Урок " Природоохоронні території."

Про матеріал
Навчальна- ознайомити учнів із заповідниками та заповідними територіями України, свого регіону. Розвиваюча- розвивати вміння порівнювати, аналізувати, робити узагальнюючі висновки; удосконалювати вміння працювати в групах, творчо розв’язувати поставлені завдання. Виховна- формувати ціннісні орієнтації на збереження природи, здійснювати екологічне виховання. Корекційна- коригувати вимову учнів.
Перегляд файлу

8 клас географія

 

Тема уроку:  Природоохоронні території.

Мета уроку:

Навчальна- ознайомити учнів із заповідниками та заповідними територіями України, свого регіону.

Розвиваюча- розвивати вміння порівнювати, аналізувати, робити узагальнюючі висновки; удосконалювати вміння працювати в групах, творчо розв’язувати поставлені завдання.

Виховна- формувати ціннісні орієнтації на збереження природи, здійснювати екологічне виховання.

Корекційна- коригувати вимову учнів.

Обладнання: зошит, підручник, таблиці, картки – завдання, мовні картки, ММ презентація.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Хід уроку.

І. Організаційний момент. Мовнам зарядка.

Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку. Створення робочого настрою.

-         Яка тепер пора року?

-         Який місяць?

-         Який день тижня?

-         Який тепер урок?

ІІ. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів

Прийом «Правильна відповідь».

1. Що є головною причиною знищення певних видів тваринного світу?

2. Скільки видів тварин знищено людиною?

3. Як здійснюється охорона тваринного світу?

4. Що можна зробити для збереження тваринного світу?

Як ви думаєте, чи вірні ці твердження? Прийом «Так — ні».

Учитель зачитує твердження, а учні погоджуються або не погоджуються з ними.

1. Для Червоної книги обрано червоний колір тому, що це сигнал небезпеки.

2. До Червоної книги заносять вимерлих рослин і тварин.

3. До Червоної книги України занесено їжака вухастого.

4. До Червоної книги України занесено кабана дикого.

5. До «чорних списків» заносять тварин і рослини, які зникли на планеті після 1600 р.

6. Ідея створення Червоної книги належить англійському зоологові П. Скотту.

7. Кількість видів тварин у третьому порівняно з другим виданням збільшилася.

8. Кількість видів тварин у третьому порівняно з другим виданням зменшилася.

9. Уперше Червона книга України була випущена в 1970 р.

10. До Зеленої книги заносять рослини і тварин, кількість яких різко збільшується.

11. Зеленою книгою називають списки рідкісних екосистем.

12. У 2009 р. вийшло третє видання Червоної книги України.

Відповіді:

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

так

ні

так

ні

так

так

так

ні

ні

ні

так

так

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Обговорення вислову:

Роберт Мак-Кланг, американський зоолог

«Не завдавати страждань побратимам нашим меншим — наш перший обов’язок перед ними. Але одного лише цього недостатньо. У нас є більш висока місія — служити їм завжди, коли б їм це не було потрібно».

ІV. Засвоєння нового матеріалу.

Історія нас вчить, що мудрість будь-якого народу проявляється в тому, як зберігаються природні умови, його існування та використовуються ресурси, добробут сучасних і майбутніх поколінь. Питання охорони життєвого середовища та раціонального його використання, збереження й збагачення природних ресурсів з кожним роком все більше й більше турбує людство.

У 1991 році Верховна Рада України оголосила всю територію України зоною екологічного лиха. За 2 роки до цього спеціалістами-географами Української Академії наук була вперше розроблена й складена карта стану навколишнього середовища України, за окремими компонентами природи.

Вирішення проблеми поліпшення екологічного стану території України у першу чергу слід починати з впровадження системи природоохоронних заходів у тих регіонах, де сьогодні екологічна ситуація найбільш напружена і які мають найбільше соціально-економічне значення для нашої держави.

Такими регіонами уряд визнав:

Донецько-Придніпровський,

Поліський,

Карпатський,

Азово-Чорноморський.

Природно-заповідний фонд становлять ділянки суші і водного простору, природні комплекси та об'єкти яких мають особливу природоохоронну, наукову, естетичну, рекреаційну та іншу цінність і виділені з метою збереження природної різноманітності ландшафтів, генофонду тваринного і рослинного світу, підтримання загального екологічного балансу та забезпечення фонового моніторингу навколишнього природного середовища.

В Україні природно-заповідний фонд охороняється як національне надбання, щодо якого встановлюється особливий режим охорони, відтворення і використання.

Україна розглядає цей фонд як складову частину світової системи природних територій та об'єктів, що перебувають під особливою охороною. До природно-заповідного фонду України належать: природні території та об'єкти - природні заповідники, біосферні заповідники, національні природні парки, регіональні ландшафтні парки, заказники, пам'ятки природи, заповідні урочища, штучно створені об'єкти - ботанічні сади, дендрологічні парки, зоологічні парки, парки-пам'ятки садово-паркового мистецтва.

 

 

У зв'язку з цим законодавством України природно-заповідний фонд охороняється як національне надбання, щодо якого встановлюється особливий режим охорони, відтворення і використання. Україна розглядає цей фонд як складову частину світової системи природних територій та об'єктів, що перебувають під особливою охороною.

Заказники, пам'ятки природи, ботанічні сади, дендрологічні парки, зоологічні парки та парки-пам'ятки садово-паркового мистецтва залежно від їх екологічної і наукової, історико-культурної цінності можуть бути загальнодержавного або місцевого значення.

Залежно від походження, інших особливостей природних комплексів та об'єктів, що оголошуються заказниками чи пам'ятками природи, мети і необхідного режиму охорони: заказники поділяються на ландшафтні, лісові, ботанічні, загально зоологічні, орнітологічні, ентомологічні, іхтіологічні, гідрологічні, загально геологічні, палеонтологічні та карстово-спелеологічні, пам'ятки природи поділяються на комплексні, ботанічні, зоологічні, гідрологічні та геологічні.

Складання опорного конспекту

На території України функціонує:

 19 природних і 4 біосферні заповідники,

 40 національних природних парків,

 2853 заказники,

 3203 пам’ятки природи,

 27 ботанічних садів,

 12 зоопарків,

 54 дендропарки,

 542 парки — пам’ятки садово-паркового мистецтва,

 55 регіональних ландшафтних парків,

 800 заповідних урочищ.

Природоохоронні території нашої області

— Які природоохоронні території характерні для вашого району (області)?

( Карпатський біосферний заповідник).

-         В межах яких районів розташований Карпатський біосферний заповідник? (Розташований у межах Рахівського, Тячівського, Хустського та Берегівського (до 2020 Виноградівського) районів Закарпатської області.)

Розповідь вчителя. У складі Карпатського біосферного заповідника налічується шість відокремлених масивів, а також два ботанічні заказники загальнодержавного значення. Ці масиви розташовані на висоті від 180 (Долина Нарцисів) до 2061 (Говерла) м. над р. м.

Чорногірський заповідний масив

Свидовецький заповідний масив

Марамороський заповідний масив

Кузійський заповідний масив

Угольсько-Широколужанський заповідний масив

Заповідний масив «Долина нарцисів»

Ботанічний заказник «Чорна Гора»

Ботанічний заказник «Юлівська Гора».

Указом Президента В. Ющенка від 14 січня 2010 р. Карпатський біосферний заповідник повинен був бути розширений, однак Указ не виконаний. У заповіднику проєктом організації території дозволено розчищення річищ гірських річок і потоків у заповідній зоні протяжністю 319 км, що є порушенням закону. У серпні 2007 р. журнал «Україна за кермом» організував заїзд автомобілів на гору Говерла по території Карпатського заповідника та Карпатського національного парку, що було грубим порушенням закону.

У 2013 р. в Карпатському біосферному заповіднику було вирубано 434 га лісу.

Постійним місцем порушення природоохоронного законодавства є філія заповідника «Долина нарцисів». У травні, коли там квітнуть нарциси, тисячі екскурсантів заходять в «Долину», топчуть їх, рвуть нарциси. Заповідник не має змоги зупинити цей потік порушників.

 

У 2014 р. в заповіднику було заготовлено близько 13000 м³ деревини на площі близько 490 га. Біля села Ділове в урочищі «Ограба» було споруджено незаконну мисливську вежу, а на полонині Струнга ведеться будівництво котеджів.

Додаток 1.

Природні заповідники України

№ з/п

Назва

Рік створення

Площа, га

Область

1

Природний заповідник Горгани

1996

5344,2

Івано-Франківська

2

Дніпровсько-Орільський природний заповідник

1990

3766,2

Дніпропетровська

3

Древлянський природний заповідник

2009

30872,84

Житомирська

4

Природний заповідник Єланецький степ

1996

1675,7

Миколаївська

5

Казантипський природний заповідник

1998

450,1

Автономна Республіка Крим

6

Канівський природний заповідник

1923

2027

Черкаська

7

Карадазький природний заповідник

1979

2872

Автономна Республіка Крим

8

Кримський природний заповідник

1923

44 175

Автономна Республіка Крим

9

Луганський природний заповідник

1968

2122

Луганська

10

Природний заповідник Медобори

1990

10 521

Тернопільська

11

Природний заповідник Мис Мартьян

1973

240

Автономна Республіка Крим

12

Природний заповідник Михайлівська цілина

2009

882,9

Сумська

13

Опукський природний заповідник

1998

1592,3

Автономна Республіка Крим

14

Природний заповідник Розточчя

1984

2084,5

Львівська

15

Поліський природний заповідник

1968

20 104

Житомирська

16

Рівненський природний заповідник

1999

42288,7

Рівненська

17

Черемський природний заповідник

2001

2975,7

Волинська

18

Український степовий природний заповідник

1961

3335,6

Донецька,

Запорізька,

Сумська

19

Ялтинський гірсько-лісовий природний заповідник

1973

14 523

Автономна Республіка Крим

.

Додаток 2.

Біосферні заповідники України

Назва

Рік створення

Площа, га

Область

1

Асканія-Нова

1921

11 100

Херсонська

2

Дунайський біосферний заповідник

1981

50252,9

Одеська

3

Карпатський біосферний заповідник

1968

57 880

Закарпатська область

4

Чорноморський біосферний заповідник

1927

89 129

Херсонська,

Миколаївська

Фізкультхвилинка. https://www.youtube.com/watch?v=LNF8XoGGnLI

V. Узагальнення і закріплення знань

1. Які території України мають статус природоохоронних?

2. Покажіть на карті природні заповідники України.

3. З якою метою створюють заповідні території в Україні?

4. Чим відрізняється національний природний парк від дендрологічного парку?

VІ.  Підсумок уроку. Рефлексія. Оцінювання.

Учитель разом з учнями робить загальний підсумок проведеної на уроці роботи.

Рефлексія. Промені сонця

Цей прийом підходить для школярів перших і других класів. Педагог вивішує на дошку два жовтих смайла (веселий та сумний) та роздає дітям по одній жовтій смужці. Наприкінці уроку кожен учень прикріплює смужку (промінь) до смайла, що показує настрій. Це буде для вчителя індикатором настрою класу, що допоможе надалі скоригувати модель заняття.

VІІ. Домашнє завдання

Опрацювати відповідний параграф підручника

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Географія, Розробки уроків
Інкл
Додано
3 квітня
Переглядів
46
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку