Тема. Організм і його властивості. Клітинна будова організмів
Мета: сформувати в учнів поняття «організм», дослідити властивості організмів, що відрізняють їх від тіл неживої природи, розглянути основні групи живих організмів, їх класифікацію, сформувати уявлення учнів про клітину як основну структурно – функціональну одиницю будови живих організмів, розвивати вміння школярів висловлювати свою думку, виділяти основне з другорядного; увагу, пам’ять, логічне мислення, відпрацьовувати навички пошукової діяльності на уроці; виховувати дбайливе ставлення до всього живого на Землі.
Знаннєвий компонент: учні оперують поняттям «живий організм», називають властивості організмів, їх класифікацію.
Діяльнісний компонент: учні пояснюють як відрізнити живий організм від неживого природного тіла, розрізняють представників різних царств живої природи, розрізняють основні складові частини клітини;використовують додаткові джерела для виконання навчальних завдань.
Ціннісний компонент: учні усвідомлюють, що кожний організм та їх різноманітність є цінними для людини.
Обладнання: мультимедійний проектор, презентація у форматі Power Point, мікроскопи, постійні мікропрепарати тканин рослин, аркуші паперу А4, кольорові олівці.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Хід уроку.
І. Організація роботи.
Створення позитивного емоційного настрою. (1 хв.)
Відомий американський психолог Дейл Карнегі в одній із своїх книг так описував цю емоцію: « Вона нічого не коштує, і не робить біднішим того, хто її дарує. Вона триває мить, а в пам’яті залишається назавжди. Її неможливо купити, випросити, позичити чи вкрасти, бо сама вона нічого не варта, поки її не віддали» Як ви думаєте, про що йдеться? Так, це усмішка, тож посміхнемося один одному і побажаємо успіху на сьогоднішньому уроці.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності. (4 хв)
Брейнстормінг
- Діти, давайте пригадаємо нашу космічну адресу. (Всесвіт, галактика «Молочний шлях», планетна система «Сонячна», планета Земля»
- Планета Земля в нашій галактиці вважається, своєрідною, неповторною, унікальною. А в чому ж полягає її унікальність?
- А чи замислювалися ви над тим, що таке життя?
Пропоную вам переглянути коротенький відео сюжет. Поміркуйте, чи можна назвати те, що ви там побачите життям?
(перегляд відео сюжету)
(повідомлення теми, мети і завдань уроку)
Завдання уроку: встановити –
Завдань багато, тож до роботи!
Діти, ви, напевно, чули про найменшу пташку у світі – колібрі. Її вага становить близько 1,5 г, а довжина тіла близько 6 сантиметрів. Так от ця пташка за одну секунду робить 200 помахів крильми. Така вона завзята трудівниця. Тож я сподіваюся, що і ви сьогодні будете активно працювати, як ця крихітна істота, і здобудете міцні знання.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
(Завдання: на слайді зображення об’єктів неживої і живої природи, необхідно на відповідних конвертах записати номери зображень об’єктів живої і неживої природи)
Порівняйте зображення і виділіть основні властивості тіл живої природи і оформіть їх у вигляді схеми (діти працюють самостійно створюючи структурно – логічну схему) Перевірка схеми, формулювання висновків
Слово вчителя
Якщо ми подивимося навкруги, ми побачимо велику кількість тіл живої природи: тварини, рослини, гриби, бактерії та й сама людина теж тіло живої природи, частина її.
Як ми вже сьогодні згадували, тіла живої природи називають організмами.
Організм (від латин. оrganizo — влаштовую) — це жива істота, яка володіє сукупністю властивостей, що роблять її відмінною від неживої матерії.
Завдання: (2 групи по 5 чоловік) учням пропонується зображення 2 тварин. Необхідно скласти невеличку розповідь про життя цих тварин у природних умовах (на виконання 1 хвилина) . Під час презентації розповіді фіксуються і записуються основні властивості живого. Проводиться їх порівняння, і формулюються висновки.
Зображення рослини. Чи можна стверджувати, що рослина – це живий організм? (висловлювання думок)
Формулювання висновків
(орієнтовні відповіді: зовнішнім виглядом, місцем проживання, способом живлення, способом розмноження)
Слово вчителя
Ми встановили які процеси є основними ознаками живого і настав час встановити, що ж саме відбувається під час цих процесів.
Робота в парах
Завдання: використовуючи матеріал підручника дати визначення понять:
І – ріст і розвиток
ІІ - живлення
ІІІ – дихання
ІУ – обмін речовин та енергії
У – розмноження
Висновок: отже, всі живі організми характеризуються властивостями, що вирізняють їх від тіл неживої природи. Ці властивості пов’язують організм з навколишнім середовищем. Всі вказані ознаки притаманні тільки живим організмам. Після смерті в організмі припиняються всі процеси життєдіяльності.
Чи замислювались ви хоч раз над тим, скільки видів живих організмів налічується на нашій планеті? Дійсно, якщо подивитися навкруги – їх безліч: це і маленька мурашка, і гігантський синій кит, тонесенька берізка, і могутня секвоя. Перераховувати їх можна безкінечно. Так скільки ж їх?
А про це нам розкаже… яка опрацьовувала інформацію з різних джерел…
Слово вчителя
Живі організми за певними ознаками поділяють на царства (великі систематичні групи).
Пригадаємо їх з курсу природознавства початкових класів
Основні царства живої природи — це Рослини, Тварини, Гриби, Віруси, Бактерії.
Детально ці організми ми продовжимо вивчати на наступних уроках.
Не дивлячись на таку велику видову різноманітність сотні видів рослин, тварин, грибів перебувають у переліку рідкісних та зникаючих. Вони занесені до особливої книги тривог і надій (що це за книга : «Червона книга України») , їх охорона регламентується великою кількістю природоохоронних законів. Саме тому і ми, як свідомі громадяни своєї держави повинні охороняти природу, дбати про її красу і неповторність
Рухливих занять хвилинка настала,
Щоб кожна клітинка енергію мала.
Наш організм – частинка живого,
Все це тема уроку нового
Ознаки живого треба нам знати
Треба живе все оберігати
Живлення, дихання, розвиток, ріст –
Все це уроку нашого зміст
Ми встановили, що організми від тіл неживої природи відрізняють основні властивості, ці властивості є однаковими для всіх живих істот. І не дивлячись на те, що організми мають різні розміри, форму, забарвлення, мешкають у різних середовищах, їх об’єднує ще одна спілна риса. Яка?
Клітини організмів мають невеликі розміри, тому розглянути їх можна лише за допомогою збільшувальних приладів. Вперше термін «клітина» увів англійський вчений Роберт Гук, який побачив під мікроскопом, що корковий шар деревної кори дуба складається з «комірок» — клітин (слайд)
Мікроскоп дає змогу розглянути не тальки саму клітину, але і її внутрішній вміст. З чого ж складається клітина?
Випереджувальне завдання
А про це вже дізналася…( учениця) .І зараз вона презентує результати своєї роботи
Завдання для учнів: в ході розповіді вам необхідно визначити і записати основні складові клітини.
Виступ учениці
Недалеко і неблизько-
В кожнім організмі –
Є маленькі королівства,
Що звуться клітини.
Королівством цим прекрасним править заодно
Оболонка, цитоплазма й головне – ядро.
Правлять мудро, не воюють –
Скрізь у них є толк
Царство це функціонує геть без помилок.
Оболонка на кордоні здійснює контроль: пропускає воду, солі
Як назвуть пароль.
Цитоплазма – дуже ніжна і модно покроєна,
Вся така собі поважна, містить органоїди.
Все у цитоплазмочці злилося, з’єдналось,
Тому в клітині добробут і радість.
А ядро клітині дуже необхідне
Королівством править воно досить плідно.
Тож живуть всі організми і не знають горя,
Бо числені королівства їх прекрасних творять
Так які ж основні частини клітини ви запам’ятали? (відповіді учнів)
Отже, головними компонентами клітини є: оболонка, цитоплазма і ядро. Детально про особливості будови клітин ви дізнаєтесь на уроках біології у 6 класі.
ІV. Узагальнення і систематизація знань
(учні розглядають мікропрепарати, знайомляться з клітинною будовою організмів)
Рос |
ляться |
Руйну |
ють |
Народ |
туються |
Ремон |
жуються |
Диха |
ються |
Зби |
ваються |
Жив |
|
Розмнож |
туть |
Розви |
рають |
Вми |
уються |
Відповіді:
Живі організми: ростуть, народжуються, дихають, живляться, розмножуються, розвиваються, вмирають.
Об’єкти неживої природи: руйнуються, збираються, ремонтуються
V. Підсумок уроку.
Рефлексія
Прошу вас підібрати народну мудрість стосовно вашої роботи на уроці, починаючи словами:
Сьогодні на уроці я…
Оцінювання учнів за роботу на уроці.
VІ. Домашнє завдання: § 35 , вивчити визначення, замалювати в зошиті клітину і визначити її складові.