ЗЗСО « Гіркіський ліцей»
Превентивне виховання:
шляхи оптимізації
на сучасному етапі
Проект
Якщо педагогіка хоче виховувати людину у всіх відношеннях, то вона повинна насамперед узнати її також у всіх відношеннях
К. Д. Ушинський
Истребление дурного без наполнения хорошим - бесплодно
В. Г. Белинский
I. Актуальність проекту
Система превентивного виховання - це керована діяльність, що забезпечує теоретичну та практичну реалізацію заходів щодо попередження та подолання відхилень у поведінці школярів, запобігання розвитку різних форм асоціальної та аморальної поведінки, яка є однією із складних проблем сучасної школи.
Педагогічна практика стверджує, що серед учнів все більше стає важковиховуваних. Таку категорію дітей класифікують як діти та підлітки з нестандартною поведінкою.
Головними причинами появи важковиховуваності є:
Щоб досягти успіху в коригуванні окремих негативних проявів, недоліків у поведінці учнів, слід встановити контроль за проведенням їх вільного часу, за ходом засвоєння ними норм і правил поведінки і дотримання їх у школі та вдома.
Позицію важковиховуваного підлітка, що, як правило, не збігається з позицією педагогічно керованих учнів, слід делікатно коригувати. Педагог використовує ситуацію, що стихійно створюється в учнівському колективі, або будує її з урахуванням своїх знань і досвіду. Методом створення ситуації модулюються певні умови, за яких учневі необхідно розкрити свої погляди, вчинки, беручи до уваги громадську думку, норму та правила поведінки в школі, суспільні й національні традиції тощо.
Надаючи важковиховуваному учневі допомогу, ставлячи його у відповідні до його потреб та інтересів, здібностей і психологічних якостей проблемні ситуації, педагог стимулює прояв таких привабливих соціально-психологічних рис, як адекватна самооцінка, відповідальність, гуманність, активність. Класний керівник навчає орієнтуватись в складних ситуаціях, допомагає дотримуватись соціально бажаної поведінки.
II. Мета проекту:
- розробка заходів щодо профілактики правопорушень; формування й розвитку свідомої
особистості із активною громадянською позицією, здатної змінити на краще своє
життя й життя своєї країни.
III. Завдання проекту:
1
виховної роботи;
IV. Тривалість проекту - 5 років І Підготовчий (0109.05- 3108.05)
- поширення ідей проекту через розроблені методичні рекомендації.
1. Основний період
01.09.06-31.08.07
- презентація проекту перед педколективом;
01.09.06-31.08.07
01.09.07-31.08.05
01.09.08-31.08.09
- проведення науково-практичної конференції „профілактика правопорушень: стратегія,
технології, перспективи;
- видання науково-методичного посібника „Превентивне виховання учнів в
загальноосвітній школі на сучасному етапі".
V. Учасники проекту:
VI. Механізм реалізації проекту:
- учень - батьки.
Розділи проекту:
VII. Реалізація розділів проекту.
VIII. Очікувані результати:
- оволодіння вихованцями знаннями, вміннями, навичками свідомої, позитивної
поведінки;
IX. Критерії ефективності проекту:
X. Управління:
Ваше здоров’я у ваших руках
І. Актуальність проекту
Важливим критерієм соціально-економічного розвитку суспільства є якісний рівень і тривалість життя його громадян, що обумовлені станом здоров’я, руховою підготовленістю та фізичною освітою. На жаль, останні роки в Україні характеризуються збереженням негативних тенденцій зниження основних показників життєдіяльності населення, особливо дітей і молоді. Сучасний стан здоров’я населення нашої держави свідчить, що існує реальна загроза вимирання нації. Майже 90% дітей, учнів і студентів мають відхилення у здоров’ї, понад 50% - незадовільну фізичну підготовку. Щороку до лав Збройних Сил України за станом здоров’я не призивається кожний четвертий юнак призивного віку.
Здоров’я завжди займало належне місце серед освітніх проблем, оскільки одне із завдань педагогіки є виховання здорового працездатного покоління. Стан здоров’я сучасної людини залежить не лише від зовнішніх умов, але й від власного ставлення до нього. Зрозуміло, що вироблення такого ставлення – найважливіша умова оздоровлення суспільства. І починати варто зі школи, оскільки саме вона – єдиний інститут, через який проходить все населення країни.
Тому роль школи у збереженні й зміцненні здоров’я повинна стати провідною. Однак, щоб стати володарем свого здоров’я, слід знати, що таке здоров’я і що саме забезпечує нормальний процес життєдіяльності. Тільки у такому разі можна навчитися керувати своїм здоров’ям.
Основні чинники, від яких залежить стан здоров’я людей:
Здоровий спосіб життя - це система поведінки людини, яка охоплює культуру руху, харчування, взаємини, повноцінне сімейне життя, творчу активність, високоморальне ставлення до довкілля, інших людей і до самих себе; це захоплення, любов до рідних, а також бажання творити добро.
Шкідливі звички, побічні продукти цивілізації, самостійно складені рецепти „згонки ваги” створюють сприятливий фон для активізації дрімаючої інфекції. У людей рухливих, які ведуть активний, здоровий спосіб життя, цей прихований ворог залишається мирним сусідом і в самих критичних ситуаціях; у людей заслабле них нераціональним режимом праці та відпочинку в таких умовах тріумфує хвороба. Зрозуміло, що підвищення загальної культури, куди входить і фізична культура, - це ще далеко не використані нами резерви здоров’я. Безперечно, в ряді засобів оздоровлення вирішальна роль належить раціональному руховому режиму, харчуванню та загартуванню.
Кожна людина – господар своєї долі, творець здоров’я. Але більшість осіб легковажно ставляться до безцінного дару природи, яким для кожного з нас є здоров’я. Людство знаходиться на відповідальному етапі свого розвитку. Людина розвиває інтелект, заглиблюється в соціальне середовище, віддаляючись при цьому від природи. В процесі життя вона набуває шкідливих звичок, різноманітних захворювань, чим прирікає себе на лінь та депресії. Великі можливості, що закладені в організмі кожної людини, можуть бути реалізовані в життя.
ІІ. Мета і завдання проекту
Мета: цілісний розвиток особистості учнів, досягнення ними високого рівня освіченості й культури при збереженні та зміцнення стану організму; виховання свідомого та дбайливого ставлення до власного здоров’я, як головної умови якомога повнішої реалізації творчого, фізичного потенціалу дитини; розвиток почуття відповідальності за життя нації.
Завдання проекту:
ІІІ. Термін дії проекту: вересень – листопад 2005 рік.
Етапи реалізації проекту:
Підготовка до реалізації
З метою підготовки школярів до майбутньої діяльності доцільно запропонувати завдання, розділивши клас на певні групи, які отримують окремі завдання:
- „Я і довкілля”;
- „Я і харчування”;
- „Я і спорт”;
- „Я і шкідливі звички”;
- „Я і гігієна”.
При пошуку потрібної інформації учні можуть скористатися допомогою дорослих, інформацією з періодики , телебачення. Обмін повідомлення допоможе отримати необхідні знання і згуртувати колектив для подальшої роботи над проектом.
1. Вивчення актуальних проблем здоров’я школярів та вибір проблеми для рішення.
Метою цього етапу є визначення учнями проблем здоров’я, обговорення їх актуальності та вибір однієї з них для рішення.
Слід враховувати, що результати дослідження впливають на подальшу реалізацію проекту, тому необхідно дотримуватись слідуючи вимог:
- вибір проблеми має бути з ініційований самими учнями та підтриманий більшістю класу;
Проблема, що можуть бути об’єктом дослідження:
2. Дослідження проблеми.
Методи на цій стадії є збір інформації, котра різнобічно проводить актуальність проблеми і характеризує її.
План реалізації:
Важливо звертатися до різноманітних джерел інформації:
3. Аналіз інформації, вибір способу вирішення проблеми.
Головне на цьому етапі – систематизація та аналіз отриманого матеріалу, планування діяльності для вирішення проблеми
Матеріал слід розподіляти за розділами:
Можливі заходи щодо вирішення проблем:
4. Наші дії. Вирішення проблеми.
На цьому етапі слід повністю або частково спробувати реалізувати обраний варіант вирішення проблеми через організацію відповідних заходів школярів, наприклад:
5. Підготовка до представлення проекту.
- поділ класу на чотири групи;
- визначення мети і завдання кожної групи; переконатися, що учні розуміють, що від них вимагається;
- налагодження процесу обміну інформацією між дослідницькими групами;
- розподіл усіх зібрань матеріалів між групами відповідно до напряму їхньої роботи.
Завдання груп:
1 група: складає перелік визначення учнями актуальних проблем здорового способу життя; всебічно висвітлює обрану класом проблему та обґрунтовує її актуальність та необхідність вирішення.
2 група: висвітлює процес та результати збору інформації; дослідження проблеми.
3 група: аналізує різні шляхи вирішення проблеми, аргументує той варіант, який підтримує більшість класу.
4 група: описує конкретні заходи, здійснені для розв’язання проблем.
Матеріал для презентації проекту повинні бути розділені на дві групи: одна група матеріалів складе паку документів, друга – демонстраційний стенд.
6. Представлення матеріалів дослідження.
Завдання етапу:
Правила при представленні результатів:
7. Підсумок. Оцінка своїх дій.
Після закінчення проекту доцільно організувати обговорення, на яке можна запросити всіх дорослих, хто допомогали у вирішенні проблеми.
ІV. Учасники проекту
Учні 5 – А класу Херсонської загальноосвітньої школи І – ІІІ ступенів №39
V. Механізм реалізації проекту
- ознайомлення педагогів, учнів, батьків з проблемою здоров’я в суспільстві;
- розробка та випровадження програми „Ми – за здоровий спосіб життя”;
- розробка положення щодо проведення дослідження даної проблеми.
VІ. Очікувані результати
VІІ. Критерії ефективності реалізації проекту
VІІІ. Управління процесом
Завуч з навчально – виховної роботи.