Тема . Риби
Мета:
І. Організація класу
- До якого уроку ми підготувались?
- А під яким девізом ми будемо працювати на уроці?
Сьогодні на уроці ми будемо
Не просто слухати, а чути
Не просто дивитись, а бачити
Не просто відповідати, а міркувати
Дружно й плідно працювати.
ІІ. Синоптична хвилинка
Вправа «Погода»
— Яка зараз пора року?
— Який місяць?
— Яке число?
— Тепло чи холодно надворі?
— Який стан неба?
— Яка температура повітря?
— Чи були сьогодні протягом дня опади?
IIІ. Актуалізація опорних знань
1. Гра «Ромашка Блума»
1 пелюстка –Яких тварин ми називаємо комахами?
2 пелюстка- Доведи, що мураха - комаха?
3 пелюстка- Які комахи вам відомі?
4 пелюстка- Чому восени комахи зникають?
5 пелюстка- На які групи поділяються всі комахи за способом живлення?
6 пелюстка-Поміркуйте, що б змінилося якби комахи зникли?
2. Прийом «Займи позицію»
— Головна ознака комах — наявність крил.
(Учні впродовж кількох хвилин обдумують це питання, а потім виходять до дошки і займають позицію «ЗА», «НЕ ЗНАЮ» і «ПРОТИ», тобто стають під відповідними табличками, прикріпленими на дошці).
IV. Повідомлення теми і мети уроку
1.Загадка про рибу
У лусці мої боки,
Вони холодні і слизькі.
Плавать можу досхочу,
Та усе життя мовчу. (Риба)
2. Уявна підводна подорож
1. Не шуміти.
2. Бути уважними.
3. Відповідати на поставлені запитання.
— Під час подорожі ви повинні уважно спостерігати за різноманітністю риб, їх зовнішньою будовою та способом життя.
План експедиції
З'ясуємо :
Чим дихають?
Де мешкають?
Чим вкрите тіло?
Риби
Чим харчуються? Як розмножуються?
Яка форма тіла
(робота в групах)
На нашому підводному човні є наукова лабораторія, в якій ми розглянемо особливості будови риб.
Висновок: тіло риби складається з голови, тулуба, хвоста, плавників.
Воно вкрите лускою.
Фізкультхвилинка
Гра «Рибки» (звучить музика)
V. Вивчення нового матеріалу
1. Розповідь учителя з використанням мультимедійної презентації
Вчитель: Тіло риб має обтічну форму. Голова плавно переходить у тулуб, а тулуб закінчується хвостом. У риб немає шиї. Тіло більшості риб вкрите слизькою лускою. А також тіло риби вкрите слизом, який захищає рибу від проникнення хвороботворних бактерій, а також полегшує плаванння. Луска захищає шкіру від пошкоджень. Лусочки розміщені правильними рядами, щільно прилягають одна до одної. За лусочками можна визначити вік риби. Коли риба росте, то її лусочка теж росте. Взимку ріст риби припиняється.
Лусочка зимою тонша, а весною грубша. Плавати рибі допомагають плавці та хвіст. За допомогою хвоста риби можуть повертати у воді. Риби мають хороший зір. У більшості риб очі розташовані по обидва боки від голови, причому риба вміє бачити кожним оком окремо: вона бачить відразу і перед собою, і над собою, і ззаду і під собою. Дихають риби за допомогою зябер розчиненим у воді киснем
Чи задумувалися ви колись чому риба не тоне? Бо у більшості риб є плавальний мішечок (міхур),який наповнений повітрям і допомагає рибам триматися у воді і легше спливати на поверхню і опускатися на глибину. Немає плавального міхура у акул і скатів, тому вони повинні постійно рухатися , щоб не потонути у воді.
Риби живляться різноманітною їжею. Серед них є рослиноїдні - краснопірка, товстолобик. Є риби, які живляться тваринною їжею, -щука, окунь, акула, сом, оселедець - вони є хижі. А такі риби як плітка, короп споживають як рослинну так і тваринну їжу- це всеїдні риби. Риби, які живляться рослинами, очищають водойми від надмірної кількості водяних рослин, тим самим запобігають їхньому заростанню і заболоченню.
Пояснення про морські і риби прісних водойм.
Риби мешкають в океанах, морях, річках і ставках. Риби морів і океанів живуть у солоній воді, а риби річок і ставків — у прісній.
За місцем мешкання всі риби поділяються на: морські, річкові, акваріумні.
(перегляд презентації)
Навесні – влітку в житті риб наступає важливий період- розмноження. Самки риб викладають на дно або на підводні рослини дрібні яйця – ікру. З ікринок розвиваються лічинки, які потім перетворюються на мальків, а малькі на дорослих риб.
Риби – багатство наших водойм. Вони є кормом для багатьох птахів, звірів. М'ясо та ікра риб – корисні продукти харчування для людини.
VI. Узагальнення й систематизація отриманих знань
Розподіл за групами (річкові, морські)
Річкові: карась, лин, сом, окунь, щука.
Морські: скумбрія, камбала, риба-пилка, лопата.
2. Поміркуйте, чому саме так названі морські риби, зображені на малюнках.
3. Прийом «Уяви ситуацію»
— Якби ви були рибкою, то якою саме? Опишіть.
4. Створення своєї риби. («Лего»).
5. Прийом «Що говорить народ?»
— Які приказки, прикмети чи прислів’я про риб ви підготували на сьогодні?
Поясніть, як їх слід розуміти.
VII. Підсумок уроку
Робота с кейсами
Виберіть потрібну інформацію до теми «Риби»
Головна ознака комахи – шість ніг.
Дихають риби за допомогою зябер розчиненим у воді киснем.
Тіло птахів покрито пір'ями.
Риби живуть у прісній та солоній воді.
Плавають за допомогою плавників та хвоста.
За місцем мешкання всі риби поділяються на: морські, річкові, акваріумні.
Тіло риб вкрито слизькою лускою.
Серед риб є рослиноїдні, хижі, всеїдні.
Тіло вкрито сухими лусками.
Міхур допомагає рибам триматися у воді і легше спливати на поверхню і опускатися на глибину
Форма тіла риби залежить від того, на якій глибині вона мешкає і який спосіб життя веде.
Риби мають хороший зір.
Рефлексія
VIIІ. Домашнє завдання
Опрацювати матеріал на стор. 106-109.
Намалювати рибку, яка найбільше сподобалась.
Підготувала
вчитель початкових класів
Тіора Ауріка Василівна