Мета. Ознайомити учнів з поняттям «океани», їх розміщенням на карті півкуль і глобусі; продовжити навчати читати карту і працювати з нею; висвітлити значення океанів та використання їх багатств людиною; сприяти розвиткові пам’яті, спостережливості, вихованню бережливого ставлення до природних багатств.
Обладнання. Глобус, карта півкуль, контурні карти, малюнки тварин, підводних глибин, відеофільм «Голуба планета», запис звуків океану для релаксації.
Хід уроку
І Підсумок фенологічних спостережень
ІІ Контроль,коригування і закріплення знань
Що таке материк?
Скільки є материків?
Чим відрізняється острів від півострова?
1 учень. Який материк є найбільшим?
Покажи на карті.
Де проходить межа між Європою і Азією?
Скільки океанів омиває Євразію?
2 учень. Який материк є другий за розміром?
Покажи на карті.
Чому його вважають найтеплішим?
Що ти знаєш про Африку?
3 учень. Який материк є найменшим?
Чому про нього кажуть, що це материк, де «все навпаки»?
Що ще ти знаєш про Австралію?
ІІІ Актуалізація опорних знань
ІV Повідомлення теми і завдань уроку
Сьогодні ми спробуємо більше дізнатися про ті водні простори, які займають більшу частину нашої планети. Про те, які мешканці живуть на цих просторах, та чи є користь від цієї води.
V Мотивація навчальної діяльності
VІ Сприймання та усвідомлення навчального матеріалу
Коли людина полетіла у космос, то побачила, що наша планета блакитна. Блакитним кольором зображена вода – всі моря,океани. У цьому можемо переконатися і ми, коли швидко розкрутимо глобус. Якщо всю поверхню Землі зобразити у вигляді круга і розділити його на 10 частин, то 3 займе суша, в 7 – вода. Нашу планету можна назвати планетою океанів. Уся вода на земній кулі називається Світовим океаном. Світовий океан – це колиска життя, де знаходяться різноманітні ресурси, це джерело кисню.
А що цікавого ви зуміли знайти про світовий океан з різних джерел?
У наш час дуже швидко розвивається молода, цікава наука – океанологія. Вона вивчає різні явища і процеси, що відбуваються у Світовому океані.
Чи доводилося вам, пробувати на смак морську воду? Вона гірко-солона, неприємна і непридатна для вживання.
Цікаво знати: Навіть висока гора могла б сховатися у деякі западини океанічного дна. А найбільша така глибока, що можна було б спускатися в кабіні ліфта підряд 5 годин (до 10-го поверху – півхвилини)
Якби земна куля була б гладкою і уся її вода розлилася по поверхні, то уся планета виявилася залитою 9-метровим шаром води.
А чи багато води на Землі? Ні, якраз стільки, щоб наша планета не замерзнула. Сонце за літо нагріває воду, а взимку вода поступово віддає своє тепло.
Щоб заповнити западину, яку займає Світовий океан, усім річкам кулі треба безперервно текти приблизно 50 тис. років.
Увесь Світовий океан ділиться на 4 частини, тобто 4 океани. Океани – величезні простори води. Частина океану розташована вздовж берега материків називається морем. Моря значно менші за океани, але за кількістю їх багато, а океанів – 4. Україну не омиває жоден океан.
Зараз ми помандруємо цими водними просторами. Та щоб мандрівка була вдалою наберемося сил, відпочинемо.
Фізкультхвилинка
VII Знайомство з океанами
ТИХИЙ – найбільший. Він займає таку територію як усі три разом узяті. Він не омиває берегів Європи. Його відкрив португальський мандрівник Фернан Магелан і назвав його так тому, бо коли він ним пропливав він був тихим-тихим. Переважна частина дна – рівнина, але є западини. Найглибша – Маріанська (11022м). Тваринний світ налічує 100тис. видів. Лише водоростей є кілька тисяч видів. 2тис. видів риб. Він займає перше місце по вилову морепродуктів. На дні Тихого виявлено родовища нафти і газу.
Робота з підручником (с. 101), контурними картами.
АТЛАНТИЧНИЙ – найсолоніший. Його назва пов’язана з грецьким міфом про велетня Атланта. Другий за розміром. У ньому знаходиться море без берегів Саргасове. На дні є також родовища нафти і газу і прокладено нафтопроводи.
Робота з матеріалом підручника с. 100, позначення на контурних картах.
ІНДІЙСЬКИЙ – третій за розміром. Найтепліший. Назва походить від країни, яку він омиває Індію. Через інтенсивне видобування нафти і газу з його дна води цього океану забруднені і це несе загрозу як для узбережжя так і для самого океану.
Опрацювання матеріалу підручника (с. 100-101),познач. на контурних картах.
Найменшим з усіх є ПІВНІЧНО ЛЬОДОВИТИЙ. Ще наприкінці минулого століття про нього майже не знали. Його довго вважали морем. Льодовитим називається тому, що більша його частина завжди вкрита кригою. Це найхолодніший океан, тому життя у ньому найбідніше. Він налічує усього 150 видів риб. Риба є головною їжею для білих ведмедів, тюленів, білуг, моржів. На скелястих берегах Льодовитого гніздяться колонії чайок, гаг. У ньому можна зустріти найбільшу медузу щупальця, якої сягають 20м.
Позначення на контурній карті.
VIII Перегляд відеофільму про життя в Світовому океані «Голуба планета»
ІХ Домашнє завдання Опрацювати статтю «Океани Землі»
Х Підсумок уроку
Ось і закінчилась наша мандрівка просторами океанів
Молодці, ви гарно попрацювали і дізналися багато цікавого. Без Світового океану не було б життя на Землі. Тому його потрібно охороняти. Як ви вважаєте, що потрібно робити людям, щоб води були чистими і багатими на рубу?
1