Урок "Природна зона степу"

Про матеріал

Конспект уроку географії, що сприяє поглибленню та систематизацію знань учнів щодо особливості природних зон України; зокрема особливостей зони степу в порівнянні з іншими зонами.

Перегляд файлу

8 клас                                                                                                                                           Миронюк К.П.

Тема. Природна зона степу.

Мета:

 навчальна: створити умови для засвоєння учнями навчальної інформації за допомогою проблемного викладення матеріалу та групової роботи; ознайомити учнів з особливостями та природою зони степів; підкреслити своєрідність природних умов для розвитку сільського господарства; продовжувати формувати вміння порівнювати П.Т.К., самостійно знаходити інформацію та працювати в групах; виховувати любов до рідного краю та його природи.

Тип уроку: комбінований.

Форма проведення уроку: урок-експедиція.

Форми організації: індивідуальні, колективні, групові.

Методи навчання: словесний, науковий, пошуковий ,рефлексивний.

Обладнання: підручник, атлас, карти України: фізична, кліматична, ґрунтів, рослинності, природних зон; фотоекспозиція «Степ».

Опорні та базові поняття: природна зона, природні компоненти, змінені природні ландшафти, антропогенні ландшафти.

Епіграф уроку:

Земле рідна – кращий мій суддя,

Ти моє сьогоднішнє й минуле,

Ти моє життя і майбуття!

(М. Сингаївський)

 

Хід уроку.

І. Організаційний момент.

Привітання.

Прийом «Створення ситуації успіху»

Сьогодні чудовий сонячний день. Поділіться посмішкою, такою яскравою як Сонце, усміхніться світу, і він усміхнеться вам. В мене також чудовий настрій, адже навколо ви – мої друзі, кмітливі та розумні. Тож до плідної праці!

 

ІІ. Актуалізація опорних знань.

  1. «Географічна мозаїка»

Заповніть таблицю, вказавши належність до природної зони мішаних лісів та лісостепу наведених понять і ознак:

1 – дерново-підзолисті ґрунти;

2 – височина Розточчя;

3 – природний заповідник Медобори;

4 – торф;

5 – Шацький природний національний парк;

6 – чорноземи типові;

7 – Буково-дубові ліси;

8 – Висхідно-Українська провінція;

9 – дикі злаки;

10 – велика заболоченість;

11 – Середньоросійська височина;

12 – ліси;

13 – яружно-балковий тип рельєфу;

14 – моренно-зандрові рівнини.

Зона мішаних лісів

Зона лісостепу

 

 

  1. Бліц-опитування
  1. Які типи ландшафтів поєднуються в межах лісостепової зони?
  2. На які фізико-географічні провінції поділяється Лісостеп?
  3. Які природні багатства Лісостепу мають найбільшу цінність для людини?
  4. Які природоохоронні території створені в межах лісостепу? Покажіть їх на карті.

 

ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів.

Опис степу з використанням ілюстративного матеріалу

Український степ – це безмежна рівнина, вкрита густою ковилою, на якій блищить ранкова роса. Небо блакитне і чисте. Споконвіку степ був годувальником. Люди жили з рибальства, полювання та бджільництва. Річки пінилися від риби. У степу випасали худобу. Пізніше люди розорали Землю і почали вирощувати пшеницю і соняшник. Для українців степ став символом вільнолюбства. У низинах Дніпра виникли перші козацькі січі, які відіграли неоціненну роль у становленні нашої державності.

  • Про яку природну зону йде мова?

Отже, тема сьогоднішнього уроку: «Природні зони України. Степова зона».

Наша мандрівка природними зонами України продовжується. Сьогодні ми дізнаємося про особливості та сучасний стан зони Степу та продовжимо вдосконалювати навички порівняння природних комплексів, працюючи в групах.

 

IV. Вивчення нового матеріалу.

  1. Метод «Гронування»

Назвіть асоціації, які виникли у вас зі словом степ.

  1. Вправа «Привіт, проблемо!»
  • Чому в степовій зоні мало природних лісових масивів?
  1. Пригадаймо! План характеристики природної зони.
  2. Робота з підручником.

Використовуючи матеріал підручника та фізичну карту України, дайте відповідь на питання:

  • Визначте північну межу зони Степу.
  • Через які міста проходить ця умовна межа?
  • Що є південною межею зони Степу? Покажіть її на карті.
  • Який відсоток займає територія зони Степу?
  • Яка протяжність цієї зони із заходу на схід, із півночі на південь?
  1. Робота в групах.

Прийом «Географічна експедиція». Об’єднуємо учнів у 5 груп:

1 – Геоморфологи;

2 – Кліматологи;

3 – Гідрологи;

4 – Грунтознавці;

5 – Біологи;

6 – Екологи.

Кожна група отримує завдання в конверті.

Завдання для груп.

Геоморфологи

  1. Дослідіть особливості рельєфу, гірських порід, корисних копалин зони Степу. Чи існує між ними зв’язок?
  2. Розкрийте причину утворення ярів і балок, особливо в північній і східній частинах степової зони.
  3. Складіть «німу» карту з вашої теми для перевірки знань учнів з інших груп.

Кліматологи

  1. Дослідіть клімат степової зони. Покажіть на контурній карті основні його характеристики.
  2. Чому саме в зоні Степу виділяють підзони?
  3. Складіть тестові завдання з вашої теми для перевірки знань учнів з інших груп.

Гідрологи

  1. Охарактеризуйте водозабезпеченість степової зони.
  2. Складіть чайнворд по своїй темі.

Грунтознавці

  1. Чому в зоні Степу утворилися переважно чорноземні ґрунти? Які їх є види? Чим вони відрізняються між собою?
  2. Які проблеми виникають у зв’язку зі зрошенням земель на півдні України?
  3. Чому в Причорномор’ї утворилися каштанові ґрунти? Якого виду меліорації вони потребують?

Біологи

  1. Охарактеризуйте природну рослинність зони Степів. Чому в цій зоні мало природних лісових масивів?
  2. Назвіть причини інтенсивної розораності степів. Як від цього страждають представники фауни?

Екологи

  1. Складіть карто-схему природоохоронних об’єктів зони степу.
  2. Запропонуйте мандрівникам правила поведінки в степу.

Через деякий час кожна група представляє свій звіт. Учні клас, під час звіту кожної групи, заповнюють таблицю «Характеристика природних зон України».

 

V. Закріплення нових знань.

1. Вправа «Мікрофон». Назвіть характерні риси зони Степів (зональність, яроутворення і т.д.)

2. Метод «Сенкан». Скласти вірш у формі сенкану зі словом «степ». Наприклад:

Степ

Широкий, безмежний

Хвилюється, шумить, наче співає

Степ – безкрає море травень

Мій рідний край

 

VІ. Діагностика та корекція знань з теми «Головні риси природних умов зони степу».

Прийом «Закінчи речення»

  1. За площею зона степу займає…
  2. Найвищою точкою степової зони України є…
  3. Поди – це…
  4. Найпоширенішими ґрунтами степу є…

 

VІІ. Домашнє завдання.

1

docx
Пов’язані теми
Географія, Розробки уроків
Додано
15 лютого 2023
Переглядів
446
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку