Конспект уроку з природознавства для учнів 3 класу з теми "Будова рослини. Рослини – живі організми. Дерева, кущі, трав'янисті рослини. Якими бувають дерева, кущі, трав'янисті рослини."
Конспект уроку, проведеного в 3-Б класі
Тема: Будова рослини. Рослини – живі організми. Дерева, кущі, трав’янисті рослини.
Якими бувають дерева, кущі, трав’янисті рослини.
Мета: розширити та поглибити знання про значення рослин у природі та цінність для людей, сформувати загальні уявлення про будову рослин та якими вони бувають. Розкрити особливості дерев, кущів, трав’янистих рослин. Здійснити контроль і корекцію знань, визначити рівень освітніх компетентностей.
Розвивати вміння порівнювати, встановлювати причинно – наслідкові зв’язки, висловлювати свою думку, спостерігати, співпрацювати, узагальнювати робити висновки.
Розвивати логічне мислення, творчу активність, науковий світогляд, інтерес до навчання. Формувати вміння працювати в групах, вміння і навички роботи з роздатковий матеріалом, підручником, таблицями, схемами, розуміння того, що людина – частина живої природи, культуру поведінки в природі. Удосконалювати вміння встановлювати взаємозв’язки.
Виховувати етично – ціннісне ставлення до природи, спостережливість, увагу, наполегливість,працелюбність, любов до природи, бажання охороняти та примножувати її красу.
Дидактичні засоби навчання: презентація на тему “Будова рослини. Рослини – живі організми. Дерева, кущі, трав’янисті рослини”, роздатковий матеріал: схеми, таблиці, ілюстрації із зображенням дерев, кущів, трав’янистих рослин, колекція насіння, плоди, зошит з друкованою основою, мікрофон, сигнальні картки, надрукована тема, емблеми (корінь, листок, стебло, квітка, насіння)
Тип уроку: комбінований
Література:
Хід уроку
І Організація класу
Пролунав дзвінок,
Починається урок.
Працюватиме старанно,
Щоб почути у кінці,
Що у нашім третім класі
Діти – просто молодці!
Ми вам раді, люди добрі,
і вітаєм щиро вас.
Всіх запрошуєм ласкаво
на урок у 3-Б клас.
Подивилися на мене,
Усміхнулися усі:
Всі готові до роботи.
Всі бадьорі. Молодці!
ІІ Актуалізація опорних знань
(раптом хтось стукає в двері)
Осінь: Ой, вибачте! Я загубилася! Я помітила, що у вас відчинені двері. Ви можете допомогти мені?
Осінь: Я – Осінь. Пора надзвичайно чарівна.
У барвах казкових ліси і поля.
Я тут господиня, я Осінь – царівна.
В моїм володінні земля.
Три місяці маю собі на підмогу.
Це вересень, жовтень – мої трударі.
Листопад завершує нашу дорогу
І зменшує сонця вгорі.
Погляньте ви на цю красу,
Що світу я завжди несу.
(показує на свої листочки, у вікно, щоб діти поглянули на красу осені)
Осінь: Але трапилося нещастя,я так захопилася, що не знаю, який з моїх помічників зараз панує. Я проходила коридором і почула, що ваша вчителька говорила, що ви можете працювати активно, ви розумні та кмітливі учні. Може ж ви мені допоможете? Але я хочу перевірити, чи впораєтеся з моїми завданнями, на скільки ви спостережливі? Чи уважними ви були, слідкуючи за погодою цього тижня?
Осінь: В мене так мало часу залишилося, щоб чарувати над природою. Можна я у вас зостануся на уроці, адже я бачу, що ви будете говорити про природу, а я її просто обожнюю. Дозволите?
ІІІ Перевірка домашнього завдання.
1. Фронтальне усне опитування
- Пригадайте і скажіть, що таке природа? (Природа – це все, що нас оточує, крім того, що зроблено людиною.)
- На які дві групи вона поділяється? ( Нежива і жива)
- Що належить до живої природи? ( До живої природи належать: люди, тварини, рослини, гриби, бактерії, віруси – живі організми.)
- Які царства живої природи ви знаєте?
Значення рослин:
Поле – пшениця, кукурудза, ячмінь
Сад – абрикоса, виноград, малина, слива, яблуня, груша, вишня, смородина.
Город – цукровий буряк, картопля, капуста, помідори, огірки, морква, цибуля.
Лук – кульбаба, конюшина, деревій, волошки.
Узлісся – ліщина, чорниця, суниця, брусниця, дуб, береза, сосна, липа, підсніжник, пролісок, конвалія, дзвоники, гвоздики, ромашка.
IV. Оголошення теми, мети уроку
- Темою сьогоднішнього уроку є " Будова рослини. Рослини – живі організми. Дерева, кущі, трав’янисті рослини". Ми поговоримо про будову рослин, та їх значення, про дерева, кущі, трав’янисті рослини. А осінь буде слідкувати за уроком і найактивнішим даватиме нагороди, у кого їх буде найбільше, той отримає хорошу оцінку за урок. Тому старайтеся та будьте уважними!
V. Первинне сприйняття й усвідомлення нового матеріалу
1. Розповідь з елементами бесіди.
- Подивіться на малюнки рослин. (в презентації)
- Які вони красиві й різні! Недарма називають рослин зеленим дивом планети. Перші рослини з′явилися дуже давно, понад 250 млн років тому. І зараз не можна уявити життя на Землі без рослин.
- Чому?
- Так, тільки рослини здатні запобігати нагромадженню надлишку вуглекислого газу в атмосфері й підтримувати потрібний для всіх живих організмів рівень кисню.
- Рослини затримують пил та інші шкідливі домішки; поглинають шум, виділяють речовини, які знищують мікробів – збудників хвороб.
- У природі є багато видів рослин. Учені підрахували, що всього на Землі росте близько 500 тисяч видів. В Україні – близько 16 тисяч видів.
- Рослини різняться будовою, розмірами, умовами життя і його тривалістю. Всі рослини мають схожу будову. Кожна рослина складається з частин, які називаються органами. Кожен орган має свою назву: корінь, стебло, листок, квітка, плід з насінням. Органи рослини – це частини, з яких вона складається і які мають певне значення.
- Погляньте на схеми, які я вам роздала. Зараз ми пройдемося по кожному з органів рослини.
Назва |
Істотні ознаки |
Значення |
Корінь
|
Підземний орган |
Забезпечує живлення. Закріплює рослину в ґрунті
|
Стебло |
З′єднує інші органи з корінням |
З′єднує інші органи з корінням. Пересуває воду від кореня. Піднімає листя до світла
|
Листки
|
Розташовані на стеблі |
Утворюють поживні речовини, дихання. Накопичення води
|
Квітка |
Найгарніший орган. |
Утворює плоди
|
Плід із насінням
|
Утворюється з квітів |
Розмноження
|
- Отже можна зробити такий висновок: органи рослин різних видів різняться довжиною, висотою, формою, розміщенням у просторі, кольором, розміром.
- А зараз давайте розіграємо казку “Хто найголовніший”:
ХТО НАЙГОЛОВНІШИЙ?
Ось засперечалися якось частини рослини: хто з них найголовніший?
Корінь. Я тут найголовніший! Я укріплюю рослину в ґрунті, я напуваю її водою і годую мінеральними солями. Та що рослини — я і людей, і тварин годую! Та ще й лікую іноді. Тільки те, що я першим із насіння з'являюся, говорить про мою важливість!
Лист (заперечує). Подумаєш! Ти, корене, живеш у темряві, та ще й за мій рахунок. Це я готую рослині поживні речовини, уміло використовуючи сонячну енергію. Це я підказую людям, коли рослину треба полити, підгодувати, укрити. Можу я годувати, лікувати і тварин, і людей. Та й дихається поряд зі мною легко. А тебе, корене, я можу виростити і так.
Стебло (обурюється). Ой, які ж ви важливі! А що б ви без мене робили? Ні корінню без мене не жити, ні листю. Це ж мої тоненькі трубочки-волокна пересилають поживні речовини і воду по усій рослині. Одні волокна живлення кореню передають, а інші — листу. З ранньої весни до самої зими працюю, не покладаючи рук. Трохи перепочину взимку, а з настанням тепла знов беруся до роботи. Піднімаю вгору гілля з листям та розташовую так, щоб усі сонечко побачили.
Квітка (здивовано). Які ви наївні, сперечаєтеся, хто з вас найголовніший... Усе, що ви робите,— це все для мене! Не буде мене,— не буде й насіння, а не буде насіння — не буде й рослини! Усе, що ви здобули з ґрунту, повітря, води, світла,— все це піклування про мене. Буде квітка — буде насіння, а отже, буде рослина.
Насіння. Ваші сперечання пусті. Я — найголовніше! Усе, що ви взяли з ґрунту, повітря, води,— все це для мене, щоб я дозріло, дало життя новій рослині. Із мене розвиватимуться і корінь, і стебло, і листя, і квіти, і плоди, і нове насіння!
Яке значення має квітка для рослини?(Буде квітка — буде насіння, а отже, буде рослина.)
- А як ви думаєте, хто з них найголовніший? Чому?
- Як ви вважаєте, який орган найголовніший ? (Корінь)
- Чому саме корінь? Яке значення він має для рослин?(Корінь забезпечує живлення рослин та закріплює рослину в ґрунті. )
Осінь: Ой, щось я вже втомилася від напруженої праці, давайте трішки відпочинемо.
Фізкультхвилинка (відео)
2. Робота з підручником
- Прочитайте самостійно текст «Рослини — живі організми» і дайте відповіді на запитання.
(Осінь перевіряє відповіді учнів, рецензує.)
Осінь : Ой, молодці! Як багато ви знаєте!
VІ. Засвоєння нових знань, умінь і навичок.
2. Робота з підручником.
1) Прочитайте текст «Дерева, кущі, трав’янисті рослини» (с.111-112) .
2) ст. 112. Знайдіть в підручнику відповідь на запитання і прочитати їх.
- Які істотні ознаки дерева? (Рослина, яка має одне міцне дерев’янисте товсте стебло (стовбур).)
- Які істотні ознаки куща? (Рослина, яка має кілька міцних дерев’янистих, але значно тонших, ніж у дерева, стебел.)
- Які істотні ознаки трав’янистої рослини? (Рослина, яка має м’яке соковите стебло.)
VІІ. Систематизація, узагальнення засвоєних знань, умінь і навичок.
Дерева |
Кущі |
Трав’янисті рослини |
Береза |
Шипшина |
Підсніжник |
Сосна |
Суниця |
Ромашка |
Дуб |
Калина |
Конвалія |
Яблуня |
Смородина |
Пролісок |
Каштан |
Малина |
Волошки |
- Дерева бувають різними за розмірами і формою. Є дві сім’ї дерев: листяні та хвойні. Листяні – дерева, у яких є листя. Хвойні – дерева, у яких замість листя голочки. Такі дерева називаються вічнозеленими. Хвоїнки живуть кілька років. Потім вони буріють і опадають. Але не всі відразу, а поступово. Дерева і кущі, на яких виростають широкі листочки, називають листяними. У ялинки ж, сосни, ялівця, модрини листочки дуже вузенькі, схожі на голочки. Вони називаються хвоєю. Тому такі дерева і кущі називають хвойними.
- Розгляньте клен, ялина, дуб, каштан, сосна.
- Поділіть їх за формою листка на дві групи (1 група: клен, дуб, каштан. 2 група: ялина сосна.)
ВИСНОВОК. Дерева першої групи – листяні, другої – хвойні.
- Як ви думаєте, скільки років може жити клен? Калина? Ромашка?
- Дерева і кущі – це багаторічні рослини.
- Поміркуйте, з яких слів утворилась назва „ багаторічні ”.
- Трав’янисті рослини можуть бути однорічними, багаторічними, дворічними?
- Що вам підказує назва „ однорічні ”?
- До однорічних належать ті рослини, які протягом одного року проростають із насіння, квітують, дають плоди з насінням і відмирають.
- Які ви знаєте однорічні рослини? (горох, гречка, соняшник, помідори, перець, огірки, лобода, щириця)
- Які рослини належать до дворічних?( Рослини, які першого року проростають, але не квітують. На другий рік в них з’являється квітка і плід з насінням. Морква, капуста, буряк, петрушка )
- Що вам підказує назва „ багаторічні ”?
- Багаторічні рослини мають довговічні підземні стебла цибулини, бульби, кореневища. У них накопичуються поживні речовини. В них є бруньки, з яких виростають надземні стебла, які квітують, дають плоди з насінням і відмирають. А цибулини, бульби, кореневища зимують у ґрунті.
VIІІ. Застосування засвоєних знань, умінь і навичок.
Осінь: Слідкуючи за вами, у мене виникли запитання. Мені цікаво, чи зможете ви на них відповісти.
Осінь: Що це? Дерева, кущі чи трав’янисті рослини? (трав’янисті рослини)
- Погляньте в презентацію, та скажіть якого дерева цей плід?
жолудь (дуб)
каштан (каштан)
горіх (ліщина)
Осінь: Ой, я згадала! Одного разу знайшла в журналі гру “Яка рослина зайва?”. Допоможіть мені. Я називатиму перелік рослин, а вам потрібно сказати, яка рослина зайва та пояснити чому. Готові?
- Клен, дуб, калина, тополя, верба
- Шипшина, конюшина, бузок, ліщина.
- Картопля, огірки, яблуня, гарбузи.
Осінь : Спостерігаючи за вами, я помітила, як ви активно працювали, відповідали на запитання вчителя. А зараз я хочу перевірити, чи впораєтесь ви з моїм «складним» завданням. Я вам буду зачитувати загадки, які приготували вам мої листочки, а ви маєте відгадати їх, але я запитуватиму лише тих, хто підніматиме руку, а не викрикуватиме. Домовилися? Відгадавши загадку, назвати до якого виду відноситься рослина: дерева, кущі, трав’янисті рослини.
Тисячі синів має,
Усім шапки справляє,
А собі не має. (Дуб)
ІX. Підсумок уроку.
ІХ. Домашнє завдання.
Ст. 107 – 114; робота в зошитах з друкованою основою с. 16 – 19
1 ряд – знаходить цікаву інформацію про представника групи дерева.
2 ряд - знаходить цікаву інформацію про представника групи кущі.
3 ряд – знаходить цікаву інформацію про представника групи трав’янисті рослини.
Ось і пролунав дзвінок –
Закінчився наш урок.
За роботу по заслузі
Щиро дякую вам, друзі.
1