Матеріал уроку допоможе дати дітям первинне поняття про комах; разом з учнями виявити ознаки комах; навчатиме порівнювати, аналізувати; сприятиме розвитку уваги, пам'яті, просторової орієнтації, мислення, уяви, мовлення; дасть можливість усвідомити різноманітність і неповторність комах; спиятиме вихованню пізнавальної активності, уважності, поваги та довіри один до одного, бережливому відношенню до всього живого.
Мета: дати дітям первинне поняття про комах; разом з учнями виявити
ознаки комах;
вчити порівнювати, аналізувати;
сприяти розвитку уваги, пам’яті, просторової орієнтації, мислення,
уяви, мовлення;
усвідомити різноманітність і неповторність комах;
виховувати пізнавальну активність, уважність, повагу та довіру
один до одного, бережливе відношення до усього живого
Результати заняття:
Обладнання: малюнки із зображенням комах, модель гусениці, аркуш паперу в клітинку, картки для роботи у парах, мультимедійна презентація
« Ось комахи ми які!»
Хід заняття
І Організаційний момент ( слайд 1)
Поділюсь з вами секретом
Знань міцних і перемог.
Будь серйозним на уроці
І в усі слова вникай,
Поспішать не треба, друже,
Помічай, спостерігай.
Доклади тут працелюбства,
Словом, часу ти не гай,
Ти порівнюй, узагальнюй
І частіш відповідай!
ІІ Актуалізація знань ( слайд 2)
Ніг багато вона має
І ніколи не літає,
Шкіра – « Різнокольоровка» -
Візерунки, « розмальовка».
Зима починається –
В лялечку згортається.
Солодко всю зиму спиться
Змотаній … ( Гусениці)
(Учитель прикріпляє на магнітну дошку малюнок голови гусені. У ході заняття будуть з’являтися інші різнокольорові ланки – кружечки із завданнями на зворотному боці).
ІІІ Усвідомлення змісту ( Слайд 3)
1 Слово вчителя.
Гусениця – личинка метелика. Гусениця інтенсивно живиться, запасаючи поживні речовини для наступного розвитку, росте і після кількох линьок ( здебільшого чотирьох) перетворюється на лялечку, із якої, в свою чергу, з’явиться метелик. Ось таке замкнене коло!
Щоб уявити ці перетворення більш яскраво, пропоную вам послухати оповідання В. Берестова « Чесне гусеничне». Будьте уважними!
( Читання вчителя супроводжується мультимедійною презентацією)
« Гусениця вважала себе дуже красивою і не пропускала жодної краплинки роси, щоб не заглянути у неї.
Одного разу їй пощастило. На галявині вона побачила дівчинку, яка збирала квіти. Гусениця вилізла на найкрасивішу квітку і стала чекати. Дівчинка, побачивши її сказала:
Дав слово – тримай його, навіть якщо ти – Гусениця.
І Гусениця поповзла на дерево. Зі стовбура на сук, із сука на гілку, з гілки на гілочку, з гілочки на сучок, із сучка на листочок. Вийняла із черевця шовкову ниточку і стала нею обмотуватися.
Трудилася вона довго і, нарешті, зробила лялечку.
Усередині лялечки було тепло і темно, робити більше було нічого, і Гусениця заснула.
Прокинулася вона від того, що у неї страшенно чесалася спина. Тоді Гусениця стала тертися об стінки лялечки. Терлася, терлася, протерла наскрізь і вивалилася. Але падала вона якось дивно – не вниз, а вгору.
І тут Гусениця на тій же галявині побачила ту ж саму дівчинку.
І Гусениця впала у траву.
А дівчинка, побачивши її, сказала:
Про всяк випадок вона заглянула в краплину роси. Що це! Перед нею – невідома мордочка з довгими - предовгими вусиками. Гусениця спробувала вигнути спинку і побачила, що у неї на спині з’явилися великі різнокольорові крила.
І вона весело закружляла над галявиною, тому що чесного метеликового слова, що його ніхто і ніколи не побачить, вона не давала».
Вчитель.
А ось і перше завдання ( Бере кружечок – ланку гусениці – і читає завдання) .
Перегляд мультфільму .
Мудрі казки тітоньки Сови « Гусінь і метелик»
Бесіда:
Гра « Гусінь»
Мета: вчить довірі.
Успіх просування всіх залежить від уміння кожного скоординувати свої зусилля з діями решти учасників.
« Діти, зараз ми будемо однією великою гусінню і будемо всі разом пересуватися по цій кімнаті. Станьте ланцюжком, руки покладіть на плечі з переді стоячого. Між животом одного граючого і спиною іншого затисніть повітряну кулю або м’яч.
Доторкатися руками до повітряної кулі ( м’яча) забороняється! Перший в ланцюжку учасник тримає свою кулю на витягнутих руках. Таким чином, в єдиному ланцюгу, але без допомоги рук, ви повинні пройти за визначеним маршрутом».
2. Ознайомлення з новою інформацією.
2а
- Чи знаєте ви, чим комахи відрізняються від інших тварин? ( Відповіді дітей)
2б
Практична робота в парах. Визначення істотних властивостей комах.
3. Узагальнюючий висновок. ( Слайд 4)
- Зовні комахи різняться між собою. Спільним для них усіх є те, що комахи мають шість ніг, тому їх ще називають « шестиногими». Вони також мають голову, груди, черевце. На голові є два вусики, очі і рот. До грудей прикріплені чотири крила.
Найчисельніший клас в усьому тваринному світі – це комахи. Живуть вони всюди: на землі, під землею, на воді, під водою, у повітрі …
Якщо спробувати порахувати, скільки комах живе у світі, число вийде настільки великим, що людський розум просто не в змозі його собі уявити.
( Діти малюють метелика на аркуші у клітинку, вчитель – на дошці).
( Капустниця, кропивниця, лимонниця, махаон, павичеве око, адмірал, …). До речі, міль – це теж метелик. Супроводжується показом малюнків.( Слайд 5)
Руханка «Бедрик. Наталя Гуркіна. З любов’ю до дітей)
Робота у парах( завдання на картках)
Зі слів – назв комах « втекли» голосні букви. Відшукайте їх.
Ж…к, м..ль, к..м..р, бл..х…, м..р..шк.., цв…рк…н.
( Слайд 6)
Все дзижчить та набрида.
Як з’являється цей гість,
Скрізь лунає « лясь» та « трісь». ( Комар)
Трохи я його боюся.
Як летить – так чути звук.
Бронзовий великий … ( жук).
З квітів збираю я пилок.
Ще яскраві крильця маю,
Безтурботно я літаю. ( Метелик)
Вона праці не боїться.
Дуже сильна ця комаха
Називається … ( мураха)
Мед збирає як годиться:
Все у вулик, все у соти,
Не цурається роботи! ( Бджола)
Зелена спинка –
З трави на билинку,
З гілки на стежинку. ( Коник)
Завдання наступне: гра « Поплескаємо – потопаємо».
Я буду читати висловлювання. Якщо ви вважаєте, що воно стверджує, що комахи приносять користь людям, - плескаємо у долоні. Якщо ви вважаєте, що висловлювання вказує на шкоду, яку завдають комахи людям, то ви топаєте ногами.
ІV Рефлексія
Включить свою уяву і спробуйте стати якоюсь комашкою. Вам допоможуть малюнки, які є у нас на дошці.
Розкажіть, де ви живете, чим харчуєтесь, як зимуєте, як виглядаєте, чим подобається займатися. ( Діти на 1 – 2 хвилини закривають очі, звучить легка інструментальна музика. Розповіді дітей)
V Підсумок уроку
А тепер продовжте речення « Сьогодні я дізнався ( - лася)…»
( Слайд 7. Дякую за роботу. Я вами пишаюся)