Урок природознавства для 5 класу на тему: " Зорі й сузір'я"

Про матеріал

Ознайомити учнів з особливостями таких космічних тіл, як зорі, навчити знаходити на нічному небі сузір'я Великої та Малої Ведмедиці, Полярну зорю,Чумацький шлях,орієнтуватися за Полярною зорею; розвивати інтерес до астрономії, вчити порівнювати , розмірковувати, висувати гіпотези та перевіряти їх; виховувати дбайливе ставлення до навколишнього світу та відповідальне ставлення до власного здоров'я.

Перегляд файлу

 

Дем’янівська ЗОШ  І-ІІ ступенів

 

 

 

 

 

 

Урок  на  тему:

 

«Зорі  та  сузіря»

 

Природознавство

 

5  клас

 

 

 

 

 

Тема. Зорі та сузіря.

Мета. Ознайомити учнів з особливостями таких космічних тіл, як зорі, навчити знаходити на нічному небі сузір’я Великої та Малої Ведмедиці, Полярну зорю,Чумацький шлях,орієнтуватися за Полярною зорею; розвивати інтерес до астрономії, вчити порівнювати , розмірковувати, висувати гіпотези та перевіряти їх; виховувати дбайливе ставлення до навколишнього світу та відповідальне ставлення до власного здоров’я.

Основні поняття й терміни. Сузір’я, зорі, зодіак, зоряні карти, екліптика.

Тип уроку. Комбінований, урок-подорож.

Методи навчання: словесний, ілюстративний, частково-пошуковий, практичний.

Обладнання: ілюстрації, карта зоряного неба, музичний супровід, відеоролик, картки.

Ключові компетентності: спілкування державною мовою, предметна природничо-наукова компетентність, інформаційно-цифрова, уміння вчитися впродовж життя, ініціативність і підприємливість, соціальна громадянська компетентність, обізнаність і самовираження у сфері культури, екологічна грамотність і здорове життя.

Епіграф: «Глибока філософія захована у великій книзі – Всесвіті, завжди відкритій нашому допитливому погляду»

                                                            Галілео Галілей

 

Хід уроку

І. Емоційний настрій.

Учитель. Діти, вітаю вас. Я рада сьогоднішній зустрічі,  адже  ми продовжимо подорож у світ зірок, світ їх краси та величі. Якщо вам подобається тема уроку – плесніть у долоні, якщо вона вам дуже подобається – плесніть у долоні над головою, а якщо зовсім не подобається – сидіть, склавши руки.

Зверніть увагу на девіз уроку (діти зачитують).  Додам від себе, що тільки допитливий розум здатний  до невпинного пошуку істини та пізнання нового й цікавого. А допомагати нам у подорожі та надихати на нові відкриття буде  Уранія.

Уранія (грец. Ορανία) — в грецькій міфології, одна з дев'яти олімпійських муз, муза астрономії. Дочка Зевса і Мнемосіни. У мистецтві зображувалася з глобусом та вказівною паличкою.

 

Перш, ніж зробити перший крок у подорож,  треба одержати дозвіл. Для цього треба  показати, що ви знаєте. Я пропоную провести термінологічний марафон. Один учень називає термін, а другий пояснює  його. На ваших столах є смужечки. За правильно названий   термін і за правильне пояснення ви одержуєте по одному балу.

Всесвіт, небесна сфера, зеніт, екліптика, небесний екватор, небесний меридіан.

Учитель. Отже, підготовчий період пройшов вдало і ви одержуєте путівку для подорожі на зоряне небо. Зараз сформуємо екіпажі, командири яких можуть додати своїй команді по одному балу. (Створюємо групи – екіпажі)

Запитання 1. Чим глобус відрізняється від небесної сфери? (На глобусі вказані материки й океани, а на небесній сфері – зорі. Глобус ми розглядаємо зовні, а небесну сферу – зсередини. Земля має певний розмір, а небесна сфера – це безмежний простір.

Запитання 2. Що спільного між глобусом і небесною сферою? (Вони мають однакову кулясту або сферичну форму й створені  для полегшення процесу навчання).

 

Будь-яка подорож повинна мати свою мету: що  хочемо дізнатися. Ми пізнаватимемо зорі та сузір’я, будемо знайомитися з походженням їх назв,  вчитися розпізнавати їх на зоряних картах.

Діти, а щоб ви взяли з собою в подорож? (Улюблені іграшки, ноутбук,подарунки для інопланетян, прапор нашої держави, підручник з астрономії)

Отже, рушаймо. Включаємо навігатори, щоб не заблудитися і ретельно слідкуємо за всіма небесними тілами, які траплятимуться на нашому шляху. Рухатися будемо з найбільшою в природі швидкістю – швидкістю світла (300000 км/с).

Я залишаюсь на Землі й координуватиму ваш політ. Час від часу даватиму завдання, які необхідно вирішити,щоб поповнити ваші зорельоти необхідною енергією – балами. Адже на Землю ви маєте повернутися цілими й неушкодженими.

 

Ваші зорельоти не зрушать з місця поки ви не відгадаєте загадку, яка підкаже напрямок вашого руху.

 

Нічне небо прикрашають,

 мерехтять вони, палають.

 Безліч складено казок

 про красунь нічних - ...! ( Ще 1 бал)

 

  Для початку уважно послухайте вірш та порахуйте небесні тіла, які зустрічаються у тексті (Екіпаж, який правильно порахує, одержує 1 бал)

Включити музику «Фізкультхвилинка космос»

У кабіні зорельота

поруч першого пілота

 над Землею робим коло.

 Та й цікаве ж все  довкола!

 Ґречно Місяць привітався,

Шлях Чумацький усміхався.

Ось жар-птицею комета

 пролетіла, як ракета.

 І Ведмедиця до хати

кличе нас погостювати.

 Ми запрошення приймаєм,

неодмінно завітаєм,

щоб цікавинки малятам

 про мандрівку розказати,

а для братиків маленьких

зірочок привезти жменьку. (6)  (1 бал)

 

На зоряному небі ви побачили безліч зірок. Які вони? (Яскраві, жовті, великі, маленькі, червоні).( 1 бал)

Що таке зорі? Ви в політ брали підручник. Відкрийте його на с. 79 і прочитайте правило. (Зорі – розжарені небесні тіла кулеподібної форми, що випромінюють світло)

Чому вони розжарені? (Пошук відповіді в тексті. В них відбувається перетворення речовин з виділенням великої кількості енергії)

За якими ознаками відрізняються зорі? (За розмірами, кольором, температурою, яскравістю та ін..)

Прокоментуйте схему (1 бал)

Зорі

Розмір                                        Температура                               Колір

Надгіганти                                 2000- 3000                             Червоний

Гіганти                                        6000                                       Жовтий

Карлики                                     10000-12000                           Білий

Нейтронні                                  12000-25000                           Блакитні

 

Ви вже знаєте, що зорі мають свої власні імена. Які з них вам відомі? (Діти називають зірки)(Полярна зоря, Бетельгейзе, Рігель, Вега, Етамін, Альтаїр, Денеб)

А чи знаєте ви щось про походження цих назв?

Давайте дізнаємося з компютера. Найближчі до Сонячної системи зорі Альтаїр та Проксима Центавра.

 

Альтаїр (α Орла) (араб. ан-наср ат-таїр «орел, що летить» , النسر الطائر) — зірка 1-ї зоряної величини, найяскравіша в сузір'ї Орла. В середніх широтах видима навесні, влітку та восени. 

Українська народна назва Альтаїра — Пастух. В ніч на Івана Купала він зустрічається з Вегою — Ткалею

Альтаїр — вершина так званого Літнього Трикутника разом із Вегою і Денебом.  Зірка розташована за 17 світлових років від Землі і є однією з найяскравіших зір північного зоряного неба.

Наприкінці  літа зірки Альтаїр і Вега розташовані високо в зоряному небі. Про них оповідає стародавня китайська історія, яка має багато варіантів. Про цю історію дізнавалися члени першого екіпажу.

 

Молодий пастух на ім'я Ню Лан (  Альтаїр) проходив повз сім чарівних сестер-фей, які купалися в озері. За порадою свого пустотливого бика, він краде їхній одяг і чекає, що трапиться. Прекрасні сестри посилають наймолодшу й найгарнішу сестру Чжи-Ну («ткаля»; зірка Вега) забрати їхній одяг. Вона забрала в Ню Лана, але оскільки він побачив її без одягу, Чжи-Ну повинна була вийти за юнака заміж. Вона стала доброю дружиною, а Ню Лан хорошим чоловіком. Вони жили щасливо і мали двох дітей, але коли Богиня Небес дізналася, що простий смертний одружився з однією з найчарівніших її фей, вона дуже розлютилася, і примусила Чжи-Ну знову повернутися до її колишнього обов'язку виплітання барвистих хмар у небі, тому що вона не могла робити свою роботу, будучи у шлюбі зі смертним. Ню Лан дуже засмутився, дізнавшись, що його дружина пішла, але раптом його бик починає говорити і каже хлопцеві, що, якщо він уб'є його і надягне його шкуру, Ню Лан зможе потрапити на Небеса, і там знайти свою дружину. Зі сльозами на очах Ню Лан убив свого бика, надів його шкуру й, взявши із собою обох дітей вирушив на Небеса, щоб знайти Чжи-Ну. Коли Богиня дізналася, що Ню Лан опинився на небесах, вона ще більше розгнівалася і, взявши свою шпильку, Богиня видряпала широку річку в небі, щоб відокремити назавжди двох коханців (таким чином створюючи Чумацький шлях, який відокремлює Альтаїр і Вегу).

Після цього Чжи-Ну повинна завжди сидіти на одному боці річки, плетучи хмари, тоді як Ню Лан спостерігає за нею здалеку і піклується про їхніх двох дітей (дві бокові зірки Альтаїра).

Але один раз на рік усі сороки світу зжалюются над ними й злітаються у небеса, створюючи міст через зірку Денеб у сузір'ї Лебедя. Таким чином, закохані можуть бути разом протягом однієї, сьомої ночі сьомого місяця. (По 1 балу всім членам екіпажу)

 

Учитель. Діти, а що знаходиться між зорями? Чим заповнений простір між ними? Хто перший знайде в підручнику? (Простір між зорями заповнюють розріджений газ, пил, магнітні поля і космічні промені. Хмари міжзоряних газів і пилу називаються туманностями.Вони бувають світні, якщо в туманності розміщені зорі, і темні.)(1 бал)

Газові туманності складаються  з водню, гелію, азоту, кисню і мають різноманітний вигляд. Розгляньте їх на мал..48, с.79 та на ілюстраціях.

 

 А зараз дайте відповідь на питання ? Milky Way – яке відношення  має ця шоколадка до теми нашого уроку? (обговорення з дітьми).

  Milky Way – з англійської означає Молочний шлях

 

 В давнину були помічені на небі туманності. Після винаходу телескопа з’ясувалося , що туманності -  скупчення слабосвітячих зірок.  Великим скупченням слабосвітячих зірок виявився і Молочний шлях. Отже, шоколадка до уроку має пряме відношення.

 

Учитель. Будь-яка подорож стомлює. Давайте відпочинемо й зробимо фізкультхвилинку разом з інопланетянами.

 

Земна  вісь (руки  вгору,  на  носках  потягнулися).

Навколо  неї (повороти  вліво,  вправо)

Крутиться  стара  Земля (колові  рухи).

Дуже  швидко,  дуже  швидко

Крутяться  ліси  й  моря (руки  прямі,  ножиці).

І  будинки,  і  квартали (руки  прямі,  витягнуті  в  різні  боки),

Гори,  села   і  поля (руки  прямо,  присіли),

Світ  увесь,  і  ти,  і  я (встали,  руки  вниз,  потрясли).

Учитель. Розглядаючи зоряне небо, ви,напевне, звернули увагу на те, що зорі утворюють певні скупчення – сузір’я. Сузір’я  означає «колекція зірок». В давнину «сузір’ями» називали групи зірок, які допомагали запам’ятовувати візерунок зоряного неба і з його допомогою орієнтуватися на місцевості і в часі. У кожного народу були традиції поділу зоряного неба на сузір’я.

Люди вже давно дали їм певні назви. Про найбільш відомі сузір я північного неба ви вже знаєте. Назвіть їх. (Велика та Мала Ведмедиці). (1 бал)

А чи відомі вам походження їх назв? Таке дослідження робив другий екіпаж.

 

 Про Велику і Малу Ведмедиці ходить багато легенд. У давні часи існувала країна Аркадія. Правив цією країною цар Лікаон, а в нього була дочка Калісто, яка була відома не тільки своєю красою, а й гординею. Вона вважала, що красою з нею  не можуть зрівнятися навіть богині Олімпу. Хизуючись своєю вродою, Калісто ризикнула позмагатися із самою Герою – богинею і дружиною всемогутнього верховного бога Зевса. Богиня вирішила провчити дівчину. Вона перетворила Калісто на потворну ведмедицю.

 Одного разу, коли син Калісто, юнак Аркад, повернувся з полювання, біля дверей свого будинку побачив дикого звіра. Нічого не підозрюючи, він мало не вбив свою матір-ведмедицю. Але цьому завадив Зевс, утримавши руку Аркада, а Калісто назавжди узяв до себе, перетворивши на красиве сузіря – Велику Ведмедицю. В Малу Ведмедицю був перетворений улюблений песик Калісто. Не залишився на землі і Аркад. Зевс перетворив його на сузіря Волопаса, приреченого назавжди охороняти на небі свою матір. (1 бал усім членам екіпажу)

 

Вчитель. Що ж таке сузір’я?  (Робота за підручником)(Сузіря – ділянка зоряного неба з умовно, але чітко окресленими межами)

 

Зірки в сузірях мають свої назви. Яка зоря знаходиться в хвості Малої Ведмедиці? Що ви про неї знаєте? (Полярна зірка  завжди вказує шлях на північ. За нею можна визначати сторони горизонту .)(1 бал)

 

Вчитель: Найвідомішими є 12 зодіакальних сузір’їв: Козеріг, Водолій, Риби, Овен,  Телець,  Близнюки , Рак,  Лев,  Діви,  Терези , Скорпіон і Стрілець . У перекладі з грецької мови «зодіак» означає «звір». З давніх давен вважається, що кожний земний місяць, пов’язаний з одним із сузір’їв (Слайд «Зодіакальні сузір’я»).

Нещодавно вчені відкрили ще один знак зодіаку. З 30 листопада по 17 грудня Сонце входить в сузір’я Змієносця. Це тринадцятий знак зодіаку, який раніше не враховували астрологи.(Слайд «Сузір’я Змієносця»).

Чи знаєте ви під яким знаком зодіаку народилися? А для чого це треба знати?

(Бесіда з дітьми)(Зорі впливають на характер людини, її поведінку і навіть здоровя) (1 бал)

ІІІ. Осмислення нових знань.

  1. Учитель. Щоб благополучно повернутися на Землю, екіпажам слід виконати практичне завдання. (Виконання практичного завдання «Визначення сузір’їв на карті зоряного неба».

 

  1. Учитель. Отже, з благополучним поверненням на Землю. Що ви розглядали на зоряному небі?

Людям яких професій необхідно знати розташування зірок на небі? (мореплавцям, військовим, подорожуючим) (1 бал)

 

  1.  Давайте переконаємося в тому, що ви добре засвоїли матеріал уроку і пограємо в гру, яка називається «Світлофор». Якщо ви згодні з твердженням, яке я називаю – піднімайте картки зеленого кольору, якщо не згодні – червоного, а якщо вислів не стосується теми нашого уроку – помахайте рукою.
  1. Зорі – це розжарені небесні тіла, які не випромінюють світла (-)
  2. Основні елементи, якими утворені зорі – це Гідроген і Гелій (+)
  3. Полярна зірка знаходиться в хвості Великої Ведмедиці (-)
  4. Туманності бувають світлі й темні (+)
  5. Рулетка – це пристрій для вимірювання довжини - - - - жовтий
  6. Найближча до Сонячної системи зоря – Проксима (+)
  7.          Сузір’я – це ділянки зоряного неба з умовно,але чітко окресленими межами (+)
  8. Південний хрест – це сузір’я північної півкулі (-)
  9. Найбільшу температуру мають блакитні зорі (+)
  10.  Найменші за розмірами зорі-карлики (-)
  11. Телескоп це пристрій, за допомогою якого розглядають зоряне небо

 

  1. Діти, а якщо до вас звернеться молодший братик чи сестричка й спитає: «Чим Велика Ведмедиця відрізняється від Малої?», що ви їх на це скажете?

(До складу Малої й Великої Ведмедиць входить однакова кількість зірок – 7, але відстані між зірками у Великої Ведмедиці більші,ніж у Малої) (1 бал)

 

  1. Ви вже знаєте, що на зоряному небі існує велика кількість зірок. А чому ми не можемо дізнатися їх точну кількість? (як і всі тіла у Всесвіті зірки постійно змінюються. Вони «народжуються», « живуть» і « вмирають»).

 

  1. У логічних ланцюжках знайдіть зайве слово і поясніть причину, за якою його треба вилучити:

Полярна зірка – Бетельгейзе – Сонце – Велика Ведмедиця

Оріон – Мала Ведмедиця – Рігель – Південний хрест

  1. Встановіть співвідношення між стовпчиками:
  1. Жовті                                   а) 120000С
  2. Блакитні                              б) 6000-70000С
  3. Білі                                       в) 30000С
  4. Червоні                                г) 250000С

 

Письменники різних країн майже однаково описали Молочний шлях у своїх творах. Така подібність ніби говорить про правильність описів, і все ж у них є одна помилка. знайдіть її.

  1. «А ніч була чудова! На ясному,без жодної хмаринки, глибокому небі, з розсипом зір і туманною смугою Молочного шляху, сяяв повний місяць».
  2. «Хлопець насилу розкрив обважнілі повіки, але побачив тільки сірий Чумацький Шлях, що перетинав небо, і на ньому місяць, який виблискував стертою підковою».

Відповідь: при місячному сяйві Чумацького шляху не видно.

 

Учитель. Ви добре попрацювали, а тепер давайте підібємо підсумки. Підрахуйте свої бали і запишіть їх у список. Я додам бали за практичне заняття (максимум 6 балів) і ви одержите оцінку за урок.

 

Домашнє завдання: п. 18, дізнатися, що означає ваш знак зодіаку.

 

 

 

 

 

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Дудченко Алла
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Прус Оксана
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Сікірина Людмила Василівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
4 лютого 2018
Переглядів
14155
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку