Методичний кабінет
Лупарівської ЗОШ І-ІІІ ст.
Підготувала вчитель початкових класів Лютер О.І.
2016 р.
Мета уроку: ознайомити учнів з особливостями Чорного моря, його рослинним і тваринним світом, екологічними проблемами;
розвивати мислення, зв’язне мовлення, комунікативні навички,навички самоаналізу, вміння працювати з опорою на план, схему ;
виховувати любов до природи, рідного краю, бережливе ставлення до навколишнього середовища.
Обладнання: мультимедійна дошка, фізична карта України, карти Чорного моря, набір ілюстрованих карток «Живі організми Чорного моря», відеоролик «Чорноморський біосферний заповідник», аудіо запис шуму моря, картки з зображенням рослин та тварин Чорного моря, ножиці, клей.
Хід уроку
І. Оргмомент.
- Всі за парти ми сідаємо,
до роботи приступаємо.
Подивилися на мене,
посміхнулися усі.
Всі готові до роботи?
Всі бадьорі? Молодці!
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Свою роботу на уроці ви зможете оцінити самостійно. За виконання завдань на кожному етапі уроку ви будете виставляти собі ту кількість балів, яку , на вашу думку, ви заслуговуєте. Максимальна кількість балів за урок – 12. Бажаю успіху.
Тестування
а) притокою;
б) руслом;
в) витоком.
2. Заглиблення, яким тече річка, називається:
а) гирлом;
б) руслом;
в) притокою.
3. Частиною океану є:
а) річка;
б) озеро;
в) море.
4. Які річки протікають територією України?
а) Нева;
б) Дністер;
в) Рейн.
5. Які водойми називають штучними?
а) водосховище;
б) озеро;
в) море.
Ключ: 1в, 2б, 3в, 4б, 5а.
Кожна правильна відповідь оцінюється в 1 бал.
ІІІ. Повідомлення теми й мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
Тема сьогоднішнього уроку буде логічним продовженням вивченого матеріалу. Про які водойми нашої країни ми ще не говорили детально? ( припущення дітей)
Я пропоную вам обрати шлях, по якому ми будемо сьогодні рухатися протягом уроку.
(учні обирають відповідні пункти, перетворюючи їх на план уроку, який вчитель вивішує на дошку.)
Ключовими словами нашої роботи є слова Чорне море.
Чи знаєте ви щось про нього? Що нового хотіли б дізнатися?
Для чого нам ці знання?
ІV. Вивчення нового матеріалу.
На півдні Україну омиває Чорне море. Воно – одне з найсвоєрідніших та найцікавіших водойм земної кулі. На відміну від більшості морів, його водна товща складається з двох дуже різних шарів: тонкого поверхневого шару, населеного рослинами і тваринами, та потужного глибинного шару, майже позбавленого життя. Солоність води із глибиною збільшується, а починаючи з 150 м з’являються сліди сірководню, тоді як вміст кисню різко зменшується, а із зростанням глибини зовсім зникає. Середня глибина моря становить 1256 м, а найбільша – 2245 м. подивіться на карту Чорного моря і скажіть, які ще країни омивають його води?
На контурній карті позначте країни, які розташовані на узбережжі Чорного моря. Перевірте один одного. За правильно виконане завдання отримайте 2 бали. Час виконання роботи – 2 хв. (учні працюють з картою Чорного моря та контурною картою в зошиті)
Чи є у Чорному морі життя? Чи багате воно в порівнянні з іншими морями? Чому?
Спробуємо знайти відповіді на ці запитання в підручнику. (Учні вголос по черзі читають текст підручника, розглядають фото представників тваринного і рослинного світу).
Фізкультхвилинка.(під звуки моря)
Раз-два — всі пірнають,
Три, чотири — виринають,
П'ять, шість — на воді
Кріпнуть крильця молоді,
Сім, вісім — що є сили
Всі до берега поплили,
Дев'ять, десять — обтрусились
І за парти опустились.
1 варіант: ви обираєте картку з набору, на якій зображено жителя Чорного моря та його наукова назва. На іншій стороні картки є короткі відомості про цього жителя. Ваше завдання: познайомитись з цією інформацією та розповісти її всьому класу. Це завдання оцінюється в 2 бали.
2 варіант. З цього ж набору ви обираєте декількох тварин та складаєте ланцюг живлення в морі. За правильно виконане завдання ви отримаєте 4 бали.
Яку користь людина може отримати від моря?
Ваші відповіді доповнить матеріал підручника (читає вчитель)
Нажаль, люди не завжди раціонально, мудро використовують те, що дарує нам природа. На сьогоднішній день наше море поступово перетворюється на мертве. Причина цьому – діяльність людини. У водах нашого рідного моря зменшується чисельність живих організмів, збільшується вміст смертельного газу сірководню свідками цього ми стаємо вже часто, коли щоліта на береги нашого лиману викидаються тисячі рибин – бичків. Для того, щоб якось зарадити зникненню багатьох видів тварин та рослин, створюються заповідники. Одним з найбільших заповідників узбережжя Чорного моря є Чорноморський біосферний заповідник. Давайте з ним познайомимось. (перегляд ролику)
А як ми можемо допомогти врятувати наше море? (за кожну раціональну пропозицію учень отримує ще 1 бал)
V. Підсумки уроку.
Ось і завершується наш урок. Що вам найбільше запам’яталося? Закінчіть висловлювання:
Найскладнішим на уроці було…
Мені сподобалось…
Мене вразило…
Протягом уроку ви заповнювали картки самооцінки. Порахуйте результати своєї роботи. (вчитель коментує оцінки дітей)
VІ. Домашнє завдання. Виконати завдання в робочому зошиті на с. 50 №2,3.
Завдання на високий рівень – приготувати повідомлення про тварину Чорного моря та оформити його на аркуші А 4.