Урок природознавства на тему "Повітря"

Про матеріал
Цей конспект можна використати на уроці вивчення нової теми. Матеріал допоможе зрозуміти властивості повітря та його значення для усього живого. Його метою є розвивати пізнавальну активність, самостійність, виховувати любов і допитливе ставлення до навколишнього середовища, важливість збереження чистоти повітря, яким ми дихаємо.
Перегляд файлу

Конспект уроку  «Повітря»

 

Мета: розширити й поглибити уявлення дітей про значення і місцезнаходження повітря на землі, про властивості повітря (прозоре, безбарвне, без запаху, розширюється під час нагріван­ня і стискається під час охолодження, погано проводить тепло); формувати вміння виконувати досліди, спостерігати за перебігом і результатами досліду; учити робити висновки, міркувати за ана­логією; виховувати пізнавальний інтерес до вивчення природи, здатність спілкуватися в процесі спільної діяльності. Обладнання: дитячі надувні іграшки (кульки, качечки та ін.); склянка з водою; грудки сухої глини, землі, цукру; свічка; дрібні шматочки паперу.

ХІД УРОКУ

  1. Організація класу
  2.                    Повторення вивченого на попередньому уроці
  1. Оголошення теми і мети уроку
  •                  Послухайте уважно і скажіть, будь ласка, про що йдеться.

Воно таке велике, що займає цілий світ, воно таке маленьке, що в найменшу щілинку зайде. (Повітря)

  •                  Сьогодні на уроці ми дізнаємось, що таке повітря, де воно може бути і чому потрібно дбати про чистоту повітря.
  1.                 Вивчення нового матеріалу
  •                  Земля оточена з усіх боків повітрям. Воно невидиме, але є усюди. Запов­нює щілини, є у ґрунті, у воді. Без повітря не можуть жити рослини, тварини, люди. Ми дихаємо повітрям. Але воно потрібне не тільки для дихання. Повітря розсіює сонячні промені вдень, уночі оберігає від охолодження, є своєрідним щи­том планети. Що ж таке повітря?

Це суміш багатьох газоподібних речовин: азоту, кисню, вуглекислого газу. Кожен із газів виконує свою роль. Кисень забезпечує процеси дихання і горіння. Крім газів, у повітрі є домішки (водяна пара, дим, сажа, пил та інші речовини).

Зараз ми переконаємося, що у нас в класі є повітря. Ось шматочки паперу. Я кладу їх на долоньку. А тепер змахну книжкою над долонькою.

Що сталося? (Шматочки злетіли з долоньки.)

  •                  Чому? Тому що ми книжкою сколихнули повітря. А повітря, в свою чер­гу, сколихнуло шматочки паперу, і вони розлетілися навсебіч.

Фізкультхвилинка

  •                  Яка зараз пора року? (Осінь)
  •                  Так, минули теплі літні дні. І осінь нам принесла прохолодні днини. Давай­те відчинимо вікно або двері класної кімнати. Що ви відчули? (Повіяло холодом.)
  •                  Правильно, ви відчули холод. Але це не просто холод. Це до нас у клас «забігло» повітря, воно, напевно, також хоче зігрітися. Отже, повітря, як ба­чите, рухається, переміщається. А переміщення повітря на вулиці називаєть­ся вітром. Від того, як саме повітря переміщається, залежить сила вітру (дме з великою силою, вітер ледь відчутний тощо). А переконатись у тому, що повітря є всюди, нам допоможуть такі досліди.

Дослід 1. Візьмемо склянку з водою. Зануримо в неї грудочки цукру, глини, землі та ін.

  •                  Що ви побачили? (З'являються бульбашки.)

Бульбашки є повітрям. Його вода витіснила з тих речовин, які ми покла­ли у склянку, і тепер воно виходить у вигляді бульбашок. Дослід 2. Повітря може займати місце, його можна стиснути. Ось стиснутим повітрям ми наповнили ці кульки, іграшки. Давайте покладемо їх у воду. Що ви бачите? (Вони плавають.)

  •                  Отже, речі, наповнені повітрям, не тонуть у воді.

Якщо ви були уважними, ви почули, що я сказала, що повітря має бути чистим і ми повинні дбати про чистоту повітря. Як саме ми маємо це робити?

  1. Робота з підручником

Проводиться бесіда за малюнками підручника. Опрацьовується матеріал, по­даний у підручнику. Даються відповіді на запитання в підручнику.

Дослід 3. Візьмемо дві склянки з гарячою водою. Виміряємо температуру води в обох склянках. Одну склянку накриємо більшою склянкою. А другу залиши­мо відкритою. Через деякий час виміряємо температуру води в обох склянках.

Гра «Акваріум» (інтерактивні технологи)

Опис гри: об'єднати учнів у групи по 4-6 осіб. Одна з груп сідає в центр кла­су, щоб відокремитись від слухачів (решти, учнів) певною відстанню.

Група отримує завдання для проведення групової дискусії: « Чому в накритій склянці вода залишилась гарячою? ».

  1. Група читає завдання вголос.
  1.                    Обговорюють його в групі.
  2.                    За 3-5 хвилин знаходять правильну відповідь.

Поки діюча група займає місце в центрі, учитель зачитує решті класу завдан­ня і нагадує правила дискусії у малих групах. Кожній групі пропонується вго­лос протягом 3-5 хвилин обговорити та знайти відповідь.

Після закінчення відведеного для дискусії часу група обґрунтовує свою від­повідь, а решта групи висловлює свої думки — погоджуються вони з відповіддю групи чи ні. Якщо ні, то чому? Бесіда триває протягом 2-3 хв. Після цього місце в «Акваріумі» займає інша група й обговорює наступне питання чи іншу ситуацію.

Фізкультхвилинка

Взяли кульки дружно в руки І давай щосили дути, Потім кульки ми пустили — Вони швидко полетіли...

  1.                 Закріплення матеріалу
  •                  Які властивості має повітря?
  •                  За допомогою яких дослідів можна довести, що під час нагрівання повітря розширюється, а під час охолодження — стискається?
  •                  До яких тіл належить повітря?
  •                  Де знаходиться повітря?
  •                  Як можна довести, що повітря займає певне місце?

VII. Підсумок уроку

  •                  Яку тему ми вивчали на уроці?
  •                  Що таке повітря?
  •                  Що таке атмосфера?
  •                  Чому безхмарне небо блакитне?
  •                  Які властивості повітря ви знаєте?

XIII. Оцінювання учнів

IX. Домашнє завдання

  1.                    Опрацювати статті підручника: «Повітря», «Властивості повітря».
  1.                    Дати відповідь на запитання: «Як люди використовують у побуті властивість повітря погано проводити тепло?».

1

 

doc
Додано
11 лютого 2020
Переглядів
542
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку