8 клас географія
Тема уроку: Умови грунтоутворення, структура грунту.
Мета уроку:
навчальна: поглибити знання учнів про грунти; сформувати систему знань про основні грунтоутворювальні фактори в межах України та сформовані типи грунтів;
розвивальна: розвивати картографічну компетенцію, уміння аналізувати, систематизувати дані;
виховна: виховувати дбайливе ставлення до грунтів, як до унікального природного утворення та виховувати пізнавальний інтерес.
корекційна: коригувати увагу, мовлення учнів та осанку.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: підручник, атлас, карта грунтів світу та України, схеми грунтових профілів, портрет Докучаєва В.В., презентація, мовні картки.
Хід уроку:
І. Організаційний момент. Створення емоційного настрою.
Добрий день! Діти, сьогодні у нас на уроці присутні гості. Поверніться до них обличчям та привітайтесь лагідно і щиро.
Перевірка підготовки учнів до уроку.
Методичний прийом «Ситуація успіху»
Нехай проблеми і незгоди
Не роблять в класі нам погоди
Нехай нам щастить!
Мовна зарядка:
- Який тепер урок?
- Що вивчає географія?
ІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів на уроці.
Сьогодні на уроці ми з вами перегорнемо чергову сторінку цікавого світу географії. Закріпимо вже вивчений матеріал, познайомимося із новою темою, попрацюємо з картами, контурними картами, атласами – цим ми закріпимо своє вміння працювати з ними, пограємо в цікаву гру і звичайно відпочинемо.
Перевірка домашнього завдання
Методичний прийом «Географічна розминка»
- Які води називають підземними?
- Як утворюються підземні води?
- Якими якостями виділяються міжпластові води?
- Які води називаються мінеральними?
-Яка головна властивість мінеральних вод, що цінують люди?
- Яка кількість в Україні родовищ мінеральних підземних вод віднесених до унікальних?
-Які в Україні є головні артезіанські басейни?
III. Вивчення нового матеріалу.
-Що таке грунт? (Ґрунт — це поверхневий тонкий шар земної кори, зазвичай вкритий рослинністю і має природну родючість.)
-Що таке родючість грунту? (Родючість ґрунту — це можливість забезпечувати рослини водою, поживними речовинами і повітрям).
-Від чого залежить родючість?(наявність гумусу).
Гумус(перегній)- це (лат. humus — «земля», «ґрунт») — органічна частина ґрунту, яка утворюється в результаті розкладу рослинних і тваринних решток і продуктів життєдіяльності організмів.
Проте на питання: «Як утворюються ґрунти»? тривалий час не було відповіді.
Утворення грунтів - складний процес, основою якого є біологічний круговорот речовин. На розвиток грунтоутворювального процесу величезний вплив мають такі чинники, виділені В. В. Докучаєвим, як: клімат, рослинність і тваринний світ, материнські породи, рельєф, вік грунтів. Згодом В. Р. Вільямс виділив ще два фактори: відносний вік грунтів і господарську діяльність людини.
Кліматичні фактори - тепло, світло, опади чинять істотний вплив на зростання і поширення рослин. Клімат в різних частинах земної кулі різний. Виділяють арктичний, субарктичний, помірний, субтропічний і тропічний клімат. Відповідно до кліматичних умов виникли тундрова, лісова, лісостепова, лучно-степова, сухостепова, пустельна і тропічна рослинні зони. Кількість органічної речовини, що утворюється різними рослинними угрупуваннями, неоднакова, і залежить від умов клімату і зростає з півночі на південь; одночасно змінюється характер, швидкість і тривалість біологічного кругообігу і тип процесу грунтоутворення.
Найважливішим фактором грунтоутворення є рослинність. В залежності від кліматичних умов формуються різні рослинні формації. В. Р. Вільямс виділив кілька рослинних формацій: дерев'янисту, лугову, степову і пустельну; в даний час виділяють ще лишайниково-мохову. Зелені рослини, використовуючи енергію сонячних променів, вуглекислоту, воду і мінеральні солі, здатні утворювати органічну речовину, залучаючи в біологічний круговорот величезну кількість елементів живлення. Щорічно в процесі життєдіяльності рослин на землі створюється 232,5 млрд. т органічної речовини. При цьому вони використовують 90,1 млрд. т вуглецю, 5,3 млрд. т азоту, близько 20 млрд. т. мінеральних речовин (К, Са, Р тощо).
Роль мікроорганізмів у грунтоутворенні не менш значна, ніж роль рослин. Мікроорганізми виділяють різноманітні ферменти, що сприяють протіканню в грунтах численних реакцій. Розкладаючи органічну речовину і мінерали, мікроорганізми беруть участь в утворенні органо-мінеральних колоїдних сполук. Роль ссавців у грунтоутворенні порівняно невелика. Тільки невелика частина їх живе в грунті - це ховрахи, миші-землерийки і полівки, кріт та інші дрібні тварини.
Материнські, або грунтоутворюючі породи мають істотний вплив на процес грунтоутворення, оскільки грунти довгий час зберігають їх хімічні та водно-фізичні властивості, а також мінералогічний та механічний склад. Завдяки процесу ґрунтотворення порода набуває якісно нової властивості — родючості.
Фізкультхвилинка.
https://www.youtube.com/watch?v=7LxJ5lo9cng
IV. Закріплення вивченого матеріалу:
Робота з підручником
Виписати в зошит основні типи грунтів (ст. 137-139)
Пригадайте, що називається ґрунтом.
Що визначає родючість ґрунту?
Які вам відомі чинники ґрунтоутворення?
Які закономірності поширення ґрунтів?
Назвіть основні типи ґрунтів України. За картою ґрунтів простежте географію їх розповсюдження.
V. Підсумок уроку. Рефлексія. Оцінювання.
Для того щоб визначити, коли навесні можна починати обробляти землю, використай просте правило. З глибини близько 10 сантиметрів візьми грудку землі і сильно стисни її в кулак. Потім витягни вперед руку і розтисни кулак — грудка впаде на землю. Якщо грудка не розпадається, а тільки сплющиться в лепеху, землю обробляти рано, в ній ще багато води. Якщо грудка розсиплеться на дрібні часточки — земля пересохла, а отже, з обробкою вже запізнилися. Якщо грудка розпадається на декілька окремих великих шматків, земля готова до обробітку
Рефлексія. Доповніть речення
Наприкінці заняття педагог пропонує своїм вихованцям в усній чи письмовій формі доповнити наступні речення (викладач може вигадати свої варіанти речень):
На сьогоднішньому занятті я зрозумів(-ла)/дізнався(-лась)/розібрався(-лась)...
Я хочу похвалити себе за те, що на сьогоднішньому занятті ...
На занятті мені особливо сподобалося ...
Знання із сьогоднішнього заняття мені знадобляться ...
На сьогоднішньому уроці мене здивувало……
VI. Домашнє завдання.
Опрацювати відповідний параграф підручника.