Урок природознавство 4 клас. Тема "Форми земної поверхні України і свого краю"

Про матеріал

ТЕМА: Форми земної поверхні України і свого краю.

МЕТА: формувати уявлення про форми земної поверхні України, сформувати поняття рівнини,височини,низовини, горби, гори, гірські хребти,долини, поглибити знання учнів про краєвиди довкілля, розвивати пізнавальний інтерес, практичні навички роботи з картою, підручником, вміння порівнювати, знаходити спільні та відмінні ознаки, збагачувати словниковий запас, виховувати любов до природи рідного краю, бережливе ставлення до довкілля.

Перегляд файлу

                                          Природознавство

                                                      

ТЕМА: Форми земної поверхні України і свого краю.

 

МЕТА: формувати уявлення про форми земної поверхні України, сформувати поняття рівнини,височини,низовини, горби, гори, гірські хребти,долини, поглибити знання учнів про краєвиди довкілля, розвивати пізнавальний інтерес, практичні навички роботи з картою, підручником, вміння порівнювати, знаходити спільні та відмінні ознаки, збагачувати словниковий запас, виховувати любов до природи рідного краю, бережливе ставлення до довкілля.

 

 

ХІД УРОКУ

  1. Організаційний момент.

Створення емоційно-сприятливого мікроклімату на уроці.

Діти, давайте посміхнемося один одному. Я сподіваюсь, що з посмішкою ваш настрій покращився, залишайтеся у такому настрої  і розпочнемо роботу на нашому уроці.

 

 Проводити  урок мені будуть сьогодні допомагати: експерти, члени інформаційного бюро.

 

Україна! Чарівний і неповторний край. Неможливо відвести очей від її широких полів, від тихих заводей річок із вербами, від густих лісів, сповнених ароматами, від хлібородних степів. А чудова земля півдня, омита теплими водами Чорного та Азовського морів, із цілющим кліматом і незабутніми пейзажами. А Українські Карпати? Це симфонія природи, звуки якої хвилюють в усі пори року: гірські схили і долини з невеличкими селами і містами – то засніжені, то полум'яні в осінньому вбранні, то заквітчані навесні, то яскраво-зелені влітку.

 

                                                Найкраща в цілім світі

Люблю я в рідному краю
Веселі співанки пташині,
і річки бистру течію,
і руту-м’яту при долині.
Пропахлі вітром колоски,
гінке-гінке безмежне поле,
і мамин хліб, і ті стежки,
Як ними вранці йду по школи.
І перші проліски в гаю,
і щедре сонечко в блакиті.
Люблю Вітчизну я свою,
Вона – найкраща в цілім світі.

                                                                                                 Л.Компанієць

- Діти, а що ви вже знаєте про Україну?

 

Це я зараз перевірю за допомогою тест - опитування.  Слайд 2, 3, 4, 5, 6

 

 

ІІ. Перевірка домашнього завдання

 

1. Тест-опитування

  1.          На якому материку розташована Україна?

а) Африка;     б) Євразія;     в) Австралія.

 

2) Скільки країн мають спільні кордони з Україною?

  а) 7;                б) 6;                      в) 9.

 

3) Які моря омивають береги України?

а) Карибське;     б) Балтійське;     в) Чорне;     г) Азовське.

 

4) Які річки протікають територією України?

а) Дніпро;     б) Дністер;     в) Нева;     г) Дунай.

 

5) Яке місто є столицею нашої держави?

а) Донецьк;     б) Київ;    в) Черкаси;     г) Харків.

 

6) Які гори розташовані на території України?

а) Анди;     б) Карпати;     в) Кавказькі;     г) Кримські.

                                                                                                         Бал  

Перевірка:

1

2

3

4

5

6

б

а

в г

а б г

б

б г

 

 

 

 

 

IIІ. Повідомлення теми і завдань уроку    Слайд 7

 Сьогодні на уроці ви продовжите вивчати тему «Природа України»  і познайомитесь із формами земної поверхні, розкриєте поняття рівнини, височини, низовини, горби, гори, гірські  хребти, долини,  порівняєте і знайдете спільні та відмінні їх ознаки.

 

IV. Актуалізація опорних знань учнів

 

  • Діти, що ви знаємо про форми земної поверхні?

 

Про це нам розповість інформатор.    Слайд 8, 9

(Земна поверхня неоднорідна: в одних місцях вона рівнинна, в інших піднімаються гори, є ділянки знижені і, навпаки, підвищені. Сукупність усіх нерівностей земної поверхні називають рельєфом. Основними формами рельєфу Землі є гори і рівнини.

На фізичній карті різними кольорами зображені форми рельєфу: гори – коричневим, низовини – зеленим)

 

V. Первинне сприйняття та усвідомлення нового матеріалу

  •              Якщо поглянути на карту, то можна сказати, що Україна має рівнинну  форму поверхні.
  •              А що таке рівнина? Знайдіть відповідь на це запитання у підручнику  на  с.104

 

 Рівнини – це території суші, які мають рівну поверхню. Рівнини   поділяються   на  низовини   і височини.    Слайд 10, 11

 

  • Що таке низовини?   Слайд 12

 

  •              Про низовини нам розповість експерт.                                            Слайд 13, 14, 15

(Низовини позначаються зеленим кольором. На півночі України розташована Поліська низовина. Поверхня її заболочена, здебільшого з невисокими підвищеннями – горбами. На північному сході її продовжує Придніпровська низовина. Територія її горбиста з безліччю ярів і балок. Через це поверхня здається хвилястою. Південь України займає Причорноморська низовина.)  Слайд

 

-Що таке височини?                                                                              Слайд 16

 

  •              Про  височини  нам розповість експерт.                                       Слайд 17, 18

(Височини  позначаються на карті жовтим і світло-коричневим кольором.

На території України знаходяться височини: Волинська, Подільська, Придніпровська, Донецька і Приазовська. Це також рівнини. Але на них підвищення сягають іноді близько 500 м.)   Слайд

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Рівнини, на яких не має підвищень та понижень, називають плоскими.  Слайд 19

                                                                                                   

  • Рівнини, на яких є підвищення – горби, називають горбистими.             Слайд 20

                                                                                                   

Отже, на рівнинах є горби.

  •              А що таке горб?                                                                                         Слайд 21
  •              З яких частин складається горб?
  •              Горби бувають різної висоти                                                                    Слайд 22

Горби – це височини на поверхні рівнини заввишки від 10 до 200м.

 

  • Розгляньте зображення горба.

 

Будова горба

1 – підніжжя; 2 – крутий схил; 3 – пологий схил; 4 – вершина

З яких частин він складається? (У горба розрізняють: підніжжя, крутий схил, пологий схил, вершину. Як правило, схили вкриті рослинністю.)

  • Порівняйте схили горба. (Один схил горба крутий, інший – пологий).

 

                                      Фізкульт хвилинка      Слайд 23

 

- Крім рівнин, горбів до форм земної поверхні належать і гори.

 Погляньте на зображення різних гір.

 

  •              А що таке гори?                                       Слайд 24

 

Знайдіть відповідь на це запитання у підручнику  на с. 105

Гори – це ділянки земної поверхні, що високо підняті над рівнинами.

 

Усі гори поділяються на :                               Слайд 25

- низькі (від 500м до 1000м),

- середні (від 1000м до 2000м),

- високі (понад 2000м).

 

 А за віком гори поділяють на старі і молоді.

 Поодинокі гори зустрічаються рідко. Частіше вони тягнуться рядами. Такі ряди гір називають гірськими  хребтами. Між ними лежать долини.               Слайд 27

   

  • Розгляньте  будову гори.                           Слайд 26

 

 

Частини гори

1 – підніжжя; 2 – крутий схил; 3 – пологий схил; 4 – вершина

- Так як і горб, гора має підніжжя, схили і вершину. Схили можуть бути пологими і крутими. Вершини високих гір гострі, вкритті снігами та льодовиками.

 

 «Порівняльна характеристика гори та горба»

 

  • Діти, давайте складемо порівняльну характеристику гори та горба.
  • Визначте спільні ознаки гори і горба.
  •  (І горб, і гора мають однакові складові частини: підніжжя, схили, вершину.)

 

  •  Визначте їх відмінні ознаки.
  •  (Гори є набагато вищими, ніж горби. У горба вершина заокруглена, а у гори – гостра. У гори чітко виражене підніжжя, а у горба відбувається плавний перехід від рінини до схилу.                                                   
    Схили у гори є крутішими, ніж у горба.)

 

  •              Які  гори є на території України?
  •              Про це нам повідомлять експерти.                   Слайд 28, 29

 

Карпати – це гірська система, яка розташована в центрі Європи. Вона простирається дугою на 1500 км. На  заході України лежить лише частина цієї системи – Українські Карпати.

Українські Карпати – молоді гори, з конусоподібними вершинами, із невисокими хребтами та положистими схилами, між яких знаходяться долини. Найвища вершина Карпат – гора Говерла. Її висота – 2061 м. Льодовиків в Карпатах немає, але сніг лежить дуже довго. Часто він сходить лавинами, і тому завдає шкоди природі,  людям. Карпати вкриті густими лісами.

                                                                                   Слайд 30, 31

На Кримському півострові дугою височіють Кримські гори. Їх найвища вершина – гора Роман-Кош – заввишки 1545 м. Кримські гори розташовані в південній частині Кримського півострова. Вони складаються з трьох паралельних рядів, розділених між собою неширокими долинами. Частина Кримських гір складається з вапняків. Це свідчить про те, що в давні часи Кримський півострів був під водою. Кримські гори – молоді, не дуже високі. В них знаходиться велика кількість печер. Це робота вітру, сонця і води. Характерна особливість гір – круті південні схили, а положисті – північні. В Криму росте багато вічнозелених рослин.

 

Фізхвилинка 

А зараз трішки відпочинемо.

Станьте, глибоко вдихніть.

До гори ми вже йдемо.

Ось – підніжжя, ось – вершина,

Лівий схил і правий схил.

Піднімаємсь на вершину

Оглядаєм все довкола.

Уявіть, що ви – гора.

Покажіть своє підніжжя,

вершину,

правий схил крутий,

а лівий схил – пологий.

  Молодці! Продовжимо роботу.

 

VI. Закріплення вивченого матеріалу

Практична робота з фізичною картою України 

  Розгляньте на карті України поверхню землі.

– Який колір переважає? Про що це свідчить?

– Знайдіть і прочитайте назви низовин, покажіть їх.

– Знайдіть і прочитайте назви височин, покажіть їх.

  • Визначте, де на території України знаходяться гори.

 

VII. Узагальнення та систематизація знань

 

1. Дидактична гра «Упізнай мене»

  •             У мене є підніжжя та схил, а моя вершина так високо піднімається в небо, що             доводиться одягати білу шапку, бо холодно! (Гора)
  •             А я - територія суші, яка має рівну поверхню.(Рівнина)
  •             Я – підвищення на рівнині. (Височина)
  •             А ми гори розміщені рядами. (Гірські хребти)
  •             А ми знаходимось між гірськими хребтами. (Долини)

 

2. Розгадування головоломки «И – в кінці».     Слайд 32

 

3. Гра «Незакінчене речення»                            Слайд 33

 

4. Гра «Математичні дії»                                 Слайд 33

 

VІІI. Підсумок уроку.                                         Слайд 35

 

– Що нового ви дізналися на уроці?

– Які форми земної поверхні вам відомі?

  – Якими кольорами позначають на карті сушу?

  – Що означає кожний колір?

 

ІX. Домашнє завдання.                                    Слайд 36

 

  1.   Опрацювати в підручнику (с. 103-106). Підготувати відповіді на запитання.
  2.   Творче завдання: скласти невеличкий твір на тему «Де я побував» (за бажанням)

 

X. Рефлексія

 

  •              Подумайте і визначте якість своєї роботи на уроці.

На дошці висять ілюстрації «Рівнина», «Горб», «Гора»

 

Ті діти, хто згоден з висловлюванням:

«На уроці мені було нецікаво, я слухав неуважно, матеріал уроку не зрозумів»,

прикріпіть малюнок «Веселого туриста»  біля «Рівнини».

 

Ті учні, хто вважають:

«Я уважно слухав, але зрозумів не весь матеріал урок»  прикріпіть малюнок «Веселого туриста» до «Горба».

 

 

Ті учні, які впевнені, що «Я уважно слухав. Я все зрозумів. Я можу скористатися отриманими на уроці знаннями», прикріпіть малюнок « Веселого туриста» до «Гори».

 

Майже всі «Веселі туристи» опинилися на горі, значить, ви відмінно попрацювали, і тепер вам будь-які гори будуть по плечу.

 

                                                j0223745

 

 

За роботу на уроці відмінні оцінки отримують мої помічники, а також ті хто активно працював.

  •              Урок закінчено. Спасибі за співпрацю.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Інформатор

(Земна поверхня неоднорідна: в одних місцях вона рівнинна, в інших піднімаються гори, є ділянки знижені і, навпаки, підвищені. Сукупність усіх нерівностей земної поверхні називають рельєфом. Основними формами рельєфу Землі є гори і рівнини.

На фізичній карті різними кольорами зображені форми рельєфу: гори – коричневим, низовини – зеленим)

Експерт 1

(Низовини позначаються на карті зеленим кольором. На півночі України розташована Поліська низовина. Поверхня її заболочена, здебільшого з невисокими підвищеннями – горбами. На північному сході її продовжує Придніпровська низовина. Територія її горбиста з безліччю ярів і балок. Через це поверхня здається хвилястою. Південь України займає Причорноморська низовина.)

Експерт 2

 (Височини  позначаються на карті жовтим і світло-коричневим кольором.

На території України знаходяться височини: Волинська, Подільська, Придніпровська, Донецька і Приазовська. Це також рівнини. Але на них підвищення сягають іноді близько 500 м. Часто трапляються яри і балки.)

 

Експерт 3

Карпати – це гірська система, яка розташована в центрі Європи. Вона простирається дугою на 1500 км. На  заході України лежить лише частина цієї системи – Українські Карпати.

Українські Карпати – молоді гори, з конусоподібними вершинами, із невисокими хребтами та положистими схилами, між яких знаходяться долини. Найвища вершина Карпат – гора Говерла. Її висота – 2061 м. Льодовиків в Карпатах немає, але сніг лежить дуже довго. Часто він сходить лавинами, і тому завдає шкоди природі,  людям. Карпати вкриті густими лісами.

 

 

 

 

Експерт 4

На Кримському півострові дугою височіють Кримські гори. Їх найвища вершина – гора Роман-Кош – заввишки 1545 м. Кримські гори розташовані в південній частині Кримського півострова. Вони складаються з трьох паралельних рядів, розділених між собою неширокими долинами. Частина Кримських гір складається з вапняків. Це свідчить про те, що в давні часи Кримський півострів був під водою. Кримські гори – молоді, не дуже високі. В них знаходиться велика кількість печер. Це робота вітру, сонця і води. Характерна особливість гір – круті південні схили, а положисті – північні. В Криму росте багато вічнозелених рослин.

 

                      Найкраща в цілім світі

Люблю я в рідному краю
Веселі співанки пташині,
і річки бистру течію,
і руту-м’яту при долині.
Пропахлі вітром колоски,
гінке-гінке безмежне поле,
і мамин хліб, і ті стежки,
Як ними вранці йду по школи.
І перші проліски в гаю,
і щедре сонечко в блакиті.
Люблю Вітчизну я свою,
Вона – найкраща в цілім світі.

                                        Л.Компанієць

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Фізхвилинка 

 

А зараз трішки відпочинемо.

Станьте, глибоко вдихніть.

До гори ми вже йдемо.

Ось – підніжжя, ось – вершина,

Лівий схил і правий схил.

Піднімаємсь на вершину

Оглядаєм все довкола.

Уявіть, що ви – гора.

Покажіть своє підніжжя,

вершину,

правий схил крутий,

а лівий схил – пологий.

Молодці! Продовжимо роботу.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

    

 

 

 

 

 

 

doc
Додав(-ла)
Костенко Любов
Додано
3 лютого 2022
Переглядів
4967
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку