах ростуть евкаліпти, різні види пальм, деревоподібні папороті, бамбук, дуже багато видів орхідей). Які тварини їх населяють? ( Коала, качконіс, єхидна, деревний кенгуру і т.д.).

- Які рослини ростуть в саванах? ( Ростуть акації, пляшкові дереві, евкаліпт). Які тварини їх населяють? (Кенгуру, комбати, варани, ему, терміти).

- Які рослини ростуть в пустелях? ( Низькорослі евкаліпти і акації). Які тварини їх населяють? ( Кроти, тушканчики, миші та щурі, кенгуру руді, птахи, молох, плащоносна ящірка ).

- Які тварини живуть лише в Австралії? Чому? ( Качконіс, єхидна, коала. У давні часи Австралія була відділена від інших частин світу морем, тому тут збереглися тварини, яких ніколи не було на інших материках. На інших материках вони вимерли ще мільйони років тому).

- Отже, які висновки ми можемо зробити? ( Сторінка 93 в підручнику). (Природа Австралії різноманітна. Тут є тропічні ліси, савани, пустелі. Рослинний світ залежить від кількості вологи. В Австралії мешкає багато тварин, яких немає на інших материках: коала, деревні кенгуру, тасманійський диявол, качконіс, єхидна. Люди докладають значних зусиль для збереження рідкісної природи Австралії).

- Молодці! Ви все вірно зрозуміли!

7.2 Практична: робота в зошитах

- Зараз відкрийте свої зошити на сторінці 36. Завдання 1 та 3 виконайте в класі.Ваше завдання наклеїти картинки тварин в пусті рамочки та підписати. Завдання 2 ,3 та 5 виконаєте вдома. Починайте роботу!

(Після закінчення роботи в зошитах, кілька учнів пояснюють, як виконали завдання, всі інші перевіряють. В разі потреби, учні з допомогою вчителя виправляють помилки).

VІ. Узагальнення та систематизація знань

- Наш урок майже закінчився, тож прийшов час перевірити, як ви засвоїли новий матеріал.

*В яких півкулях розташований материк Австралія? (майже цілком у пд. півкулі)

*Які океани його омиавають? (Тихий, Індійський)

*Які острови розташовані на пн. і на пд. материка?(Тасманія,Нова Гвінея)

6.1.Гра «Світлофор»

-Якщо згодні з моїм твердженням-показуйте картку зеленого кольору, якщо ні,то –червоного.

*Австралія- найменший з материків.

*На ньому розміщено багато держав.

*Поблизу материка островів немає зовсім.

*Материк здебільшого складається з пустель, глибоких каньйонів і тропічних лісів.

*Великий Бар»єрний риф утворений коралами.

*На материку зовсім немає корисних копалин.

*Найпошириніше дерево Австралії- евкаліпт.

*Австралія- найсухіший материк на Землі.

*Символ Австралії-бегемот.

*Річок в Австралії багато.

*Корінне населення Австралії індіанці.

6.2 Гра «Туристичне агенство»

-Чи знаєте ви ,що таке туристичне агенство і чим воно займається?

(це компанія ,яка організовує туристичні тури(поїздки) по всьому світу)

-Давайте уявимо собі що ми працівники турагенства.Н ам потрібно так розрекламувати Австралію, щоб наші гості конче захотіли там побувати та купили у нас тур до Австралії.

-Спробуємо? Почали.!

6.3.Гра «Зберемо валізу»

-Діти, а чи знаєте ви хто такий Дмитро Комаров?

(відомий український ведучий-мандрівник)

Так,ось дізнавшись, що ми вивчили всі материки він нам надіслав таке цікаве завдання, допомогти зібрати валізу для навколосвітньої подорожі.

-Я вам покажу картинки, ви повинні визначити яка з цих речей на якому материку нам знадобиться.Почали!

6.4. Оцінювання

- Знання – безцінний скарб, який завжди може стати вам у пригоді. І зараз час дізнатися, хто з вас на сьогоднішньому уроці отримав найбільший скарб!

( Вчитель здійснює конфіденційне поточне оцінювання учнів, які відповідали на уроці).

VІІ. Домашнє завдання.

- Вдома вам потрібно ще раз опрацювати параграф 29 ( ст. 88 – 93 ) і завершити роботу в зошитах (виконати завдання 2 та 3). Також, використовуючи різні джерела інформації, підготуйте повідомлення  про визначні географічні місця Австралії

 

 

docx
Додано
27 лютого
Переглядів
42
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку