Мета уроку:- Конкретизувати поняття екології як самостійної науки. - Встановити об'єкт та предмет дослідження екології як науки.-Ознайомитися із завданнями та розділами екології.-Розширити знання про методи вивчення екологічних об'єктів.-Встановити функції та зв'язки екології з іншими предметами.
Об'єкти дослідження екології-це живі організми та надорганізмові біосистеми у своїх взаємозв'язках із середовищем. Предметом екології є різноманітність взаємозв'язків між організмами, їхніми угрупованнями та середовищем існування, а також закономірності функціонування надорганізмових біосистем.
Завдання екології: розкрити закономірності екологічних зв'язків. ОСНОВНІ ЗАВДАННЯ ЕКОЛОГІЇ У ХХІ столітті:- вивчення загального екологічного стану біосфери, причин його зміни під дією різних чинників;- прогнозування динаміки стану екосистем і біосфери в просторі і часі; - розроблення шляхів гармонізації суспільства й природи.
Розділи екології: Аутекологія ( екологія видів) вивчає організм та умови його існування, онтогенез, розмноження, інші життєві функції в певних умовах природного або штучно створеного середовища. Демекологія ( екологія популяцій) досліджує властивості популяцій у конкретних умовах їх існування, динаміки , адаптації до природного середовища, внутрішньо- і міжвидові взаємовідносини. Синекологія ( екологія біогеоценозів) вивчає різноманітні угруповання рослин, тварин, грибів, мікроорганізмів , трофічні зв'язки між ними, форми співіснування. Екосистемологія (екологія екосистем) вивчає екосистеми всіх розмірів і ступенів складності, їх розвиток, особливості, еволюцію та динаміку.
Методи екології: польові(маршрутні,стаціонарні,описові, експериментальні ) та лабораторніСпостереження- вивчення біосистеми шляхом фіксації певних її ознак. Експеримент- передбачає свідоме внесення змін і зіставлення спостережень в експериментальній та контрольній групах. Біотестування –експериментальне визначення впливу чинників за допомогою живих тест-об'єктів. (крес-салат,цибуля,дафнія,циклоп)Вимірювання –це отримання кількісних характеристик об'єктів і явищ. Екологічний моніторинг –організоване періодичне або безперервне спостереження за станом екологічних об'єктів. Екологічна індикація – оцінювання стану середовища за допомогою живих об'єктів ( лишайників або мохів)
Метод аерокосмічної реєстрації –це кількісний облік організмів, оцінювання біомаси та продуктивності рослин і тварин. Метод екологічного моделювання- це штучне моделювання екосистеми з метою прогнозування динаміки її розвитку. Функції науки екології:1. Пізнавальна: пізнає фундаментальні рівні й властивості життя та пояснює сутність закономірностей розвитку природи, екологічних явищ і процесів.2. Освітня: дає людині знання для розумного і раціонального користування природними ресурсами, усвідомлення ролі природного середовища для життя і здоров'я людини.3. Світоглядна: формує узагальнену систему поглядів на світ та місце людини в цьому світі.4. Практична: використання результатів екологічних досліджень у прогнозуванні розвитку біосфери, створенні нових виробничих технологій, для розв'язування глобальних проблем сучасності.
Зв'язки екології з іншими науками. Екологія як наука тісно пов'язана з різними галузями біології, що визначає формування нових екологічних розділів:-екологічна фізіологія;- цитоекологія;- еволюційна екологія;-біохімічна екологія;-палеоекологія;-космічна екологія;Сучасна екологія використовує всі ефективні найновіші методи й технічні засоби-природничих-технічних-суспільних-гуманітарних наук
Закріплення знань, умінь і навичок. Виконайте завдання:1. Дайте відповідь на запитання. Що вивчає наука екологія та які її завдання в ХХІ столітті?2. Який розділ екології вивчає об'єкти, зображені на малюнках 1-4. 3. Вкажіть, в яких методах екологічних досліджень використовують ці організми?1.2..3.4. ДафніяІнфузорія. Крес-салат. Ксанторія. Зозулин льонцибуля