Урок природознавства "Гриби - організми. Значення грибів у природі, для людини"

Про матеріал

Мета: формувати в учнів поняття гриби; розширити та поглибити знання учнів про гриби та їх види, особливості їх розмноження та живлення; розвивати критичне мислення, вміння порівнювати, аналізувати, робити висновки, узагальнювати; формувати вміння працювати в групі; формувати природознавчу, соціальну, самоосвітню, інформаційно-цифрову компетентності, екологічну грамотність і здорове життя, уміння навчатися впродовж життя; виховувати бережне ставлення до природи.

Перегляд файлу

 

БЕРДЯНСЬКА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І-ІІІ СТУПЕНІВ №9

БЕРДЯНСЬКОЇ МІСЬКОЇ  РАДИ ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  Розробила:

                                                                                         учитель початкових класів

                                                                                         ЗОШ І-ІІІ ст. 9

  Сляднєва Галина Юріївна

 

 

 

 

Мета: формувати в учнів поняття гриби; розширити та поглибити знання учнів про гриби та їх види, особливості їх розмноження та живлення; розвивати критичне мислення, вміння порівнювати, аналізувати, робити висновки, узагальнювати; формувати вміння працювати в групі; формувати природознавчу, соціальну, самоосвітню, інформаційно-цифрову компетентності, екологічну грамотність і здорове життя, уміння навчатися впродовж життя; виховувати бережне ставлення до природи.

 

Обладнання: підручник для 3 класу, зошит «Природознавство», мікрофон, таблиця «Шапинкові гриби», картки з контурним зображенням грибів, картки із завданнями, макети грибів, трутовик, пеніцилін, цвіль,  дріжджі, спирт, продукти з грибів, презентація, екран.

 

Тип уроку: урок вивчення нових знань.

Форма проведення уроку: усний журнал.

 

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

Продзвенів уже дзвінок, починаємо урок.

  • Діти, привітайтеся з нашими гостями.

Ми вам раді люди добрі

І вітаємо щиро Вас,

І запрошуємо ласкаво

На урок у третій клас.

- Поверніться. Візьміться за руки, посміхніться, передайте один одному тепло і добрий настрій. Сіли.

 

1. Розпочинаємо наш урок з фенологічних спостережень.

Прошу Синоптика оголосити погоду на сьогодні. (Виступ Синоптика)

Пройшло вже 12 днів першого весняного місяця березня. Давайте проаналізуємо і порівняємо погоду протягом цих днів.

  • Який день був найтеплішим?
  • Який день був найхолоднішим?
  • Зробимо висновок, яким був початок весни ? 

 

2. Сьогодні на уроці ми познайомимося з новим царством живих організмів; дізнаємося багато цікавого про нього.

Працювати будемо в групах: І група – «Дослідники», ІІ група – «Грибники», ІІІ група – «Знавці».

           Ви зараз будете в країні,

           Яку на карті не знайти,

           Ви мешканці її віднині

           І вам її шляхами йти.

           В країні цій свої закони,

           І ти їх, друже, пам’ятай.

           Будь допитливим, цікавим дуже,

           Та тільки не байдужим.

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

1. Ви вже здогадалися, таємницю якої живої природи ми відкриємо, тому що готували проекти. Щоб упевнитися, відгадайте загадку.

Під дубочком народився,

Парасолькою накрився.

Може б з лісу пострибав,

Якби другу ногу мав.

- Правильно, це гриби.

 

  • Як ви гадаєте, навіщо нам знання про гриби? Висловіть свою думку, продовживши речення «Гриби я буду вивчати, щоб знати…».

… які гриби можна збирати.

… в яких місцях потрібно збирати гриби.

… які гриби можна їсти.

- За якими ознаками гриби належать до живої природи?

 

- Як розмножуються та живляться гриби?

- Яке значення грибів?

- Яка будова гриба?


Які Ви в мене допитливі, любите і цікавитеся природою.

Зробимо висновок, ви хочете  дізнатися про розмноження, живлення, значення і будову грибів, а також про їстівні та отруйні гриби.

 

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку

Тема нашого уроку «Гриби. Значення грибів у природі, для людини. Їстівні та отруйні гриби». На уроці ми здійснимо подорож сторінками усного журналу «Жива природа».

  1. сторінка - “ Царство грибів ”  При вивченні цієї сторінки ми будемо використовувати проект групи «Дослідники».
  2. – «Значення грибів»  допоможе нам дізнатися проект групи «Знавці»
  3. - “ На лісовій галявині ” прочитати цю сторінку нам допоможе  проект групи «Грибники»
  4. - “ Їстівні та отруйні шапинкові гриби ”
  5. - “ Грибне полювання ”

У вас на партах є кошики, у які ви будете збирати гриби за правильні відповіді. Наприкінці уроку дізнаємося, яка з груп набере більше грибів.

 

ІV. Актуалізація опорних знань учнів

Вправа «Мікрофон»

- Ви хочете дуже багато знати про гриби. Гриби також належать до живої природи. Тому спочатку згадаємо ознаки живої природи.  (Народження, дихання, живлення, ріст, розмноження, відмирання).

- Які з названих ознак притаманні грибам? (Гриби ростуть і розмножуються, а отже і живляться, дихають, народжуються і вмирають).

- Які царства живих організмів ми з вами вивчили? (Царство рослин і царство тварин).

 

Відкриваємо першу сторінку нашого журналу «Царство грибів»

 

V. Робота над темою уроку

1. Технологія «Обери позицію».  Написи на дошці «Гриби - рослини», «Гриби - тварини», «Гриби - ?» (робота в групах)

Отже, ми з вами вивчили два царства живої природи: рослини і тварини. Прочитайте написи, поміркуйте, до якого царства живої природи можна віднести гриби. Обговоріть свій вибір у групах і обґрунтуйте свою відповідь. Прошу обрати доповідача від кожної групи.

(1 група «Гриби - рослини» - гриби ростуть у  ґрунті, як і всі рослини, мають корінь.

2 група «Гриби - тварини» - гриби схожі за зовнішнім виглядом на тварин.

3 група «Гриби - ?» - гриби окреме царство, тому що на відміну від рослин вони не мають листя, квітів, плодів з насінням; а на відміну від тварин не рухаються і не розмовляють.)

 

2. Розповідь учителя

Нам недостатньо знань, щоб сказати до якого ж царства живих організмів

належать гриби. Розглянемо будову, живлення, розмноження грибів. Будова гриба. Гриб складається з: грибниці і тіла, тіло в свою чергу з : шапинки і ніжки.

 

3. Інтерактивна вправа LearningApps «Будова гриба» (фрагменти зображення)

Живляться гриби відмерлими рослинами і тваринами (розповідь про живлення тваринами і рослинами), а також є гриби-паразити, наприклад трутовик, який живиться соком тієї рослини, на якій живе.

Розмножуються гриби спорами і частинами грибниці. (розповідь про розмноження спорами).

4. Робота з підручником. 

- Ви узнали про будову, розмноження, живлення, ознаки грибів. Щоб отримати відповідь на наше запитання звернемося ще до підручника.

Скажіть, будь ласка, чи належать гриби до рослин або тварин? (Ні. Це особливі живі організми. ) Давайте визначимося, до якого царства відносяться гриби? ( Гриби  утворюють окреме царство Гриби)

- Тепер ми знаємо три царства живої природи, які саме? (Рослини, тварини, гриби)

 

5. Ознайомлення з видами грибів

- Читаючи, ви, мабуть, здивувалися тому, що дізналися про різні види грибів.

Я надаю слово нашим «Дослідникам». Вони опрацювали і підготували проект «Види грибів».

- Цвіль - це гриби. Вона утворюється на продуктах харчування, що зберігалися тривалий час. З цвільових грибів виготовляють ліки, зокрема такий поширений антибіотик, як пеніцилін.

- Дріжджі – це також гриби. Їх використовують при виготовленні хлібобулочних виробів, вони є сировиною для спирту та пива. Отже дріжджі бувають спиртові, хлібопекарські, пивні.

- Є також сажкові гриби. Вони зменшують урожайність пшениці, жита, кукурудзи.  Сажкові гриби поширюються всередині ураженої рослини. Ці гриби спричиняють інфекційну хворобу рослин, яка називається сажка. Відомо 900 видів сажкових грибів.

- Шапинкові гриби самий чисельний вид грибів. Вони отримали таку назву, тому що мають шапинку.  Шапинкових грибів нараховують близько 100 тисяч видів, і тільки 100 з них – їстівні.

Зробимо висновок, на які види поділяються гриби ? (Цвіль, дріжджі, сажкові, шапинкові).

 

Першу сторінку нашого журналу ми прочитали, я кладу в наш кошик грибочок.

Першу сторінку нашого журналу ми прочитали, переходимо

 до другої «Значення грибів»

 

6. Ознайомлення із значенням грибів для природи,  для тварин, для людини

- Наші «Знавці» ретельно вивчили цю сторінку і підготували проект «Значення в природі, для тварин».

Більшість грибів є санітарами довкілля. Вони перетворюють рештки відмерлих рослин і тварин на поживні речовини, цим підвищують родючість ґрунту.

Гриби не тільки корисні, вони ще є окрасою наших лісів.

Гриби є кормом і ліками для деяких тварин. Наприклад, мухоморами лікуються лосі від паразитичних червяків.

 

(Учитель розповідає і показує) Діти, а я хочу вам розказати про значення грибів для людини. Їстівні гриби – корисний продукт харчування. Їх вживають і вареними, і солоними, і смаженими, і маринованими. Гриби за своїми поживними якостями замінюють м'ясо.

 

 

 

 

 

 

Дріжджі є сировиною для виготовлення спирту, пива,  випікання хлібних виробів.

Це, діти, цвіль на хлібі, я спеціально її вирощувала до цього уроку. З цільових грибів виробляють ліки, ось один серед них – пеніцилін.

Діти, а ви знаєте, що ведмідь перед сплячкою з’їдає мухомор, він на нього діє як снодійне.

Зробимо висновок, ви узнали, як багато дають нам гриби, їх значення неоціненне, тому ми повинні бережливо ставитися до грибів, не знищувати їх.

 

7. Заповнення таблиці «Шапинкові гриби» (робота в групах)

Ми вже познайомилися з будовою, живленням, розмноженням і значенням грибів. У кожної групи на партах лежить таблиця і відповіді до неї. Розставте відповіді на свої місця.

Перевіряємо.

 

 

 

 

 

 

Отже, ви добре впоралися з цим завданням, кладу в наш кошик грибочок.

 

Фізкультхвилинка

- А тепер перепочинемо разом з веселими грибочками.

 

Перегортаємо сторінку нашого журналу і потрапляємо

 на  «Лісову галявину» 

8. Ознайомлення з шапинковими грибами. Рольові ігри

Вам не раз доводилося бачити шапинкові гриби. І ви вже здогадалися, чому вони так називаються. А чи відомі вам їхні назви? (лисички, опеньки, мухомор, маслюки, білий гриб, печериця). Чи вмієте ви їх розрізняти? А допоможуть нам в цьому «Грибники», які підслухали розмову грибів і покажуть для вас виставу «Хвалилися гриби».

 

Мухомор червоний. Мене можна побачити здалеку. Я стою на високій ніжці, шапка у мене яскраво-червона з білими цятками. Коли я виростаю, шапка моя вигинається так, що стає схожою на тарілочку. Пройде дощ, і набереться в тарілочку вода. Настоїться вона на мені і стане отруйною для мух. А ось для деяких звірів я корисний, мною лікуються лосі.

 

 

 

 

 

 

 

Бліда поганка, або мухомор зелений. Я свою назву одержав недаремно. Шапка у мене зеленувата чи білувата. Ніжка схожа на ніжку мухомора, вона росте, наче з глечика, а вгорі на ній, як комірець, надіте біле кільце. Я – смертельно отруйний гриб.

 

Маслюк. Я росту біля молоденьких сосен. Називають мене маслюком за жовто-коричневу клейку шапку, наче змащену маслом. Шапка вкрита тоненькою ніжною шкіркою, під якою ховається біла м’якоть. Я – дуже смачний гриб. Їдять мене вареним, смаженим, маринованим. Якщо ви знайдете мене в лісі, не зривайте, а обережно зріжте ніжку і місце зрізу прикрийте сосновими голками. Тоді ліс знову подарує багатий урожай грибів.

 

Лисичка. Мене часто  можна зустріти у листяних та хвойних лісах. Мене називають лисичкою через жовтий колір, схожий на колір хутра лисиці. Маю товсту низеньку ніжку, нерівну, посередині ввігнуту шапку. Я дуже приємна на смак, тому мене люблять і люди, і лісові звірята.

 

Підберезник. Я називаюся так тому, що росту біля беріз. Ніжка висока, струнка, білуватого кольору з темними прожилками, шапка світло-сіра або коричнувата. Всі люблять милуватися моєю красою. Я – дуже смачний гриб. Мене варять, сушать, маринують.

 

Опеньок. Я росту навколо старих пнів та на коренях дерев. У мене тонка висока ніжка і коричнева шапка. Люблять мене не тільки люди, а й деякі звірі. Білочка сушить на гілках дерев, щоб поласувати взимку. Проте є й несправжні опеньки. Вони отруйні, їх не можна їсти.

 

Трутовик. Я маю форму копитоподібного наросту на деревах. Висмоктую з них живильні соки. Це спричиняє гниття дерев і їх загибель.

- Якщо ви уважно слухали і запам’ятали, то зможете легко і швидко відрізнити один гриб від іншого.

 

Ми переглянули і цю сторінку нашого журналу, я кладу в наш кошик грибочок.

 

Наступна сторінка «Їстівні та отруйні гриби»

 

9. Інтерактивна вправа «Хмари слів»

- Ви почули про найбільш поширені гриби. Роздивіться ілюстрацію та розподіліть назви грибів на дві групи: їстівні та отруйні гриби.

Діти, подивіться ще раз на зовнішній вигляд цих грибів, ніколи їх не рвіть і не кладіть до свого кошика. Навіть, якщо хоча б один отруйний гриб попаде до кошика, то отрута може розповсюдитися на їстівні гриби.

Але їстівними грибами також можна отруїтися, якщо вони ростуть на екологічно забруднених територіях, біля доріг, заводів. Великі гриби також не можна збирати, тому що в них найімовірніше накопичено багато отрути.

Ніколи не збирайте і не їжте гриби, якщо їх не перевірили дорослі, які добре знаються на них. До речі, існують енциклопедії, кишенькові довідники, пам’ятки для грибників, де можна порівняти гриб на малюнку з тим, який зірвали і дізнатися  отруйний він чи їстівний.

Зробимо висновок, отже, значення грибів велике, але вони приносять не тільки користь. Тому ми повинні вміти розрізняти гриби.

А тепер увага на екран. ( слайд отруйні гриби, плакати)

Зробимо висновок: гриби можна використовувати в їжу, але при цьому треба бути дуже обережними.

 

10. Самостійна робота в зошиті. Перевірте себе, як ви запамятали назви їстівних і отруйних грибів.  Розгляньте таблицю «Їстівні та отруйні гриби » і запишіть по 3 назви в зошит.

 

 

 

 

 

 

 

 

Отже, ми розвязали наступне завдання, кладу в наш кошик грибочок.

 

Остання сторінка «Грибне полювання»

 

VІ. Узагальнення і систематизація набутих знань

Практична робота в групах

1.  -    Група «Дослідники» - вправа-гра «Художники». Зібрати частини гриба. За формою

          частин тіла впізнати його і підписати назву.

  • Група «Грибники» - вправа-гра «Фантазери». Слухаючи про гриби, ви запамятали, яка у кожного з них ніжка, шапка. Ван треба розгадати загадки і ребуси про гриби.
  • Група «Знавці» - вправа-гра «Дешифрувальник». Літери у нашому мобільному телефоні розташовані під цифрами на кнопках. Кожній цифрі відповідає кілька літер. Щоб відгадати зашифроване слово, треба вибрати тільки одну літеру. Вам треба розгадати будову шапинкового гриба.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Перевіряємо.

 

Отже, ми впоралися на відмінно з останнім завданням, кладу в наш кошик грибочок.

 

VІІ. Підсумок уроку

  • Про яке царство живої природи ви дізналися?

     -   На початку уроку ви хотіли дізнатися про розмноження, живлення, значення і будову грибів, а також про їстівні та отруйні гриби. Чи задовольнили ви свою допитливість? Чи отримали відповіді на свої запитання?

  • Яке завдання ви виконували з найбільшим інтересом, зацікавленістю.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VІІІ. Оцінювання учнів (протягом уроку і в кінці)

 

- А тепер підрахуйте, скільки грибочків зібрала ваша група?

 

ІХ. Домашнє завдання

  • Підготувати виступ з теми  «Чи знаєш ти…?» , «Це цікаво знати» про гриби

   (індивідуально)

 

 

doc
Додано
22 січня 2018
Переглядів
8017
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку