Мета: формувати в учнів поняття про рух повітря, його значення в природі, про використання вітру; сприяти розвитку спостережливості, дослідницьким вмінням, умінню аналізувати й робити висновки; прищеплювати бажання пізнавати навколишній світ.
Обладнання: мультимедійна підтримка.
ХІД УРОКУ
І. Оргмомент.
Сьогодні ми будемо працювати під таким девізом:
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитись, а міркувати.
Дружно й плідно працювати.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Побудова асоціативного куща.
ІІІ . Повідомлення теми та мети уроку.
Сьогодні на уроці ми поговоримо про, що, ви дізнаєтесь, відгадавши загадку.
Крил немає, скрізь літає,
Та ще й куряву здіймає. (Вітер.)
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Дослідження руху повітря.
Дослід 1. На партах в учнів — дрібні шматочки папірців. Діти змахують над ними зошитом. Папірці розлітаються.
Висновок: повітря рухається, переміщується в просторі.
Дослід 2. Пускання мильних бульбашок.
Висновок: повітря переміщується в просторі.
Дослід 3.
Учитель запалює свічку і тримає її біля дверей, відчиненої кватирки. Полум’я свічки коливається, а то й зовсім гасне від протягу.
Висновок: повітря переміщується у просторі без сторонньої допомоги.
Поверхня Землі нагрівається сонячним промінням неоднаково: більше:
Температура в класі та коридорі шкільного приміщення неоднакова, тому виникає рух повітря в горизонтальному напрямі. Таким же чином повітря рухається й уздовж поверхні Землі. Під час нагрівання повітря розширюється, стає легшим і піднімається вгору. При цьому тиск теплого повітря на поверхню Землі знижується. Охолоджуючись, повітря стискується, стає густішим, важчим і опускається донизу. Його тиск підвищується. Отже, тепле і холодне повітря здійснюють різний тиск на поверхню Землі. Між двома неоднаково нагрітими ділянками Землі повітря рухатиметься у бік більше прогрітої ділянки, над якою тиск нижчий. З цієї причини утворюється вітер — рух повітря в горизонтальному напрямку відносно Земної поверхні. Отже, вітер виникає внаслідок різниці атмосферного тиску над окремими ділянками поверхні Землі.
Вітер має багато властивостей: силу, напрям, вологість і температуру.
V. Фікультхвилинка.
Щось не хочеться сидіти,
Треба трохи відпочити.
Руки вгору, руки вниз,
Руки в боки, руки так,
Руки вгору, як вітряк.
Вище руки підніміть
І спокійно опустіть.
Плесніть, діти, кілька раз.
За роботу, все гаразд!
VІ. Закріплення вивченого.
Опрацювання статті с. 34 - 37.
|
|
|
|
|
|
|
|
VІІ. Підсумок уроку.
Про що ви дізналися на уроці? Що вам найбільше сподобалося?
VІІІ. Домашнє завдання.
Прочитати статтю с. 34 - 37 та підготувати розповідь про різні види вітрів.