На уроці учні вчаться розпізнавати 2-3 гірські породи своєї місцевості, розвивають світогдяд, мовлення, виховують пізнавальний інтерес до навколишнього світу, ощадливе ставлення до природних багатств.
ДУМАНІВСЬКА ЗОШ І – ІІ СТУПЕНІВ
Урок природознавства в 1 класі на тему: «Що таке гірські породи?»
Вчитель вищої категорії
Білоус С. Т.
2016 рік
Тема уроку: Що таке гірські породи?
Мета уроку: навчати учнів розпізнавати 2-3 види гірських порід своєї місцевості; розвивати світогляд, мовлення; виховувати пізнавальний інтерес до навколишнього світу, ощадливе ставлення до природних багатств, дбайливе ставлення до навколишніх предметів.
Тип уроку: засвоєння нових знань; предметний.
Обладнання: ілюстрація, презентація, відео- та аудіоматеріали, колекція гірських порід.
Хід уроку
І. Організація класу.
Пролунав вже наш дзвінок
Починається урок!
Йдемо в гості до природи,
Є в ній різна дивина.
В небі – зорі, в ріках – води,
У землі - гірські породи,
В полі квіточка ясна.
ІІ. Хвилинка календаря
1-й учень (жартівливе).
- За даними гідрометеоцентру на сьогоднішній день в Думанівській ЗОШ, а зокрема в 1 класі очікується такий прогноз погоди, а саме: безхмарне небо на уроці, сильний вітер від піднятих рук та глибини знань, опади у вигляді великої кількості «емоцій». Нашій вчительці і гостям ми бажаємо: нехай проблеми та незгоди не роблять вам в житті погоди.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Сонце
Вода Зорі
Місяць
Нежива природа
Повітря
Гірські породи
2. Відгадування загадок.
У дворі лежить у кучі.
Якщо хочеш — можеш брати
І фортецю будувати.
Тільки воду мусиш мати. (Пісок)
То зав'язнуть сильно ноги.
А зробити миску або вазу —
Вона знадобиться відразу. (Глина)
ІV. Вивчення нового матеріалу
1. Перегляд відеоролика «Гірські породи»
2. Робота з підручником
3. Мультимедійна фізкультхвилинка
4. Інструктаж для роботи в парах
Стук у двері. Заходить гном з мішком. Слайд 2
- Добрий день! Це 1 клас? (Так). А чи впізнали ви мене? (Так). З якої ж я казки? ( «Білосніжка та сім гномів»).
Я – гном Веселун. Але це не значить, що я люблю тільки сміятися та веселитися. Я люблю ще й гарно попрацювати. Кожного ранку зі своїми братами ми ходимо далеко в гори і добуваємо гірські породи.
От і до вас я завітав не з пустими руками, а з великим мішком таємниць. А що в ньому , ви дізнаєтесь тоді, коли вправно попрацюєте. Я сподіваюся, що ви будете уважними та кмітливими. Домовилися? (Так). Ну все, мені вже пора вирушати далі. До побачення!
Вчитель: - Ой, який важкий мішок. Тож давайте зазирнемо до нього. О, я бачу маленькі скриньки. Діти, ці скриньки – ваші завдання. Працюватимете ви у парах
(Перша пара отримує вугілля. Друга – залізну руду. Третя – сіль. Четверта – пісок).
- Діти, гномик нам приніс якісь невідомі предмети. Ваше завдання дізнатися, що це таке? Який має колір? Цей предмет твердий, м’який чи сипучий? І де він використовується?
Потім один представник з групи опише, той предмет, який у вас на парті. Згадайте, як ми працюємо в групах. Коли почуєте дзвоник, робота почалася.
( Діти починають обговорення)
5. Практична робота в парах
Вчитель: - Закінчуємо обговорення. Я запрошую представника І пари.
Учень: - Наша група працювала і дійшла такого висновку, що цей предмет твердий, чорного кольору.
Вчитель: - А чи знаєте ви, що це таке?
Учень: - Так. Це кам’яне вугілля. Слайд 4
Вчитель: - Вірно. Це гірська порода, яка називається кам’яне вугілля. А навіщо воно потрібне?
Учень: - Щоб у наших домівках було тепло.
Вчитель: - Запрошуємо представника ІІ пари.
Учень: - Предмет, з яким ми ознайомилися – твердий, має червоний колір.
Вчитель: - Діти, ця гірська порода – залізна руда. А де її використовують? Я вам зараз підкажу. Залізна руда – це гірська порода, яка містить залізо. У подальшому вона переробляється і отримується сталь. Слайд 5
- А зараз запрошуємо представника ІІІ пари.
Учні: - Наша група визначила, що цей предмет твердий, білого кольору. Ми його одразу впізнали – це сіль. Слайд 6
Вчитель: - Які уважні діти, молодці! А де ж ми використовуємо цю гірську породу?
Учні: - Кожного дня ми вживаємо їжу, а її без солі не можливо приготувати.
Вчитель: - Ось і дійшла черга до останньої ІV групи.
Учні: - Цей предмет - сипучий, жовтого кольору. Це пісок. Слайд 7
Вчитель: - Правильно! Це саме пісок. А де ж його можна використати?
Учні: - Цю гірську породу використовують у будівництві.
Вчитель: - Які ж ви спостережливі, очевидно, що жодне будівництво не обходиться без використання піску.
Ой, як гарно ви попрацювали. Мабуть втомилися? (Так).
6. Фізкультхвилинка
V. Застосування засвоєних знань, умінь, навичок.
— Які з гірських порід використовують у будівництві? (Глина, пісок, граніт, мармур, щебінь, крейда)
— Якою гірською породою ви пишете на дошці? (Крейдою)
— З якої гірської породи виготовляють грифель олівця? (З графіту)
— Яку гірську породу додають для смаку в різні страви? (Кам’яну сіль)
— З якої гірської породи діти споруджують замки на березі моря? (З піску)
— Яку гірську породу, гладеньку, відшліфовану водою, ми бачимо на березі моря? (Гальку)
— З якої гірської породи виготовляють посуд? (З глини)
- Які гірські породи рідного краю ви знаєте? (глина, пісок, вапняк)
Який завод є у нашому селі? (цегляний) Для чого потрібна цегла? (для будівництва)
- Як називаються люди, які ведуть пошуки гірських порід? (геологи)
VІ. Підсумок уроку
Гра «Закінчи речення»
Сьогодні на уроці я дізнався …
Найбільше мені сподобалося ….
Я запам’ятала ….
Складно було …
Хочу краще навчитися ,,,,,