Урок природознавства для учнів 1 класу
Урок з використанням методичних прийомів, які роблять навчання дитини цікавим і корисним.
Практична спрямованість уроку спонукає першокласників активно працювати, мислити, отримувати результат і радіти своїм досягненням.
Урок природознавства з елементами народознавства 1 клас
Тема. Дерева,кущі, трави.
Мета. Розширити знання учнів про ділення рослин на групи – дерева, кущі, трави; вчити визначати породи деяких дерев за характерними ознаками; закріпити знання про будову рослин; надати знання про лікарські рослини, про рослини – обереги; розвивати спостережливість. Виховувати допитливість, інтерес до вивчення рідної природи, дбайливе ставлення до неї.
Обладнання. Картки з зображенням дерев, кущів, трав`янистих рослин; використання мультимедіо , українські віночки, зображення лісовичка, гербарій рослин.
Організаційний момент.
Задзвенів для всіх дзвінок,
Час почати наш урок,
Будемо у навколишній світ мандрувати,
Дерева, кущі та рослини вивчати.
2. Вступна бесіда.
Отже, починаємо працювати. Повернулись всі один до одного, посміхнулись, побажали очима успіху, налаштувались на роботу. Відчули потребу працювати. Успіхів вам!
Зараз надамо слово нашому гідрометеоцентру. З нами Мурашова Анастасія.
Вітаю всіх, кого цікавить, якою погода буде сьогодні. А сьогодні ясний день. Температура повітря …Падає пухнастий сніг. Астрологи радять у цей день старанно працювати. А зірки кажуть, що учні 1 – а класу можуть сьогодні отримати високі бали. Хай вам невдачі і невзгоди не роблять у житті погоди. Щасти вам!
Початок грудня багатий на свята. 7 грудня – празник святої великомучениці Катерини. Це дівоче свято, в яке дівчата просять у святої щасливого подружнього життя. Як на Катерину холодно, то буде голодно. На святу Катерину ховайся під перину – казали у народі.
Фронтальне опитування.
( Чути спів пташок, шум лісу)
Він пропонує помандрувати до лісу по загадки. « Я хочу, - каже Лісовичок, - щоб сьогодні ви виконали деякі мої завдання, пограли зі мною та відгадали загадки.»
Допоможемо Лісовичку « зібрати друзів». У кожного з вас є карточки з зображенням якої - небудь рослини. За якими ознаками ми будемо визначати, що це дерева?
( У дерев один дерев`янистий стовбур, гілки дерева починаються на деякій відстані від землі й утворюють крону)
А як ми визначаємо « друзів» кущиків?
(У кущиків відсутній спільний стовбур, але в них є декілька дерев`янистих стебел із гілочками, що починаються відразу від землі).
Лісовичок пропонує вам загадку:
До якої групи можемо віднести ромашку?
Чим вона відрізняється від куща, дерева?
Ромашку ми відносимо до трав`янистих рослин, у яких м` яке стебло з листям і квітами. Вони майже завжди нижче дерев. Хоча і існують трав`янисті рослини, які виростають до 9 м у висоту. Це всім відомий банан. До трав` янистих рослин ми відносимо соняшник, зернові культури, а також овочі.
Отже Лісовичок хоче бачити « друзів»кущів.
( Діти виходять до дошки і вішають свої картки)
Серед « друзів» кущиків є один, що являє собою рослинний символ України. Що це за кущик?
У вінку зеленолистім,
У червоному намисті,
Видивляється у воду
На свою хорошу вроду.( Калина)
(Виходить групка учнів, що готувала міні- проект про калину)
Що ми знаємо про цей кущик?
Калина – символ України. Вона квітне білим цвітом весною, а восени з`являються червоні плоди.
Калина – лікарська рослина.
У народі казали:
- Пишна та красива, як червона калина.
- Без верби і калини нема України.
- Дівчина гарна, як у лузі калина.
- Розцвіла, як у лузі калина.
- Стоїть, як калина при дорозі.
- Проводжаючи сина в дальню путь,мати пекла пироги з калиною, поїла сина калиновим чаєм.
- Квіти калини вплітали в дівочі віночки.
- Весільний коровай прикрашали ягодами калини.
- Колиски для немовлят робили з калини.
- Давайте ж подаруємо калинці нашу фізхвилинку.
( Діти виконують рухи під пісню « Ой, є в лісі калина»
Відгадайте, як він називається?
Кущик цей в бранні зеленім
Росте у садочку.
Ягідки червоні має,
Всіх вас ними пригощає.
Ягідка солодка, дивна,
Мабуть кущик цей …( малина).
Дуже прості в мене квіти,
Але ніжні, запашні,
Люблять бджоли їх і діти –
Колючки їм не страшні.
Восени ж , як скину листя,
Ягідками приберусь, -
Кожна гілка, як в намисті.
Я – шипшиною зовусь
Ось – смородина у мене, -
Корисніша з ягідок!
Хоч не гарна , бач, вона –
Ягода – відмінниця,
Перша вітамінниця.
А тепер прийшла черга познайомитися з « друзями» дерев.
( Діти вивішують на дошці картки з зображенням дерев)
Листочки довгенькі, вузенькі, гостренькі.
Дивляться у воду на свою хорошу вроду.
Верба має великі лікувальні властивості. З неї плетуть кошики, виготовляють меблі, дитячі іграшки, сопілки. В народі це дерево називають священним.
З вербою зв`язано багато народних звичаїв і обрядів. У вербну неділю святять у церкві вербу, а потім несуть її додому і б`ють нею один одного, приказуючи:
Не я б`ю – верба б`є.
Не будь сонливий,
До роботи лінивий.
Будь здоровий , як вода,
Рости, як верба.
Навесні цвітуть мої свічі,
Заглядають сонцю в вічі,
А під осінь ті свічки
Вдягають з голок кожушки. (Каштан)
Каштан дуже поширений в Києві . Він є символом столиці. Каштан – лікарська рослина.
Гарне дерево, міцне,
Листя різьблене, рясне.
А на гілочках крислатих
Буде жолудів багато.( Дуб)
У народі кажуть:
- Де ростуть дуби, там немає біди.
- Щоб здоров я добре мати, треба дуба не рубати.
- З дубом подружиш – хворіти не будеш.
- Посадиш дубочок – виросте міцний синочок.
- Найстарішим деревом в Україні вважається дуб, якому 1300 років в Ровенській області.
Давно відомо, що повітря в тому місці, де ростуть дуби, має цілющі властивості. Тому відпочинок під шатами дуба – це справжні ліки.
Саме під шатами дуба проведемо гру « Дерева, кущі, трави»
Слова для гри: береза, бузок, ялина,смородина, полуниця, яблуня, шипшина, подорожник, ялина аґрус, волошки.
А зараз до нас завітало ще одне деревце.
Це дерево звуть горобина
Його вшановує людина.
Плоди кулясті і червоні
Ретельно зібрані у грона.
Горобина – одне з улюблених дерев. Живе – 100 – 200 років. Їй присвячено багато віршів, пісень. Вона чарівна і весною, коли цвіте і восени, коли вбирається в яскраво – червоне намисто.
Ягоди горобини багаті на вітаміни, мають лікувальні властивості.
Творча гра « Дерево» ( Пo Фоппелю)
Станьте поруч із своєю партою. Заплющіть очі. Уявіть, що ви – дерево. Ваше коріння глибоко вростає в землю. У вас росте нове коріння. Ви міцно стоїте на землі. Розкиньте руки в сторони – це ваші гілочки. На гілках ростуть листочки .Крізь ваші гілочки дує легкий вітерець, але корінці підтримують стовбур і ніякий буревій не може вирвати вас із землі.
Сонечко в траві зійшло,
Усміхнулось, розцвіло,
Потім стало біле – біле
І за вітром полетіло. ( Кульбаба)
Отже , настала черга зібрати « друзів» трав `янистих рослин.
( Діти виставляють на дошку картинки з трав`янистими рослинами).
Тут барвінок і волошка,
Терен й рута, й м`яти цвіт.
І просила я у Бога
Кожен день багато літ.
Справді, квіти й трави ці цілющі
Всіх дівчаток берегли:
Від хвороб, нечистих, б`ючих,
Злих очей і від журби.
Гра « Продовжте речення».
Призначення рослин – дарувати радість. А ще – дарувати здоров` я людині, бо всі рослини мають цілющі властивості. Їх називають зеленою аптекою.
Скрізь у лісі, і у лузі
Знайдемо надійних друзів.
Коли хтось упав раптово,
Чи поранив руку, ногу,-
Подорожник – наш дружок,
Прикладем його листок.
Від застуди і від кашлю
Вип`ємо мікстуру краще.
З мати й мачухи відвар
Допоможе, друзі, вам.
Заболіли раптом зуби –
Є шалфей, кора від дуба.
А нема зеленки, йоду –
Чистотіл знайдеш в городі.
Вправи « Знайди зайвий листочок», « Знайди зайву рослину».
Вправа « Закінчи речення»:
- Дерево має ..( один міцний стовбур)
- Кущ має …( кілька тонких твердих стебел)
- Трав`янисті рослини мають …(м `які соковиті стебла)
- Конвалія, троянда, ромашка – це …
- Калина, шипшина, смородина – це …
- Сосна, тополя, дуб – це …
Ліси недарма називають зеленою аптекою і легенями планети. Уявіть собі, діти, за добу одне дерево виділяє в повітря стільки кисню, скільки треба для дихання трьом мешканцям Землі. Тому ми повинні оберігати зелених друзів, дбати про довкілля.
Гра « Як зберегти природу»
Всі встають і роблять те, що пропонує вчитель.
Якщо так, покладіть руку на серце.
Будьте, як маленькі сонечка, творіть добро, садіть ліси, любіть свою Землю – матінку, і вона відповість вам любов` ю , щедрістю. Бажаю вам щастя!