Урок природознавства 3 клас. Тема Риби

Про матеріал
продовжити формувати поняття «риби», розвивати вміння описувати риб, визначати їх за істотними ознаками; розвивати спостережливість, мовлення, мислення, пам’ять учнів; виховувати дбайливе ставлення до тварин. Дана розробка познайомить з особливостями та цікавою інформацією про риби та їх особливості.
Перегляд файлу

Тема: РИБИ

Мета: продовжити формувати поняття «риби», розвивати вміння описувати риб, визначати їх за істотними ознаками; розвивати спостережливість, мовлення, мислення, пам’ять учнів; виховувати дбайливе ставлення до тварин.

Хід уроку

І. Організаційний момент

Любі діти, у наш клас

Завітали люди щирі,

Привітайте в добрий час

Гостей посмішкою й миром.

ІІ. Актуалізація опорних знань

Робота в русі ( по 3 представники з кожної групи)

- Діти, на екологічному панно вам необхідно знайти:

  1. Знайти істотні ознаки комах.
  2. Знайти рослини технічних культур.
  3. Знайти рослини овочевих культур.
  4. Знайти рослини зернових культур.

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку

 

Вчитель. - Любі діти, наш урок буде незвичайний. Сьогодні ми вирушаємо в далеке плавання водними просторами у гості до Робінзона Крузо. Перед вами - наш корабель. А чи знаєте ви, хто такий Робінзон Крузо?

Робінзон Крузо – це моряк з англійського міста Йорка, який самотньо прожив 28 років на безлюдному острові, куди його було викинуто під час аварії корабля, на якому він плив. Про його пригоди написав у своїй книжці «Робінзон Крузо» Даніель Дефо. Подорож далека, цікава, але небезпечна, тому беремо із собою дружних, кмітливих, спостережливих та хоробрих. Під час подорожі ми будемо знайомитися з рибами.

- Ой, я зовсім забула! А чи можна вирушати в далеку путь не звернувшись до гідрометеоцентру?

- Надаю слово синоптику .

Учень. Вітаю всіх, кого цікавить, якою буде погода сьогодні.

(учень розповідає про температуру повітря, стан неба, опади, інші явища).

Вчитель. - Діти, заплющте очі, - уявіть, що ми сіли на корабель. Наш корабель піднімає вітрила. Дме попутний вітер. Розплющте очі! Милуйтеся морем, дихайте свіжим повітрям.

Фізкультхвилинка (дихальна гімнастика)- мелодія «Морський бриз».

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

Вчитель. Серед нас є науковці, які підготували нам цікавинки про риб, які живуть у прісних та солоних водоймах. Надаємо їм слово.

Діти зачитують повідомлення.

- Подивіться но-сюди, вправо по борту тварини!

1. Робота за малюнками

-  Розгляньте малюнки (лебідь, морський коник, окунь, щука, карась, акула).

- Хто на них зображений?

- Що об’єднує цих тварин? (Життя цих тварин пов’язане з водою.)

- Назвіть тільки риб. За якими ознаками ви визначили приналежність цих тварин до риб? (Тіло риб укрите лускою.)

Перша зупинка мис Знань.

2. Робота за підручником(с.106-109)

- Пригадайте істотні ознаки риб.

Риб, які в річках , озерах живуть,

Всі зазвичай прісноводними звуть.

А у солоній воді залюбки

Мешкають риби, що звуться морські.

- Розгляньте малюнки на с.107. Назвіть морських та прісноводних риб.

- Як розмножуються риби?

Світ риб дуже різноманітний. Більшість видів розмножуються за допомогою ікри, самки випускають ікру у воду, на дно або на рослини, а самці в цей час поливають її молочком – сім’яною рідиною, внаслідок цього ікра запліднюється. Але існують і живородні риби. Проте у чорноморської акули катрана та скатів запліднення внутрішнє. Катран, морський кит – живородні, а морська лисиця відкладає яйця. Плодючість, тобто кількість ікринок, яку відкладає самка риби під час нересту, у різних видів неоднакова. Наприклад, калкан відкладає до 13 млн. ікринок, лобань – до 7 млн., пеламіда – до 1 млн., ставрида – до 60 тис, сарган – до 14 тис, колючка і голка – до 250 штук.

- Чим дихають риби?(зябрами) – А хто знає, що ж таке зябра?

Звернемося за підказочкою до маячка(сенсорний хрест).

Зя́бра  орган дихання, що здатний поглинати кисень із води.

Всі живі організми мають потребу в кисні, понад 20 000 видів відомих риб  - це водні, холоднокровні хребетні, що дихають зябрами. Частина риб пристосована до проживання в прибережних зонах, інші - в глибинних. Є також такі, що можуть протягом короткого часу перебувати поза водним середовищем (напр., літаючі риби), і які можуть поглинати кисень із води і атмосфери. Риба дихає, набираючи у рот воду і пропускаючи її через зябра.

А тепер, діти, коли ми пригадали та ознайомилися з будовою риби вам потрібно у друкованих зошитах виконати завдання.

3. Робота за зошитом.( с. 109)

Висновок( скласти за маячками)

- Тіло риб — обтічної форми, вкрите лускою і шаром слизу.

- Риб розподіляють на морських і прісноводних: річкових, озерних і ставкових.

- Риби досконало пристосовані до життя у водному середовищі.

- Риби мешкають на різних глибинах.

- Риби живляться рослинною та тваринною їжею.

- Риби необхідні природі!

- Увага! Увага! На палубі пробоїна! Щоб її залатати потрібна сила.

4.Фізкультхвилинка.

Сів метелик на травичку

І рахує рахівничку раз , два ,

Три , чотири , п’ять

Треба трішки пострибать

Крильця вже над головою

Тож дивись перед собою

Виправляємо хребет

Крильця зводимо вперед

Мов метелики літаєм, крильця зводим розправляєм .

ІV. Узагальнення й систематизація отриманих знань.

 

- І знову вирушаймо в путь!

А на морі хвилі голубі,

На них гребні білі і рябі,

Хвилі в морі грають,

Човника гойдають!

- Наш корабель захопили пірати! Діти, вони ставлять вимогу, що відпустять нас тоді, коли ми впораємося з їх завданням.

1. Робота з загадками.

Має хвіст, та не літає,

має рот — не розмовляє.

Можеш вудкою спіймати і загадку відгадати. (Риба)

 

Хоч малий, та силу має – З рук миттєво висковзає!

Схожий зовні на змію, Має чималу сім’ю. ( в’юн)

 

Не дрімають карасі,

знають добре геть усі:

стерегтись потрібно злюки, хижої, страшної … (щуки)

 

Голова є, а шиї немає,

Без ніг, а далеко ходить,

Очі є, а брів немає. (Риба)

  

У мулі він ховається,

В сметані смажиться. (Карась)

 

Крила є, та не літає,

Ніг нема, а не доженеш,

Зуби є, та не порахуєш. (Щука)


 

- А ось і Безлюдний острів. Нас зустрічає Робінзон Крузо! Діти, ми повинні показати гарні результати, щоб потрапити на острів.

2. Робота в парах.

- Із назв виберіть і підкресліть тільки риб.

 

Метелик, окунь, павук, ластівка, лин, ромашка, сокіл, лящ, мураха, акула, бабак, щука, дятел, коник, карась, краснопірка, чапля, павук, сом, верховодка, краснопірка, ведмідь, плотва, жаба, піскар, горобець, сойка, оселедець,судак.

 

3. Дидактична гра « Впізнай за описом » (робота в групах за кольором рибок на парті)

3.1 Ця чудова риба мешкає в більшості водойм нашої країни.  Маючи уявлення, як він виглядає , можна без зусиль дізнатися його по яскраво червоним плавникам і смугастим боків. він виглядає досить товстим і горбатим. Піймавши цю рибу, не слід брати її за спинний плавник, так як на ньому присутні досить гострі колючки, особливої шкоди здоров’ю вони, звичайно, не заподіють, але болючий укол забезпечений. (окунь)

3.2 Забарвлення тіла плямисто-смугасте, світлі смуги проходять вздовж та поперек тіла. Голова сильно видовжена, нижня щелепа видається вперед. Зуби на нижній щелепі мають різний розмір і слугують для захвату жертви. Під час нересту ця риба треться об кущі, пні, стебла очерету та рогозу і інші предмети. Одна самка залежно від розміру може відкладати від 17.5 до 215 тисяч ікринок. Хижа, поїдає чимало риб.(щука)

3.3 Самий ненажерливий хижак прісних вод, він поїдає не лише рибу , а й жабу, дрібних водоплавних пташок, пожирає різні харчові відходи, що потрапляють в річку, ковтає великих молюсків. Будова тіла пристосована для донного життя, він рідко піднімається у верхні шари води. Голова його велика, широка і приплющена, рот величезний з численними дрібними зубами. На верхній щелепі два довгих вусики, на нижній - чотири коротких. Шкіра гола, без луски. Очі маленькі.  (сом)

3.4 Загальна довжина досягає 3,8 м, з вагою біля 200 кг. Вона має тонке, струнке тіло, яке забарвлено зверху у темно-синій, а знизу у білий колір. Відноситься до океанічних, хоча і трапляється іноді біля берегів. Харчується рибою і головоногими молюсками, а також будь-якою іншою здобиччю, яку може відшукати. Іноді протягом тривалого часу супроводжує судна, що повільно пливуть, поїдаючи корабельні відходи.

Це живородна риба. Вважається небезпечною, але достовірних випадків її нападу на людину майже немає.(акула)

- Молодці, діти! Ви справжні мандрівники!

Нашу подорож завершено.

V. Підбиття підсумків

- На які групи розподіляють риб залежно від типів водойм, у яких вони живуть?

- Чому риби відкладають велику кількість ікринок?

- Яке значення риб у природі?

- Чи сподобалася вам подорож?

  • Що найбільше сподобалося?
  • Нехай цей урок залишить у вас міцні знання і гарний настрій.

VІ. Домашнє завдання

С.106-109

 

docx
Додано
16 березня 2020
Переглядів
899
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку