Анотація
Мета: сприяти забезпеченню стійкого розвитку особистості учня, його родини, громади, країни та всього людства через зміну власної поведінки та способу життя.
Актуальність: засвоєння учнями знань про стійкий розвиток та шляхи його досягнення для свідомого вибору способу власного життя;усвідомлення учнями необхідності збереження глобальної рівноваги та причетності кожного до проблем навколишнього середовища та життя суспільства;організація дій учнів і вироблення моделей поведінки, що відповідають потребам стійкого розвитку;формування у них ставлення до проблем стійкого розвитку як особистісно важливих, пов'язаних із власною системою цінностей, а також бажання діяти у цьому напрямі.
Інноваційність: сталий розвиток має розглядатися як універсальний та необхідний елемент повсякденного життя , тому його складові слід включати до всіх предметів і навчальних дисциплін.
Практична значимість роботи: урок спрямований вдосконалити навчальні та розвинути креативні здібності молодших школярів з різним рівнем навчальних можливостей через вирішення різнорівневих та творчих завдань. Теоретичні знання впроваджено в практику роботи, спираючись на інноваційні педагогічні технології навчання та виховання, індивідуальні та вікові особливості учнів, а також сформовані основні ключові компетентності.
Урок стійкого розвитку «Моя щаслива планета»
Анотація
Мета: сприяти забезпеченню стійкого розвитку особистості учня, його родини, громади, країни та всього людства через зміну власної поведінки та способу життя.
Актуальність: засвоєння учнями знань про стійкий розвиток та шляхи його досягнення для свідомого вибору способу власного життя;усвідомлення учнями необхідності збереження глобальної рівноваги та причетності кожного до проблем навколишнього середовища та життя суспільства;організація дій учнів і вироблення моделей поведінки, що відповідають потребам стійкого розвитку;формування у них ставлення до проблем стійкого розвитку як особистісно важливих, пов’язаних із власною системою цінностей, а також бажання діяти у цьому напрямі.
Інноваційність: сталий розвиток має розглядатися як універсальний та необхідний елемент повсякденного життя , тому його складові слід включати до всіх предметів і навчальних дисциплін.
Практична значимість роботи: урок спрямований вдосконалити навчальні та розвинути креативні здібності молодших школярів з різним рівнем навчальних можливостей через вирішення різнорівневих та творчих завдань. Теоретичні знання впроваджено в практику роботи, спираючись на інноваційні педагогічні технології навчання та виховання, індивідуальні та вікові особливості учнів, а також сформовані основні ключові компетентності.
Самоаналіз
уроку стійкого розвитку
«Моя щаслива планета»
проведеного в 3-А класі
вчителем Глушаницею Оксаною Іванівною
Тема. Вода - джерело життя. Чому варто берегти воду?
Мета:
Тип уроку: нестандартний.
В 3-А класі 19 учнів. 8 дівчаток й 11 хлопчиків.
Завдання уроку добирались з урахуванням вікових особливостей та індивідуальних можливостей розумового розвитку учнів.
На початку уроку використала прийом психологічного та емоційного настрою на розумову роботу.
На уроці використовувала такі інтерактивні методи навчання, як робота учнів
Урок будувала на принципах:
- диференціації;
- створення ситуації успіху;
- принципі діалогу.
Формування освітнього продукту здійснювала завдяки таких методів і прийомів:
- науковості;
- наочності;
- послідовності;
- доступності.
На уроці намагалась втілити в роботу такі складові процеси соціалізації:
1. Підготовка до суспільного життя: формування та засвоювання навичок демократичної культури, виконання громадянських обов’язків, взяття відповідальності за себе, родину, суспільство.
2. Соціальна адаптація: розвиток навичок спілкування, культури комунікацій, самопізнання, самооцінки, самовизначення; адекватної оцінки світу, власної позиції тощо.
3. Соціальна орієнтація: усвідомлений вибір життєвих стратегій, реалізація можливостей шляхом самовиховання, самовизначення, самооцінки, мотивації майбутнього соціального розвитку.
Для ефективності засвоєння нових знань використовувала попередній набутий досвід виділення суттєвого, порівняння співставлення.
Протягом усіх уроків намагаюсь формувати в учнів ставлення до проблем стійкого розвитку як особистісно важливих моделей поведінки, пов’язаних із власною системою цінностей, а також бажання діяти у цьому напрямку.
Завдання уроку - виконано, мета - досягнута.
Тема. Вода - джерело життя. Чому варто берегти воду?
Мета: привернути увагу до актуальної екологічної проблеми сучасності – водні ресурси планети , знайти шляхи подолання проблеми людства пов’язані з водою, зясувати які дії можна втілювати для збереження води; вчити учнів досліджувати витрати води у власній родині, планувати та реалізовувати дії заощадження води у власному житті; висловлювати своє ставлення до питань збереження води; спонукати учнів брати участь у заходах щодо охорони природи навколишнього середовища; розвивати уміння працювати парами та групами.
Обладнання: мультимедійна презентація, плакат з правилами роботи, таблички для аудиту, силуетні малюнки долоньок та зображення планети для рефлексії, підручник.
Тип уроку: нестандартний
Хід уроку
І. Вступна частина.
1. Знайомство (Вправа на підготовку учнів до роботи, створення комфортної атмосфери, яка сприяє згуртованості групи)
Презентація курсу учнями класу
2. Повторення правил роботи:
Висловлюватись по черзі.
Говорити коротко, за темою.
Слухати один одного уважно.
Кожна думка є цінною.
Намагатися дійти згоди.
Правило піднятої руки.
- Діти, а для чого ми повторювали ці правила?
3. Вправа «Очікування»
-А зараз кожен із вас скаже, чого ви очікуєте від нашої сьогоднішньої зустрічі. По черзі продовжіть речення: « Я очікую від уроку…»
(Діти висловлюють свої очікування, піднімаючи долоню)
- Якщо ваші очікування справдяться, то в кінці уроку долоньки, виготовлені
вами, зможуть захистити нашу планету.
(Демонструються силуетні зображення долоньок)
ІІ. Основна частина
1.Повідомлення теми заняття
- Про що будемо говорити протягом нашої зустрічі прошу відгадати зашифроване слово нашого друзяки Домовичка(…).
- На дошці - ваші малюнки про щасливу планету. Ми чимало говорили про те , як повернути їй посмішку. Сьогодні ми з’ясуємо, чи справді вода є - джерелом життя й чому варто берегти воду?
2. Інсценізація (за текстом підручника, с.15)
- До нас завітали персонажі оповідання.
( , Тарасик, Галинка і Домовичок. Автор читає текст підручника, а решта героїв ведуть між собою розмову)
- Діти, як ви думаєте, про що розповість Домовичок Тарасику і Галинці?
(Діти за бажанням висловлюють свої думки)
- То чому ж засмутився Домовичок?
(Відповіді 2-3 учнів - за бажанням)
3. Рухавка «Варенички» (використовується для зміни видів діяльності, а також сприяє розвитку моторики дрібних м’язів)
-Замішуємо тісто (кулачками на долоньках).
-Робимо ковбаски (тремо долоньками).
-Нарізаємо (вздовж по руках аж до плечей).
-Робимо варенички (крутимо долоньку до долоньки).
-Кладемо начинку (пальчиками на долоньку).
-Заліплюємо варенички (масажуємо вушка).
-Кидаємо в окріп (струшуємо ручки).
4. Робота з підручником (с.34-35).
- Зараз ми ознайомимося з розповіддю Домовичка, прочитавши «ланцюжком» текст «Вода – джерело життя»
(Читання тексту «ланцюжком»)
6. Інтерактивна вправа «Крок назустріч»
- Зараз ми об’єднаємось у пари і пограємо у гру «Сонечко і Хмаринка». (Вчитель швидко проходить по колу і називає, хто Сонечко, а хто Хмаринка).
- Для цього поверніться один до одного обличчям. Уявіть, що ви – Сонечко і Хмаринка. Хмаринка затискає кулачок, а Сонечко говорить їй добрі, ніжні слова, щоб кулачок розтиснувся.
- А тепер поміняйтесь ролями.
- Чи є такі, в кого кулачок не розтиснувся?
( якщо такі діти є, то висловити сподівання, що у них настрій покращиться…)
- Діти , як ви думаєте, для чого ми провели таку вправу?
7. Робота в парах
-У нас утворились гарні пари, щоб дружно попрацювати. Знайдіть у тексті слова про необхідність збереження води в природі. (Діти зачитують слова )
- Обговоріть в парах про надмірне використання води кожного дня – це хвороба планети? Наведіть приклади з власного життя.
(За бажанням діти висловлюють свої думки)
8.Мозковий штурм
Перегляд відео
-Чому варто берегти воду?
9. Аудит.
- Візьміть простий олівець і табличку, яку склали Тарасик і Галинка . За допомогою цієї таблички ви зрозумієте, що вам вже відомо про воду , а що ні. Позначте у табличці твердження, з якими ви погоджуєтесь.
- Давайте знову об’єднаємось у коло і проведемо аудит.
- Хто хоче зачитати ці твердження?
- Кожен свій аудит покладе у портфоліо.
- Що ви можете зробити, щоб зменшити використання води? (Думки дітей)
- Перша дія, над якою ми почнемо працювати – це заощадження.
Як ви думаєте, для чого це робити? (Думки дітей)
10.Робота в групах.
1) « Складіть прислів’я й поясніть його».
- Діти, на звороті ваших таблиць аудиту зображено листочок певного кольору. Об’єднайтеся в групи за кольорами листочків. Підійдіть до столів так, щоб колір листочків на столі та на табличці співпадав.
- Перед кожною групою слова з яких треба скласти прислів’я й пояснити його. (Якщо група виконала завдання, подає сигнал .)
2)Кожному з вас було завдання на сьогоднішній урок знайти цікаві факти про воду. Обговоріть в групі інформацію, яку ви знайшли й презентуйте її класу(…)
Підсумок:
- Важко уявити, що б стало з нашою планетою, якби зникла прісна вода. А
така загроза вже існує. Від забруднення води страждає все живе, воно шкідливе і для життя людини. Тому воду треба берегти. Без води людина не проживе й п′яти днів. Тому воду треба використовувати дуже економно. Адже прісної води, придатної для пиття, на землі набагато менше, ніж солоної. Воду потрібно оберігати від забруднення. Зараз ця проблема надзвичайно гостра. Наші водойми дуже забруднені відходами промисловості. Фабрики, заводи викидають у воду отруйні речовини. Таку воду не можна пити, тому що у ній багато шкідливих речовин, які можуть спричиняти різні захворювання.
ІІІ. Підсумкова частина.
1.Домашнє завдання.
- Вдома поділіться отриманою інформацією з батьками і з їх допомогою проведіть аудит : « Чи багато води витрачає ваша родина? » Для цього скористайтесь спеціальними табличками:
Місце у домашньому господарстві, де використовується вода |
Для чого використовується вода |
Кількість води, витраченої протягом доби |
1. |
|
|
2. |
|
|
3. |
|
|
Усього в середньому літрів на добу |
|
|
(Вручаються таблички за зразком підручника )
2.Інтерактивна вправа «Рефлексія».
- На завершення нашої зустрічі скажіть, чи справдились ваші очікування?
Якщо справдились, то ми навколо планети Земля утворимо коло з наших долоньок, які разом зможуть зробити нашу Землю щасливою і допоможуть повернути їй посмішку.
- Які «відкриття» ви зробили для себе сьогодні?
- Які думки у вас були на початку нашої зустрічі?
- Що вам хочеться зробити вже негайно?
- Я щиро дякую вам за співпрацю і сподіваюсь, що ви зробите все можливе, аби наша планета була щасливою і завжди посміхалася.
- Закінчіти урок я пропоную нашим девізом:
Додаток
1 група
Океан займає 71% поверхні Землі. Якщо нашу планету за розмірами порівняти з головою новонародженої дитини, то вся вода на Землі буде дорівнювати двом слізкам на її віях.
Якщо всю воду рівномірно розлити на поверхні планети, то вона вкриє її слоєм товщиною 3000 м.
За одну добу з поверхні Світового океану випаровується майже стільки ж води, скільки її знаходиться в руслах річок всього світу.
2 група
Коли з космосу космонавти вперше побачили нашу планету, вони були дуже здивовані і зачаровані її красою і назвали Землю «блакитною планетою».
Вода займає три чверті поверхні земної кулі. Вода всюди. У повітрі, під землею, у величезних скупченнях льоду біля Північного і Південного полюсів.
Сьогодні ми споживаємо ту саму воду, що й динозаври 150млн. років тому.При спразі бізони відчувають воду за 5—7 км.
Американський тушканчик взагалі не п'є води — йому досить вологи із зерняток. Медузи на 95—98 % складаються з води.
3 група
Рослини дещо витриваліші до нестачі води. Якось під час досліду кактус вагою 37 кг не поливали 6 років. За цей час він втратив 11 кг та залишився живим.
А щоб виростити 1 кг овочів, потрібно 2 т води.
Без води влітку верблюд може прожити 3 доби, а взимку — 8 діб.
Людині вода потрібна щодня. Разом з їжею ми щодоби споживаємо близько 3 л води. За все життя людина споживає в середньому 50—60 т води (дві цистерни).
4 група
Вода входить до складу будь-якого живого організму. Вона міститься у всіх частинах рослин. Сік в плодах - це вода з розчиненими в ній різними речовинами.
У тілі тварини вода звичайно становить більше половини маси.
Наш організм в основному складається з води. Вона міститься в крові. За допомогою води з організму віддаляються шкідливі речовини.
Воду п'ють поля і ліси. Без неї не можуть жити ні звірі, ні птахи. Вода не тільки напуває, але і годує - по морях і океанах плавають тисячі риболовних суден. Вода "видобуває" електричний струм на електростанціях. Вода миє всіх людей, міста, машини, дороги.