Урок. Презентація на тему: “Різноманітність земноводних. Їх значення в екосистемах, житті людини та охорона”

Про матеріал
Тема: Різноманітність земноводних. Значення в екосистемах та житті людини. Охорона земноводних. Мета: Освітня - ознайомити із різноманітністю земноводних у природі; показати значення в екосистемах, житті людини; визначити необхідність охорони амфібій. Розвиваюча - розвивати вміння розпізнавати різні види; визначати корисне і шкідливе значення тварин; продовжувати формувати природничо-науковий світогляд; розвивати вміння працювати з додатковою літературою та інтернет-ресурсами, готувати повідомлення, виступати перед аудиторією, сприяти розвитку комунікативних здібностей. Виховна – змінити негативне ставлення до цих корисних тварин,виховувати бережливе відношення до природи.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Номер слайду 2

Мета уроку: ознайомитись із різноманітністю амфібій; вдосконалити вміння розпізнавати вивчені види; показати значення в екосистемах і житті людини; з`ясувати, які види занесені до Червоної книги; показати необхідність охорони земноводних.

Номер слайду 3

Амфібії – перші хребетні тварини, які вийшли на , але зв`язку з водним середовищем… . …… . Розмноження відбувається у …… , розвиток ……… , є водна рибоподібна личинка - …………….. Для пересування на суходолі у них сформувались ………………… . Шкіра…….., добре проникна для газів. Органи наземного дихання - ………, ще не досконалі, тому велике значення має ……………… . Кровоносна система має …………. кровообігу: з появою легень виникає мале коло. суходіл не втратили воді непрямий пуголовок парні кінцівки гола легені шкірне дихання 2 кола

Номер слайду 4

Серце ………… , артеріальна і венозна кров ……………… , обмін речовин не інтенсивний, тому земноводні – ……………….… тварини. Органи чуттів пристосовані до функціонування на суходолі: для сприйняття звуків у повітряному середовищі з`являються барабанні перетинки і середнє вухо, для захисту очей від висихання – рухомі повіки, ніздрі – носові ходи наскрізні, виконують функцію нюху і дихання. Земноводні з`явились в Палеозойську еру близько 350 млн. років тому і походять від прісноводних кистеперих риб . трикамерне змішуються холоднокровні барабанні середнє повіки наскрізні дихання кистеперих риб

Номер слайду 5

Номер слайду 6

Класифікація земноводних Клас Земноводні Ряд Безногі Ряд Хвостаті Ряд Безхвості

Номер слайду 7

Ряд Безногі черв`яги

Номер слайду 8

Ряд Хвостаті амбістоми саламандри тритони

Номер слайду 9

Ряд Безхвості квакші кумки жаби ропухи

Номер слайду 10

Ряд Безногі земноводні Кільчаста черв`яга

Номер слайду 11

Ряд Хвостаті земноводні Протей європейський

Номер слайду 12

Сирен

Номер слайду 13

Плямиста саламандра

Номер слайду 14

Гігантська саламандра

Номер слайду 15

Звичайний тритон

Номер слайду 16

Гребінчастий тритон

Номер слайду 17

Ряд Безхвості земноводні Ропуха зелена

Номер слайду 18

Ропуха звичайна (сіра)

Номер слайду 19

Ропуха очеретяна

Номер слайду 20

Озерна жаба

Номер слайду 21

Трав`яна жаба

Номер слайду 22

Гостроморда жаба самка Шлюбний наряд самця

Номер слайду 23

Кумка жовточерева Кумка червоночерева

Номер слайду 24

Квакша звичайна

Номер слайду 25

Найбільші безхвості земноводні Жаба-голіаф

Номер слайду 26

Жаба-бик

Номер слайду 27

Ага

Номер слайду 28

Найменші земноводні Кубінський карлик

Номер слайду 29

Жахливий листолаз - кокоі Трисмугий листолаз Блакитний листолаз

Номер слайду 30

Незвичайні жаби Яванська літаюча жаба

Номер слайду 31

Пустельна австралійська жаба

Номер слайду 32

Родина піпові Сурінамська піпа

Номер слайду 33

Шпорцева жаба

Номер слайду 34

займають важливе місце у ланцюгах живлення, знищують шкідників і кро- восисних комах, переносників хвороб земноводними живляться багато хижих хребетних тварин використовують у наукових лабора- торіях для проведення дослідів з медицини і біології деякі види земноводних людина вживає в їжу

Номер слайду 35

Жаба з нефрита з діамантовими очима  К. Фаберже використовував у своїх витворах уральські самоцвіти  Тропічні види є прикрасою зоовиставок Естетичне значення Жаба-помідор

Номер слайду 36

Амфібії підтримують у природі рівновагу, яка склалась за мільйони років існування біосфери. Вони – частина складної системи під назвою «Природа», а все, що входить до неї, тісно пов`язано одне з одним.

Номер слайду 37

у Парижі Коннектикут (США) у Києві у Калінінграді у Бостоні у Москві

Номер слайду 38

Такі дорожні знаки встановлено на автострадах США, Швейцарії, Германії Увага! Жаби! Щорічно в світі на дорогах гинуть мільйони земноводних. В Європейських країнах під автострадами влаштовують спеціальні тунелі, це допомагає жабам “перейти дорогу”.

Номер слайду 39

Домашнє завдання: Прочитати  §27 (автор В. І. Соболь)

Перегляд файлу

КОМУНАЛЬНИЙ ЗАКЛАД "НАВЧАЛЬНО – ВИХОВНЕ ОБ'ЄДНАННЯ № 32 "СПЕЦІАЛІЗОВАНА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ  ШКОЛА I-III СТУПЕНІВ - 

ПОЗАШКІЛЬНИЙ ЦЕНТР “ШКОЛА МИСТЕЦТВ”

КРОПИВНИЦЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ

КІРОВОГРАДСЬКОЇ ОБЛАСТІ”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок на тему:

 “Різноманітність земноводних.

Їх значення в екосистемах,

житті людини та охорона”

 

  ПРОВЕДЕНИЙ  У  8  КЛАСІ

 

 

 

 

 

                                                             Вчитель біології 

                                                         Федотова Т.В.

 

 

 

 

 

 

 

 

                                      м. Кропивницький

Тема: Різноманітність земноводних. Значення в екосистемах та житті людини. Охорона земноводних.

 

Мета:

     Освітня - ознайомити із різноманітністю земноводних у природі; показати значення в екосистемах, житті людини; визначити необхідність охорони амфібій.

     Розвиваюча - розвивати вміння розпізнавати різні види; визначати корисне і шкідливе значення тварин; продовжувати формувати природничо-науковий світогляд; розвивати вміння працювати з додатковою літературою та інтернет-ресурсами, готувати повідомлення, виступати перед аудиторією, сприяти розвитку комунікативних здібностей.

     Виховна – змінити негативне ставлення до цих корисних тварин,виховувати бережливе відношення до природи.

 

Обладнання: мультимедійна презентація, карта світу,малюнки із зображенням земноводних, повідомлення учнів, виставка “Червонокнижні амфібії України”.

 

Тип уроку: засвоєння нового матеріалу. 

 

Міжпредметні зв`язки:  географія, екологія, література.    

                          

Основні поняття та терміни: саламандра, тритон, ропуха, черв’яга, кумка, неотенія.

Підготовка проектів. За 2 тижні до проведення урока класу даються завдання: зібрати інформацію (під керівництвом вчителя) про окремих представників за планом (ареал, опис тварини, особливості розмноження), вирізають малюнки земноводних, вчать вірші з теми.

 

Хід  уроку:

Організаційний етап ( привітання, перевірка присутніх,                          готовності до уроку).

Мотивація (вступне слово вчителя): звучать голоси жаб.

 

-   Не випадково я вам запропонувала послухати музику ставка. Я знаю, що деякі люди негативно відносяться до земноводних через їхній не зовсім приємний зовнішній вигляд і дехто з вас теж так вважає.

-   І ось, на сьогоднішньому уроці я вирішила змінити вашу думку про цих тварин за допомогою вас же самих. Мені б хотілося, щоб разом з учнями, які готували проекти, ви здійснили заочну мандрівку до світу амфібій.

-   Ми намагатимемось доказати виключну користь цих тварин.  Тому тема нашого уроку полягає у наступному: “Різноманітність земноводних, їх значення і охорона”.

 

Метою уроку буде: ознайомлення з деякими представниками класу, з`ясування значення амфібій в екосистемах, а також у житті людини, визначення заходів охорони.

 

Актуалізація знань учнів:

 

-    Перед тим, як говорити, давайте в декількох словах торкнемось наукових свідчень, вспам`ятаємо чому амфібій так називають.

-    Ви бачите на екрані текст з пропущеними словами, називаємо їх

(ланцюжок – по партам учні відповідають):

 

  Амфібії – перші хребетні тварини, які вийшли на суходіл, але зв`язку з водним середовищем не втратили. Розмноження відбувається у воді, розвиток непрямий, є водна рибоподібна личинка – пуголовок. Для пересування на суходолі у них сформувались парні кінцівки. Шкіра гола, добре проникна для газів. Органи наземного дихання – легені, ще не досконалі, тому велике значення має шкірне дихання. Кровоносна система має 2 кола кровообігу: з появою легень виникає мале коло. Серце трикамерне, артеріальна і венозна кров змішуються, обмін речовин не інтенсивний, тому земноводні – холоднокровні тварини. Органи чуттів пристосовані до функціонування на суходолі: для сприйняття звуків у повітряному середовищі з`являються барабанні перетинки і середнє вухо, для захисту очей від висихання – рухомі повіки, ніздрі – носові ходи наскрізні, виконують функцію нюху і дихання. Земноводні з`явились у палеозойську еру близько 350 млн. років тому і походять від прісноводних кистеперих риб.

 

Новий матеріал:

- Ну що ж, відправляємось у нашу мандрівку, у мене є сьогодні помічники, які заздалегідь підготувались з нашої тематики. Вони поведуть нас по планеті вслід за цим веселим жабеням (на екрані фрагмент фільму “Марія Мірабелла”) у пошуках різних амфібій.

 

1.   Класифікація земноводних         Розповідь вчителя.

 

-    Ітак, земноводні широко розповсюджені по всій Земній кулі,

не зустрічаються вони тільки у Антарктиді і високогірних районах. Нараховується майже 4 тисячі видів.

  • Існує 3 ряди земноводних.

 

На дошці схема:

- Я пропоную вам попрацювати у ролі вчених-систематиків, використовуючи

 §39 підручника – 1 ряд вивчає характерні ознаки Безногих земноводних,  

  2 ряд – Хвостатих, 3 ряд – безхвостих. Потім озвучуємо інформацію

  ( самостійна робота в групах).

-   Назвіть ознаки, за якими сформувались ряди земноводних. На екрані  

  малюнки  (зовнішній вигляд). Вчитель зі слів учнів заповнює магнітну

  схему на дошці, діти слідом записують у зошит.

                                           

                                         - мешкають у вологому ґрунті тропічних лісів;

                                         - в результаті втратили кінцівки і зір;

                                         - тіло червоподібної форми;

                                         - запліднення внутрішнє, самка охороняє кладку.

                                       

                                         - найдавніша група амфібій, нагадують давніх

                                           предків стегоцефалів;

                                         - тулуб видовжений, є хвіст;

                                         - передні і задні кінцівки однакової довжини;

                                         - запліднення внутрішнє;

                                          - у деяких спостерігається розмноження на стадії

                                            личинки – неотенія.

 

                                                                                  - тіло коротке, сплощене у спинно-черевному

                                            напрямку;

                                         - хвоста немає;

                                         - задні кінцівки довші за передні.

 

-   Тепер ми ознайомимось більш детально з представниками класу Амфібії

  і зупинимось на яскравих моментах.

                                      

Завдання для класу – у ході розповідей записувати представників до таблиці

 у зошит.

 

2.  Заслуховуються доповіді учнів (з коментарями вчителя, якщо це необхідно), діти чіпляють малюнки тварин на карту, визначаючи їх ареал.

  1. Кільчаста черв`яга
  2. Протеї і сирени
  3. Плямиста і гігантська саламандри
  4. Звичайний і гребінчастий тритони
  5. Ропухи - сіра, зелена, очеретяна
  6. Жаби – озерна, трав`яна, гостроморда
  7. Кумки жовто- і червоночерева, квакша звичайна
  8. Найкрупніші жаби – голіаф, бик, ага
  9. Найменші – кубінський карлик, листолаз жахливий – кокоі
  10.                 Незвичайні – яванська літаюча і австралійська пустельна
  11.                 Родина Піпові – сурінамська піпа і шпорцева жаба.

 

-  Як бачимо, земноводні цікаві, неповторні істоти, по-своєму заслуговують на увагу – незвичайним проявом турботи про потомство, деякі вражають своїми розмірами, забарвленням.

- А можливо вони не корисні?

- Ви знаєте, що в Японії, Франції і Росії жабам поставлені пам`ятники.

 За красоту?  Ні. За корисні властивості.

 

3.   Значення земноводних

 

-    На перший погляд може здатися, що жаби шкідливі і небезпечні.

Але насправді ропухи рятують поля, сади, городи від різних шкідників: слизунів, гусені,  совок, вовчків і навіть короладських жуків. Вони поїдають всіх тих, кого не їдять птахи через неприємний запах і смак, полюють вночі,

коли птахи сплять.   Також знешкоджують мух і комарів – переносників різних хвороб.

-    Амфібії у природі не тільки споживачі їжі, а і об`єкт живлення хижаків, складають ланцюги живлення (їх поїдають риби, птахи,змії, їжаки, хутрові звірі -  видри, норки, тхори).

-     Ніжне м`ясо задніх лапок жаб вважається делікатесом і цінується не тільки французами. В країнах з жарким кліматом, де водяться великі амфібії, люди їдять голіафа, жабу-бика, гігантську саламандру.  Серед європейських видів їстівна озерна жаба, вона є об`єктом міжнародної торгівлі.

-   Жаб широко використовують у наукових лабораторіях для проведення дослідів  в області ембріології, фізіології, біоніки, фізики, медицини. Саме жаби були першими хребетними тваринами, які у березні 1961 року полетіли у космос на радянському кораблі і благополучно повернулись на Землю.

 

-   Естетичне значення – навіть знаменитий ювелір Карл Фаберже захоп-лювався грацією цих тварин, коли вирізав з нефрита силует жаби голіафа.

Яскраві земноводні є прикрасою виставок тропічних тварин.

 

4.   Охорона земноводних.

 -   В природі постійно існувала рівновага. В наш час людина її порушила. Швидкі темпи технічного прогресу, пряма і опосередкована дія цивілізації, що охопили усі сфери життя на планеті наносять нищівні удари по земноводним. Здавалося би, яке відношення до них має густа мережа шосейних доріг? Але мільйонами гинуть жаби під колесами авто. Осушення боліт під орні землі виганяє жаб та тритонів з їхніх територій. А ще виникла нова загроза – хімічна війна глобального масштабу. Людина використовує отрутохімікати проти шкідників с/г, винищуючи при цьому місцевих амфібій.

-   У зв`язку з цим виникає необхідність охорони земноводних, пов`язана зі значним скороченням їх чисельності у природі.

В Україні мешкає лише 17  з  4 тис. видів класу Амфібії. З них 5 видів занесені до Червоної книги України. Це:  саламандра плямиста, тритон альпійський і карпатський, ропуха очеретяна, жаба прудка.  Вони стали дуже рідкісними і потребують найсуворішої охорони.

 

5. Пам`ятники жабам.

-   Жабам – “мученицям науки” встановлено пам`ятник у Парижі перед будівлею Пастерівського університету на кошти, зібрані студентами-медиками в знак вибачення за те, що стільки цих тварин гине заради наукових відкриттів.

-  А пам`ятник російській жабі-мандрівниці (хто читав цю казку?) поставлений в аеропорту “Домодедово” у Москві? У пасажирів існує прикмета, щоб політ був вдалим, треба обов`язково доторкнутись до її лапки.

-   В Швейцарії, Німеччині, США, Білорусі з`явились дорожні знаки:  “Увага! Жаби!” В деяких країнах жабам “допомагають перейти” автостраду за допомогою тунелей.

 

Висновок:   Тож бережіть жаб, можливо вони не симпатичні але – великі наші друзі. Вбивство жаб, яке дозволяють собі деякі люди – дикість і безпідставна жорстокість.

 

-  А тепер я перевірю ваші знання у ході вікторини.

 

Закріплення вивченого матеріалу:

 

Вікторина

  1. Чи можуть жаби літати?
  2. Яка амфібія є найбільшою у світі?
  3. Чи можуть з`явитись бородавки, якщо потримати ропуху в руках?
  4. Яке значення мають для ропух бородавки на шкірі?
  5. Як поводитиметься ропуха, якщо перед нею спілі суниці?
  6.  Що являє собою жаб`ячий концерт?
  7. Чому кумки показують яскраве черево?
  8. Були часи, коли у селах влітку жаб поміщали у посуд  з молоком. Чому?
  9. Існує думка, що ропухи забираються у корівники, щоб висисати

з вимені корови молоко. А чи так воно?

  1.                    Чи п`є ропуха воду, як поповнює нестачу води в організмі?
  2.                    Назвіть найотрутніше земноводне.
  3.                    Присоски на пальцях дозволяють їм рухатись по вертикальних поверхнях та виконувати інші акробатичні трюки. Хто ці гімнасти?
  4.                    Яка жаба має бічну лінію?
  5.                    Яку ви знаєте величезну жабу, яку акліматизовано в багатьох країнах?
  6.                    Гребінь у тритонів мають самці чи самки?
  7.                    Чим живляться жаби взимку?
  8.                    Які винаходи людини створені на основі спостережень за земноводними?

 

Підведення підсумків (заключне слово вчителя)

 -   Що ж я бачу ви добре засвоїли матеріал. Гадаю, що наша мандрівка була не тільки цікавою, але і повчальною та примусила вас замислитися.

 

Виставлення оцінок за урок.

 

Д/з:  § 39 прочитати, зробити кросворд на тему: “Земноводні ”, повторити  §37, 38.

 

zip
Додано
16 січня 2021
Переглядів
794
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку