Клас: 3
Урок: Природознавство
Тема: Різноманітність рослин
Мета: ознайомити учнів з різноманітністю груп царства рослин, формувати уміння розрізняти окремі рослини цих груп, виділяти їх характерні особливості; розвивати мовлення, мислення, уміння узагальнювати, робити висновки, спостережливість, увагу; виховувати любов, повагу та дбайливе ставлення до навколишнього світу.
Обладнання: Мультимедійна презентація «», підручник «Природознавство» (Гільберг, Сак),
Тип уроку: Урок засвоєння нових знань
Хід уроку:
І Хвилинка спостережень за погодою. Актуалізація опорних знань, умінь та навичок.
- Яка пора року надворі?
- Який зараз місяць (день)?
- Якою погодою зустріла нас сьогодні природа?
- Що ви можете сказати про тривалість дня, ночі?
- Як змінився колір неба?
- Чи помітили ви, які дерева ростуть у нас біля школи?
ІІ Мотивація навчальної діяльності учнів, повідомлення теми і завдань уроку
- Ми починаємо вивчати нову тему «Рослини, тварини та їх середовища життя».
Ви дізнаєтеся:
- Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся більше про ознаки рослин та їх різноманітність.
ІІІ Сприйняття та усвідомлення нового навчального матеріалу
1. Робота за підручником (с. 77-80)
- Пригадайте! Частиною якої природи є рослини? Пригадайте, чим відрізняються дерева, кущі, трав’янисті рослини.
- Наведіть декілька прикладів листяних і хвойних дерев.
- Як називають науку про рослини?
- На які групи вчені-ботаніки розподіляють царство рослин?
- Які групи рослин зображені на с. 78? Що ви про них дізналися?
- Які ознаки мають групи рослин, зображені на с. 79?
- Розгляньте малюнок 61. Придивіться уважно до квіток і листків волошок різних видів. Порівняйте їх. Чим вони відрізняються? Що в них спільного?
Висновки:
- Рослини дуже різноманітні за будовою.
- Серед рослин розрізняють водорості, мохи, хвощі, папороті, хвойні і квіткові.
- Кожна група рослин складається з багатьох видів.
2. Фізкультхвилинка
ІV Закріплення та систематизація набутих знань про об’єкти і явища природи
1. Цікаво знати!
- Звідки взялося так багато рослин?
ЛЕГЕНДА
В одному царстві росла прекрасна квітка. Всі милувалися її красою. Але квітка була сумна, бо не мала біля себе сусідів. Єдиною її втіхою була насінина, з якою вона розмовляла, яку голубила й колисала. Та однієї ночі безжальний вітер вирвав із рук квітки насінину і кинув у землю. Красуня дуже плакала, поливаючи насінину дрібними сльозами. Але одного ранку сталося диво: там, де впала насінина, виросла чудова рослина, схожа на свою матір. З того часу квітка вже не буда сама.
2. Для допитливих
На сьогодні відомо близько 350 тисяч видів рослин. З них майже 240 тисяч видів – квіткові рослини. Мохів на Землі близько 27 тисяч видів, папоротей – понад 10 тисяч видів. А хвойних рослин – близько 600 видів.
V Застосування набутих знань і умінь про об’єкти та явища природи на практиці
1. Гра «упізнай мене»
- Ми – найбільше царство рослин, ми маємо всі органи. (Квіткові)
- Квітів, плодів і насіння у нас не буває. Наше листя схоже на пір’я. (Папороті)
- Ми ростемо у вологих місцях і утворюємо торф’яні болота. (Мохи)
- У нас немає плодів і квітів, а насіння дозріває в шишках. (Хвойні)
2. Робота в парі
- Поміркуйте, до яких груп рослин відносять: троянду, ялівець, ламінарію «морську капусту», калину, мох, зозулин льон, конвалію.
VІ Підсумок уроку. Рефлексія
- Прочитайте висновки на с. 80
Гра «Мікрофон»
- У чому виявляється різноманітність рослин? Наведіть приклади.
- Поясніть назву рослин – водорості.
- Де ростуть мохи?
- Чим мохи відрізняються від водоростей?
- У яких умовах ростуть хвощі і папороті?
- До якої групи належать рослини що мають усі органи?
- У якої групи рослин немає органів?
- У якої групи є тільки стебла і листя?
- Яка група рослин не має квітів і плодів?
- У якої групи рослин є корінь, стебло, листя, але ніколи не буває квітів, плодів і насіння?
VІІ Повідомлення домашнього завдання
С. 77-80