Урок " Природні зони Африки"

Про матеріал
дати учням знання про ґрунтово-рослинний покрив і тваринний світ Африки, показати їх специфічність, поглибити знання про природні зони, закономірності їх розміщення на території Африки, розвивати навички роботи з картами атласу, підручником та іншими джерелами географічних знань, виховувати в учнів бережливе ставлення до навколишнього природного середовища.
Перегляд файлу

 

Тема. Природні зони африки

Мета: дати учням знання про ґрунтово-рослинний покрив і тваринний світ Африки, показати їх специфічність, поглибити знання про природні зони, закономірності їх розміщення на території Африки, розвивати навички роботи з картами атласу, підручником та іншими джерелами географічних знань, виховувати в учнів бережливе ставлення до навколишнього природного середовища.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: фізична карта Африки,  географічні атласи, слайди рослинного та тваринного світу материка.

Опорні та базові поняття: гілея, фералітні ґрунти, природна зона, ґрунт, гумус.

Географічна номенклатура: острів Мадаґаскар; півострів Сомалі; гори: Атлас, Драконові, Капські; вулкан Кіліманджаро; нагір’я: Ефіопське, Тібесті; Східно-Африканське плоскогір’я; річки: Ніл, Конґо (Заїр), Ніґер, Замбезі, Оранжева; озера: Вікторія, Танґаньїка, Ньяса, Чад; водоспад Вікторія; пустелі: Сахара, Наміб; напівпустеля Калахарі.

Зміст уроку

  1. Організаційний момент
  2. Перевірка домашнього завдання. (Учні сидять по групах, на столах кожної групи листи

самооцінювання, які вони заповнюють на протязі уроку)

Учні працюють біля карти, показують вивченні об’єкти.

Географічний диктант

1. Що таке клімат?

2. Що зумовлює постійні високі температури повітря в Африці?

3. Чому сприяють тепла Гвінейська та Мозамбікська течії в роз­поділі опадів біля берегів Африки?

 4. Чим можна пояснити утворення на південно-західному узбережжі Африки      пустелі Наміб?

5.  Які головні річки Африки?

Яка річка Ніл чи Конґо несе більше води в море, у яке впа­дає

7. Яке озеро Африки є повноводним лише тоді, коли на річці, яж в нього впадає, повінь?

Завдання на картках

Група 1

Визначте, подорож якою річкою ви маєте здійснити, якщо географічні координати її витоку пд. ш., 24° сх. д.

До басейну якого океану належить ця річка?

Укажіть напрямок течії річки.

Через які кліматичні пояси протікає річка?

Поясніть особливості водного режиму річки.

Які найбільші притоки впадають у річку? Як це впливає на її повновод-ність?

 

Група 2

Визначте, подорож якою річкою ви маєте здійснити, якщо географічні координати її витоку пн. ш., 11° зх. д.

До басейну якого океану належить ця річка?

Укажіть напрямок течії річки.

Через які кліматичні пояси протікає річка?

Поясніть особливості водного режиму річки.

Які найбільші притоки впадають у річку? Як це впливає на її повновод-ність?

 

Група З

Визначте, подорож якою річкою ви маєте здійснити, якщо географічні координати її витоку 12° пд. ш., 24° сх. д.

До басейну якого океану належить ця річка?

Укажіть напрямок течії річки.

Через які кліматичні пояси протікає річка?

Поясніть особливості водного режиму річки.

Які найбільші притоки впадають у річку? Як це впливає на її повновод-ність?

 

Робота з фрагментами карти, на яких потрібно знайти помилки

II. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів

Прийом «Мікрофон»

 Що таке ґрунт?

 Назвіть найбільш поширені типи ґрунтів.

 Назвіть природні зони світу.

IIІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів

Визначення мети та завдань уроку, основних етапів роботи.

Прийом «Проблемне питання»

 Зв’язок між ґрунтом та рослинністю.

 Зв’язок між кліматом, рослинним та тваринним світом.

 Вплив господарської діяльності людини на ґрунти, рослинний та тваринний світ території.

IV. Вивчення нового матеріалу

1. Розповідь учителя

Ґрунт — природне тіло, яке виникло в результаті складних процесів перетворення поверхневих шарів літосфери під спільною дією води, повітря, живих організмів, енергії Сонця.

Умови утворення ґрунтів Африки. Чітке виділення широтної зональності в Африці, яка повторюється по обидві сторони екватора.

2. Робота учнів з картою природних зон в атласі

 Назвати природні зони материка.

 Знайти відмінність видового складу тварин та рослин по природних зонах.

3. Прийом «Творча лабораторія»

Характеристика природних зон (робота по групах)

1 група — вологі екваторіальні ліси, перемінно-вологі ліси.

2 група — савани і рідколісся,  пустелі і напівпустелі.

3 група — вічнозелені твердолисті ліси та чагарники, області висотної поясності.

4. Робота з підручником

Виписати в зошит представників тваринного та рослинного світу, поширені ґрунти кожної зони (результати роботи можна подати у вигляді таблиці).

V. Закріплення вивченого матеріалу

1. Прийом «Прес-конференція»

Перевірка роботи в зошиті, визначення того наскільки повно та правильно вона виконана.

2. Прийом «Мікрофон»

 Визначте причини багатства рослинного і тваринного світу вологих екваторіальних і перемінно-вологих лісів.

 Чому савани та рідколісся займають найбільшу за площею територію з-поміж природних зон?

 Назвіть причини утворення червоно-жовтих фералітних ґрунтів.

Без слів тварина, рослина.

VI. Підсумок уроку

Прийом «Власні приклади»

Учні розповідають про тварин та рослини материка (випереджувальне домашнє завдання).

Прийом «Кошик знань» ( на дошці зображений кошик, учні заповнюють його поняттями, які вивчили)

VII. Домашнє завдання

 Опрацювати текст підручника.

 Підготувати матеріал про національні парки материка, стихійні природні явища, екологічні проблеми.

 

doc
Пов’язані теми
Географія, Розробки уроків
Додано
3 квітня 2020
Переглядів
473
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку