Урок природознавства 4 клас. Тема " ЗОРІ. СУЗІР’Я. ВЕЛИКА ТА МАЛА ВЕДМЕДИЦЯ. ПОЛЯРНА ЗОРЯ"

Про матеріал
Урок сприятиме формуванню знань учнів про зірки, сузір’я зоряного неба; вчити називати і показувати 2–3 сузір’я зоряного неба, визначати напрямок на північ за допомогою Полярної зорі; розвивати мовлення, мислення.
Перегляд файлу

Урок 9. ЗОРІ. СУЗІР’Я. ВЕЛИКА ТА МАЛА ВЕДМЕДИЦЯ. ПОЛЯРНА ЗОРЯ

Мета: сприяти формуванню знань учнів про зірки, сузір’я зоряного неба; вчити називати і показувати 2–3 сузір’я зоряного неба, визначати напрямок на північ за допомогою Полярної зорі; розвивати мовлення, мислення; виховувати пізнавальний інтерес.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Відповіді на запитання для повторення з рубрики «Перевір себе» (с. 22)

2. Тестування

1. Планети Сонячної системи вивчають:

а) географи;

б) хіміки;

в) астрономи;

г) фізики.

2. Навколо Сонця обертаються планети. Їх:

а) 7;

б) 9;

в) 8.

3. Нептун — це:

а) найбільша планета Сонячної системи;

б) найменша планета Сонячної системи;

в) найближча до Сонця планета Сонячної системи.

4. Відносно Сонця планети розташовані у такому порядку:

а) Венера, Земля, Марс, Меркурій, Нептун, Сатурн, Уран, Юпітер;

б) Меркурій, Венера, Земля, Марс, Нептун, Сатурн, Юпітер, Уран;

в) Меркурій, Венера, Земля, Марс, Юпітер, Сатурн, Уран, Нептун.

5. Що таке Земля?

а) Зоря;

б) планета;

в) палаюча куля.

Відповіді: 1в; 2в; 3б; 4в; 5б.

3. Робота над загадками

— Чи дивилися ви коли-небудь на небо? Що ви на ньому бачили? (Відповіді учнів.)

— Здогадалися, яку тему ми сьогодні на уроці вивчатимемо?

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні на уроці ви більше дізнаєтеся про зоряне небо.

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Бесіда з елементами розповіді

— Які космічні об’єкти ми зможемо спостерігати в космічному просторі? (Зірки, планети, астероїди...)

— Для чого люди вивчають космічні тіла? (Щоб знати, як вони впливають на людину, на її здоров’я; для розвитку науки; щоб уміти орієнтуватися в просторі.)

— Що таке зірки?

— Що ви можете розповісти про зірки? Що ви про них знаєте? (Розповіді учнів.)

— Якщо ясним вечором подивитися на нічне небо, там можна побачити безліч зірок. Зірки — це теж сонця, величезні розжарені газові кулі. Багато з них у декілька разів більше за наше Сонце. Нам же вони здаються крихіт­ними точками, що світяться, тому що знаходяться на величезній відстані від Землі. Зірки уявляються нам нерухомими, тому що людське око не може помітити їх рухи.

Проте, якщо постежити за певною зіркою, то видно, як вона переміщається. Але не вір очам своїм! Рухаються не зірки, обертаємося ми разом із Землею.

Зірки — розжарені газові кулі. Бувають різного кольору. Зірки відрізняються за розмірами і температурами. Бувають легші і важчі. Сонечко вважають спокійною зіркою. Але є зірки, які з причин свого буйного характеру небезпечні для оточення. Їх називають найновішими. Це зірки, які багато років живуть так само, як і інші, а потім в один «прекрасний» момент вибу­хають.

Найбільш яскраві зірки складаються в групи, що називають сузір’ями. Найяскравіша зірка, яку знають усі на світі,— Полярна. Найвідоміші сузір’я, які знають навіть маленькі діти, — Великий та Малий Віз...

Отже, всі зірки різні. Чим же зірки відрізняються одна від одної?

— Якого розміру бувають зірки?

— Чому зірки здаються нам крихітними точками, що світяться?

— Чи бачимо ми рух зірок і чи переміщаються вони насправді?

— Яка найближча до Землі зірка? (Сонце) Уточнімо свої знання про цю зірку!

— У якій стороні світу сходить Сонце? (На сході)

— А заходить? (На заході)

— Як Сонце допоможе визначити сторони світу опівдні? (Сонце опівдні — на півдні.)

— А як визначити сторони світу вночі?

— Зірки на небі нерухомі, але здаються нам такими, що постійно переміщаються на небосхилі.

Але є одна зірка, яка здається абсолютно нерухомою. Це Полярна зірка. При погляді із Землі здається, що все нічне небо обертається навколо Полярної зірки. Чому? Земля Північним полюсом завжди націлена на неї.

— Покажіть на глобусі, де має бути розташована Полярна зірка. (Учні указкою продовжують уявну вісь і підставляють зірочку.)

— Отже, у якій стороні світу знаходиться Полярна зірка? (На півночі)

— А як знайти напрям на північ, на Полярну зірку вдень? Про цей спосіб здогадалися ще древні астрономи.

Уявіть спекотний полудень. Ми знаємо, що Сонце опівдні знаходиться у своїй вищій точці — на півдні.

Якщо встати спиною до Сонця, то ззаду — південь, попереду виявиться напрям на Полярну зірку, тобто напрям на північ. Тоді ліворуч — захід, праворуч — схід.

— Як же знайти на небосхилі Полярну зірку серед безлічі зірок? Знову нам допоможе досвід предків. Дуже давно древні племена помітили незмінність візерунка зірок, і групи зірок об’єднали у фігуру ламаною лінією,— вийшло сузір’я.

— Подивіться на карту зоряного неба.

— Розгляньте сузір’я.

— Тут видно, як сполучені зірки з’явилися у вигляді фігур. Усього сучасні астрономи налічують 88 сузір’їв.

— Як називаються деякі з них? Назвіть.

— Звідки взялися назви сузір’їв? (Припущення учнів.) З багатьма із них пов’язані древні міфи і легенди.

Підготовлений учень розповідає легенду про сузір’я Великий та Малий Віз.

Колись давно жив цар. У нього була дочка Калісто. Вона була красивішою за всіх дівчат на світі, прекраснішою за саму богиню Геру. І тоді Гера розсердилася, що дівчина прекрасніша за неї, і перетворила красуню на потворну ведмедицю. Син Калісто, Аркас, не знав про це і трохи не застрелив ведмедицю на полюванні. Але всемогутній бог Зевс урятував її — схопив за хвіст, потягнув на небо і перетворив на сузір’я. Разом з Калісто він перетворив на ведмедицю і її улюблену собачку. Так з’явилися сузір’я Малої і Великої Ведмедиці (Великий та Малий Віз). За іншою версією, на Малу Ведмедицю (Малий Віз) Зевс перетворив сина Калісто, щоб і його врятувати від гніву Гери.

— Узявши у бібліотеці книжки, ви можете ознайомитися з іншими сузір’ями.

2. Робота за підручником (с. 22–24)

Вправа «Мікрофон»

Учні відповідають на запитання на с. 22.

— Доведіть за допомогою малюнка 14, що зорі рухаються.

Учні виконують завдання на с. 23 за картою зоряного неба в атласі.

— Розкажіть, як відшукати Полярну зорю.

— Прочитайте і запам’ятайте висновки на с. 24.

— Якими словами ви збагатили на уроці свій словник?

3. Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ

1. Цікаво знати!

2. Творча робота в групах

У кожної групи на столах — конверт із зірками, аркуш паперу, клей. Діти об’єднують зірки у сузір’я і називають його.

3. Читання віршів

ЗІРКОВІ МАЛЮНКИ

Сидить дівчинка й малює зірочки в альбомі:

— Це сузір’я Козерога, а оце ось — Овен.

Намалюю Оріона, тут Столова є Гора,

Ось Ведмедиця Велика, з нею поруч і Мала.

Але що це зараз сталось, зірки наче ожили,

Біля дівчинки кружляють всі далекії світи:

— Ти нас знаєш і вивчаєш, люба дівчинка мала.

Ми до тебе ближчі стали, ми — Галактика твоя.

ВЕСЕЛІ СУЗІР’Я

На космічному подвір’ї

Зібрались в купу всі сузір’я:

Тут і Овен, тут і Рак —

Він і справді «неборак».

Ось і Діва, і Тілець,

Терези тут і Стрілець.

Козерог та Скорпіон

Гратись йдуть на стадіон,

Кличуть Лева, Близнюків —

У футбол побігать з ними.

Поруч Водолій та Риби —

На подвір’ї вже не тихо.

Ще багато друзів в них,

І лунає завжди сміх.

Хочеш знати всі зірки?

Спробуй порахуй їх ти!

ЗІРОЧКА

Я маленька зірочка,

Я на небі сяю,

Я яскраву сукню маю,

Кожну ніч її вдягаю.

Є у мене Місяць-друг,

Бачить він усе навкруг.

Навіть Сонце уночі

Йому видно з висоти.

Глянь на небо в нічний час,

Ти побачиш зразу нас.

4. Гра «П’ять речень»

Учні у п’яти реченнях формулюють засвоєні знання про зоряне небо.

VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ

— Скільки планет рухаються навколо Сонця?

— Що називають орбітою планети?

— Які космічні тіла, крім планет, рухаються навколо Сонця?

— Чому Сонце здається нам найбільшою з усіх зірок?

— Чим планети вирізняються від зірок? Чим вони подібні?

— Планети не випромінюють власного світла. Чому ж ми їх бачимо?

— З якими небесними тілами ми ознайомилися?

— Що таке зоря?

— Чим зорі відрізняються одна від одної?

— Якого кольору бувають зірки?

— Чому зорі здаються маленькими?

— Що таке сузір’я? Наведіть приклади сузір’їв.

VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Підручник (с. 22–24).

Намалювати і підготувати розповідь про одне з уподобаних сузір’їв.

 


Презентацію створено за допомогою комп’ютерної програми  ВГ «Основа» «Електронний конструктор уроку»


© ТОВ «Видавнича група ˝Основа˝», 2016

Джерела:
1. Володарська М. О. Природознавство. 4 клас : (за підручником Т. Г. Гільберг, Т. В. Сак) / М. О. Володарська. — Харків : Вид. група «Основа», 2015. — 200 с. — (Серія «Початкова школа. Мій конспект»).

2. Періодичні видання ВГ «Основа»

 

 

doc
Додано
21 вересня 2020
Переглядів
6745
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку