Миколаївська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 51
Урок з природознавства 4 клас
Охорона природи України
Вчитель Матвєєва Галина Василівна
Тема. Охорона природи України
Мета. Продовжити формувати поняття „охорона природи”; уявлення учнів
про найглобальніші проблеми – екологічні катастрофи та причини їх виникнення, про шляхи збереження народних багатств; уявлення про Червону книгу України. Розвивати аналітико-синтетичні вміння; комунікативну компетенцію учнів в процесі навчального співробітництва. Формувати в дітей переконання в тому, що збереження природи залежить від кожної людини. Виховувати прагнення берегти природу. Познайомити дітей з професіями людей, які покликані охороняти природу.
Методи і прийоми. Метод передбачення, прийом „Думайте, обговорюйте, доповідайте”;, метод „ Складання опорних схем з використанням різних джерел”.
Робота в групах .
Обладнання. Таблички „Вплив людини на природу”; записи на дошці; довідкова література; картки з ситуативними завданнями;
Зміст уроку.
І. Організація класу. Вправа « Незакінчене речення».
- Діти, привітайтеся з гостями, поверніться один до одного і посміхніться.
- А зараз закінчіть речення, скориставшись словами – підказками або запропонуйте свої.
СЛАЙД № 1.
Завдання сьогоднішнього уроку у нас такі:
- Не просто слухати, ( а чути, )
- Не просто дивитись, (а бачити,)
- Не просто відповідати , ( а міркувати,)
- Дружно й плідно працювати, про гарний настрій дбати.
- Отже, якщо ви будете в гарному настрою, то ми разом зможемо створити цікавий, творчий і продуктивний урок.
- А що допомагає створити гарний настрій?
(успіх, знання, взаємодопомога, правильні відповіді)
Висновок: Ми повинні бути успішними.
ПЛАН
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
1. Проблемна ситуація.
„Найстрашнішій звір на Землі”, - наголошує напис на вході до одного з зоопарків Німеччини. Коли зацікавлений відвідувач притуляється до масивних грат і зазирає всередину, - він бачить...
Як ви вважаєте, кого?
А за гратами встановлено дзеркало... Так кого бачать відвідувачі?
(Ні, людська діяльність настільки змінює природу, що це почасти, загрожує існуванню самої людини). Отже, треба починати з себе.
ІІІ. Передбачення .
1. Послухайте судження і визначте його тип та істинність.
Деякі люди не повинні оберігати природу.
Кожна людина повинна оберігати природу.
СЛАЙД № 2
Отже, продовжить, будь ласка, висловлювання
Заходи по збереженню рослин, тварин, корисних копалин, ґрунтів, водойм, повітря – це ...
Зробіть припущення щодо теми нашого уроку.
СЛАЙД № 3 (Тема уроку).
--- Чи зацікавила вас тема уроку? Чим саме?
--- Чого ви чекаєте від нього?
(лісник, ветеринар, садівник, агроном)
- Сьогодні ми будемо не тільки працювати в групах, досліджувати, робити висновки, відкривати для себе щось нове, але й знайомитися з новими професіями природничих галузей.
Назви наших груп як раз і відображають професії людей, які покликані охороняти природу.
- Назвіть своїх груп та поясніть їх значення.
IV. Вивчення нового матеріалу.
1. Прийом „Дослідження питань з використанням різних джерел інформації” .
Робота в групах.
- Кожна група має своє завдання. «Зоологи» та «Біологи» досліджують питання
що наносить шкоду природі і складає асоціативний кущ.
«Екологи №1 і № 2 вивчають матеріали щодо охорони природи в Україні, а група № 3 готує повідомлення про охорону природи на Миколаївщині.
На вивчення матеріалів у парі даю 3 хвилини, потім 3 хв. на обговорення у групі.
- Що ж наносить природі шкоду?
- Що відбувається на планеті в результаті діяльності людини, негативного впливу людини на природу?
- Чим забруднюється навколишнє середовище?
- Наші екологи досліджували питання охорони природи в нашій державі. Надаємо їм слово.
- Отож , які природоохоронні заходи проводяться в Україні?
- Що повинні зробити люди усього світу, щоб розв’язати складні проблеми охорони і збереження природи?
- Що створено на Землі, щоб припиняти винищення рослин і тварин, зберегти їх
різноманітність?
- Як наша держава піклується про збереження природи?
4. Чи правильне таке твердження: «Тур, тарпан, кулан, сайгак —найпоширеніші тварини на території України». Чому?
5. Чи правильне таке твердження: «Найважливіші завдання людства — збереження та охорона довкілля». Чому?
ФІЗХВИЛИНКА.
СЛАЙД № 4 карта Миколаївщини
СЛАЙДИ № 5 – 11
ЗВУКИ ПРИРОДИ (СПІВ ПТАХІВ)
6. Практична робота.
Розв’язування ситуативних завдань ( 5 карток із завданнями – вибір капітанів).
1) Сергій хоче покласти бутерброд, щоб узяти його з собою до школи, і не знає, що буде правильним:
а) у поліетиленовий пакет;
б) у паперовий пакет;
в) у коробочку (від маргарину, масла, майонезу...)
- Допоможіть Сергієві зробити правильний, небезпечний вибір. Аргументуйте свою думку.
2). Діти зібрали сміття – папір, гілки, сухе листя, ганчірки, резинові кульки, м’ячі – і збираються його підпалити.
Ваші дії.
- Що ви запропонуєте зробити з цим сміттям (можете розподілити ролі і розіграти цю ситуацію).
3). У вашій сім’ї всі люблять ласувати йогуртом у пластикових стаканчиках. Як ви пропонуєте використати ці стаканчики, щоб звільнитися, не викидаючи?
4). Пластикова пляшка гниє в ґрунті 180 років, поліетиленовий пакет – на 20 років довше, папір – у 100 разів швидше, ніж поліетилен, а скло у 500 разів довше, ніж папір.
- Що ви запропонуєте зробити, щоб пластикові і скляні пляшки, поліетиленові пакети не попадали в ґрунт?
5). Прочитайте, проаналізуйте і дайте відповідь на запитання:
Ваш будинок стояв на узбіччі вікового лісу. Під дубами та березами, осиками і ялинами росло безліч грибів, бігали їжачки та зайці. Погойдував гілки дерев своїми розкішними рогами красень-олень. Мерехтіли руді білки, чувся щебет різноманітних птахів. Через ліс текла річечка з чистою і прохолодною водою. Вздовж її берегів росла соковита трава, духмяні лісові квіти. У повітрі чулося дзижчання бджіл і джмелів. Швидко бігали трудівники – мурахи, тріпотіли крильцями яскраві метелики.
Зрубали ліс. Загинув віковий дуб і джерельце під ним, що поповнювало водою лісову річечку...
- Що сталося з куточком природи, де повністю вирубали ліс?
VІ. Узагальнення та систематизація знань учнів.
а) спосіб збільшення кількості дерев;
б) помилка людей;
в) гарна ідея людей.
а) полегшується життя тварин та рослин;
б) тварини отримують більше місця для житла;
в) тварини втрачають жито та їжу.
а) можуть отруювати повітря і воду;
б) очищають повітря і воду;
не впливають на стан повітря і води.
а) забруднюють повітря і грунт;
б) не забруднюють повітря і грунт;
в) забруднюють тільки повітря.
а) про збільшення викидів небезпечних речовин в атмосферу;
б) про спільну охорону природи;
в) про збільшення викидів небезпечних речовин у воду.
а) у 1980 році; б) у 1989 році; в) у 1890 році.
7. У якій природній зоні знаходиться заповідник Асканія-Нова?
а) У лісостеповій зоні; б) на Поліссі; в) у степовій зоні.
8. Яка рослина занесена до Червоної книги?
а) Підсніжник; б) барвінок; в) кульбаба.
III. Підсумок уроку:
- Що ти робиш для збереження природи ?
(Виготовляти й розвішувати годівнички, шпаківні для птахів; брати участь в озелененні міста;
виявляти й охороняти мурашники; підгодовувати тварин узимку; стежити за чистотою
річок, озер, джерел).
Хто отримав 1 – 3 плюса ставить собі - 1б.
6 плюсів - 2б.
Д/З.