Урок розроблено і проведено за технологією ОДІ.Використано матеріали з ресурсів Інтернету, Вінницького краєзнавчого музею, додаткової літератури. Показано роботу в групах, проведення дослідів, порівнянь.
Технологічна карта уроку природознавства в 3 класі за технологією ОДІ
І етап Цілепокладання |
|
Мета етапу |
Визначити мету уроку |
Алгоритм роботи на етапі |
1. Мотивація до навчання за допомогою залучення дітей до дослідницької діяльності без всяких примусів. 2. Налаштування на вдумливий, творчий процес пізнання світу, на постановку проблеми та пошук її вирішення. 3. Створення сприятливої атмосфери. 4. Викладання основної задумки гри, формулювання цілей – ігрових та освітніх, які повинні бути досягнутими на уроці.
|
Результат етапу |
Визначено цілі та мету уроку. |
ІІ етап Проблематизація |
|
Мета етапу |
Створити проблемну ситуацію та визначити проблему. |
Алгоритм роботи на етапі |
1. Входження учасників у гру. 2. Розподіл на групи за назвами корисних копалин, повідомлення завдання, 3. Активно включити всіх дітей у діяльність. 4. Вправа «Мозковий штурм» |
Результат етапу |
Визначено проблему, яку необхідно дослідити на уроці. Намічено кінцевий результат. |
ІІІ етап Робота над проблемою |
|
Мета етапу |
Внаслідок спільної діяльності створити алгоритм виходу з проблемної ситуації. |
Алгоритм роботи на етапі |
1. Організувати роботу учнів у малих групах. 2. Робота з фізичною картою України та Вінницької області 3. Читання з позначками .. 4. Словникова робота. |
Результат етапу |
Створено модель виходу з проблемної ситуації. |
ІV етап Прийняття рішень дітьми, підготовка до обговорення |
|
Мета етапу |
Прийняття певних нових рішень. |
Алгоритм роботи на етапі |
1. Практична робота в дослідницьких групах 2. Результати обговорення у групі представляються у письмовому вигляді, , у формі презентації, таблиці. 3. Постійне налаштування на успіх в роботі кожного учасника гри. |
Результат етапу |
Прийняте групове рішення. |
V етап Обговорення проблеми |
|
Мета етапу |
Вироблення певних нових рішень. Розвивати: - уміння сприймати інформацію різної модальності; - формувати вміння виділяти головне. |
Алгоритм роботи на етапі |
1. Робота з таблицею 2. Доповнення про утворення, походження корисних копалин, використання в промисловості та побуті, економічну ефективність та екологічну безпеку при видобуванні та використанні корисних копалин, які діти отримали під час роботи з додатковими джерелами (енциклопедії, Інтернет) 3. Опановування нових способів навчальних дій, що випливають із самостійно поставлених навчальних задач. 4. Засвоєння прийомів самоконтролю й самооцінки своєї навчальної діяльності. 5. Надання учням достатньо інформації, щоб вони могли впевнено виконувати всі передбачені ігрові процедури і, одночасно, вчитися. |
Результат етапу |
Прийняте колегіальне рішення з проблеми. |
VІ етап Рефлексія учнями своєї діяльності. Підсумок ведучого |
|
Мета етапу |
Усвідомлення отриманих результатів. Допомогти кожному оцінити самого себе, визначити міру свого особистого вкладу у загальну роботу. |
Алгоритм роботи на етапі |
1. Узагальнити одержану інформацію. Слово учня-підприємця. |
Результат етапу |
Визначення рівня знань та самооцінка. |
VІІ етап Прийняття організаційних рішень |
|
Мета етапу |
Актуалізація набутого досвіду кожного школяра. |
Алгоритм роботи на етапі |
1. Співставлення вироблених рішень і особистого досвіду молодшого школяра. 2. Дослідження інших корисних копалин рідного краю. 3. Визначення особистісного ставлення до даної конкретної життєвої ситуації. |
Результат етапу |
Збагачення досвіду молодшого школяра з проблеми. |
Урок природознавства в 3 класі
підготувала та провела
Потапенко Наталія Іванівна
вчитель початкових класів,
вчитель вищої категорії, вчитель-методист
Тема Корисні копалини в рідному краї
Мета продовжити формувати поняття про природу України, сформувати поняття «корисні копалини рідного краю», продовжити роботу по формуванню практичних навичок роботи з картою, дослідницьких навичок;
розвивати пізнавальний інтерес, спостережливість, уміння робити висновки;
виховувати любов до рідного краю.
Обладнання: фізична карта Вінницької області, карта «Корисні копалини Вінницької області», картки-інструкції для роботи в групах, картки із закодованими словами, зразки корисних копалин, склянки з водою, металеві пластинки, молоток, сірники.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу з використанням ОДІ-технології
І етап. Цілепокладання
Перед уроком діти об’єднуються в групи за кольорами карток, на яких зі зворотної сторони написано професії: геолог, науковець, промисловець, економіст, еколог.
На робочих столах – картки відповідного кольору з назвами корисних копалин, які будуть досліджувати учні: граніт, каолін, торф,
1. До класу заходить учень-підприємець: Хочу відкрити свій бізнес по використанню корисних копалин Вінниччини. Прошу вашої допомоги.
Мені необхідно підібрати персонал, дізнатися про корисні копалини Вінниччини та їх властивості, про сфери та економічність використання.
ІІ етап Проблематизація
Вчитель. Будь ласка, присідайте. Можливо, слухаючи відповіді наших учнів, підберете собі персонал
Вправа «Мозковий штурм»
ІІІ етап Робота над проблемою
Тему сьогоднішнього уроку дізнаєтеся, якщо розшифруєте слова
РИСКОНІ ЛИПАНИКО ГОНОРІД ЮКРА
1. Практична робота з фізичною картою України
Учні розглядають фізичну карту України, знаходять умовні позначки, якими позначаються родовища корисних копалин.
2. Читання з позначками (в групах)
- Пропоную прочитати вам текст, використовуючи позначки:
+ - інформація, що вже відома;
- - нова, невідома інформація;
? - інформація, що зацікавила, про що хотіли б дізнатися детальніше
КОРИСНІ КОПАЛИНИ РІДНОГО КРАЮ
На території області виявлено 1159 родовищ більш ніж 30 видів корисних копалин.
В області розвідано єдине в Європі родовище гранатів (до цих пір не розробляється).
Є єдине в Україні родовище флюоритів, яке зараз знаходиться в стадії геологічної розвідки і технологічних випробувань. Попередньо підраховані його запаси складають 100 млн. тонн, а прогнозовані 220 млн. тонн.
З паливних корисних копалин переважають торф і буре вугілля. У східній частині Вінницької області є родовища бурого вугілля і, але практичне значення їх невелике. У Погребищенському районі буре вугілля залягає шарами значної потужності і на незначній глибині. Виявлено родовища бурого вугілля і на території Жмеринського району.
Буре вугілля Вінниччини за якістю аналогічне продукції відомих буровугільних шахт Дніпробаса і придатне для енергетичних цілей. В області попередньо розвідані 3 родовища із запасами 50 млн. тонн, а ще 3 - в стадії пошуків (Бруслинівське, Оратівське, Філіопольське).
В області представлені будівельні матеріали: родовища пісків, різнокольорові глини, мергелі, що використовують як сировину для виробництва цегли та цементу. Глина є якісною сировиною для виготовлення будівельної кераміки (Вендичанське родовище)
Крім гранітів та каоліну, геологи розвідали родовища золота, алмазів, гранату, газу, флюориту, фосфориту, вапняку та черепашнику. Деякі корисні копалини місцеві використовують у господарстві. Проте більшість родовищ вважають надто збідненими, аби їх промисловий видобуток окупався
На Вінниччині виявлено і використовуються лікувальні властивості мінеральної води Хмільницького радонового родовища.
Вперше на Поділлі виявлені боксити - алюмінієва руда. За оцінкою геологів - прогнозовані ресурси бокситів становлять близько 3 млн. тонн.
За оцінками зарубіжних експертів сировина з окремих регіонів Вінниччини за якістю не має рівних в світових масштабах.
3. Словникова робота
- Значення яких слів вам треба пояснити?
Флюорит - це прозорий або напівпрозорий камінь, що має скляний блиск, різноманітного колірного забарвлення.
Мергель – осадова гірська порода, що використовується як сировина у виробництві деяких видів цементу, швидко руйнується при мінусовій температурі та водою.
ІV етап Прийняття рішень дітьми, підготовка до обговорення
4. Практична робота у дослідницьких групах.
- Зараз ви отримаєте картки-інструкції за допомогою яких дослідите властивості корисних копалин. Результати досліджень занесете в таблицю.
Картка-інструкція
Перша група
Завдання 1. Відгадайте загадку.
Найміцніший і найкращий
На віку вже більш мільярда літ.
Як же звуть його? …(граніт)
Завдання 2. Розгляньте зразки граніту. Визначте його стан, колір
Дослід 1.
На металеву пластинку покласти шматочок граніту і обережно вдарити по ньому молотком. Що сталося?
Дослід 2.
Капніть кілька крапель оцту на шматочок граніту. Що помітили?
Завдання 3. Поміркуй і дай відповідь.
Які запаси граніту у нашому краї? Чи економічно видобувати і використовувати вінницький граніт?
Промисловець Унікальні декоративні властивості вінницьких гранітів дають можливість виготовляти з них облицювальні плити, підвіконня, пам'ятники і інше.
З гранітів Гніванського, Сабарівського і Стрижавського родовищ виготовляють бордюри, східці, карнизи, а з багатьох інших їх родовищ - бут, бруківку, щебінь. Верхній вивітрений шар, так звану жорству, широко застосувють у будівництві шляхів.
Науковець Розвідані і розробляються 3 родовища гранітів (запаси 10 млн. кубічних метрів), ведеться пробний видобуток на 8 розвіданих родовищах. Запасами підприємства забезпечені більш ніж на 100 років.
Якщо взяти камінець граніту, то можна побачити, що він складається з малесеньких зернинок, які виблискують на світлі. Назва гірської породи виникла від латинського слова “граніто” – зерно. “Зернинки” забарвлені в білий, сірий, рожевий, чорний кольори.
Живописним пам’ятником являється скеля М. Коцюбинського у Вінниці.
Еколог. При добуванні граніту є екологічні проблеми:
порушення довкілля деяких живих організмів,
Учень-підприємець: Бачу, що це може принести не тільки користь і економічну вигоду, але й небезпеку. Але я буду робити все необхідне для збереження довкілля.
Картка-інструкція
Друга група
Завдання 1.Відгадайте загадку.
Роблять з мене речовини:
фарби, штучні тканини,
ліки і картон, пластмаси,
- отже, справжнє я багатство.
Хоч у болоті народився,
але й на полі знадобився,
бо я ще й добриво чудове.
А ще – зігрію я будови,
бо і на паливо згоджусь.
Чи впізнали, як я звусь? (торф).
Завдання 2. Будь дослідником!
Дослід 1.
Візьміть в руки шматочок торфу, стисніть його в руці, розламайте. Який торф на дотик? Якого він кольору?
Дослід 2.
Вкиньте торф у склянку з водою. Що помітили? Витягніть торф з води, стисніть пальцями. Що відчуваєте?
Дослід 3.
Обережно підпаліть шматочок торфу. Як він горить? Скільки утворилося диму і попелу?
Завдання 3. Поміркуй і дай відповідь.
Які запаси торфу у нашому краї?, Чи економічно видобувати і використовувати вінницький торф?
Промисловець. Видобувають торф, що використовують як місцеве паливо (родовища Згарське, Войтівське, Ровське)
Науковець. Також торф є органічними добривами. Багато садоводів використовують його для удобрення ґрунту та кімнатних рослин. Крім того, торф має властивості антисептика
Еколог. Під час осушення боліт для видобутку торфу відбувається порушення біосферних функцій екосистеми. В процесі життєдіяльності болота викидають в атмосферу метан, «парниковий ефект» від якого в 20 разів вище. Осушення боліт при видобутку торфу запобігає надходженню метану в атмосферу. Негативно болота впливають на лісові угіддя, поступово поглинаючи їх.
З позитивних аспектів можна виділити енергоємність торфу як засобу палива. Виникає економічна вигода в порівнянні зі споживанням природного газу.
Картка-інструкція
Третя група
Завдання 1.
Яка корисна копалина використовується для виготовлення посуду, в паперовій промисловості.
Якого кольору каолін?
Завдання 2. Будь дослідником!
Дослід 1.
Шматочок каоліну вкиньте у склянку з водою. Що помітили?
Дослід 2.
Покладіть на металеву пластинку шматочок каоліну і вдарте по ньому обережно молотком. Що сталося?
Завдання 3. Поміркуй і дай відповідь.
Які запаси каоліну у нашому краї?, Чи економічно видобувати і використовувати вінницький каолін?
Науковець. Каолін — м'який, жирний на дотик камінь білого, сіруватого, жовтуватого кольору, щільної будови. Має землистий запах (як у глини). При змочуванні водою утворює пластичну масу. Використовується каолін для виробництва фарфорового і фаянсового посуду.
Промисловець. Область має найбільше в світі родовище мінеральної сировини – каоліну - 800 млн. тонн. Найвідоміші каоліни залягають біля села Глуховець Козятинського і біля містечка Турбова Липовецького районів. Глуховецьке родовище найкраще в країні. Його каоліни використовують у виробництві фарфоро-фаянсу, паперу, гуми, парфюмерії, ультрамарину. Побічним продуктом переробки каолінових порід є кварцит - матеріал, який у вигляді щебеню широко використовують у шляховому будівництві.
Діапазон його використання дуже широкий: паперова, керамічна (фарфор, фаянс), електротехнічна (ізолятори), вогнетривка, алюмінієва, текстильна, кабельна, гумова, хімічна і миловарна промисловості, а також парфумерія, виробництво олівців і мінеральних фарб.
Еколог. Видобуток каоліну не проходить безслідно для оточуючого нас середовища і спочатку потребує запозичення площ флори та фауни, що в свою чергу призводить до їх часткової зміни.
Учень-підприємець. Я усвідомлюю свою екологічну відповідальність і всіляко намагатимусь мінімізувати вплив на навколишнє середовище. Області, на яких проводитимуться видобувні роботи, буду рекультивувати та на їх місці з'являться ліси та водойми. Місцевість буде служити для відпочинку, лісового господарства та риболовства.
Картка-інструкція
Четверта група
Завдання 1. Відгадай загадку.
Як називається корисна копалина, що утворилася дуже давно на дні колишніх морів і океанів, придивившись до якої, можна побачити рештки черепашок, морських тварин, скелети риб?
Визначте стан, колір.
Завдання 2. Будь дослідником!
Дослід 1.
Покласти шматочок вапняку на металеву пластинку. Обережно вдарте по ньому молотком. Що сталося?
Дослід 2.
Крапніть кілька крапель оцту на шматочок вапняку. Що помітили?
Завдання 3. Поміркуй і дай відповідь.
Які запаси вапняку у нашому краї?, Чи економічно видобувати і використовувати вінницький вапняк?
Промисловець. У Вінницькій області вапняки поширені переважно в Придністров'ї біля сіл Межирева (Жмеринський район), Антонівки, Обухова, Мартинів-ки (Барський район), Гарячківки, Городківки (Крижопільський район), Серебрії, Мервинець, Грабарівки (Могилів-Подільський район), поблизу Джурина, Мурафи (Шаргородський район), Рудниці й Кукули (Піщанський район).
Подільські вапняки відзначаються чистотою, містять дуже мало домішок, тому придатні для виготовлення вапна. Оолітові вапняки є високоякісними за концентрацією карбонату, тому йдуть для потреб цукрової промисловості, можуть бути використані як флюси в металургії, як будівельний матеріал, а також для розкислення кислих ґрунтів. Вапняки використовують і для виготовлення облицювальних плиток, стінних блоків.
Науковець Навіть єгиптяни використовували вапняк для зовнішнього покриття пірамід. А в нашій країні він був актуальний в будівництві храмів і церков. Найчастіше, багато споруд збереглися до наших днів завдяки морозостійким видам цієї стійкою породи, яка допомогла зберегти фасади і внутрішні приміщення практично без особливих змін.
Вапняковий камінь та вапно є одними з найдревніших будівельних матеріалів. З вапняку побудовані єгипетські піраміди, велика китайська стіна, головні святині іудаїзму, ісламу та християнства, зокрема — Софія Київська іКиєво-Печерська Лавра. Перший відомий нам рецепт вапняного розчину винайшли архітектори стародавнього Риму.
Еколог. Видобуток вапняків завдає шкоду довкіллю порушенням екосистеми, забруднення повітря, внаслідок чого погіршується здоров’я людей, що проживають поблизу родовищ та працюють на підприємствах.
Картка-інструкція
П’ята група
Завдання 1. Розгляньте корисну копалину.
Визначте стан, колір.
Завдання 2. Будь дослідником!
Дослід 1.
Покласти шматочок мергелю на металеву пластинку. Обережно вдарте по ньому молотком. Що сталося?
Дослід 2.
Крапніть кілька крапель оцту на шматочок вапняку. Що помітили?
Завдання 3. Поміркуй і дай відповідь.
Які запаси мергелю у нашому краї?, Чи економічно видобувати і використовувати вінницький мергель ?
Науковець. Мергель — тверда і міцна корисна копалина білого, сірого або бурого кольору із запахом глини. Використовується у будівництві для виготовлення цементу.
Промисловець. Поклади мергелю є у Могилів-Подільському та Жмеринському районах. Потужність пластів 18-30 м, залягають вони на глибинах 10-20м, що дає змогу розробляти їх кар'єрним способом. Мергель-високоякісна сировина для виробництва цементу
Еколог. Забруднюються внутрішні водойми, моря та повітря, виснажуються і деградують ґрунти, скорочуються площі лісів, вичерпуються мінерально-сировинні й біологічні ресурси тощо.
V етап Обговорення проблеми
Кожна група, звітуючи про проведену роботу, заносить результати у таблицю.
Корисна копалина |
Стан |
Колір |
Властивості |
граніт |
твердий |
червоний чорний сірий |
без запаху, міцний, нерозчинний у воді, важчий за воду |
торф |
твердий |
бурий |
без запаху, крихкий, легший за воду, вбирає воду, нерозчинний, горить, виділяє тепло, утворює багато диму, після згорання залишає багато попелу |
каолін |
м’який |
жовтуватий |
без запаху, щільної будови, при змочуванні водою утворює пластичну масу крихке, важче за воду, |
вапняк |
твердий |
білий |
Запах глини, кришиться, при взаємодії з кислотою виділяє газ |
мергель |
твердий |
білий, сірий |
запах глини, важчий за воду, твердий |
Доповнення про утворення, походження корисних копалин, використання в промисловості та побуті, економічну ефективність та екологічну безпеку при видобуванні та використанні корисних копалин Вінниччини
VІ етап. Рефлексія учнями своєї діяльності. Підсумок ведучого
Самооцінка своєї роботи та роботи групи – за картами успіху
Учень-підприємець: Дякую вам за допомогу. Піду складати бізнес-план. Запрошую на співбесіду майбутніх працівників моєї фірми, які найкраще працювали на уроці. На співбесіду принесіть, будь ласка, буклет про корисну копалину, яку ви представляли,або напишіть статтю до шкільної газети про свою роботу над даною темою
VІІ етап Прийняття організаційних рішень
Дослідити інші корисні копалини, що є у нашому краї.
Вчитель. Щиро дякую вам за роботу. Ви – справжні дослідники.