8 клас географія
Тема уроку: Природоохоронні території.
Мета уроку:
Навчальна- ознайомити учнів із заповідниками та заповідними територіями України, свого регіону.
Розвиваюча- розвивати вміння порівнювати, аналізувати, робити узагальнюючі висновки; удосконалювати вміння працювати в групах, творчо розв’язувати поставлені завдання.
Виховна- формувати ціннісні орієнтації на збереження природи, здійснювати екологічне виховання.
Корекційна- коригувати вимову учнів.
Обладнання: зошит, підручник, таблиці, картки – завдання, мовні картки, ММ презентація.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Хід уроку.
І. Організаційний момент. Мовнам зарядка.
Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку. Створення робочого настрою.
- Яка тепер пора року?
- Який місяць?
- Який день тижня?
- Який тепер урок?
ІІ. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів
Прийом «Правильна відповідь».
1. Що є головною причиною знищення певних видів тваринного світу?
2. Скільки видів тварин знищено людиною?
3. Як здійснюється охорона тваринного світу?
4. Що можна зробити для збереження тваринного світу?
Як ви думаєте, чи вірні ці твердження? Прийом «Так — ні».
Учитель зачитує твердження, а учні погоджуються або не погоджуються з ними.
1. Для Червоної книги обрано червоний колір тому, що це сигнал небезпеки.
2. До Червоної книги заносять вимерлих рослин і тварин.
3. До Червоної книги України занесено їжака вухастого.
4. До Червоної книги України занесено кабана дикого.
5. До «чорних списків» заносять тварин і рослини, які зникли на планеті після 1600 р.
6. Ідея створення Червоної книги належить англійському зоологові П. Скотту.
7. Кількість видів тварин у третьому порівняно з другим виданням збільшилася.
8. Кількість видів тварин у третьому порівняно з другим виданням зменшилася.
9. Уперше Червона книга України була випущена в 1970 р.
10. До Зеленої книги заносять рослини і тварин, кількість яких різко збільшується.
11. Зеленою книгою називають списки рідкісних екосистем.
12. У 2009 р. вийшло третє видання Червоної книги України.
Відповіді:
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
так |
ні |
так |
ні |
так |
так |
так |
ні |
ні |
ні |
так |
так |
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Обговорення вислову:
Роберт Мак-Кланг, американський зоолог
«Не завдавати страждань побратимам нашим меншим — наш перший обов’язок перед ними. Але одного лише цього недостатньо. У нас є більш висока місія — служити їм завжди, коли б їм це не було потрібно».
ІV. Засвоєння нового матеріалу.
Історія нас вчить, що мудрість будь-якого народу проявляється в тому, як зберігаються природні умови, його існування та використовуються ресурси, добробут сучасних і майбутніх поколінь. Питання охорони життєвого середовища та раціонального його використання, збереження й збагачення природних ресурсів з кожним роком все більше й більше турбує людство.
У 1991 році Верховна Рада України оголосила всю територію України зоною екологічного лиха. За 2 роки до цього спеціалістами-географами Української Академії наук була вперше розроблена й складена карта стану навколишнього середовища України, за окремими компонентами природи.
Вирішення проблеми поліпшення екологічного стану території України у першу чергу слід починати з впровадження системи природоохоронних заходів у тих регіонах, де сьогодні екологічна ситуація найбільш напружена і які мають найбільше соціально-економічне значення для нашої держави.
Такими регіонами уряд визнав:
Донецько-Придніпровський,
Поліський,
Карпатський,
Азово-Чорноморський.
Природно-заповідний фонд становлять ділянки суші і водного простору, природні комплекси та об'єкти яких мають особливу природоохоронну, наукову, естетичну, рекреаційну та іншу цінність і виділені з метою збереження природної різноманітності ландшафтів, генофонду тваринного і рослинного світу, підтримання загального екологічного балансу та забезпечення фонового моніторингу навколишнього природного середовища.
В Україні природно-заповідний фонд охороняється як національне надбання, щодо якого встановлюється особливий режим охорони, відтворення і використання.
Україна розглядає цей фонд як складову частину світової системи природних територій та об'єктів, що перебувають під особливою охороною. До природно-заповідного фонду України належать: природні території та об'єкти - природні заповідники, біосферні заповідники, національні природні парки, регіональні ландшафтні парки, заказники, пам'ятки природи, заповідні урочища, штучно створені об'єкти - ботанічні сади, дендрологічні парки, зоологічні парки, парки-пам'ятки садово-паркового мистецтва.
У зв'язку з цим законодавством України природно-заповідний фонд охороняється як національне надбання, щодо якого встановлюється особливий режим охорони, відтворення і використання. Україна розглядає цей фонд як складову частину світової системи природних територій та об'єктів, що перебувають під особливою охороною.
Заказники, пам'ятки природи, ботанічні сади, дендрологічні парки, зоологічні парки та парки-пам'ятки садово-паркового мистецтва залежно від їх екологічної і наукової, історико-культурної цінності можуть бути загальнодержавного або місцевого значення.
Залежно від походження, інших особливостей природних комплексів та об'єктів, що оголошуються заказниками чи пам'ятками природи, мети і необхідного режиму охорони: заказники поділяються на ландшафтні, лісові, ботанічні, загально зоологічні, орнітологічні, ентомологічні, іхтіологічні, гідрологічні, загально геологічні, палеонтологічні та карстово-спелеологічні, пам'ятки природи поділяються на комплексні, ботанічні, зоологічні, гідрологічні та геологічні.
Складання опорного конспекту
На території України функціонує:
• 19 природних і 4 біосферні заповідники,
• 40 національних природних парків,
• 2853 заказники,
• 3203 пам’ятки природи,
• 27 ботанічних садів,
• 12 зоопарків,
• 54 дендропарки,
• 542 парки — пам’ятки садово-паркового мистецтва,
• 55 регіональних ландшафтних парків,
• 800 заповідних урочищ.
Природоохоронні території нашої області
— Які природоохоронні території характерні для вашого району (області)?
( Карпатський біосферний заповідник).
- В межах яких районів розташований Карпатський біосферний заповідник? (Розташований у межах Рахівського, Тячівського, Хустського та Берегівського (до 2020 Виноградівського) районів Закарпатської області.)
Розповідь вчителя. У складі Карпатського біосферного заповідника налічується шість відокремлених масивів, а також два ботанічні заказники загальнодержавного значення. Ці масиви розташовані на висоті від 180 (Долина Нарцисів) до 2061 (Говерла) м. над р. м.
Чорногірський заповідний масив
Свидовецький заповідний масив
Марамороський заповідний масив
Кузійський заповідний масив
Угольсько-Широколужанський заповідний масив
Заповідний масив «Долина нарцисів»
Ботанічний заказник «Чорна Гора»
Ботанічний заказник «Юлівська Гора».
Указом Президента В. Ющенка від 14 січня 2010 р. Карпатський біосферний заповідник повинен був бути розширений, однак Указ не виконаний. У заповіднику проєктом організації території дозволено розчищення річищ гірських річок і потоків у заповідній зоні протяжністю 319 км, що є порушенням закону. У серпні 2007 р. журнал «Україна за кермом» організував заїзд автомобілів на гору Говерла по території Карпатського заповідника та Карпатського національного парку, що було грубим порушенням закону.
У 2013 р. в Карпатському біосферному заповіднику було вирубано 434 га лісу.
Постійним місцем порушення природоохоронного законодавства є філія заповідника «Долина нарцисів». У травні, коли там квітнуть нарциси, тисячі екскурсантів заходять в «Долину», топчуть їх, рвуть нарциси. Заповідник не має змоги зупинити цей потік порушників.
У 2014 р. в заповіднику було заготовлено близько 13000 м³ деревини на площі близько 490 га. Біля села Ділове в урочищі «Ограба» було споруджено незаконну мисливську вежу, а на полонині Струнга ведеться будівництво котеджів.
Додаток 1.
Природні заповідники України
№ з/п |
Назва |
Рік створення |
Площа, га |
Область |
1 |
Природний заповідник Горгани |
1996 |
5344,2 |
Івано-Франківська |
2 |
Дніпровсько-Орільський природний заповідник |
1990 |
3766,2 |
Дніпропетровська |
3 |
Древлянський природний заповідник |
2009 |
30872,84 |
Житомирська |
4 |
Природний заповідник Єланецький степ |
1996 |
1675,7 |
Миколаївська |
5 |
Казантипський природний заповідник |
1998 |
450,1 |
Автономна Республіка Крим |
6 |
Канівський природний заповідник |
1923 |
2027 |
Черкаська |
7 |
Карадазький природний заповідник |
1979 |
2872 |
Автономна Республіка Крим |
8 |
Кримський природний заповідник |
1923 |
44 175 |
Автономна Республіка Крим |
9 |
Луганський природний заповідник |
1968 |
2122 |
Луганська |
10 |
Природний заповідник Медобори |
1990 |
10 521 |
Тернопільська |
11 |
Природний заповідник Мис Мартьян |
1973 |
240 |
Автономна Республіка Крим |
12 |
Природний заповідник Михайлівська цілина |
2009 |
882,9 |
Сумська |
13 |
Опукський природний заповідник |
1998 |
1592,3 |
Автономна Республіка Крим |
14 |
Природний заповідник Розточчя |
1984 |
2084,5 |
Львівська |
15 |
Поліський природний заповідник |
1968 |
20 104 |
Житомирська |
16 |
Рівненський природний заповідник |
1999 |
42288,7 |
Рівненська |
17 |
Черемський природний заповідник |
2001 |
2975,7 |
Волинська |
18 |
Український степовий природний заповідник |
1961 |
3335,6 |
Донецька, Запорізька, Сумська |
19 |
Ялтинський гірсько-лісовий природний заповідник |
1973 |
14 523 |
Автономна Республіка Крим |
.
Додаток 2.
Біосферні заповідники України
№ |
Назва |
Рік створення |
Площа, га |
Область |
1 |
Асканія-Нова |
1921 |
11 100 |
Херсонська |
2 |
Дунайський біосферний заповідник |
1981 |
50252,9 |
Одеська |
3 |
Карпатський біосферний заповідник |
1968 |
57 880 |
Закарпатська область |
4 |
Чорноморський біосферний заповідник |
1927 |
89 129 |
Херсонська, Миколаївська |
Фізкультхвилинка. https://www.youtube.com/watch?v=LNF8XoGGnLI
V. Узагальнення і закріплення знань
1. Які території України мають статус природоохоронних?
2. Покажіть на карті природні заповідники України.
3. З якою метою створюють заповідні території в Україні?
4. Чим відрізняється національний природний парк від дендрологічного парку?
VІ. Підсумок уроку. Рефлексія. Оцінювання.
Учитель разом з учнями робить загальний підсумок проведеної на уроці роботи.
Рефлексія. Промені сонця
Цей прийом підходить для школярів перших і других класів. Педагог вивішує на дошку два жовтих смайла (веселий та сумний) та роздає дітям по одній жовтій смужці. Наприкінці уроку кожен учень прикріплює смужку (промінь) до смайла, що показує настрій. Це буде для вчителя індикатором настрою класу, що допоможе надалі скоригувати модель заняття.
VІІ. Домашнє завдання
Опрацювати відповідний параграф підручника