Конспект уроку географії, що сприяє поглибленню та систематизацію знань учнів щодо особливості природних зон України; зокрема особливостей зони степу в порівнянні з іншими зонами.
8 клас Миронюк К.П.
Тема. Природна зона степу.
Мета:
– навчальна: створити умови для засвоєння учнями навчальної інформації за допомогою проблемного викладення матеріалу та групової роботи; ознайомити учнів з особливостями та природою зони степів; підкреслити своєрідність природних умов для розвитку сільського господарства; продовжувати формувати вміння порівнювати П.Т.К., самостійно знаходити інформацію та працювати в групах; виховувати любов до рідного краю та його природи.
Тип уроку: комбінований.
Форма проведення уроку: урок-експедиція.
Форми організації: індивідуальні, колективні, групові.
Методи навчання: словесний, науковий, пошуковий ,рефлексивний.
Обладнання: підручник, атлас, карти України: фізична, кліматична, ґрунтів, рослинності, природних зон; фотоекспозиція «Степ».
Опорні та базові поняття: природна зона, природні компоненти, змінені природні ландшафти, антропогенні ландшафти.
Епіграф уроку:
Земле рідна – кращий мій суддя,
Ти моє сьогоднішнє й минуле,
Ти моє життя і майбуття!
(М. Сингаївський)
Хід уроку.
І. Організаційний момент.
Привітання.
Прийом «Створення ситуації успіху»
Сьогодні чудовий сонячний день. Поділіться посмішкою, такою яскравою як Сонце, усміхніться світу, і він усміхнеться вам. В мене також чудовий настрій, адже навколо ви – мої друзі, кмітливі та розумні. Тож до плідної праці!
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Заповніть таблицю, вказавши належність до природної зони мішаних лісів та лісостепу наведених понять і ознак:
1 – дерново-підзолисті ґрунти;
2 – височина Розточчя;
3 – природний заповідник Медобори;
4 – торф;
5 – Шацький природний національний парк;
6 – чорноземи типові;
7 – Буково-дубові ліси;
8 – Висхідно-Українська провінція;
9 – дикі злаки;
10 – велика заболоченість;
11 – Середньоросійська височина;
12 – ліси;
13 – яружно-балковий тип рельєфу;
14 – моренно-зандрові рівнини.
Зона мішаних лісів |
Зона лісостепу |
|
|
ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів.
Опис степу з використанням ілюстративного матеріалу
Український степ – це безмежна рівнина, вкрита густою ковилою, на якій блищить ранкова роса. Небо блакитне і чисте. Споконвіку степ був годувальником. Люди жили з рибальства, полювання та бджільництва. Річки пінилися від риби. У степу випасали худобу. Пізніше люди розорали Землю і почали вирощувати пшеницю і соняшник. Для українців степ став символом вільнолюбства. У низинах Дніпра виникли перші козацькі січі, які відіграли неоціненну роль у становленні нашої державності.
Отже, тема сьогоднішнього уроку: «Природні зони України. Степова зона».
Наша мандрівка природними зонами України продовжується. Сьогодні ми дізнаємося про особливості та сучасний стан зони Степу та продовжимо вдосконалювати навички порівняння природних комплексів, працюючи в групах.
IV. Вивчення нового матеріалу.
Назвіть асоціації, які виникли у вас зі словом степ.
Використовуючи матеріал підручника та фізичну карту України, дайте відповідь на питання:
Прийом «Географічна експедиція». Об’єднуємо учнів у 5 груп:
1 – Геоморфологи;
2 – Кліматологи;
3 – Гідрологи;
4 – Грунтознавці;
5 – Біологи;
6 – Екологи.
Кожна група отримує завдання в конверті.
Завдання для груп.
Геоморфологи
Кліматологи
Гідрологи
Грунтознавці
Біологи
Екологи
Через деякий час кожна група представляє свій звіт. Учні клас, під час звіту кожної групи, заповнюють таблицю «Характеристика природних зон України».
V. Закріплення нових знань.
1. Вправа «Мікрофон». Назвіть характерні риси зони Степів (зональність, яроутворення і т.д.)
2. Метод «Сенкан». Скласти вірш у формі сенкану зі словом «степ». Наприклад:
Степ
Широкий, безмежний
Хвилюється, шумить, наче співає
Степ – безкрає море травень
Мій рідний край
VІ. Діагностика та корекція знань з теми «Головні риси природних умов зони степу».
Прийом «Закінчи речення»
VІІ. Домашнє завдання.
1