Тема заняття: Тварини рідного краю
Тип заняття:комбінований
Форма заняття:заняття-подорож з Їжачком-Хитрячком
Мета:розширити уявлення гуртківців про природу рідного краю; формувати уявлення про диких тварин рідного краю; формувати поняття «лука», ознайомити із тваринами, які мешкають на луці; розвивати вміння аналізувати, порівнювати, класифікуватиописувати та розпізнавати тварин; розвивати мислення, увагу, спостережливість, бажання пізнавати рідний край; виховувати любов до рідного краю, бережливе ставлення до тварин рідного краю.
Обладнання: презентація, підручник, розмальовки «Їжачки».
Література: Природознавство: підруч. для 1-го кл., загальноос-віт. навч. закл./
Т. Г. Гільберг, Т. В. Сак. – К.: Генеза, 2014. – 176 с.
Хід уроку
Пролунав уже дзвінок
Час почати наш урок
Будем добре працювати,
Щоб знання міцніші мати.
Ми часу дарма не гаймо,
До природи вирушаймо.
В нас гуляє біля тину,
Має носик-намистину,
Сам він схож на будячок
Це колючий …(Їжачок)
1. Хвилинка спостережень
( Учитель викликає учня до дошки)
- Яка зараз пора року? Який місяць? Яке число?
- Тепло чи холодно надворі?
- Стан неба? Опади? Вітер?
- Температура повітря?
1. Гра "Зберемо врожай"
У нас є ось такі три кошика, ми маємо скласти у 1 кошик лише овочеві рослини, 2 – плодово-ягідні, і 3-й – зернові.
1. Розгадування загадок
- Щоб дізнатися за чим ми будемо спостерігати в нашій подорожі, Їжачок пропонує вам відгадати загадки
1. Не ходжу я, а скакаю, бо нерівні ноги маю.
Через поле навмання перегнав би я коня. ( Заєць)
2. Дуже товсті ноги маю, тихо їх переставляю.
Височезний я на зріст, замість носа в мене хвіст. ( Слон)
3. Сам чорний, та не ворон, є роги, та не бик, шість ніг без копит. ( Жук )
4. Не лікар, а дерева лікує.
З дерева лунає звук: хто там стукає: тук-тук? (Дятел).
5. Хто крилатий, гарний, гожий,
На красиву квітку схожий,
Має довгий хоботок,
П’є нектар ним із квіток? ( Метелик )
6. Стрибає з гілки на гілку, зветься … ( Білка)
7. Я руда, низького росту, хитра я і довгохвоста.
На курей я вельми ласа – в них таке смачненьке м'ясо…
Вовку-брату я сестриця, а зовуть мене… (Лисиця )
2. Вправа «Вилучи зайве»
- Всі загадки відгадані.
- Яким одним словом можна назвати відгадки? ( Тварини )
- Яких з цих тварин ви можете побачити у нашій місцевості? ( Сова, метелик, білка, заєць, жук, дятел, лисиця )
- Назвіть ту тварину, яку ви не назвали. ( Слон)
1. "Відповіді на запитання"
Користуючись галереєю малюнків пригадайте групи тварин.
2. Складання правил поведінки
- Перш ніж ми вирушимо в подорож пригадаймо правило поведінки в природі.
- Які правила ви знаєте?
- Погляньте Їжачок приготував для вас ось такі знаки, розшифруйте їх
1. Не рубай дерева!
2. Не ламай гілки!
3. Не розводь багаття!
4. Не сміти!
- Які щє правило поведінки слід дотримуватися?
( 1. Не розорюй пташині гнізда, не чіпай пташенят!
2. Дотримуйся в лісі тиші!
3. Не турбуй тварин!)
4. "Подорож до лісу" ( вчитель вмикає аудіо запис «Ліс» та записи звуків тварин лісу)
Дятел - невеличка пташка, що живе у лісах, парках та скверах. Пір’я на спині і крилах у нього чорного кольору, а грудка біла, на голові, ніби червона шапочка вдягнена. У дятла міцний дзьоб. Ним він дістає комашок та личинок з-під кори дерев. Міцно тримається дятел своїми кігтистими лапками за стовбур, спираючись на хвіст. Він у великій кількості поїдає лісових шкідників — попелиць, гусениць метеликів і комах, які живляться деревиною.
У природі — це розумний, спритний, витривалий і сильний хижак, живиться переважно м'ясом диких тварин. Колір шерсті вовка залежить від тієї місцевості де він мешкає, у нас це здебільшого сіре та коричневе хутро. За нічне полювання він може долати до 100 кілометрів. Шукаючи їжу, вовки можуть бродити цілу ніч.
Хитрує лисиця не лише в казках, а й у повсякденному житті. Не раз, наприклад, спостерігали, як лисиця обдурює птахів: перекинеться на бік, відкине лапи - лежить не ворухнеться, ніби мертва. Тіло лисиці вкрите густою шерстю яскраво-рудого забарвлення. Лисиця має добрий слух і нюх, гарну пам'ять - найменші зміни в звичайній обстановці помічає одразу і виявляє необхідну обережність. Добре плаває, стрибає.Основна їжа лисиці - гризуни (миші, полівки). За рік вона знищує їх декілька тисяч.
Сова – літає безшумно тому що в неї дуже м’яке пір’я. Полює сова переважно вночі. У неї зігнутий дзьоб та гострі кігті на лапах, чудовий зір. Вирізняється сова поміж інших тим, щонавіть у безмісячну ніч в густому лісі, ці птахи використовують слух, а слух у них просто неймовірний! За одну добу сова з’їдає 20–24 дрібних гризунів. Таким чином одна сова зберігає нам з вами тонну добірного зерна.
У порівнянні з іншими хижаками слух і зір єнотів розвинені середньо, а нюх - гарно. Єноти всеїдні - вони харчуються всім: розшукують усіляку їстівну рослинність або ловлять гризунів, жаб і рибу, шукають личинок комах.Відмітною рисою є кмітливість і пристосовність до навколишніх умов.Єноти добре лазять по деревах, а живуть переважно в дуплах (або нірках).
Кування зозулі чув кожний із нас, а от саму зозулю побачити дуже важко, це пов’язано з її забарвленням. Гнізд зозулі не будують і пташенят не висиджують. Самки підкладають яйця в чужі гнізда Свої гріхи зозуля цілком спокушує знищенням шкідливих комах, особливо волохатої гусені шовкопрядів, від якої відмовляються більшість інших птахів. Отже, протягом довгого липневого дня, зозуля з’їдає їх понад тисячу. Винищуючи волохату гусінь зозуля врятовує ліси, парки і сади.
2. "Подорож до луків"(запис звуків тварин луків)
Лелека – великий перелітний птах. Восени він летить у теплі краї, а весною повертається на рідну землю. Адже тут він народився і тут появляться його лелеченята. Поселяються ці великі та гарні біло-чорні птахи з довгим червоним дзьобом на луках, полях, поблизу боліт. Жаби – їхня улюблена страва. В’ють свої гнізда на високих стовпах, стріхах та коминах людських осель.З цими птахами пов’язують багато прикмет. Вони є символом гарної родини.
Цю пташку спритну в нас йменують плискою, бо вона неначе той плескатий камінь ковзає над поверхнею води і землі. Це невеличка пташка, плиска регулярно облітає свою ділянку, охороняючи її від родичів і вистежуючи здобич. Основною їжею плиски слугують комахи.
Метелик павичеве око дуже яскрава і красива. Крила пурхають красунь буро-червоного кольору з чорно-сірою облямівкою по краях. Тіло чорне, зверху помітний рудуватий відтінок. Найбільш сприятливе середовище для цих дивно-прекрасних створінь – відкрита місцевість. Павичеве око комфортно почуває себе, пурхаючи на луках, у степах, на узліссях лісів. Парки і сади теж можуть пишатися такими красивими мешканцями. Більшість метеликів харчується нектаром квітів, деякі - соком, який витікає з дерев. Перші весняні метелики п'ють талу воду і березовий сік.
3. "Подорож до водойм"
Звичайна щука справедливо вважається найхижішою прісноводною рибою, її називають акулою прісних вод. Стверджують, що щуки дуже довговічні, і тривалість їхнього життя обчислюється 20-25 роками.М’ясо щуки вважалося поганим у стародавніх римлян, але наразі цінується, особливо в англійців. Щука проковтує все, що може схопити: всіляких риб, не виключаючи і собі подібних.
Видри є недовірливими звірками, що тримаються поодинці, та ведуть активний спосіб життя в нічний час. Полюють вони у воді, а в пошуках їжі здатні по суші здолати великі відстані між різними водоймами. Видра не гребує раками й комахами, що живуть у воді, а також жабами. Видра дуже добре плаває. Полюючи на риб, вона заганяє їх у пастки, де ловить їх своїми сильними щелепами з гострими зубами. Рибу з'їдає, щойно вийде на сушу
Окуня вважають хижою рибою, це звичайно не щука, але він теж досить агресивний і швидкий.Маскувальне забарвлення допомагає річковому окуневі бути непоміченим. Харчується в основному дрібною рибою - плотва, бички, мальками риб.Ловить жаб, і навіть річкових раків. З настанням холодів, восени, річковий окунь мігрує у відкриті і глибокі місця, де вода тепліша, опускаючись на дно.
Живе плавунець у ставках, річках. Верхні крила у нього гарні — темно-коричневі з жовтою смужкою по краях. Тіло жука сплющене, а задні ноги вкриті волосками-щетинками, і, підгрібаючи ними, неначе веслами, жук швидко пливе. Інколи він піднімається на поверхню води, щоб набрати повітря. Жук-плавунець — хижак. Він нападає на комах, рачків, пуголовків. Інколи навесні жуки переселяються з однієї водойми в іншу. Тоді їх можна побачити навіть на вулиці міста.
1. Фізкультхвилинка
Діти лісом гуляли,
За природою спостерігали.
Вгору — на сонце —
подивились, промінчиками зігрілись.
Метелики літали,
Крильцями махали.
АТравичка росла
низенька-низенька
Дерева високі-високі.
Вітер дерева колише, гойдає,
Птахи летять, відлітають,
А діти тихенько
за парти сідають.
Метелики, вовк, тигр, слон, лисиця, лелека, гіпопотам, папуга, кит,коник, щука, кріт, плиска, окунь, білка.
Х. Застосування і засвоєння
1. Гра «Упізнай тваринку по опису»
- А зараз Їжачок- Хитрячок пропонує вам в ось таку гру пограти. Треба впізнати тваринку лише за її описом. Слухайте уважно!
- Молодці! Ви чудово справились із цим завданням. Їжачку - Хитрячку дуже подобається ваша робота
2. Гра «Чия це пісня?» (додатково*)
- А чи знаєте ви чия це пісенька?
«Чик-чирик!» — горобець;
«Кар-кар!» — ворона;
«Ку-ку!» — зозуля;
«Тьох-тьох!» — соловей;
«Угу-угу!» — сова.
ХІ. Підсумок заняття. Рефлексія
Вправа «Незакінчене речення»
- Їжачоку – Хитрячоку сподобалось, що ви були такі уважні і розумні, гарно відповідали і він приготував для вас цікаві сюрпризи і дякує за урок.