Конспект уроку «Вода. Властивості води»
Мета: розширити уявлення про значення води в природі, про три стани води і властивості води (не має власної форми, прозора, безбарвна, без запаху рідина; під час нагрівання розширюється і стискається під час охолодження); формувати елементарні поняття, що вода — речовина, розчинник, розчин; учити робити розчини; виробляти вміння самостійно виконувати досліди, узагальнювати сприйняте під час виконання дослідів, робити висновки; виховувати пізнавальний інтерес, самостійність, організованість, відповідальність за виконану роботу.
Обладнання: склянка з водою і паличками на кожну парту, банка з водою і ложкою для демонстрації, пляшки різної форми (порожні), дощечка, грудочки льоду, ілюстрації.
ХІД УРОКУ
І. Перевірка домашнього завдання
-
Фронтальне опитування
-
Як люди піклуються про чистоту повітря?
-
Як людина використовує повітря?
-
Де знаходиться повітря?
-
Яке значення має повітря?
-
Індивідуальне опитування
-
З чого складається повітря?
-
Які властивості має повітря?
-
Які речовини забруднюють повітря?
-
Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми уроку
Розгадування та обговорення загадок.
-
Відома з віку рідина, Усяк її вживає, Буває маркою вона, Сніжинкою буває, Бува, як скло, Крихка, тверда — Звичайна, підкажіть,... (вода).
-
Мене частенько просять, ждуть,
А тільки покажусь — ховатися почнуть. (Дощ)
-
Білим килимом все поле вкрило. (Сніг) Ніжна зірка сніжно-біла
На рукав згори злетіла.
Поки ніс її сюди,
Стала краплею води. (Сніжинка)
-
Я вода і на воді плаваю. (Лід)
-
Вночі спить на землі, а вранці висихає. (Роса)
-
Ви відгадували загадки. Давайте ще раз скажемо, про що вони. (Дощ, сніжинка, лід, роса, вода...)
-
А давайте поміркуємо і скажемо одним словом: це все... (вода).
-
А тепер нам залишилося визначити тему уроку. Хто здогадався, про що йтиметься? (Про воду)
-
Актуалізація опорних знань учнів
-
Чи доводилося вам бачити воду в природі?
-
Де вона знаходиться?
-
Для чого потрібна вода? Які властивості води ви знаєте? ^І^^І
-
Чому говорять: «Без води не було б життя на Землі» ?
IV. Первинне сприйняття й усвідомлення нового матеріалу
-
Бесіда
-
Вода — багатство Землі. Вона необхідна для життя всіх живих організмів. У природі вода перебуває у трьох станах: рідкому (дощ, туман, роса, вода),
твердому (сніг, лід, іній, крига, бурульки), газоподібному (водяна пара).
-
А тепер пригадаємо, з чого складається будь-яка речовина. (Підручник, с. 81) Якими є молекули води за формою і розміром в усіх трьох станах?
-
А які відстані між молекулами у воді-рідині, воді — твердому тілі і воді — газоподібному тілі?
-
Ознайомлення з властивостями води
-
Про які властивості рідин ви дізнались на попередніх уроках?
-
Виллємо воду в тарілку. Що трапилось?
-
Якою є перша властивість води? (Розтікається)
-
Із банки переллємо воду у пляшки різної форми. Яку форму мала вода в банці? Яку форму має вода в пляшках? А свою форму має вода? (Вода набуває форми тієї посудини, в якій знаходиться.) &
-
Зануримо у склянку з водою ложку. Чи добре її видно? Отже, вода прозора.
-
Чи має вода колір? Чи має запах? (Вода — безбарвна рідина без запаху.)
-
Як і всі інші рідини, вода під час нагрівання розширюється, а під час охолодження — стискається.
Кому з вас доводилось спостерігати, що станеться з пляшкою чи склянкою з водою, якщо її винести, закрити і поставити на мороз?
-
Отже, ще одна властивість води: коли вона замерзає і перетворюється на лід, вона перестає стискатися і починає розширюватися, саме тому пляшка або склянка з водою тріскаються на морозі.
Дослід 1. Кинути в склянку з водою 2-3 кришталики марганцівки, розмішати.
-
Куди зникли кришталики?
-
Якою стала вода? (Кришталики марганцівки розчинилися у воді.)
-
Які ще речовини можуть розчинятись у воді? (Сіль, цукор, сік рослин, кров і людей і тварин.)
-
Для речовин, що розчинилися у воді, вода є розчинником. А вода з розчиненою в ній речовиною називається розчином (розчин солі, розчин цукру).
Дослід 2. У склянку з водою вкинемо пісок або глину. Ані пісок, ані глина не І розчинилися. Речовини, що не розчиняються у воді, називають не розчинними у воді речовинами.
Фізкультхвилинка
-
Робота з підручником (С. 91 -93)
-
Закріплення та осмислення знань
-
Як довести, що вода в газоподібному стані (пара) дійсно існує?
-
Чому вода має різний смак у колодязях, морях, мінеральних джерелах?
-
Чому плями від олії не змиваються водою?
-
Узагальнення та систематизація знань
Технологія «Мікрофон»
-
Які ви знаєте властивості води?
-
Вода — розчинник:
а) тверді речовини; б) рідкі речовини; в) газоподібні речовини.
-
Домашнє завдання
Опрацювати статті: «Без води немає життя», «Властивості води-рідин;:• «Вода — розчинник».