Ознайомити учнів із тваринами рідного краю, які занесені до ЧервоноїкнигиУкраїни, виховувати бережливе ставлення до природи, прагнення охороняти її.
Охорона тварин рідного краю
1 клас
Тема:Охорона тварин рідного краю
Мета:Ознайомити учнів із тваринами рідного краю, які занесені до Червоної книги України, виховувати бережливе ставлення до природи, прагнення охороняти її.
Обладнання:ілюстрації із зображенням рідкісних тварин рідного краю, презентація до уроку,роз даткові картки.
Хід уроку
1 .Організація класу:
Продзвенів шкільний дзвінок ,
Нас покликав на урок
Ми природу любимо,
Тож вивчати її будемо.
Наш урок природничий,
І цікавий , і незвичний.
Вирушаємо у путь –
Нас цікаві справи ждуть.
У нас сьогодні на уроці буде сяяти сонечко ( Слайд 1.)
Воно своїм теплом і світлом буде надихати нас на творчу роботу, а його лагідні промінці даруватимуть нам цікаві завдання , які відкриють безліч таємниць.
А девіз нашого уроку буде такий:( Слайд 2) Його пропонує нам наступний промінчик , який дуже хоче разом з нами продовжити нашу природничу подорож.
Ми всі – господарі природи,
Тож збережемо її вроду.
2. Фенологічні спостереження ( Слайд 3).
Отже , перший промінець пропонує нам записати погоду сьогоднішнього дня.
-2-
3. Повторення вивченого.
- До якої природи належать тварини ? ( До живої. )
- Які ознаки живої природи є у тварин ? ( Вони живляться, дихають,народжуються і вмирають. )
- На які групи за характерними ознаками поділяють тварин ? ( Птахи, комахи , звірі і риби . )
Гра1.Наступний промінець пропонує пограти в ігри ( Слайд 4. )
Іринка вибирає малюнки із зображенням птахів і комах , а Петрик – із зображенням звірів і риб .
Гра 2 . « Хто зайвий?» ( Слайди 5 , 6, 7, 8 )
Діти визначають зайву тварину і повідомляють чому. ( В цій грі повторюємо поняття « дикі і свійські тварини «).
Гра 3 .( Слайд 9 ).
Діти , зараз ми ще пограємось.
Загубили ці звірята
Свою маму , свого тата.
Де живуть , вони не знають,
І сидять тепер , ридають
Ви тваринкам підкажіть,
В рідний дім їх відведіть.
Допоможіть тваринкам знайти свій будиночок. Тварин , які живуть у дикій природі , відведіть до ялинки . а свійських тварин – до будинку , де живуть люди.
Отже діти, за свійськими тваринами ми доглядаємо, а чи потрібно доглядати за дикими тваринами ?
Звичайно ні . Але їх теж потрібно берегти і охороняти.
4. Оголошення теми і мети уроку.( слайд10).
Отже, тема нашого сьогоднішнього уроку – « Охорона тварин»
Слайд 11.
Ми дізнаємося : « Чому потрібно охороняти тварин і яких тварин занесено до Червоної книги» ?
-3-
Сьогодні ви дізнаєтесь, чому більшість тварин нашого краю потребують захисту, а ті , які опинилися під загрозою зникнення, потребують охорони . Ви навчитеся описувати і розпізнавати рідкісних тварин рідного краю , щоб коли зустрінете цих тварин серед природи, не завдали їм шкоди.
У природі все тісно пов’язане з навколишнім середовищем : із землею , річками , тваринами і рослинами .Ми змушені навчитися жити в мирі і злагоді з природою .
Ви вже знаєте , яке значення в природі і житті людини мають тварини .
У кожній місцевості є тварини, яких залишилося дуже мало . Вони зникають, бо люди на них полюють, знищують місця їхнього мешкання – ліси, луки, забруднюють озера і ріки .Тому тварин потрібно охороняти .
Кожна країна має свою Червону книгу ( Слайд 12 )
До Червоної книги занесені тварини , яким загрожує небезпека зникнення із Землі, а деякі з них вже зовсім зникли.
5. Сприймання і усвідомлення учнями навчального матеріалу:
Зараз ви дізнаєтесь про деяких тварин нашого краю, які занасені до Червоної книги і потребують нашої охорони.
-4 -
Слайд 13 . Махаон. Найвідоміший метелик України завдяки своєму
яскравому забарвленню та великим розмірам. Люди дуже багато їх виловили і їх залишилось зовсім мало.
Слайд 14. Рись. Типова кішка , хоча величиною з великого собаку, якого частково нагадує своїм зменшеним тілом і довгоногістю . Дуже характерна голова рисі : порівняно невелика, округла і дуже виразна. Від інших котячих рисі відрізняються коротким хвостом і китичками на кінцях вух.
Слайд 15 . Сірий журавель. Великий птах , що мешкає в Європі та Азії . На Україні гніздиться на Поліссі , іноді в заболочених долинах річок . Люди знищують місця гніздування цих птахів , тому і їх залишилось небагато .
(Слайд 16 ) Жук – олень .Найвідоміший жук з родини рогачів . Живе у дуплах старих і мертвих дерев в лісах та лісопосадках. Вид відноситься до тих , яким загрожує вимирання.
( Слайд 17 ) Зубр. Це великий і могутній бик . Маса сучасних дорослих самців біловезького підвиду досягає 850 кг . Довжина тулуба 3 м чи навіть і більше. Люди масово вбивали цих тварин , тому їх залишилось мало .
( Слайд 18 ) Лось . Найбільшими рогами природа обдарувала лося .Розмах їх до 1,5 м , маса 20 – 25 кг .
( Слайд 19 ) Бобер . А рекордсменами серед довгожителів у тварин є бобри . Вони живуть до 50 років . На жаль їх теж зовсім небагато .
Ц і і ще багато тварин занесені до Червоної книги України . Близько 207 видів .
В Червону книгу ми занесли
Світ неповторний та чудесний ,
Що поступово вимирає ,
Давно рятунку в нас благає .
6 . Фізкультхвилинка . ( Слайд 19 )
Наступний сонячний промінець пропонує нам відпочити і зробити зарядку .
Весела фізкультхвилинка « Ялиночка» з музичним супроводом.
Наша держава турбується про тварин , які зникають . Для цього у різних куточках України створені заповідники , заказники , національні парки, де мешкають і розмножуються багато рослин і тварин . В цих куточках природи ніхто не має права завдати їм шкоди.
Ось давайте подивимося на деякі з них .
( Слайд 20 ). Біосферний заповідник « Асканія – Нова»
В цьому заповіднику живуть такі рідкісні тварини як сайгаки і зубри .
( Слайд 21 ) Київський ботанічний сад .Зібрана ціла колекція рідкісних рослин .
(Слайд 22 ) Ялтинський ботанічний сад.
( Слайд 23 ) Карпатський національний природний парк .
Тут живе багато рідкісних тварин Західної України .
( Слайд 24 ) Канівський заповідник . Зібрані рідкісні тварини степу .
( Слайд 25 ) Заповідник « Медобори». А ось заповідник , який знаходиться в нашій Тернопільській області.
7. Узагальнення і систематизація знань учнів .
А тепер діти ще один сонячний промінчик пропонує вам нове завдання. Подивіться і скажіть , будь ласка, на що скаржаться ці тварини.( Слайд 26 ). «Скарги тварин»
Слухання казочки(Слайд 27,28,29,30)
Одного разу один хлопчик мене запитав чи є на світі непотрібні тварини,яких треба проганяти. І нічого не буде,якщо пропаде якась одна тваринка. І я йому розказала казочку.
Вам теж розкажу,щоб ви зрозуміли,чи є на світі непотрібні тварини,чи їх немає.
Допомагайте читати казочку.
Зміст казки:
Одному старенькому дідусеві не давала вночі спати сова.
От він її і прогнав.
Не стало сови,розвелося багато мишей. Вони руйнували гнізда джмелів.
Стало мало джмелів. Не було кому запилювати конюшину.
Конюшина не вродила. Дідова корова почала давати мало молока.
Отже,діти,зробіть висновок, чи є в природі непотрібні тварини.
-6-
Висновок:кожна тварина приносить користь,кожна тварина потрібна природі.
8.Хвилинка відпочинку.
Сонячні промінчики просять вас знову відпочити. Прошу встати.
1.Якщо ви не руйнуєте гнізда пташок – підніміть руки вгору.
2.Якщо ви не ламаєте гілок – опустіть руки вниз.
3.Якщо ви не руйнуєте мурашники – почухайте носа.
4.Якщо ви не ловите метеликів – погладьте себе по голівці.
5.Якщо ви не забираєте пташенят з гнізд - підстрибніть тричі.
6.Якщо ви не відловлюєте лісових тварин – сплесніть у долоні.
7.Якщо ви хочете дружити з природою – сядьте тихенько за парти.
9.Екологічні ситуації
Ще один промінчик пропонує нам розв’язати екологічні ситуації.
Давайте спробуємо.
(Слайд 31,32,33,34,35,36,37).
10. Підсумок уроку
У природі всі тварини потрібні. Кожна займає своє місце і має певне значення в природі. Щоб зберегти світ, у якому ми живемо,потрібно зберегти різноманітність тваринного світу.
Прошу вас тільки не забувати:
Кожна тваринка варта любові.
Кожного дня і кожну хвилинку
Оберігайте всяку звіринку.
Гра мікрофон(Слайд 38)
Я дізнався…(які бувають рідкісні тварини,де вони живуть.)
Я хочу дізнатися…(більше про рідкісних тварин.)
Я можу…(захищати тварин,оберігати їх.)
Мені було…(цікаво.)
Правила збереження тваринного світу
Білочка хоче подарувати вам горішки. В кожному з них маленьке правило,яке ви можете зробити для збереження тваринного світу.
-7-
Отже давайте зробимо висновок із нашого уроку(Слайд 39)
Ніколи не зробимо шкоди
Тварині ми в ріднім краю.
Нехай звеселяють природу,
Співають пташки у гаю.