Урок природознавства з елементами народознавства 1 клас Тема "Дерева,кущі,трави"

Про матеріал

Урок природознавства для учнів 1 класу

Урок з використанням методичних прийомів, які роблять навчання дитини цікавим і корисним.

Практична спрямованість уроку спонукає першокласників активно працювати, мислити, отримувати результат і радіти своїм досягненням.

Перегляд файлу

 Урок природознавства з елементами народознавства 1 клас

 

Тема. Дерева,кущі, трави.

Мета. Розширити знання учнів про ділення рослин на групи – дерева, кущі, трави; вчити визначати породи деяких дерев за характерними ознаками; закріпити знання про будову рослин; надати знання про лікарські рослини, про рослини – обереги; розвивати спостережливість.  Виховувати допитливість, інтерес до вивчення рідної природи, дбайливе ставлення до неї.

 

Обладнання. Картки з зображенням дерев, кущів, трав`янистих рослин; використання мультимедіо , українські віночки, зображення лісовичка, гербарій рослин.

 

Організаційний момент.

Задзвенів для всіх дзвінок,

Час почати наш урок,

Будемо у навколишній світ мандрувати,

Дерева, кущі та рослини вивчати.

 

2. Вступна бесіда.

Отже, починаємо працювати. Повернулись всі один до одного, посміхнулись, побажали очима успіху, налаштувались на роботу. Відчули потребу працювати. Успіхів вам!

 

  1. Підсумки гідрометеоцентру та етнографів.

Зараз надамо слово нашому гідрометеоцентру. З нами Мурашова Анастасія.

Вітаю всіх, кого цікавить, якою погода буде сьогодні. А сьогодні ясний  день. Температура повітря …Падає пухнастий сніг. Астрологи радять у цей день старанно працювати. А зірки кажуть, що учні 1 – а класу можуть сьогодні отримати високі бали. Хай вам невдачі і невзгоди не роблять у житті погоди. Щасти вам!

Початок грудня багатий на свята. 7 грудня – празник святої великомучениці Катерини. Це дівоче свято, в яке дівчата просять у святої щасливого подружнього життя. Як на Катерину холодно, то буде голодно. На святу Катерину ховайся під перину – казали у народі.

  1. Перевірка вивченого на минулому уроці.

Фронтальне опитування.

  • Про що говорили на минулому уроці?
  • Чому рослини належать до живої природи?
  • Що необхідно для росту рослин?(тепло, вода, грунт, світло)
  • Назвіть частини рослин.( Корінь, стебло, квітка, листя, плід)

 

  1. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності

( Чути спів пташок, шум лісу)

  • Діти, давайте уявимо, що ми опинились на лісовій галявині. Що вас оточує? ( Дерева, кущі, трави)
  • Сьогодні ми з вами відвідаємо царство рослин. Дізнаємося, на які групи поділяються рослини. Як рослини допомагають людині, навчимося бачити красу цього дивовижного світу і берегти його.
  1. Вивчення нового матеріалу.
  • Діти, а кого з казкових мешканців лісу ми можемо зустріти на лісовій галявині? ( Лісовичка)

Він пропонує помандрувати до лісу по загадки. « Я хочу, - каже Лісовичок, - щоб сьогодні ви виконали деякі мої завдання, пограли зі мною та відгадали загадки.»

Допоможемо Лісовичку « зібрати друзів». У кожного з вас є карточки з зображенням якої - небудь рослини. За якими ознаками ми будемо визначати, що це дерева?

( У дерев один дерев`янистий стовбур, гілки дерева починаються на деякій відстані від землі й утворюють крону)

А як ми визначаємо « друзів» кущиків?

(У кущиків відсутній спільний стовбур, але в них є декілька дерев`янистих стебел із гілочками, що починаються відразу від землі).

 

Лісовичок пропонує вам загадку:

  • Біла квітка, а в середині золотаве сонце. ( Ромашка)

До якої групи можемо віднести ромашку?

Чим вона відрізняється від куща, дерева?

Ромашку ми відносимо до трав`янистих рослин, у яких м` яке стебло з листям і квітами. Вони майже завжди нижче дерев. Хоча і існують      трав`янисті рослини, які виростають до 9 м у висоту. Це всім відомий банан. До трав` янистих рослин ми відносимо соняшник, зернові культури, а також овочі.

Отже Лісовичок хоче бачити « друзів»кущів.

( Діти виходять до дошки і вішають свої картки)

Серед « друзів» кущиків є один, що являє собою рослинний символ України. Що це за кущик?

 

У вінку зеленолистім,

У червоному намисті,

Видивляється у воду

На свою хорошу вроду.( Калина)

 

(Виходить групка учнів, що готувала міні- проект про калину)

 

Що ми знаємо про цей кущик?

Калина – символ України. Вона квітне білим цвітом весною, а восени  з`являються червоні плоди.

  Калина – лікарська рослина.

У народі казали:

 - Пишна та красива, як червона калина.

 - Без верби і калини нема України.

 - Дівчина гарна, як у лузі калина.

 - Розцвіла, як у лузі калина.

 - Стоїть, як калина при дорозі.

 - Проводжаючи сина в дальню путь,мати пекла пироги з калиною, поїла сина калиновим чаєм.

 - Квіти калини вплітали в дівочі віночки.

 - Весільний коровай прикрашали ягодами калини.

 - Колиски для немовлят робили з калини.

 - Давайте ж подаруємо калинці нашу фізхвилинку.

( Діти виконують рухи під пісню « Ой, є в лісі калина»

  • Іще інші кущики просяться до нас у гості.

Відгадайте, як він називається?

Кущик цей в бранні зеленім

Росте у садочку.

Ягідки червоні має,

Всіх вас ними пригощає.

Ягідка солодка, дивна,

Мабуть кущик цей …( малина).

 

Дуже прості в мене квіти,

Але ніжні, запашні,

Люблять бджоли їх і діти –

Колючки їм не страшні.

Восени ж , як скину листя,

Ягідками приберусь, -

Кожна гілка, як в намисті.

Я – шипшиною зовусь

 

Ось – смородина у мене, -

Корисніша з ягідок!

Хоч не гарна , бач, вона –

Ягода – відмінниця,

Перша вітамінниця.

 

А тепер прийшла черга познайомитися з « друзями» дерев.

( Діти вивішують на дошці картки з зображенням дерев)

  • Про яке дерево йде мова?

Листочки довгенькі, вузенькі, гостренькі.

Дивляться у воду на свою хорошу вроду.

 

Верба має великі лікувальні властивості. З неї плетуть кошики, виготовляють меблі, дитячі іграшки, сопілки. В народі це дерево називають священним.

 

З вербою зв`язано багато народних звичаїв і обрядів. У вербну неділю святять у церкві вербу, а потім несуть її додому і б`ють нею один одного, приказуючи:

Не я б`ю – верба б`є.

Не будь сонливий,

До роботи лінивий.

Будь здоровий , як вода,

Рости, як верба.

 

  • Упізнайте, що це за дерево? Підказую, цих дерев дуже багато у Києві.

Навесні цвітуть мої свічі,

Заглядають сонцю в вічі,

А під осінь ті свічки

Вдягають з голок кожушки.  (Каштан)

 

Каштан дуже поширений в Києві . Він є символом столиці. Каштан – лікарська рослина.

  • Коли каштани зацвітають, їх цвіт схожий на біло – рожеві свічки на деревах, і місто наповнюється ароматом квітучих каштанів.
  • Здогадайтесь, діти, а про яке дерево йдеться у наступній загадці?

 

Гарне дерево, міцне,

Листя різьблене, рясне.

А на гілочках крислатих

Буде жолудів багато.( Дуб)

 

У народі кажуть:

  - Де ростуть дуби, там немає біди.

 - Щоб здоров я добре мати, треба дуба не рубати.

 - З дубом подружиш – хворіти не будеш.

 - Посадиш дубочок – виросте міцний синочок.

 - Найстарішим деревом в Україні вважається дуб, якому 1300 років в Ровенській області.

 

Давно відомо, що повітря в тому місці, де ростуть дуби, має цілющі властивості. Тому відпочинок під шатами дуба – це справжні ліки.

Саме під шатами дуба проведемо гру « Дерева, кущі, трави»

 

  • Я називаю слова, а ви показуєте що це у такий спосіб: якщо це дерево – то піднімаєте руки вгору, кущ – опускаєте  руки вниз, трави – присідаєте.

Слова для гри: береза, бузок, ялина,смородина, полуниця, яблуня, шипшина, подорожник, ялина аґрус, волошки.

 

А зараз до нас завітало ще одне деревце.

 

Це дерево звуть горобина

Його вшановує людина.

Плоди кулясті і червоні

Ретельно зібрані у грона.

Горобина – одне з улюблених дерев. Живе – 100 – 200 років. Їй присвячено багато віршів, пісень. Вона чарівна і весною, коли цвіте і восени, коли вбирається в яскраво – червоне намисто.

Ягоди горобини багаті на вітаміни, мають лікувальні властивості.

Творча гра « Дерево» ( Пo Фоппелю)

Станьте поруч із своєю партою. Заплющіть очі. Уявіть, що ви – дерево. Ваше коріння глибоко вростає в землю. У вас росте нове коріння. Ви міцно стоїте на землі. Розкиньте руки в сторони – це ваші гілочки. На гілках ростуть листочки .Крізь ваші гілочки дує легкий вітерець, але корінці підтримують стовбур і ніякий буревій не може вирвати вас із землі.

  • Розкажіть,які у вас були почуття?
  • А це що за рослина?

 

Сонечко в траві зійшло,

Усміхнулось, розцвіло,

Потім стало біле – біле

І за вітром полетіло. ( Кульбаба)

Отже , настала черга зібрати « друзів» трав `янистих рослин.

( Діти виставляють на дошку картинки з трав`янистими рослинами).

  • Діти, ви тільки подивіться, яка краса нас оточує! А не менш чарівні і красиві наші дівчатка у віночках з квіточок. Яких квіток там тільки немає! Вінок – не тільки краса, а й оберіг. В ньому є чаклунська сила, що біль знімає, волосся береже.

 

Тут барвінок і волошка,

Терен й рута, й м`яти цвіт.

І просила я у Бога

Кожен день багато літ.

 

Справді, квіти й трави ці цілющі

Всіх дівчаток берегли:

Від хвороб, нечистих, б`ючих,

Злих очей і від журби.

 

  • Калина – символ краси дівочої.
  •  Волошка – простота і ніжність.
  •  Мак – краса і молодість.
  •  Мальва – краса.
  •  Дзвоник польовий – вдячність.
  •  Ромашка – кохання і мир.
  • Фіалка – сором`язливість.
  •  Троянда – кохання і здоров я.
  • Барвінок – символ життя.

Гра « Продовжте речення».

  • Лісовичок хоче перевірити, чи знаєте ви, яку ж користь приносять людям рослини. Вам необхідно продовжити подані речення:
  • Овочі і фрукти люди …( їдять)
  • З льону виготовляють …( тканини).
  • З деревини роблять … ( папір, меблі, іграшки)
  • Рослини поглинають …( вуглекислий газ).

 

Призначення рослин – дарувати радість. А ще – дарувати здоров` я людині, бо всі рослини мають цілющі властивості. Їх називають зеленою аптекою.

 

Скрізь у лісі, і у лузі

Знайдемо надійних друзів.

 

Коли хтось упав раптово,

Чи поранив руку, ногу,-

Подорожник – наш дружок,

Прикладем його листок.

 

Від застуди і від кашлю

Вип`ємо мікстуру краще.

З мати й мачухи відвар

 Допоможе, друзі, вам.

 

Заболіли раптом зуби –

Є шалфей, кора від дуба.

А нема зеленки, йоду –

Чистотіл знайдеш в городі.

 

Вправи « Знайди зайвий листочок», « Знайди зайву рослину».

Вправа « Закінчи речення»:

- Дерево має ..( один міцний стовбур)

- Кущ має …( кілька тонких твердих стебел)

- Трав`янисті рослини мають …(м `які соковиті стебла)

 - Конвалія, троянда, ромашка – це …

 - Калина, шипшина, смородина – це …

 - Сосна, тополя, дуб – це …

Ліси недарма називають зеленою аптекою і легенями планети. Уявіть собі, діти, за добу одне дерево виділяє в повітря стільки кисню, скільки треба для дихання трьом мешканцям Землі. Тому ми повинні оберігати зелених друзів, дбати про довкілля.

Гра « Як зберегти природу»

Всі встають і роблять те, що пропонує вчитель.

  • Якщо ти не збираєш великих букетів квітів, сплесни у долоні над головою.
  • Якщо ти ніколи не залишаєш сміття у лісі, на березі річки – тупни ногою.
  • Якщо ти хочеш більше знати про природу навколо тебе, то підніми руку.
  • Якщо ти не ламаєш гілки на деревах – почухай собі носик.
  • Чи болить у вас душа, коли бачите зламану гілку, чи молоде деревце?

Якщо так, покладіть руку на серце.

  • Якщо хочете дружити, бути в злагоді з природою, то потисніть один одному руки.

Будьте, як маленькі сонечка, творіть добро, садіть ліси, любіть свою Землю – матінку, і вона відповість вам любов` ю , щедрістю. Бажаю вам щастя!      

doc
Додано
14 лютого 2018
Переглядів
1613
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку