Інтегрований урок
Природознавство і математика
3 клас
Тема. Опорно – рухова система. Дії з іменованими числами
Мета: продовжити формувати уявлення про органи тіла людини;
розширювати знання про опорно – рухову систему та її функції;
ознайомити із поняттями «скелет» і «м’язи», з їх функціями та значенням в організмі людини;
формувати уміння розрізняти основні частини скелета на своєму тілі, знаходити м’язи;
пояснювати одержані факти, логічно міркувати, правильно висловлюватись;
закріпити вміння виконувати дії з іменованими числами;
розвивати спостережливість, мислення;
виховувати дбайливе ставлення до свого здоров’я, слідкувати за своєю поставою.
Тип уроку: інтегрований
Обладнання: демонстраційне: презентація, картки з завданням, ваги, рюкзак, підручник, зошит, щоденник, ручка, лінійка, папки для трудового навчання і малювання, муляж руки, ілюстрації для колажу;
індивідуальне: клей, ножиці, папір.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Підсумок фенологічних спостережень
ІІІ. Актуалізація опорних знань
-
Що таке організм? ( жива істота, частини якої впливають одна на одну так, що вони функціонують разом як біологічна система)
-
Із чого він складається?
-
Доведіть, що людина – живий організм.
-
Чим людина відрізняється від тварин?
-
Які органи ви знаєте і яку роботу вони виконують?
(Учитель читає вірш, діти виконують відповідні дії)
На городі працювали,
Ріпу – моркву виривали.
І в садочку ми бували –
Груші – яблука збирали.
Гарний урожай зібрали,
Всі раділи – танцювали.
-
Завдяки чому ми стоїмо? Ходимо? Бігаємо? Лежимо? Присідаємо?
ІV. Повідомлення теми і мети уроку
-
Сьогодні на уроці ви дізнаєтесь про опорно-рухову систему, як побудований скелет людини, яке він має значення, про формування постави.
V. Ознайомлення зі скелетом людини та його значенням
-
Розповідь учителя з елементами бесіди про скелет людини
-
Чи знаєте ви, що коли будівельники споруджують високу будівлю, вони насамперед зводять каркас – величезну клітку зі сталевих форм? А потім закріплюють на ньому бетонні плити – стіни, стелю, підлогу. На міцному каркасі тримається будівля
-
Опорою нашого тіла є скелет. Він складається приблизно з 220 кісток – великих, малих і зовсім маленьких. З’єднуючись кістки утворюють частини скелета.
-
Робота з таблицею «Скелет людини»
-
Основою скелета є хребет, який складається з хребців, всередині яких є отвори. Тут знаходиться спинний мозок. До хребців прикріплені 12 пар ребер. Разом з грудиною вони утворюють грудну клітку, в якій розміщені серце, легені. З хребтом з’єднаний череп. Кістки його з’єднані міцно і нерухомо. Череп – міцний шолом, захищає наш мозок. Також є ще таз, верхні кінцівки та нижні.
-
Практична робота з метою формування уявлення про значення скелета
Робота в парах
-
Шкіра і внутрішні органи є м’якими, як і ось ця тканина. Спробуйте надати їй якоїсь форми, яка б залишалась без змін.
-
Яким чином можна надати певної форми?
-
Поміркуйте, чим є скелет для шкіри і внутрішніх органів.(Опора)
-
Що знаходиться у черепі людини.?
-
Помацайте череп і скажіть, яким він є.
-
Поміркуйте, яке значення має череп.
-
Які органи знаходяться у грудній клітці?
-
Яке значення грудної клітки?
-
Захисне значення має також хребет. Він захищає спинний мозок.
-
Який висновок зробимо про значення скелета.
Висновок. Скелет людини має таке значення: є опорою організму людини і захищає важливі органи від пошкоджень.
-
Виготовлення аплікації «Скелет людини»
А) Повторення правил безпечної роботи з ножицями.
Б) Практична робота
VІ. Формування уявлення про значення м’язів та їх роботу
-
Розповідь з елементами бесіди
-
Що приводить у рух тіло людини, які органи працюють, коли ми посміхаємось, сердимось, дивуємось?
-
Помацайте свої руки і ноги. Що знаходиться під шкірою, крім кісток?
-
Всі рухи, які людина виконує на протязі свого життя, тільки завдяки роботі м’язів. Вони кріпляться до кісток, до шкіри і до внутрішніх органів. Кожна частина тіла має свої м’язи. Всього налічується у тілі людини понад 600 м’язів. Головна особливість м’язів – здатність скорочуватись розслаблятись. При цьому змінюється товщина і довжина м’язів.
-
Практична робота з макетом
-
Давайте розглянемо як працюють м’язи на макеті руки.
-
Висновок
-
Виконуючи різні рухи, ми не задумуємось над тим, коли і який м’яз скорочується чи розслабляється. Це відбувається за командою, яку дає м’язам мозок. Це він керує роботою м’язів. Під час ходіння у тілі людини працює понад 200 м’язів, 43 – коли людина зморщує чоло, 17 – коли людина посміхається.
-
У людини, у якої м’язи міцні, добре розвинені, завжди буде стрункою, матиме гарну поставу. Головний ворог м’язів - нерухомість, а головний друг – рух.
Фізкультхвилинка
Постава буває не тільки у людей, а й у тварин.
Відтворіть поставу деяких тварин:
-
встати, розправити плечі й покрутити головою, як лев;
-
потягнутися вгору, як жирафа;
-
побігати на місці, як страус;
-
сісти за парту і потягнутися, як котик.
VІІ. Ознайомлення з поняттям «постава»
-
Бесіда
-
Погляньте на зображення цих людей. . Яка з них має привабливіший вигляд?
Перша з них це модель. Ця людина завжди стежить за собою, розвитком своїх м’язів. Вона має правильну поставу. А інша весь час сидить, налягаючи на стіл, не займається спортом. Тому в неї не правильна постава. Від кого залежить постава людини?
-
Про вплив на поставу правильного сидіння за партою ми з вами вже неодноразово говорили. А от сьогодні поговоримо ще про один важливий фактор, який впливає на поставу.
-
Виступ Мальцева Олексія про важливість ваги рюкзака
-
Практична робота. «Математичні розрахунки ваги рюкзака»
-
Розрахуємо вагу рюкзака на кожен день. Зважте необхідні речі і розрахуйте вагу речей рюкзака на кожен день.
Робота в групах.
1 група. Понеділок
2 група Вівторок
3 група Середа
4 група Четвер
5 група П’ятниця
-
Давайте перевіримо, чи відповідає вага. Яку ви розрахували нормі для вашого віку.
-
Для цього визначимо, яка норма для вас, за формулою.
Вага рюкзака = вага учня * 10% : 100%
-
Створення плакату «Правильна постава», «Неправильна постава»
Робота в групах
-
З малюнків створити колаж.
VІІІ. Підведення підсумків. Домашнє завдання.
-
Користуючись підручником с.148 перевірити власну поставу.