Урок з природознавства для першого класу на тему "Як живуть мурахи"

Про матеріал

За допомогою цього матеріалу учні можуть:

  • повторити істотні ознаки комах;
  • поглиблювати знання учнів про життя мурашок;
  • з'ясувати значення мурах у природі;
  • учити першокласників займатися дослідницькою роботою;
  • формувати потребу в пізнанні живої природи ;
  • розвивати спостережливість, вміння аналізувати й узагальнювати, робити висновки;
  • тренувати навички роботи в групі;розвивати вміння обмінюватися думками;
  • пробудити пізнавальну активність у вивченні тваринного світу;
Перегляд файлу

Тема: Навчальний проект « Як живуть мурахи?» ( 1 клас, природознавство)

Характеристика проекту:

за діяльністю: дослідницько-інформаційний;
за кількістю учасників проекту: груповий;

за тривалістю виконання: короткостроковий.

за характером партнерських взаємодій:кооперативний;

за характером контактів:внутрішній.

Мета та завдання:  

  • повторити істотні ознаки комах;
  • поглиблювати знання учнів про життя мурашок;
  • зясувати значення мурах у природі;
  • учити першокласників  займатися дослідницькою роботою;
  • формувати потребу в пізнанні живої природи ; 
  • розвивати спостережливість, вміння аналізувати й узагальнювати, робити висновки;
  • тренувати навички роботи в групі; розвивати вміння обмінюватися думками;
  • пробудити пізнавальну активність у вивченні тваринного світу;

                .    формувати ціннісне ставлення особистості до природи.
Особливості проведення уроку: інтерактивні форми навчання з використанням мультимедійної презентації «Як живуть мурахи?» та навчального  мультфільму  «Кого пасуть і доять мурахи?»

 

Хід уроку :

І. Організаційний момент

Живої природи світ таємничий

Природознавство нам відкриває.

Красу її будемо не руйнувати,

А захищати й оберігати.

 

ІІ . Ведення календаря спостережень за природою та працею людей

(Чергові-синоптики за допомогою умовних знаків відмічають погоду)

- Яка зараз пора року?

- Який місяць?

- Яке число?

- Тепло чи холодно надворі?

  - Який стан неба?

- Яка температура повітря?

- Чи були сьогодні опади?

- Які зміни  відбулися в житті рослин, тварин, праці людей?

ІІІ. Спрямування до мети

- Про кого дізналися на минулому уроці природознавства?

- Доведіть,  що комахи – частина живої природи.

- Хто зайвий на слайді №1? Чому?

- Яку будову мають комахи ?

- Які комахи свійські? (Бджола)

- Корисні? (Сонечко, бджола)
IV. Повідомлення теми уроку
 Вона праці не боїться.
 Дуже сильна ця комаха
 Називається …(мураха). (Слайд 2)

V. Визначення проблеми проекту (План на дошці)

 - Хто такі мурахи?

- Де вони живуть?

- Чим живляться?

- Кого пасуть і доять мурахи? 

- Вони корисні чи шкідливі?
VІ. Визначення шляхів розв’язання проблеми

Дослідження «Хто такі мурахи?»

Презентація «Як живуть мурахи? »

Навчальний мультфільм «Кого пасуть і доять мурахи?»

Складання плаката «Мурахи шкідливі чи корисні?»

 VІІ . Формування груп для проведення дослідження

Учні класу об’єднуються у групи:

І група — «Дослідники»;

ІІ група — «Розумники»;

 ІІІ група — «Науковці;

ІV група — «Екологи»;

V група – «Чомусики».

VІІІ . Обговорення та презентація проекту групами

  1. Робота в групах.

І група — «Дослідники»:

 Позначити на малюнку частини тіла мурашки(додаються картки зі словами-назвами).  Зробити висновок , до  якої групи тварин вона відноситься.

ІІ група — «Розумники» :

Серед малюнків жител різних тварин розпізнати домівку мурах.

- Чому ця будівля, на вашу думку, належить саме мурашкам?

ІІІ група — «Науковці»:

  З набору надрукованих речень вибрати ті, які розповідають про користь мурах і утворити плакат « Чим корисні мурахи».

ІV група — «Екологи»:

  З того ж набору скласти  плакат « Чим шкідливі мурахи».

V група – «Чомусики»:

Підібрати заголовок до малюнка(Слайд 16.). Пояснити чому в народі кажуть: «Бережи мурашку, як свою рубашку».

 

  1. Презентація груп з доповненнями вчителя

І група — «Дослідники»

- Яку будову мають мурахи? (Слайд 3.)

- До якої групи тварин вони відносяться?

     Мурахи – найчисленніше (більше 6000 видів) сімейство комах. Це – крихітні створіння, зазвичай менше двох сантиметрів у довжину. Вони можуть бути різних кольорів: чорні, коричневі, червоні, жовті і навіть смугасті.

     Мураха сильніша за слона! (Слайд 4.) Слон насилу піднімає вантаж у 3 рази більший від своєї маси, а мураха – у 50 разів більший. 

   Мурашки погано бачать, але мають дуже гарний нюх. Органи нюху розташовані на вусиках. Рухаючи ними, мурахи обнюхують і обмацують всі зустрічні предмети. По запаху відрізняють своїх від чужих, знаходять дорогу до мурашника

  На черевці знаходиться жало, яке вибризкує отруту, смертельну для комах.

   Мурашки постійно спілкуються між собою, торкаючись один одного вусиками.         Так вони розмовляють. (Слайд 5.)

А так діляться їжею. (Слайд 6.)

У мурах дуже хороша пам'ять.

Вони–найрозумніші комахи.

   Потрапивши в несподівану ситуацію, вміють прийняти розумне рішення.  Наприклад, у них є дивовижний план порятунку від водної стихії. Деякі мурахи реагують навіть на одну крапельку води, що потрапила у вхід мурашника: вони починають бігати по гнізду, оголошуючи тривогу, а потім біжать до інших відкритих входів. Залишаючи слід у вигляді запаху, вони показують іншим мурашкам шлях до незаблокованих проходів, що ведуть назовні, а іноді і зовсім виводячи їх із гнізда. А інші мурахи під час повені підіймаються з нижньої частини мурашника до рівня землі, злипаються у велику купу і утримуються на плаву. Так багато мурах виживає. З часом жива купа осідає десь на траві чи кущах, і, коли вода спадає, комахи, що залишилися живими, повертаються в мурашник.

    Ці тваринки іноді п'янствують. Адже в мурашнику живуть не тільки мурахи, але і багато інших комах, які підгодовують своїх господарів. Одним з таких квартирантів є жук-ломехуза, який споює мурашок своїми ефіроподібними виділеннями. У п'яних мурашок падає чутливість, вони кидають роботу і починають пестити і леліяти жука, поки той поїдає мурашині лялечки і личинки, на що мурахи не звертають ніякої уваги. Мурашник, уражений жуком-ломехузою, швидко вимирає. 

ІІ група — «Розумники»

- Де живуть мурашки? (Слайд 7.)

Загадка

   Леся Вознюк

За ялиною горбок –

Півмільйона мурашок

Працювали день і два…

Листя, голки і трава

Полягали у будівлю.

Той загал зробив покрівлю.

Можна звати дім комашник,

А інакше він … (мурашник)

     Мурахи живуть у мурашниках великими спільнотами – колоніями (не менше 10). Мурашник – це багатоповерхова споруда, у якій багато ходів і камер, де зберігаються яйця, личинки і лялечки. У великому мурашнику мешкає до кількох мільйонів мурашок. Висота  мурашника досягає 1 метра

    Гілочки, хвої, шматочки кори зміцнюють землею, змоченою слиною. Зверху свій будинок мурашки густо вкривають дрібними хвоїнками. Тому навіть дощ і вітер мурашнику не страшні. Хвоїнки лежать щільно, вода скочується з хвоїнок, наче з черепиці даху. Злива навіть зміцнює мурашник. Хвоїнки і гілочки скріплюються землею, глиною, немов цементом. (Слайд 8.)

  У мурашнику є "Солярій" - камера, яка нагрівається сонячними променями. Сюди навесні мурахи залазять погрітися. 
"Кладовище"- місце, куди робочі мурахи зносять померлих мурах та сміття. Цікаво, що все сміття комахи не просто виносять з мурашника, а складають його в певних місцях.
У «Зимовій камері» комахи збираються, щоб пережити холод в стані напівсплячки . 
"Хлібне сховище"- місце тримання зерна. 
У «Царській камері» живе матка, яка відкладає до 1500 тис. яєць в день.   Наявні камери з яйцями, личинками та лялечками. 
"Корівник"- місце, де мурахи тримають попелиць. 
"М’ясна схованка"- сюди фуражири зносять гусінь та іншу здобич. 

Обовязки мурашок(Слайд 9.)

   У самому центрі мурашника живе мурашина цариця. Вона   може прожити до 20-ти років.

      Мурахи - няньки доглядають за «царицею». Стежать за її чистотою, а також бережуть яйця і личинки, гріють їх на сонечку, просушують від вологи. Коли личинки виростають, то починають подавати сигнали і мурашки - няньки кидаються до них, розривають кокони і випускають молодих мурах назовні.
      Мурахи – солдати (слайд 10)охороняють всі входи і виходи в мурашнику. У них дуже велика голова і дуже сильні щелепи, а самі вони більші звичайних мурах. Своєю головою вони закривають вхід в мурашник. Повертається робочий мураха, підходить до закритого входу, стукає вусиками по голові солдата, який після цього знака впускає мурашки.

    Мурахи - робітники (слайд 11)займаються будівництвом і ремонтом мурашника: одні витягують з нього хвою, гілочки, листочки, інші - тягнуть всередину точно такі ж для того, щоб в мурашнику не утворювалася цвіль.

Фізкультхвилинка

 Діти по лісу гуляли,

Де мурашок пострічали:

Раз, два, три, чотири , пять

Як багато тут мурах !

Ми їм тихо поклонімось,

Потім ще разок зігнімось,

Декілька разів присядем,

І за парти тихо сядем. 

       Мурахи - «розвідники» вибігають з мурашника раніше всіх і спрямовуються на всі боки у пошуках чогось, що може їм стати в нагоді в «господарстві». Знайшовши потрібний предмет, повертаються назад і, потершись вусиками об вусики своїх родичів, повідомляють їм таким чином усю необхідну інформацію.

    Фуражири - збирачі їжі. (Слайд 12)Вони добувають їжу для всіх жителів гнізда. Як тільки надходить сигнал від розвідників, вони за їх вказівками відправляються до джерела корму і доставляють його в мурашник. Володіють дуже хорошою пам'яттю. Мурахи - фуражири завжди знайдуть дорогу додому і пам'ятатимуть цей шлях ще 4 дні, навіть якщо була погана погода, і вони не виходили на полювання.

    Якщо здоровий мураха-фуражир кілька разів поспіль повертається в мурашник ні з чим, його самого пускають на фураж. Цікаво, що зовсім по-іншому поступають мурахи з тими, хто втратив працездатність внаслідок каліцтва. Їх годують до тих пір, поки ті в стані просити їжу, тобто постукувати вусиками по певних ділянках голови здорового мурашки. Однак на всіх здорових особин поширюється правило: «Хто не працює - той не їсть!»
Харчування мурах (Слайд 13)
Мурахи їдять : 
Падаль — 62 % 
Комах — 33 % 
Сік рослин — 4,5 % 
Гриби — 0,3 % 
Насіння — 0,2 % 
   Харчуються мурахи різними комахами, грибами, насінням рослин, нектаром на квітах, соком дерев, але найулюбленішою їжею є медяна роса, яку вони беруть від попелиць.

Навчальний мультфільм «Кого пасуть і доять мурахи?»

  Мурахи - «пастухи» виганяють «стада» попелиць, як «дійних корів», пастися, а потім знову заганяють їх у підземні галереї гнізда. Вони захищають своїх «корів» від ворогів, переносять з однієї рослини на іншу, споруджують для них спеціальні укриття.

Роль мурах у житті природи (Слайд 14)

Мурахи відіграють чималу роль у житті природи.

 ІІІ група — «Науковці» презентують складений плакат.

Шкода від мурах:

  1. Розносять деякі хвороби.
  2. Псують їжу в будинках.
  3. Розносячи тлю , псують дерева.

ІV група — «Екологи». Представляють свою роботу.

Користь від мурах :

  1. Розносять насіння.
  2. Запилюють какао.
  3. Рятують ліс , знищуючи шкідливих комах(за день гніздо мурашок знищує до 100 тисяч шкідливих комах. )
  4. Рихлять  і удобрюють грунт
  5. Мурахи- їжа для дятлів, солов’їв, ведмедів.
  6.  Мурашина кислота – ліки від збудників холери, тифу і туберкульозу.
  7. Виконують санітарну роботу, знищуючи загиблих. 
  8. Мурахи вирощують і щодня їдять цвілеві грибки, з яких люди виготовляють антибіотики.

  (Слайд 15.) Ліс здоровий, якщо на кожен гектар припадає 4 мурашники. Те, що маленький рудий санітар знищить за день, малий строкатий дятел - за 20 днів. А велика синиця таку ж кількість шкідників буде збирати два місяці. Якби ліс залишився без мурах, то шкоду, завдану шкідниками, можна було б зрівняти з пожежею.

 Тому мурах називають – “санітарами лісу”. Мурах і їх мурашники необхідно берегти і охороняти !!!

 V група – «Чомучки» (Слайд 16)

В народі кажуть: «Бережи мурашку, як свою рубашку».Пояснюють як розуміють цей вислів. Повідомляють свої заголовки :

    -Бережи та охороняй природу! 

    -Не руйнуй мурашники! 

ІХ . Презентація домашньої пошукової роботи (за бажанням)

   Прикмети, пов’язані з мурахами :

Мурахи поспішають в свій будинок – чекай дощу.

Мурахи наростили своє житло – буде холодна зима.

Перед грозою мурахи починають активно бігати по мурашнику.

Багато мурашок – готуйте на гриби козубок.

    Прислів’я, приказки:

Мала мураха тілом , та велика ділом.

Мураха невелика, та гори копає.

Мурахи гуртом і лева здолають.

Якщо в будинку зявилися комахи- до добра.

Для мурашки роса – злива.

Х . Тестування

1. Мурахи живуть :

а) сімями ; б) поодинці; в) парами.

2. Висота мурашника сягає :

а) 5метрів ; б) 1 метр ; в) 120 метрів.

3. Мурашок називають :

а) шкідниками лісу ; б) друзями лісу ; в) санітарами лісу.

4. Мурахи спілкуються за допомогою :

а) лапок ; б) очей ; в) вусиків.

XІ . Підсумок уроку . Рефлексія

Вправа «Продовж речення»
- Працюючи над проектом, я дізнався…

- Найбільшим відкриттям для мене було…

 - Сьогодні я розповім батькам про…

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

docx
Додано
20 лютого 2018
Переглядів
3661
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку