Урок природознавства " Хто такі комахи?"

Про матеріал

Матеріал уроку допоможе дати дітям первинне поняття про комах; разом з учнями виявити ознаки комах; навчатиме порівнювати, аналізувати; сприятиме розвитку уваги, пам'яті, просторової орієнтації, мислення, уяви, мовлення; дасть можливість усвідомити різноманітність і неповторність комах; спиятиме вихованню пізнавальної активності, уважності, поваги та довіри один до одного, бережливому відношенню до всього живого.

Перегляд файлу

https://img0.liveinternet.ru/images/attach/b/4/113/801/113801746_3.png

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Мета:    дати дітям первинне поняття про комах; разом з учнями виявити  

               ознаки комах;

               вчити порівнювати, аналізувати;

               сприяти розвитку уваги, пам’яті, просторової орієнтації, мислення,   

               уяви, мовлення;

               усвідомити  різноманітність і неповторність комах;

               виховувати  пізнавальну активність, уважність, повагу та довіру  

               один до одного, бережливе відношення до усього живого

Результати заняття:

  • вміти відрізнити комах від інших тварин;
  • знати головні ознаки комах;
  • вміти будувати міркування по темі уроку;
  • мати цілісний погляд на світ

 

Обладнання: малюнки із зображенням комах, модель гусениці, аркуш паперу  в клітинку, картки для роботи у парах,  мультимедійна презентація

 « Ось  комахи ми які!»

 

 

 

 

 

 

Хід заняття

І Організаційний момент ( слайд 1)

Поділюсь з вами секретом

Знань міцних і перемог.

Будь серйозним на уроці

І в усі слова вникай,

Поспішать не треба, друже,

Помічай, спостерігай.

Доклади тут працелюбства,

Словом, часу ти не гай,

Ти порівнюй, узагальнюй

І частіш відповідай!

ІІ Актуалізація знань ( слайд 2)

  • Діти, ми з вами  опинилися на  лісовій галявинці. Саме сюди нас запросила … А хто  - відгадайте!

Ніг багато вона має

І ніколи не літає,

Шкіра – « Різнокольоровка» -

Візерунки, « розмальовка».

Зима починається –

В лялечку згортається.

Солодко всю зиму спиться

Змотаній … ( Гусениці)

  • Так ось – нас запросила до себе в гості Гусениця Дора. На цій галявині живуть її друзі. Хто вони? Ми дізнаємося, коли виконаємо завдання, які для нас приготувала господиня.
  • Ви зрозуміли, що вести заняття мені допоможе Гусениця Дора, яка буде збільшуватися у розмірі прямо на ваших очах, тому що  кожна її ланка являє собою кружечок із завданням, яке нам доведеться виконати.

(Учитель прикріпляє на магнітну дошку малюнок голови гусені. У ході заняття будуть з’являтися інші  різнокольорові ланки – кружечки  із завданнями на зворотному боці).

http://moziru.com/images/worm-clipart-caterpillar-butterfly-4.jpg

 

 

 

  • Діти, а хто така гусениця? ( Пояснення дітей)

ІІІ  Усвідомлення змісту ( Слайд 3)

1 Слово вчителя.

Гусениця  – личинка метелика. Гусениця інтенсивно живиться, запасаючи поживні речовини для наступного розвитку, росте і після кількох линьок ( здебільшого чотирьох) перетворюється  на лялечку, із якої, в свою чергу, з’явиться метелик. Ось таке замкнене коло!

Щоб уявити ці перетворення більш яскраво, пропоную вам послухати оповідання В. Берестова « Чесне гусеничне». Будьте уважними!

( Читання вчителя супроводжується мультимедійною презентацією)

« Гусениця вважала себе дуже красивою і не пропускала жодної краплинки роси, щоб не заглянути у неї.

  • Яка ж бо я гарна! – раділа Гусениця, із задоволенням розглядала свою  плоску мордочку, вигинаючи мохнату спинку, щоб побачити на ній дві золоті смужки. – Шкода, що ніхто цього не помічає.

Одного разу їй пощастило.  На галявині вона побачила дівчинку, яка збирала квіти. Гусениця  вилізла на найкрасивішу квітку і стала чекати. Дівчинка, побачивши її сказала:

  • Яка гидота! Дивитися на тебе бридко! Бр..!
  • Ах, так! – розгнівалася Гусениця. – Тоді я даю чесне гусеничне слово, що ніхто і ніколи, ніде і ні по чому, нізащо, ні в якому разі,  ні за яких обставин більше мене не побачить!

Дав слово – тримай його, навіть якщо ти – Гусениця.

І Гусениця поповзла на дерево. Зі стовбура на сук, із сука на гілку, з гілки на гілочку, з гілочки на сучок, із сучка на листочок. Вийняла із черевця шовкову ниточку і стала нею обмотуватися.

Трудилася вона  довго і, нарешті, зробила лялечку.

  • Ох, як я втомилася!, -  зітхнула Гусениця. – Зовсім замоталась.

Усередині лялечки  було тепло і темно, робити більше було нічого, і Гусениця заснула.

Прокинулася вона від того, що у неї страшенно чесалася спина. Тоді Гусениця стала тертися об стінки лялечки. Терлася, терлася, протерла наскрізь і вивалилася. Але падала вона якось дивно – не вниз, а вгору.

 І тут Гусениця на тій же галявині побачила ту ж  саму дівчинку.

  • Жах! – подумала Гусениця. – Нехай я не гарна, це не моя вина, але тепер усі дізнаються, що я ще й брехуха. Дала чесне гусеничне, що мене ніхто не побачить, і не  дотрималася його! Ганьба!

І Гусениця впала у траву.

А дівчинка, побачивши її, сказала:

  • Який гарний!
  •  Ось і вір людям, - бурчала Гусениця. - Сьогодні вони говорять одне, а завтра – зовсім інше.

Про всяк випадок вона заглянула в краплину роси. Що це! Перед нею – невідома мордочка з довгими - предовгими вусиками. Гусениця спробувала вигнути спинку і побачила, що у неї на спині з’явилися великі різнокольорові крила.

  • Ось воно що! – здогадалася вона. - Зі мною сталося диво! Саме звичайне диво: я стала Метеликом! Це буває.

І вона весело закружляла над галявиною, тому що чесного метеликового слова, що його ніхто і ніколи не побачить, вона не давала».

Вчитель.

А ось і перше завдання (  Бере кружечок – ланку гусениці – і читає завдання) .

  • Вставити пропущене слово із прочитаного тексту.
  • Гусениця вважала себе дуже …  і не пропускала жодної краплинки …, щоб не заглянути у неї.
  • На галявині вона побачила дівчинку, яка збирала … .
  • Яка гидота! Дивитися на тебе … !
  • Вийняла із черевця шовкову …  і стала нею обмотуватися.
  • У коконі було тепло і темно, робити більше було нічого, і Гусениця … .
  •  Перед нею – невідома мордочка з довгими - предовгими  … .
  • Зі мною сталося … !

Перегляд мультфільму .

Мудрі казки тітоньки Сови « Гусінь і метелик»

Бесіда:

  • Кого побачили ведмедик і їжачок?
  • Що вони зробили?
  • Хто присоромив звірят?
  • Чого вчить нас цей мультфільм? ( Перш ніж когось ображати треба подумати. Ніколи не насміхайся над іншими).

 

Гра « Гусінь»

Мета: вчить довірі.

Успіх просування всіх залежить від уміння кожного скоординувати свої зусилля з діями решти учасників.

« Діти, зараз ми будемо однією великою гусінню і будемо всі разом пересуватися по цій кімнаті. Станьте ланцюжком, руки покладіть на плечі з переді стоячого. Між животом одного граючого і спиною іншого затисніть повітряну кулю або м’яч.

Доторкатися руками до повітряної кулі ( м’яча) забороняється! Перший в ланцюжку учасник тримає свою кулю на витягнутих руках. Таким чином, в єдиному ланцюгу, але без допомоги рук, ви повинні пройти за визначеним маршрутом».

2. Ознайомлення з новою інформацією.

- Чи знаєте ви, чим комахи відрізняються від інших тварин? ( Відповіді дітей)

 Практична робота в парах. Визначення істотних властивостей комах.

  • Розгляньте малюнки комах, які знаходяться у вас на партах.
  • Полічіть, скільки у комах ніг.
  • Зі скількох частин складається тіло?
  • Чи є крила у комахи?
  • Подумайте, що відомо вам про цю комаху.

3. Узагальнюючий висновок. ( Слайд 4)

- Зовні комахи різняться між собою. Спільним для них усіх є те, що комахи мають шість ніг, тому їх ще називають « шестиногими». Вони також мають голову,  груди, черевце. На голові є два вусики, очі і рот. До грудей прикріплені чотири крила.

Найчисельніший клас в усьому тваринному світі – це комахи. Живуть вони всюди: на землі, під землею, на воді, під водою, у повітрі …

 Якщо спробувати порахувати, скільки комах живе у світі, число вийде настільки великим, що людський розум просто не в змозі   його собі уявити.

  • Подивимося на наступне завдання: намалювати метелика по клітинках.

( Діти малюють метелика на аркуші у клітинку, вчитель – на дошці).

 

C:\Users\Андрей\Pictures\2018-07-24\002.jpg

 

 

 

 

 

  • Поставте олівець на крапку. Проведіть лінію
  • на одну клітинку вниз навскоси справа наліво;
  • на одну клітинку вгору навскоси справа наліво;
  • на одну клітинку вгору  навскоси зліва направо;
  • на одну клітинку ліворуч;
  • на одну клітинку вгору навскоси справа наліво;
  • на одну клітинку вгору;
  • на одну клітинку вгору навскоси зліва направо;
  • на одну клітинку праворуч;
  • на одну клітинку вниз навскоси зліва направо;
  • на три клітинки вниз;
  • Домалюй метелика ( вусики, кружечки).
  • Назви яких метеликів ви знаєте?

( Капустниця, кропивниця, лимонниця, махаон,  павичеве око, адмірал, …). До речі, міль – це теж метелик. Супроводжується показом малюнків.( Слайд 5)

 

Руханка «Бедрик. Наталя Гуркіна. З любов’ю до дітей)

 

  • Читаю наступне завдання: впізнай комаху.

Робота у парах( завдання на картках)

Зі слів – назв комах « втекли» голосні букви. Відшукайте їх.

Ж…к,    м..ль,    к..м..р,   бл..х…,  м..р..шк..,   цв…рк…н.

  • Наступне завдання « Подумай і відгадай» Загадки про комах.

( Слайд 6)

  • Невидимка –  вреда

Все дзижчить та набрида.

Як з’являється цей гість,

Скрізь лунає « лясь» та « трісь».   ( Комар)

  • В нього крила, в нього вуса,

Трохи я його боюся.

Як летить – так чути звук.

Бронзовий великий … ( жук).

  • В мене довгий хоботок,

З квітів збираю я пилок.

Ще яскраві крильця маю,

Безтурботно я літаю.   ( Метелик)

  • Заповзята трудівниця,

Вона праці не боїться.

Дуже сильна ця комаха

Називається … ( мураха)

  • Ця маленька трудівниця

Мед збирає як годиться:

Все у вулик, все у соти,

Не цурається роботи! ( Бджола)

  • Стрибає пружинка –

Зелена спинка –

З трави на билинку,

З гілки на стежинку.  ( Коник)

  •  Комахи діляться на групи: корисні та шкідливі.

Завдання наступне: гра « Поплескаємо – потопаємо».

Я буду читати висловлювання. Якщо ви вважаєте, що воно стверджує, що комахи приносять користь людям, - плескаємо у долоні. Якщо ви вважаєте, що висловлювання  вказує на шкоду, яку завдають комахи людям, то ви топаєте ногами.

  • Комахи запилюють рослини.
  • Комахи пошкоджують рослини.
  • Комахи є переносниками серйозних захворювань.
  • Виробляють  мед.
  • Знищують комах – шкідників.
  • Дають  естетичну насолоду.
  • Виготовляють шовк.
  • Дають сировину для ліків.
  • Наступне завдання « Вилучи зайве слово».
  • Оса, бджола, мураха, жук, павук. ( Павук. Павуки – це окремий загін і клас павукоподібних. Не комаха, хоча б тому, що у них не три пари ніг, а чотири).
  • Соловей, коник, жайворонок, ворон, сорока. ( Коник, так як це комаха, а інші – птахи)
  • Білка, метелик, цвіркун,  коник, муха. ( Білка)

 

ІV  Рефлексія

  • Останнє завдання називається « Перевтілення».

Включить свою уяву і спробуйте стати якоюсь комашкою. Вам допоможуть малюнки, які є у нас на дошці.

Розкажіть, де ви живете, чим харчуєтесь, як зимуєте, як виглядаєте, чим подобається займатися. ( Діти на 1 – 2 хвилини закривають очі, звучить легка інструментальна музика. Розповіді дітей)

V  Підсумок уроку

  • Подивіться, яка кумедна Гусениця  Дора у нас вийшла!

А тепер продовжте  речення « Сьогодні я дізнався ( - лася)…»

( Слайд 7.  Дякую за роботу. Я вами пишаюся)

docx
Додано
29 липня 2018
Переглядів
4437
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку